Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chinou

Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:34

Wat mij iedere keer weer opvalt is het aantal paarden wat wordt aangeboden die kreupel, oud of om andere redenen niet meer gereden kunnen worden. Mijn mening is dat je zelf de verantwoordlijkheid moet nemen, ook als je niet meer kan rijden. Tenslotte is het (in mijn ogen) in voor- en tegenspoed. Zoek zelf een plek waar je paard van zijn/haar pensioen kan genieten en neem de financiele consequenties daarvan.

Hoe denken jullie erover dat er zoveel paardenbezitters de verantwoording op een ander proberen af te schuiven?

8nnemiek

Re: Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:38

Sja, paarden worden door veel mensen helaas nog steeds gezien als dingen, als auto's.. als ie te oud wordt of niet meer goed kan werken gaat ie weg en koop je een nieuwe..
Ik zou het ook nooit kunnen, en snap ook niet hoe sommige mensen zo kunnen denken. Maar ik denk dat je er weinig aan kan veranderen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:42

Voor mij is een paard een maatje voor het leven. Rijden is leuk, ik zou het ook jammer vinden als dat niet meer zou kunnen maar het is niet dè reden om een paard te hebben voor mij.

Ik zeg nooit nooit, maar in principe gaat mijn paard niet meer weg tot ze dood is. Een paard 'afdanken' in zijn/haar laatste levensjaren vind ik heel erg. Het paard ergens anders stallen maar er wel voor blijven betalen vind ik het minste dat je kan doen. (Zou ik trouwens niet willen, ik zou haar niet kunnen missen.) Voor het verkopen van een oud/ziek paard zodat je een paard kan kopen om op te rijden heb ik geen goed woord over, al weet ik dat dat wel de manier van doen van veel mensen is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:44

Afdanken... Of mensen willen het dier gewoon een fijn leven geven op een weide. Als ik 250 euro per maand moest betalen voor een paard dat enkel nog op weide kan en dat dan ook nog maar eens beperkt op weide kan (aantal uren per dag) zou ik hem ook liever weg doen, zodat het dier 24/24 op weide kan genieten.... Nu heb ik de gelegenheid wel om ze lekker op weide te zetten maar velen moeten het doen met de beperkte mogelijkheden van een pensionstal. IMO mag je zulke dingen niet zo zwart wit bekijken.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:45

Ik zou het zelf ook niet doen, maar ik kan het wel begrijpen als het paard bijvoorbeeld niet meer gereden kan worden, en je het dan beter je paard van je dure pensionstal afhaalt en (misschien bij iemand anders?) een leuk leven geeft op de wei.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:48

Als ik niet meer kan rijden op Abel ga ik met lang niet zoveel plezier meer naar hem toe. Dan verkoop ik hem liever voor een symbolisch bedrag aan iemand die nog wel heel blij met hem is. Waarschijnlijk mijn moeder want ik kan hem niet missen, maar toch :Y)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:48

mijn paardje blijft bij mij, tot aan zijn dood. bij mij mag hij oud worden. moet er niet aan denken dat ik hem zou moeten missen. zou ik er op een gegeven moment echt niet meer op kunnen rijden, probeer ik bij een boer wel wat te huren. een weiland met schuilstal ofzo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:50

MarcoBorsato schreef:
Als ik niet meer kan rijden op Abel ga ik met lang niet zoveel plezier meer naar hem toe. Dan verkoop ik hem liever voor een symbolisch bedrag aan iemand die nog wel heel blij met hem is. Waarschijnlijk mijn moeder want ik kan hem niet missen, maar toch :Y)

Heb al paar keer gemerkt dat wij in dit soort onderwerpen echt op een lijn liggen...

Als ik de kans niet zou hebben om het te houden samen met een berijdbaar paard, zou het met heel, heel, heeeeeel veel pijn in het hart zijn.... Maar dan liet ik hem los. Ik houd zielsveel van mijn dieren, geef er mijn leven voor indien nodig, maar het ook mijn sport...

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:58

ik kan het ook niet begrijpen waarom mensen dat doen, ik heb voor mijzelf ook de afspraak, je kiest voor een dier en das in voor- en tegenspoed.
je kan een paard die niet meer te berijden is wel ergens anders stallen (goedkoper lijkt me ook logisch) maar dat kan je zelf ook regelen ipv verkopen en dus dus in mijn ogen geen excuus om er afstand van te doen (onder het mom daar heeft hij/zij het beter). Dat gebruiken mensen vaak om zichzelf beter te laten voelen.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:01

maatje31 schreef:
ik kan het ook niet begrijpen waarom mensen dat doen, ik heb voor mijzelf ook de afspraak, je kiest voor een dier en das in voor- en tegenspoed.
je kan een paard die niet meer te berijden is wel ergens anders stallen (goedkoper lijkt me ook logisch) maar dat kan je zelf ook regelen ipv verkopen en dus dus in mijn ogen geen excuus om er afstand van te doen (onder het mom daar heeft hij/zij het beter). Dat gebruiken mensen vaak om zichzelf beter te laten voelen.

Maar waarom zouden mensen ze niet wegdoen als ze het niet daadwerkelijk ergens anders beter hebben? Je moet realistisch zijn, als je weet dat het paard het ergens anders beter kan hebben door verschillende omstandigheden, is dat zo.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:14

pharagirlke schreef:
MarcoBorsato schreef:

Heb al paar keer gemerkt dat wij in dit soort onderwerpen echt op een lijn liggen...

Als ik de kans niet zou hebben om het te houden samen met een berijdbaar paard, zou het met heel, heel, heeeeeel veel pijn in het hart zijn.... Maar dan liet ik hem los. Ik houd zielsveel van mijn dieren, geef er mijn leven voor indien nodig, maar het ook mijn sport...

Zou je dan niet het gevoel hebben dat je een ander met jouw probleem (lees afdankertje) opzadeld? Je kan toch ook zelf bijvoorbeeld een pensioenplek zoeken en dus die verantwoording nemen. Mocht je dit niet kunnen betalen dan kan je ook geen nieuw paard kopen maar dien je je verantwoordelijkheid te nemen.

Mijn ervaring met wegdoen naar een "goed" plekje voor slachtprijs of zelfs gratis is echt om te huilen dus zou voor mij nooit een optie zijn. Je hebt geen zeggenschap meer tenslotte.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:16

Neen hoor, als het dier een leuk gezelschapspaard kan worden? Hebben die mensen een betrouwbaar maatje voor hun paard en ik kan verder met een fijn jong paard.

Zoals ik al zei: ik heb de mogelijkheid om mijn dieren te houden dankzij mijn ouders. Heb twee pony's staan die alleen maar voer opmaken. Voor de rest doen die niets. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die die mogelijkheid niet hebben en dan kiezen om het dier als gezelschapspaard te verkopen of zelfs weg te geven. Een paard of twee paarden onderhouden op een pensionstal is nogal een verschil overigens, dus door een ouder paard een leven op weide te gunnen kan het best zijn dat zulke mensen een nieuw paard kunnen veroorloven zonder het oude paard te kort te doen. Denk je dat dat beest het ook maar iets interesseerd of die nu van jou is en op weide staat, of van pietje en op weide staat?

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:19

pharagirlke schreef:
Neen hoor, als het dier een leuk gezelschapspaard kan worden? Hebben die mensen een betrouwbaar maatje voor hun paard en ik kan verder met een fijn jong paard.

Zoals ik al zei: ik heb de mogelijkheid om mijn dieren te houden dankzij mijn ouders. Heb twee pony's staan die alleen maar voer opmaken. Voor de rest doen die niets. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die die mogelijkheid niet hebben en dan kiezen om het dier als gezelschapspaard te verkopen of zelfs weg te geven. Een paard of twee paarden onderhouden op een pensionstal is nogal een verschil overigens, dus door een ouder paard een leven op weide te gunnen kan het best zijn dat zulke mensen een nieuw paard kunnen veroorloven zonder het oude paard te kort te doen. Denk je dat dat beest het ook maar iets interesseerd of die nu van jou is en op weide staat, of van pietje en op weide staat?

Wat doe je als je je paard dan niet kwijt kan? Veel mensen zitten tenslotte niet te wachten op die niet berijdbare paarden, paarden met luchtwegproblemen of ernstige beengebreken die behoorlijk in de dierenartskosten gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:21

pharagirlke schreef:
Denk je dat dat beest het ook maar iets interesseerd of die nu van jou is en op weide staat, of van pietje en op weide staat?

Ik denk dat een paard zich wel hecht aan een bepaalde plek en baas, dus ik denk dat zoiets wel uitmaakt.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:22

Eowyn3003 schreef:
maatje31 schreef:

Maar waarom zouden mensen ze niet wegdoen als ze het niet daadwerkelijk ergens anders beter hebben? Je moet realistisch zijn, als je weet dat het paard het ergens anders beter kan hebben door verschillende omstandigheden, is dat zo.

Ik denk dat het paard het niet beter krijgt maar eerder de eigenaar, geen kosten meer en wel geld voor een nieuw paard. Dus in mijn ogen is dit alleen maar goed voor de eigenaar. Tenslotte kon je het paard ook een goed tehuis bieden toen je wel kon rijden dus waarom zou een paard beter bij een ander af zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:23

Als ik de medische kosten niet kan betalen is het heel hard, maar dan word hij ingeslapen. Noch ik, noch het paard hebben er wat aan als hij staat pijn te lijden omdat ik simpelweg het geld niet heb om hem te voorzien in behoefte (en ga me niet zeggen dat je een potje moet hebben klaar staan voor onverwachtte kosten, want sommige medische kosten kan je je simpelweg echt niet op berekenen.)

RP: daar denk ik dan anders over. Elk paard kan zich overal aanpassen. Paarden hechten zich niet aan dingen, paarden zijn gewoontedieren. Dus het is normaal dat ze even uit hun doen zijn als ze naar een andere stek gaan. ;) Dat hoort immers niet bij hun "dagelijkse schema"

Ik denk he, dat veel mensen die hier beweren ze te houden: 1. niet zelf betalen, 2. nog geen ziek paard onder hun hoede gehad hebben. ;)

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:25

[quote="pharagirlke"]Als ik de medische kosten niet kan betalen is het heel hard, maar dan word hij ingeslapen. Noch ik, noch het paard hebben er wat aan als hij staat pijn te lijden omdat ik simpelweg het geld niet heb om hem te voorzien in behoefte (en ga me niet zeggen dat je een potje moet hebben klaar staan voor onverwachtte kosten, want sommige medische kosten kan je je simpelweg echt niet op berekenen.)

Hier kan ik wel respect voor opbrengen en vind ik een eerlijke beslissing. Maar dit is iets anders als mijn mening over het wegdoen naar een ander.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:26

Ik zou wel een niet berijdbaar paard erbij willen hebben hoor. Maar dat ligt wel aan de reden waarom het paard niet meer te rijden is. Een paard dat zulke problemen heeft dat het elke maand handen vol met geld aan dierenarts kosten heeft is denk ik niet reeel om als maatje erbij te hebben. Daar moet je misschien een andere oplossing voor bedenken.

KiWiKo

mijn paard is kapot, althans stapritjes gaat prima hoor :)

Ik zie mijn paard een keer of 4 per jaar, ik betaal elke maand netjes mijn stal en verzorggeld........ hij staat hele dagen op het land.......

kan of wil ik het niet meer betalen dan gaat hij dood.

liever dood dan in de handel

Lynn_Nikita

ik zou ze niet wegdoen, heb gelukkig wei waar plek genoeg is
maar kan best begrijpen dat niet iedereen dat kan
als paard pijn heeft... in laten slapen
als dit niet het geval is, wat is er mis om dan als weidemaatje aan te bieden?
Snap ik niet hoor
Niet iedereen kan 2 keer pensiongeld betalen elke maand, is allemaal al duur genoeg en als je paard genoeg aandacht en fijn weidegang kan krijgen, waarom niet zo oplossen?

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:28

Zelf hebben wij al 7 jaar een nu 24 jarige pony staan die een peesblessure heeft gehad. Deze pony blijft tot zij teveel pijn krijgt of om andere redenen moet inslapen. Mijn paard is zoals het nu lijkt afgekeurd maar kan waarschijnlijk nog wel als fokmerrie gebruikt worden maar gaat absoluut niet weg.

Weglopen omdat je nog nooit een ziek paard onder je hoede gehad hebt is wel heel makkelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:31

chinou schreef:
Hier kan ik wel respect voor opbrengen en vind ik een eerlijke beslissing. Maar dit is iets anders als mijn mening over het wegdoen naar een ander.

En als je dezelfde situatie hebt, en de persoon die hem van je over wil nemen heeft wel de mogelijkheden om hem de nodige zorg te verschaffen (en ook de bereidheid)... Dan ging hij daar, mét een officieel contractje, met alle liefde naar toe... Als ze hem dan weg zou doen zonder mijn medeweten (zonder dat ik eerste kooprecht heb) werd ze rustig voor de rechter gedaagd voor contractbreuk....

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:33

Ik heb mijn vorige paard verkocht wegens ataxie en omdat hij het allemaal niet meer aankon wat ik wel graag wilde.
Het was de bedoeling dat hij op de wei zou te komen staan bij bekenden van mijn schoonouders, dit was helaas niet meer mogelijk.
IK heb zelfs nog aan vrienden gevraagd of ze een plekje over hadden zodat ik hem daar tegen een vergoeding op de wei kon zetten, ook dit was helaas niet mogelijk.
Uiteindelijk heb ik hem dus verkocht, ik wilde graag verder komen en met hem was dat helaas niet meer mogelijk en voor ons was/is het ook niet mogelijk om 2paarden in volpension te hebben staan.
Ik vond het vreselijk en nu nog doet het me wel eens pijn, maar ik weet dat hij het ontzettend naar zijn zin heeft bij zijn nieuwe eigenaar en ik weet ook dat de nieuwe eigenaar ontzettend blij en gelukkig is met hem en dat verzacht voor mij de pijn ook weer een beetje.
Maar een afdankertje,nee dat is hij absoluut niet.

Op een gegeven moment moest ik gewoon realistisch zijn en heb ik misschien in de ogen van andere wel een egoistische keuze gemaakt omdat ik voor mijzelf koos en niet voor hem.
Ik zie het absoluut niet egoistisch, hij staat nu bij iemand die hem wel 24/7 buiten kan bieden iets wat ik op het moment nog niet kan en hem niet overvraagt wbt rijden, nou nee dat vind ik niet egoistisch, ik heb een keuze gemaakt die naar mijn weten en voor mijn gevoel het beste was voor hem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:35

ervaring heeft mij geleerd dat als je niet elke maand iets betaald aan het paard...... je ook geen zeggenschap meer hebt!!

denk erom dat jouw lieffie die je voor een appel en een ei verkocht heb of weggegeven heb NIET meer van jou is, dat je dus geen zeggenschap heb over hoe de rest van zijn leven gaat lopen.........

als die mensen die jouw lieffie overgenomen hebben om wat voor een reden dan ook besluiten dit paard weg te doen, dan doen ze dat........ en dan gaat zo een paard gewoon de handel in......

en dat wil niemand voor zijn afgedankte dier toch?

Phara........ contract is niet rechtsgeldig.........

het enige wat telt bij de rechter is wie de kosten van het paard de laatste 6 maanden gedragen heeft. Paspoort is ook geen eigendoms bewijs.......... degene die aan kan tonen dat deze voor de kosten van het onderhoud opdraait is volgens de wet eigenaar.......... al heb je 10 contracten en 600 papieren/paspoorten....... maakt niet uit

moraal van het verhaal........... ALTIJD blijven betalen voor je afdankertje, alleen dan heb je een poot om op te staan
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 28-01-09 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:35

Als je iemand kan vinden die jouw paard wil opvangen als grasmaaier is dat ook wel oke natuurlijk. Mijn beginpost is in het algemeen over de mensen die te pas en te onpas maar in advertenties hun afdankertjes aanbieden.

Dat wij de pony niet wegdoen is natuurlijk eigen keuze maar ik zou haar nooit op een site te koop/te geef aanbieden. Dan maar niet rijden, het is niet anders, is nu eenmaal mijn verantwoording. Eerder zou ik dan een bijrijdpaard zoeken of voor een fokker gaan rijden bijvoorbeeld.