Alleen buitenrijden, jij en je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElinevsElsja

Alleen buitenrijden, jij en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:58

Wie rijd er van jullie wel eens alleen een buitenrit, alleen jij en je paard dan?
Hoe bevalt dat?
Hoelang rijd je dan?
Wat voor 'n ritten maakje, door het bos, duinen, strand, stad/dorp, weilanden...?
Waar houd je allemaal rekening mee? Zorg je dat je bepaalde dingen meeneemt?

Het lijkt me echt lekker om een keer alleen met m'n verzorgpony een ritje te maken. Gewoon alleen je pony en jij. Maar ik vind het nogal een risico, stel dat er iets gebeurt, dat je paard er vandoor gaat zonder jou.
Dat is mij al een keer gebeurt, ik was toen wel met 2 vriendinnen en mijn verzorgpony dan. Was absoluut geen leuke ervaring :n
Hebben degene die vaker alleen rijden wat tips en aandachtspunten voor mij?

Ik hoor het graag :)

zap

Re: Alleen buitenrijden, jij en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:06

Ik ga graag alleen met mijn pony naar buiten :j. Ik vind het echt heerlijk! Overigens ga ik ook regelmatig met andere naar buiten, maar alleen vind ik net zo lekker. Helemaal na een dag hard en/of vervelend werken of een vervelende schooldag en dan heerlijk samen met je paard uitwaaien bij de rivier! Heerlijk!

Als ik alleen ga dan maak ik dezelfde ritjes als met andere, door het dorp, langs de rivier, door de polder, maakt me allemaal niks uit. Wij zitten niet aan het bos en ik heb geen trailer, dus ik ben dan afhankelijk van andere. Als ik alleen zou kunnen zou ik het ook zo doen, maar dan wel naar een bekende plek en met goede foon en kaart!

Als ik alleen ga dan vertel ik altijd wel tegen iemand dat ik ga buiten rijden. Ik neem ook altijd mijn telefoon mee en als ik denk dat mijn pony wat fris is dan hang ik er voor de zekerheid een slofje om. Ik neem geen andere dingen mee dan anders.

Ook de tijd varieerd, van gerust 2,5 uur tot een half uurtje. Maakt me niks uit. Vooral de langere ritjes doe ik alleen, hoef je heerlijk met niemand rekening te houden!

Toen mijn pony kuren had ging ik juist alleen. Met een pony erbij zou niks hebben geholpen en zou alleen maar lastiger zijn. Mijn pony had namelijk een tijdje angst buiten en wilde op elk punt omhoog komen en omdraaien (en dat deed ze ook), ik kon nog geen 10 meter normaal rijden. Toen ben ik express alleen gegaan en het was binnen 5 keer opgelost en toen ben ik wat verder gegaan met iemand erbij. Maar dat moet je alleen doen als je niet bang bent en de situatie aankan. Mijn pony was niet gevaarlijk ofzo, alleen bang en ik was daar niet bang voor.

Let er wel op dat als je met je verzorgpaard alleen naar buite gaat dat je wel toestemming moet hebben van de eigenaresse he! Mijn bijrijdster mag absoluut niet alleen naar buiten van mij, ondanks dat mijn pony echt heel braaf is buiten.

Maar conclusie: alleen buiten rijden is heerlijk, je hoeft lekker met niemand rekening te houden!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:12

Ik rijd ook zowel alleen als met anderen buitenritten.
Maakt me ook niet uit of ik over de grote weg moet oversteken, of door het bos, of langs de weg rij. Mijn paard (Jildau) is goed verkeersmak en dat is verder geen probleem. Zoals in deze tijd van het jaar is ze wel wat frisser dus daar hou ik dan wel rekening mee.
Ik neem wel altijd een telefoon mee, je weet het tenslotte maar nooit! :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:15

Vroeger reed ik elke dag buiten, ik had namelijk geen beschikking tot een bak.
Ik reed achter de dijk, over de weg, in de polder en in de uiterwaarden. Nu heb ik beschikking tot een bak maar ga ik nog steeds minimaal 1 keer per week buiten rijden. Ik vind het heerlijk ontspannend en mijn paarden doen dat het liefste.
In de zomer rijd ik lekker langs de Waal over kleine strandjes en galoppeer ik kilometers lang in weilanden. Niks kan het buiten rijden overtreffen. Alleen mijn paard en ik vol vertrouwen en rust. Eerst reed ik weleens met mijn zus maar nu eigenlijk altijd samen met mijn paard en af en toen met mijn honden erbij of mijn shetlandertje. :)

Ik neem niks mee hoogstens een paar brokjes maar vaak dat niet eens. In de zomer ga ik lekker zonder zadel met mijn touwhalstertje en neem ik mijn andere paardje erlangs mee aan het halster. Ik voel mezelf veilig op mijn pony en ben daarom ook helemaal niet bang.. Ik weet ook dat mijn pony mij nooit alleen zal laten.. klinkt raar maar ten eerst zal ze me er nooit onterecht afgooien (het zijn en blijven dieren maar ik lees mijn pony en ik weet en voel wanneer er iets gaat gebeuren) en dan gebeuren er ook weleens onverwachte dingen maar daar lachen we om, ik hou van die leuke schrikreacties van mn paard ons zelf weer uit die onmogelijke situatie redden als we weer bijna in de sloot zitten. Ik hou van een racend paard die in volle ren galop met mij erop door de weilanden racet en weer heel rustig terug gaat als ik de kleinste aanwijzing geef ik hou van opvliegende vogels en een rustige pony die ons uit elke situatie red keer op keer.
Kortom voor mij is er niks mooiers dan heerlijk in de buitenlucht rijden en een zijn met mij paard, heerlijk samen crossen en met elkaar spelen heerlijk rustig wandelen en met het water spelen af en toe een plukje gras plakken en weer glimlachend verder gaan. :+:

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:19

Ik rij meestal alleen uit, bij ons op stal (boerderij met koeien, die een paar paardjes erbij heeft) rijdt er verder bijna niemand. Ik neem niets extra mee, ook geen mobieltje (ik bezit niet eens een mobiele foon!) ik zet wel braaf mijn cap op..

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 22:19

@ Zap: Bedankt voor je leuke reactie :D
Ik bespreek altijd alles met de eigenaresse, dus toestemming vragen zal ik zeker wel doen. Door het dorp mag ik iig wel alleen. Naar het bos weet ik niet, het is een half uurtje stappen vanuit daar naar het bos. Er zijn altijd wel redelijk veel mensen, maar ook veel mensen die honden los laten terwijl ze niet losmogen. Zo was ik dus een keer op buitenrit samen met 2 vriendinnen, en er was een rotweiler los daar. Die hond viel Elsja aan en mijn een van mij vriendinne zat er op en die was er afgevallen. Elsja is helemaal naar huis gerent met die hond achter haar aan. Ik ging in t bos zoeken, wat natuurlijk helemaal geen nut heeft want als een paard in paniek is gaat ie altijd de weg naar huis. Maar ik was natuurlijk ook helemaal in paniek enzo. Mijn vriendin ging naar de stal toe en daar had ze elsja gevonden, nog steeds met die hond achter haar aan. Er waren toevallig ook nog andere mensen in de buurt die Elsja herkende en die is met ons mee geweest. Pff zoiets wil ik echt nooit meer meemaken.
Maar ik ben absoluut niet bang om weer op buitenrit te gaan, maar wil wel gewoon ff goed voorbereid zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:21

Ik rijd/reed ook alleen maar buiten. Woonde eerst in de Randstad en kon daar niet anders, de bak was 15 min stappen en verder hadden we alleen asfalt, asfalt en .... asfalt.
Ik ben vorig jaar verhuisd naar de Veluwe en er komt maar geen eind aan. Hoewel het rijden al weken, zoniet maanden op een te laag pitje staat mis ik het niet heel erg. Op dit ogenblik heb ik het totaal niet naar mn zin waar ik werk en alle frustraties van mn werk neem ik mee tijdens het paardrijden en dat loopt vaak heel fout af. Heb daarom al in geen tijden meer echt lekker ontspannen gereden. Ben op dit moment druk aan het solliciteren, zodat ik mezelf eindelijk weer eens op mn gemak ga voelen.
Maar ik ben dus voor de paarden verhuisd en ik merk dat ze het hier veel meer naar hun zin hebben. Ik rijd recreatief en ga straks ook mennen opakken met mn shet. Ik zit hier in een schitterende omgeving, dus waar zou ik een bak voor gebruiken :+

Ik rijd het liefst alleen, lekker met zn 2tjes bezig zijn en genieten. Op mn tel na neem ik niks mee. je moet het toch allemaal maar meesjouwen. En ja het kan fout gaan, maar dat weerhoud mij echt niet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:25

De eerste paar keer dat ik het bos in ging (gezegend met een bos op een paar 100 meter afstand), ging ik met iemand mee zodat ik de weg leerde kennen. Daarna ben ik ook alleen gegaan. Echt heerlijk! Dan ging ik 's ochtends vroeg of tegen de schemering, dan zag ik regelmatig reeen en andere diertjes! Of heerlijk een lange rit maken in de sneeuw, echt super! In principe neem ik nooit wat mee, pepermuntjes voor mezelf en mn mobieltje, just in case. En als ik echt lang ga rijden leg ik mijn dekje erop waar zadeltasjes aan vast zitten, dan doe ik daar een rol koekjes of een sultana in en wat drinken oid.

Je kunt je wel druk maken om dingen die kunnen gebeuren, maar er kunnen ook rampzalige dingen gebeuren als je met meerdere mensen bent. Gewoon lekker gaan en genieten van je paardje en de natuur!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:30

Ik ga ook wel vaak alleen met m'n paard de weg op / het bos in. Ik neem in ieder geval altijd mijn mobieltje mee, mocht er wat gebeuren dan kun je nog iemand bellen.
Ik denk dat je gewoon een goed verkeersmak paard moet hebben wil je alleen op pad gaan.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:31

Ik ga bijna altijd alleen. Heb mobiel bij me. Moet wel zeggen dat ik bijna altijd bij de weg rij, is hier errug weinig bos helaas...Wel altijd een slofteugel of korte martingaal eraan. Ze is nogal sterk en ik heb geen zin in ongelukken ;)
Laatst bijgewerkt door shera op 26-01-09 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:33

Ik rijd liever alleen met mn pony buiten dan met andere. Of ja dat is ook niet helemaal waar, maar als ik alleen met mijn pony bent, gaat het een stuk rustiger en ontspannener ..

Ik doe vanalles, crossritjes, stapritjes, met of zonder zadel niets is te gek.
Echter kan ik niet zonder zadel gaan crossen wanneer er andere pony's/paarden bij zijn, dan is het vette fik :)

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:37

Ik rij ook vrijwel altijd alleen en dan ook meestal door het bos. Zelfs in het donker nog. Ook de weg steek ik wel over in mijn eentje. Paard is redelijk verkeersmak, hij schrikt alleen wel van auto's / vrachtauto's met een zware moter. Maar hij zal niet steigeren of bokken en ook niet echt er vandoor gaan. Ik zorg wel dat ik altijd een mobieltje bij me heb en meestal weet iemand wel dat ik ben gaan rijden. Ook draag ik standaard een cap.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:40

Ik rij ook regelmatig alleen buiten, maar ook wel met een maatje. Alleen heeft mijn paard een vrij hoog tempo en dat werkt niet met iedereen prettig. Af en toe moet ze echt even de benen strekken en er zijn maar weinig combi's die dat kunnen (of willen) bijhouden. Daarnaast is het soms erg prettig om met niemand rekening te hoeven houden :+
Het is wel zo dat ik met iemand samen gemakkelijker langer wegblijf, alleen ga ik meestal niet veel langer dan een uur, anderhalf uur.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:41

Ik rijd ook regelmatig in mijn eentje door het bos. BIj mijn stal is geen bos in de buurt dus ik moet met de trailer op pad. Mobiel heb ik ook altijd bij me (en zorg dat de batterij opgeladen is). Wat ook handig is, is om een labeltje of kokertje aan je zadel te bevestigen waar je gegevens op staan (telnr. ). Als je van je paard valt en iemand vind 'm dan kunnen ze contact met je opnemen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:46

ik doe het best vaak als er niemand anders is om mee te gaan.

ik rijd dan ongeveer half uurtje ofzo.
lekker over het strand en door de polder!
mijn telefoon gaat altijd mee als ik bij de paarden ben! ;)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:47

ik rijd 9 van de 10 keer buiten en dan 8 van de 10 keer alleen gaat supper hebben 5 vaste rondjes in verschillende lengtes van 3 kwartier tot 2 uur

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:49

Ik rijd ook meestal alleen buiten (alleen de laatste tijd niet zo veel meer). Heb een paar rondjes die ik kan rijden hier. Rondjes van een uur, maar ik ben ook zelf een ker 5 uur weggeweest. Het is vooral bos, recreatiestrand en dorp hierzo.
Ben ook een keer naar Wassenaar gereden omdat ik naar het échte strand wilde. Ben toen héél lang weggeweest hahaa.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:55

Ik ga ook altijd alleen met mijn paard naar buiten, heerlijk vind ik dat.
Ik zorg dat ik mijn telefoon in mijn zak heb en niet in mijn zadeltas, zodat ik die bij me heb als er iets gebeurt en niet mijn paard ermee zie weggalopperen ofzo.
Ook heb ik altijd een mes op zak voor het geval er iets gebeurd onderweg en ik mijn paard of mezelf moet lossnijden, zoiets kan echt je leven redden.
Ook heb ik altijd zo'n naam-tag om, waar je naam in geponst is en daarop staat ook het telefoonnummer van mijn moeder in geval van nood.
Ook neem ik zakdoekjes mee (voor als ik moet plassen onderweg) en een klein halstertje van touw voor het geval er iets gebeurt met mijn hoofdstel o.i.d.
Verder gewoon lekker genieten en de weg onthouden, als je dan verdwaalt bent draai je gewoon om en rijd je terug, succes en veel plezier!!!!!!! :D

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:17

ik rijd altijd alleen buiten. Zo'n 5 keer per week.
Ik rijd altijd door de dorpen hier in de buurt. We hebben geen bos of strand in de buurt.
Wat ik meeneem? Eigenlijk alleen mijn mobiel.
En doe dit nu al zo'n 12 jaar

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:26

Mijn vriendin en ik gaan toch echt het allerliefst samen naar buiten. Eerst had ik een nog niet zo heel erg mak paard en leerde ik alles van haar en haar Fries. Nu heeft zij een jonge en kan ik haar helpen. De ritjes samen zijn veel ontspannener dan alleen en veel gezelliger. Ook voor de paarden is het veel prettiger samen. Je merkt dat ze elkaar echt door lastige situaties heen helpen en op elkaar vertrouwen. Ja het zijn ook echte maatjes geworden net als hun baasjes.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:04

Ik rij meestal in mijn uppie en altijd buiten. Mijn paard heeft zo haar eigen tempo en ik heb geen zin om met anderen rekening te houden, daarom geef ik de voorkeur aan alleen rijden. Overdag zijn we in het bos/duin te vinden, 's avonds is dat niet toegestaan, dus rij ik langs de weg. Ik draag altijd mobiel en ruiterkaart bij mij. Aan het zadel heb ik een plaatje met daarop mijn tel.nr. Ik kan haar vrijwel altijd bij mij houden, hoe opgefokt ze ook is. Je paard heeft beter werkende zintuigen dan wij mensen, daarom kunnen wij een reactie ook niet altijd voor zijn. Voor de rest niets heerlijker dan lekker rijden met je paard door de natuur, daarop raak ik nooit uitgekeken. Ik verlang naar het moment dat alles weer begint te bloeien en groeien ;)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:07

Ik rij ook vaak alleen, maar vind samen rijden toch wel net zo gezellig. En mijn pony ook :D Hoewel ik het soms echt heeeerlijk vind, om helemaal alleen, uren te rijden, geef ik toch de voorkeur aan gezellig met een vriendin te rijden.
Wel MOET ik mijn mobieltje meenemen, je weet immers nooit. Sja, mijn pony is superbraaf, maar kan me voorstellen dat als je een jong of druk paard hebt, je het prettiger vindt om met anderen te rijden.
Laatst bijgewerkt door Mloes op 27-01-09 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:09

ik rij altijd alleen. Dit komt simpelweg omdat mijn pony alleen staat (wel met een shet erbij, maar geen andere paarden) dit bevalt me goed. Vaak heerlijk rustig, maar als hij andere paarden ziet kan hij nog wel eens druk worden, terwijl het normaal altijd een mak lammetje is. Eigenlijk heb k ook geen vriendinnen met paarden enzo, dus zou ik niet weten met wie ik zou moeten gaan...

Zoals al meerderen hebben gezegd, wel altijd een telefoon mee voor als er toch iets niet goed gaat...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:11

Ik rij ook regelmatig alleen, maar ook met anderen.

Wel altijd mobiel mee :-)

Het maakt voor ons niet zoveel uit of we alleen rijden of met anderen (dat is weleens anders geweest :)) ) en ik neem ook gewoon dezelfde routes en doe dezelfde dingen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:12

ik rijd ook bijna altijd alleen, soms gaat onze verzorgster mee.
Het lijkt me wel gezellig om eens een keer met meerdere te gaan, ook voor de veiligheid.
ik neem wel altijd mijn telefoon mee, je weet nooit, zou dr maar eens afliggen.pfff :+