startkaart vs manegestartkaart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fire1963

startkaart vs manegestartkaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:13

Hallo allemaal, ik had onder een ander topic ingehaakt door er zelf een vraag te stellen, maar dat was niet handig, want nu lopen er div vragen en antw door elkaar. Ik heb onderstaand stukje gevonden over startkaart en manegestartkaart, maar ik weet niet goed hoe ik het moet interpreteren. Ik lees het alsvolgt>
Om officieel deel te mogen nemen aan knhs wedstr tot en met L1 kun je een ruiterpaspoort halen waarna je een knhs manegestartkaart mag aanvragen en op meerdere paarden op die kaart mag starten.
Als je naar de L2 wilt dan moet je een combinatie(dus vaste combinatie paard/ruiter)startkaart hebben. Deze combinatiestartkaart mag je ook al eerder aanvragen natuurlijk.

Heb ik het zo nu goed begrepen?

FNRS-startkaart

Een manegestartkaart, uitgegeven door de KNHS, die niet combinatie- maar persoons
gebonden is en waarmee op KNHS-wedstrijden kan worden gestart door
FNRS-ruiterpaspoorthouders.

Hoe werkt de overstap van FNRS proeven naar KNHS proeven?
Als je het niveau F8 met succes hebt afgerond mag je overstappen naar de KNHS klasse B. Als je het niveau F12 met succes het afgerond mag je overstappen naar de KNHS klasse B of L1. Om officieel deel te mogen nemen aan deze wedstrijden heb je een manegestartkaart nodig. Deze kun je aanvragen bij de KNHS. Je hebt hier wel een geldig ruiterpaspoort voor nodig. Deze manegestartkaart geeft je het recht om deel te nemen aan B en L1 proeven met verschillende paarden. Je hebt dus geen vast paard nodig.
Om te promoveren van de B naar de L1 en van de L1 naar de L2 heb je minstens 20 winstpunten nodig.
Als je wilt of moet promoveren naar de L2 moet je een combinatiestartkaart aanvragen. Deze startkaart is gebonden aan 1 paard en je mag officieel dus ook alleen met dit paard starten op een wedstrijd. Als je KNHS wedstrijden start, geldt het KNHS reglement, zie www.knhs.nl. Vanaf het moment dat je KNHS L2 proeven gaat starten moet je lid zijn van een landelijke rijvereniging. Het kan zijn dat er een landelijke vereniging actief is op jouw manege. Anders kunnen ze je vast wel informeren over een goede vereniging voor jou.

Sim

Re: startkaart vs manegestartkaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:36

Je hebt het goed geinterpreteerd

Jessie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:39

Met een manege startkaart mag je meerdere paarden/pony's starten in de B en L1 dressuur en B springen. Je mag maar een jaar met deze startkaart rijden. Met een normale startkaart mag je één paard/pony starten {tenzij je meer startkaarten hebt}, deze mag je dan in alle klasse's starten.

Fire1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:45

Dank voor feedback

Laatste vragen hierover:

is FNRS-startkaart dan hetzelfde als de manegestartkaart?

en klopt het dat alleen de fnrs een ruiterpaspoort kent?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:48

Volgens mij bestaat de FNRS startkaart niet. Er is een FNRS ruiterpaspoort, daarin kan worden aangegeven welke Fproeven (Of Caprilli, Vaardigheid enz.) je hebt gehaald.

Fire1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 15:47

Eh Anoeska ja hoor er bestaat wel degelijk een FNRS startkaart en ook dus een FNRS ruiterpaspoort, zie de FNRS site.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:51

Nou, er staat wel iets over, namelijk;

Citaat:
FNRS-startkaart

Een manegestartkaart, uitgegeven door de KNHS, die niet combinatie- maar persoons
gebonden is en waarmee op KNHS-wedstrijden kan worden gestart door
FNRS-ruiterpaspoorthouders.

Dus de FNRS startkaart is dus een andere naam voor hetzelfde als een manegestartkaart. Een startkaart voor KNHS wedstrijden.
Voor de FNRS wedstrijden is er geen specifieke startkaart, maar alleen een ruiterpaspoort.

Fire1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:31

Aha, ja zo kun je het ook interpreteren.

Dus dan blijft mijn conclusie oké.

Om officieel deel te mogen nemen aan knhs wedstr tot en met L1 kun je een ruiterpaspoort halen waarna je een knhs manegestartkaart mag aanvragen en op meerdere paarden op die kaart mag starten.
Als je naar de L2 wilt dan moet je een combinatie(dus vaste combinatie paard/ruiter)startkaart hebben. Deze combinatiestartkaart mag je ook al eerder aanvragen natuurlijk.

En ik vergeet het woord fnrs startkaart, dat bestaat dus niet.

tnx volgens mij ben ik er nu helemaal uit en kan er een slotje op hoor. Merci.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:35

Citaat:
Om te promoveren van de B naar de L1 en van de L1 naar de L2 heb je minstens 20 winstpunten nodig.

Is dat niet raar? Een "gewone" B of L ruiter mag met 10 wp`s over....

Fire1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 12:21

Ja nou je het zegt, ik heb dat stukje van de fnrs site dacht ik, maar dat is inderdaag gek, normaal mag je bij 10 winstp promoveren.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:34

Ik heb ook een FNRS-manege startkaart. Is echt heel handig:D

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:36

Bij een FNRS-manege startkaart mag je pas bij 20 winstpunten over, omdat je dan nog niet zo gevorderd bent, en de meeste paarden niet van jou zijn.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:12

sorry dat vind ik dus nergens op slaan eigenlijk. Stel dat jij een paard had en daarmee ben je in de m gekomen maar je moest stoppen wegens overlijden paard of verkoop. En je gaat bij de manege rijden en dan ben je opeens slecht?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:27

Maar als je in de M zit en je paard is bijvoorbeeld overleden, dan ben je een beetje dom als je bij een manege gaat rijden, want dan leer je weinig :P

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:35

Het is denk ik niet zo dat je weinig leert bij een manege ;) Het is alleen wel lastiger om met verschillende manege paarden in een hogere klasse te eindigen omdat je niet de enige bent die op dat paard rijdt en ze vaak aardig wat routine handelingen erin hebben zitten.

Maar je hebt inderdaad alleen via de FNRS een ruiterpaspoort. Je kan via de SRR een ruiterbewijs halen, maar dat is weer iets heel anders dan het ruiterpaspoort.

Misschien dat er verschil in FNRS en KNHS startkaarten zit doordat er op een andere manier beoordeeld wordt of dat er andere juryleden ingeschakeld mogen worden? *weet niet hoe het zit, maar misschien dat daar het verschil van de winstpunten in zit?*

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:46

valt opzich eigenlijk wel mee Dwyne. Sommige paarden kunnen goed lopen maar zijn voor de wat gevorderde ruiter. Bovendien heb je een industriece die je kan helpen en die je vertelt hoe je het paard moet rijden omdat het een iets andere gebruiksaanwijzing heeft als een ander paard.

Ik snap het overgings wel hoor dat ze gewoon willen dat je het goed leert enzo maar ik vat het persoonlijk ook een beetje op als discriminatie :)

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:06

Heb je gelijk in hoor Lovey_ou, heb zelf alleen veel meegemaakt dat een paard een dag ervoor 'tegen' is gereden zeg maar, dat ze daardoor het bit weer vastpakken en je er niet veel mee kan in de lessen of in een wedstrijd. Dan ben je flinke tijd bezig om ze weer rustig en ontspannen te laten lopen. Gelukkig zijn daar inderdaad instructrices voor als je er zelf niet uitkomt :D

Discriminatie is het wel ja...vind het zelf ook niet echt kunnen dat je bij een manege startkaart meer winstpunten moet behalen om over te gaan naar een hoger niveau. Maar zo zijn de regels nu eenmaal...

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:39

Als je zelf hoger dan L2 gereden hebt mag je dus geen manegestartkaart. Is ook op zich wel logisch.

Dat overgaan met 20 wp snap ik ook, je mag maar 2 klasses rijden en als je dus al met 10 over gaat ben je dus zo weg. Je mag ook niet meedoen met kampioenschappen, het gaat alleen om de wedstrijden die je kan rijden.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:50

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:43

Maar ik heb een eigen paard, en mag dus niet bij de rijvereniging, ik rij nu altjid met mijn paard bij de manege, en dan is een manegestartkaart best handig(vind ik) want mijn paard heeft ook nog nooit wedstrijden gereden, dus ik moet toch in de B starten

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:36

Dat van een jaar geldig klopt niet, je moet gewoon ieder jaar je startkaart betalen. Ik heb op moment diverse aanvragen weggedaan voor de manegestartkaart, mensen zijn heel enthousiast erover!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:40

Zijn er nu veel maneges die dit zo doen?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:42

Volgens mij niet, geen 1 manege bij mij in de buurt, tenzij je met je eigen paard bij de manege rijdt, dan doen ze het wel

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:47

Maar dan vraag je een normale aan, dat lijkt me compleet logisch.

maar ik heb in theorie van de manege-startkaart gehoord maar nog nooit in praktijk.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:48

Nee ik heb ook eigen paard, en rij met manegestartkaart.
hoe bedoel je in theorie?