Hoeven beslaan DRAMA!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aira2005

Hoeven beslaan DRAMA!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:22

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag me paard voor de 2e keer laten beslaan maar echt het was een drama. Springen gek doen niet haar been op willen tillen draaien noem het maar op! (maar niet vuil gelukkig).
We hebben haar uiteindelijk rustigevende gel gegeven en een praam en daar werd ze echt rustiger door.
Bij de eerste keer vond ze het ook al niet leuk maar was ze minder erg.

Vroeg me af of iemand anders dat ook heeft en hoe jullie dat dan oplossen?
Het schijnt dus dat ze dunne zolen heeft waardoor het wat gevoeliger is die trillingen.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:37

Mijn paard vond de eerste paar keer beslaan ook niet leuk.Vooral het branden was een drama.Ik heb de eerste paar keer mijn hand voor zijn oog gehouden zodat hij de rook niet kon zien en heb de radio aangezet zodat hij dat geknetter van het branden niet hoorde.Na een keer of 4 ging het steeds beter.

Lynn_Nikita

Re: Hoeven beslaan DRAMA!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:37

koud beslag geen optie?

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:39

Ze word al koud beslagen.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:39

Het is juist meer die dingetjes erin slaan. Dan is ze wat gevoelig!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:41

Het ligt niet aan de hoefsmid het ligt meer aan dat die hoeven gevoelig zijn maar vroeg me af wie het nog meer heeft en wat jullie eraan doen.

harimas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:42

Mijn paard doet ook raar, omhoog komen etc.. We hebben vorige week een andere hoefsmid laten komen, deze was heel rustig en het beslaan (alleen voor) is zonder praam gebeurd. Mijn paard werd alleen al gek als hij die andere hoefsmid zag.. Mijn paard heeft ook dunne zolen..

Ik zou zeggen als het steeds erger wordt, zou ik eens rond kijken naar een andere smid.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:44

waarom wordt ze beslagen?

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:50

Bij de eerste keer dat ze beslagen werd heeft die man het verpest. Hij had niet dat tangetje om die nagels in de hoeven te zetten. Hij ging met die hamer op het nageltje slaan zodat hij in de hoef zat. En dan bedoel ik niet het nageltje in de hoef slaan maar als het nageltje eral in zat en dan op de hoef aan de bovenkant slaan. Toen hij dat deed werd ze gek. Nu had ik dus een andere hoefsmid gekozen(gevonden op bokt en hoeveel goeie berichten over) dus daar moet het niet aan liggen. Maar nou heeft ze dus al een beetje een trauma van de vorige keer opgelopen.

Siskeh ze word beslagen omdat ze dus dunne zolen heeft en dus gevoelig en omdat ik dus aardig veel langs de weg rij.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:55

misschien kun je kijken naar hoefschoenen, zodat je de hoef even tijd geeft om te herstellen

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:56

Ik vind hoefschoenen helemaal niks.
Maar bedankt voor het meedenken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:59

waarom niet als ik vragen mag?

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:01

Lijkt me super onhandig. Ze moeten precies pas zitten volgens mij gaan je er zo mee aan de haal en er komt denk zo allemaal troep in.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:08

Mijn hoefsmid is wel te spreken over een bepaald hoefschoen, ik weet alleen niet meer welke dat is.

Ik vind ijzers helemaal niks, gelukkig heeft mijn pony ze ook niet nodig. Als ik naar buiten ga rijd ik gewoon veel in de berm. Ijzers beknellen en de nagels vernielen zn hoeven.. Als het niet echt noodzakelijk is zou ik het sowieso niet doen.

Die van mij is bij zijn vorige eigenaar ook 1x rondom beslagen, hij is toen ook helemaal geflipt. De dierenarts moest er zelfs aan te pas komen om hem te verdoven omdat het spul van de smid niet werkte, sinds dien heeft hij ook een beetje een hoefsmid trauma en kan hij alleen bekapt worden als ik er bij ben.

Als ik jou was zou ik er een beetje mee oppassen dat het niet nog erger wordt..

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:11

siskeh schreef:
waarom wordt ze beslagen?

Daar gaan de natureals weer....

Gewoon een ijzertje eronderzetten als TS dat wil! Misschien je paard goed afleiden als het ijzer eronder woerdt gezet? De dingen die je net zelf schreef lijken mij ook erg handig!
Laatst bijgewerkt door isverwijderd op 26-01-09 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:20

nee, ik ben niet altijd tegen beslaan, maar als je al zegt dat het paard gevoelige hoeven heeft, en je problemen met beslaan hebt(Ts, zegt zelf dat het er aan ligt dat de hoeven gevoelig zijn) lijkt me niet beslaan om de hoef te laten herstellen misschien een betere optie,

overigens geeft Aira geen tips maar is ze de TS....

misschien kun je eens kijken naar hoefijzers die niet vastgenageld worden, maar die gelijmt worden

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:23

Sorry, een beetje te snel gelezen :o

Vastgelijmde ijzers lijken mij helemaal niks... Wij hebben daar erg slechte ervaringen mee. (snel eraf trappen)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:29

@ henkjan, maar vind jij dat als je ijzers eronder hebt en je problemen hebt met de nagels erinslaan, je maar door moet gaan met ijzers eronderslaan?

ts zegt dat vorige hoefsmid niet zo deskundig de nagels erin heeft geslagen, dus ik denk haast dat er wat beslagen is waardoor een herstelperiode misschien wenselijk kan zijn...

en als je gewone hoefijzer lijmt werkt het idd niet altijd, maar je kunt ook andere ijzer vinden die minder wegen en daardoor beter blijven zitten

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:30

Siskeh, ik heb niet gezegd dat hij de nagels er niet goed in heeft geslagen. Ik zei als hij die nagels erin heeft geslagen moet hij ze aan de bovenkant afknippen en in de hoef pletten maar daar heb je een tang voornodig en die had hij niet dus hij sloeg gewoon aan de bovenkant van de hoef. Snap je wat ik bedoel?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:32

jahh snap het, maar dan lijk me dat er best wat kan zijn beschadigt in de hoef...

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:36

Ja in denk niet dat het heel erg beschadigt kan zijn maar ik denk gewoon dat het een rot gevoel in geweest voor de hoef. Maar ze loopt niet mank of iets dus zal niet van binnen beschadigd zijn.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:41

Je kunt ook aan de smid vragen of hij wat dunnere nagels gebruikt, deze zijn misschien wat minder vervelend voor het paard, bij de mijne hebben we ook een tijdje hele dunne nageltjes gebruikt.
Nadeel is wel dat ze dan eerder schijnen los te zitten. Maar ik merkte daar niet zo heel veel verschil mee.

En je paard de hoefjes goed koelen voor de smid bezig gaat. (ik weet niet waarom, maar voor mijn gevoel hielp dat bij mijn paardje)

Of het paard met 1 zijde tegen de kant aan zetten, dan kan die daar tegen de muur aan leunen, worden ze vaak ook rustiger en makkelijker van.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:43

Oke dat is wel een goeie tip die dunnere dank je wel. Ik denk eerlijk gezegd dat hij meer die dreunen zijn op de hoef die hij niet lekker vind dan die nagels maar ik ga het toch een vragen. En dat ga ik ook een keer proberen de hoeven koelen dank je wel!

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:56

Bij mijn pony is het ook een drama ijzers, ze krijgt een verdovingsspuit van te voren( ze staat nu al een tijd niet meer op ijzers) die ik haar geef een uurtje voordat de hoefsmit komt
In t begin was t alleen wat steigeren en wat vervelend met haar voeten doen, een praam op bij haar werkt totaal verkeerd word ze nog veel erger mijn vorige hoefsmid wou t niet meer doen dus opzoek naar een ander die wou t wel proberen nou goed verdovingsspuit enz ijzers eronder gekregen dit is zon 3 jaar gelukt maar op een gegeven moment werd ze echt gemeen en ging ze gericht meppen toen heeft de hoefsmid de ijzers er nog onder gekregen maar durfde het niet nog een keer aan.
Nu ben ik de laatste tijd wat met haar aan t oefenen eerst steeds tikken op haar hoefen met een hoefenkrabber, daarna oud ijzer erop gelegd en met een hamer erop tikken, dit ging goed accepteerde ze, mijn vader gevraagd of die dat ook een keer wou doen dit liet ze ook toe, een week trg was de smit er verhaal verteld hij even proberen nou dat wou ze echt niet weet jullie wat het probleem kan zijn? Dit doet ze overigens bij elke hoefsmit

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:06

chanouk schreef:
Bij mijn pony is het ook een drama ijzers, ze krijgt een verdovingsspuit van te voren( ze staat nu al een tijd niet meer op ijzers) die ik haar geef een uurtje voordat de hoefsmit komt
In t begin was t alleen wat steigeren en wat vervelend met haar voeten doen, een praam op bij haar werkt totaal verkeerd word ze nog veel erger mijn vorige hoefsmid wou t niet meer doen dus opzoek naar een ander die wou t wel proberen nou goed verdovingsspuit enz ijzers eronder gekregen dit is zon 3 jaar gelukt maar op een gegeven moment werd ze echt gemeen en ging ze gericht meppen toen heeft de hoefsmid de ijzers er nog onder gekregen maar durfde het niet nog een keer aan.
Nu ben ik de laatste tijd wat met haar aan t oefenen eerst steeds tikken op haar hoefen met een hoefenkrabber, daarna oud ijzer erop gelegd en met een hamer erop tikken, dit ging goed accepteerde ze, mijn vader gevraagd of die dat ook een keer wou doen dit liet ze ook toe, een week trg was de smit er verhaal verteld hij even proberen nou dat wou ze echt niet weet jullie wat het probleem kan zijn? Dit doet ze overigens bij elke hoefsmit

Volgens mij ben je hiermee wel op de goede weg, je zou de smit kunnen vragen om een paar keer komen zonder te beslaan. Dus je paard wat aaien en eventueel ook met een krabber tikken. Ze moet leren dat de smit niet per definitie eng is. Als ze niet meer bang is voor de smit kan die steeds een klein stapje verder. Met wat enge geluiden erbij, eng vuurgeurtje erbij... Kan wel lang duren natuurlijk maar uiteindelijk zou het moeten werken
Onderdrukken van haar angst werkt duidelijk niet dus zul je er mee aan de slag moeten.

Succes!