Wel is aangehouden met trailer met B rijbewijs wat kan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cile205

Wel is aangehouden met trailer met B rijbewijs wat kan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 13:04

Je kunt mits je de regels na komt, met B rijbewijs een 1,5 paardstrailer rijden..

Ik vraag me nou wel is af of er mensen zijn die met deze combinatie wel is aangehouden zijn, en of het allemaal in orde was??

Je hoort hier namelijk af en toe nog wel is verschillende verhalen over!!
En aangezien ik zelf ook al 2 jaar met B rijbewijs trailer rijdt.....ben ik er wel is benieuwd naar!:D

risky

Re: Wel is aangehouden met trailer met B rijbewijs wat kan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:53

ik rijd nu een klein jaar ook gewoon met b rijbewijs mijn combi, nog nooit aangehouden.

als al het papierwerk en getallen volgens de wet correct zijn dan kunnen ze je niks maken.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:11

In de 5 jaar dat ik/ wij nu met trailer rijden, nooit uitgebreid gecontroleerd.
Ca. 1 jaar terug bij een routine controle (alcohol, papieren, voertuig staat etc) zijn er wel auto's + paardentrailer aangehouden. Ze stonden met de controlepost, een paar km van een druk bezochte wedstrijd. We werden even vluchtig bekeken en mochten doorrijden, diverse andere werden wel uitgebreider gecontroleerd. Of er bekeuringen zijn uitgedeeld, weet ik niet.

1 kennis van ons is een paar jaar terug, op de terugweg van zijn vakantie, bij een controle bekeurd voor het rijden met een te zware caravan en het rijden zonder E rijbewijs. Hij mocht niet verder rijden. Heeft hem toen veel geld gekost, paar honderd euro meen ik.

lau6nao4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:00

Nou ik ben wel aangehouden,flinke bekeuring gekregen.
Heb eerst 10 jaar zonder E,maar heb nu toch maar wel E gehaald.
Agenten weten vaak zelf niet wat nu wel of niet mag.
Als je E heb weet je zeker dat dat in ieder geval in orde is.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:28

Idd agenten weten vaak zelf niet of het mag! dat idee heb ik ook!! Dan zou ik toch een klacht er tegen indienen..mocht me dat overkomen. Maar jij was toen je aangehouden werd met je B ook gewoon in orde?!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:43

lau6nao4 schreef:
Nou ik ben wel aangehouden,flinke bekeuring gekregen.
Heb eerst 10 jaar zonder E,maar heb nu toch maar wel E gehaald.
Agenten weten vaak zelf niet wat nu wel of niet mag.
Als je E heb weet je zeker dat dat in ieder geval in orde is.

Als die boete onterecht was dan had je het moeten laten voorkomen. Als het wel terecht was, had ie nog veeel hoger moeten zijn!! Je bent namelijk NIET verzekerd bij brokken. Kun je alles zelf dokken, was nòg veeeel duurder geweest.......

Nog even los van dit alles; binnen nu en twee a drie jaar gaat dat hele geneuzel eraf. Dan is het domweg alles boven 750kg TMM = E-rijbewijs. Begin maar alvast te sparen en zorg dat je vóór die tijd je teruggekeurde trailer weer origineel of verkocht hebt anders raak je dat ding aan de straatstenen niet meer kwijt. Het is maar om over na te denken.......

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:09

mijne is niet teruggekeurd:D

en waar is er ergens iets over te lezen dat het veranderd wordt?
1 voordeel: meer kans dat ik dan men E haal. Heb ik al wat jaartjes ervaring :D

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:28

ik heb 10 jaar geleden al een poging gedaan om mijn E te halen maar wegens examenstress van mij niet gehaald, mocht het echt verplicht worden dan kan ik het wel schudden

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:53

Ik heb mijn paarden vorig jaar naar Duitsland vervoert aangezien ik daar ging wonen. Met een 2 paardstrailer. Ik heb gewoon een B-rijbewijs en iemand reed voor mij en belde mij of de grens vrij was van controle, anders hadden we een andere route gedaan. Nog nooit aangehouden en goed gegaan.

Maar je bent de klos als je niet voldoet....ik hebe r geluk mee gehad. Zorg in iedergeval dat je iemand back-up hebt staan voor het geval jij niet verder mag rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:22

cile205 schreef:
mijne is niet teruggekeurd:D

en waar is er ergens iets over te lezen dat het veranderd wordt?
1 voordeel: meer kans dat ik dan men E haal. Heb ik al wat jaartjes ervaring :D

Er is EU wetgeving in de maak die dit regelt. Ik had er een concepttekst van.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:57

Hogeboom schreef:
Ik heb mijn paarden vorig jaar naar Duitsland vervoert aangezien ik daar ging wonen. Met een 2 paardstrailer. Ik heb gewoon een B-rijbewijs en iemand reed voor mij en belde mij of de grens vrij was van controle, anders hadden we een andere route gedaan. Nog nooit aangehouden en goed gegaan.

Maar je bent de klos als je niet voldoet....ik hebe r geluk mee gehad. Zorg in iedergeval dat je iemand back-up hebt staan voor het geval jij niet verder mag rijden.

Je beseft wel dat een boete niet je enige risico is? Bij een ongeluk keert de verzekering geen cent uit, zeker bij een ongeluk met persoonlijk letsel ben je de rest van je leven aan het dokken. Zeker over zo'n afstand dus zeer onverantwoord te noemen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:59

Hogeboom schreef:

Heb je er wel eens bij stil gestaan als er wat gebeurd (ongeluk, losbreken van trailer, iemand bij jou achterop etc etc) en je hebt alleen maar een B-rijbewijs? Dan ben je wel de klos, en hoop ik maar dat ik niet degene ben die schade heeft....

O, zie dat stefanvi hetzelde zegt..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:03

Wij zijn nog nooit aangehouden.(klopt af en hebben beidse ons E-rijbewijs, maar rijden wel met een 1.5 trailer)
Een stalgenootje wel en dat heeft hem flink veel geld gekost.
Hij had E nodig voor de combinatie en hij had alleen B.

Ik vind het erg dat iemand zo'n risico wil nemen ivm de verzekering :n

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:16

Controle heb ik nog nooit meegemaakt, maar we hebben van de zomer wel een ongeluk gehad met auto en trailer (alles total loss) en mijn vader heeft ook alleen zijn B-rijbewijs. (Wel met een legale combinatie uiteraard!)
De politie maakte toen wel een opmerking, dat dat wel problemen zou geven met de verzekering, rijden met aanhanger zonder E-rijbewijs, die wisten blijkbaar ook de regels niet echt. Wij hebben dus ook geen problemen met de verzekering gehad (behalve dan dat het allemaal altijd zo lang duurt hè..), maar geen opmerkingen of vragen en er wordt gewoon uitgekeerd. En met de politie ook geen problemen, behalve dan die opmerking, waarbij ze ons weerwoord direct accepteerden.
Hoe zouden ze je nou kunnen bekeuren als je geen regels overtreedt?

Maar toch wil ik zelf binnenkort maar eens mijn E-rijbewijs gaan halen, beetje extra zekerheid en het wordt toch alleen maar duurder, zeker als het verplicht wordt. Ik snap ook niet dat mensen met een combinatie gaan rijden waarvan je weet dat het niet mag! Het is al dom als je de regels niet precies kent, maar vind het bijna nog dommer om ze bewust te negeren. Zorg dan dat je gewoon je E haalt of zoek een andere chauffeur..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:46

B OF BE RIJBEWIJS?
Is de toegestane maximum massa van de aanhangwagen meer dan 750 kg?
NEE. JA.
U mag deze combinatie besturen Is de toegestane maximum------>JA, U hebt een BE rijbewijs nodig
met een rijbewijs B. massa van de aanhangwagen
meer dan de ledige massa van
het trekkende voertuig
NEE
^ Is de toegestane max. massa van het trekkende voertuig ^
---NEE--------------plus de aanhangwagen meer dan 3500 kg?----------JA--------

Ik hoop dat t zo duidelijk is zoniet dan moet je maar even kijken op http://www.cbr.nl/1041.pp hier staat t in vakken aangegeven. Niet elke 1,5 paards trailer mag bestuurd worden met B rijbewijs want tegenwoordig maken ze zeook van 1600 kg max. massa

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:51

Ik ben vorig jaar voor controle langs de kant gezet, bij de grensovergang bij Bergen op Zoom, door de Nederlandse politie (daarnaast ook vele vrachtwagens, caravans en overige aanhangers).
Papieren gecontroleerd, bandenprofiel, diesel in de auto (of het geen landbouwdiesel was) en uiteraard mijn rijbewijs en paspoort. Alles was in orde.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:54

ik zie net dat de tabel niet werkt de spatie's staan e rniet in dus kijk maar even op de link

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:15

ik heb nog een tip, indien het nodig is kun je de mtm laten aanpassen bij de rdw zowel van aanhanger als de auto

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:19

Urielle schreef:
Ik ben vorig jaar voor controle langs de kant gezet, bij de grensovergang bij Bergen op Zoom, door de Nederlandse politie (daarnaast ook vele vrachtwagens, caravans en overige aanhangers).
Papieren gecontroleerd, bandenprofiel, diesel in de auto (of het geen landbouwdiesel was) en uiteraard mijn rijbewijs en paspoort. Alles was in orde.

en ook met enkel B rijbewijs???

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:22

Wij hebben een 2-paardstrailer en vervoeren er 1 paard in.
Ik ga aanstaande maandag voor m'n E-rijbewijs. Wil het risico niet lopen op een bekeuring en bovendien lijkt het me wel handig om het te leren via lessen ipv dat je het jezelf aanleerd.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 15:43

het topic gaat ook over rijden met een B rijbewijs met 1,5 paards trailer..dus niet over een 2 paardstrailer waarbij je idd je E rijbewijs MOET hebben

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:52

Ja, B rijbewijs, personenwagen voor anderhalfpaardstrailer :j

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:09

Waarom zou je met enkel B willen rijden als het kiele kiele is?
Trailers wegen vaak meer als waarvoor ze op papier staan, laat in ieder geval het hele zaakje wegen. Krijg je een ongeluk, dan is het nogal banketstaaf dat je niet verzekerd bent, en als er lichamelijk letsel bij komt kijken is het nog banketstaaf als je je hele leven moet dokken (ook al heb je het ongeval niet veroorzaakt)
Laatst bijgewerkt door Judje op 30-01-09 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: De berichten uit het genoemde EA-topic zijn verwijderd en ook hier is de link verwijderd ivm offtopic.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:16

Het gaat mij er niet om of het wel of niet mag, maar of het verstandig is. Ik wil zo ie zo mijn E rijbewijs halen, omdat ik dan goed weet wat ik wel en niet kan doen.
Ik vervoer wel mijn grootste schat en wil niet dat daar door mijn toedoen iets mee gebeurd.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:19

@annastasia:
Het gaat in dit topic over of je wel is aangehouden bent. niet de discussie wat wel en wat niet kiele kiele is.

Mijn combi is niet kiele kiele en met en zonder paard op de weegbrug gestaan. er is niks kiele kiele aan. En een legale combi zoals vele andere hier.
Laatst bijgewerkt door Judje op 30-01-09 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.