Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
criollolover schreef:snoepje snoepje??? niet best hoor, zweep erbij, omgekeerd in de hand, beste tik voor haar hoofd, klinkt zeer grof, maar het helpt.
joco hoe oud ben je?
Vjestagirl schreef:Zweep erbij, klap voor het hoofd? Bij een dier wat bang is om door de opening te gaan, die gaan we voor het hoofd slaan? Lijkt me een héél erg slecht plan.
Geen snoepjes, dit is slecht gedrag, dat ga je niet belonen.
En ook niet halthouden ervoor, want dan wint zij, ze hoeft niet naar binnen, en als ze daar stil gaat staan krijgt ze nog eten ook! Is dat even mooi geregeld!
Ik blijf erbij, confronteren, stilstaan in de deuropening. Nerveus gedrag negeren, achter je houden, zelf duidelijk en zeker blijven.
Maar criollolover's plan vind ik echt belachelijk.
criollolover schreef:mooi antwoord vjestagirl. hoe ga jij dit paard dan confronteren? stil laten staan voor de deur, achter je houden? nou vertel
JoCo schreef:Vjestagirl schreef:Zweep erbij, klap voor het hoofd? Bij een dier wat bang is om door de opening te gaan, die gaan we voor het hoofd slaan? Lijkt me een héél erg slecht plan.
Geen snoepjes, dit is slecht gedrag, dat ga je niet belonen.
En ook niet halthouden ervoor, want dan wint zij, ze hoeft niet naar binnen, en als ze daar stil gaat staan krijgt ze nog eten ook! Is dat even mooi geregeld!
Ik blijf erbij, confronteren, stilstaan in de deuropening. Nerveus gedrag negeren, achter je houden, zelf duidelijk en zeker blijven.
Ik dacht net stilstaan VOOR de staldeur is net NIET winnen (anders vliegt ze er altijd aan in hé, het zou al een overwinning zijn, daar halt te houden). En ik geef pas snoepje als ze braaf halthoudt ... wil het wel proberen hoor, zo voor haar blijven, maar hoe vermijd ik dan ondersteboven gelopen te worden?
Vjestagirl schreef:criollolover schreef:mooi antwoord vjestagirl. hoe ga jij dit paard dan confronteren? stil laten staan voor de deur, achter je houden? nou vertel
Ik zou beginnen (zoals ik al heb aangegeven), met grondwerken. Join-up doen, zorgen dat ze allerlei enge dingen met mij samen doet (over een zeiltje lopen, onder een zeiltje door lopen, paraplu's, trekkers enz enz enz). Dit dier moet leren dat als de baas/leider aangeeft dat het niet eng is, het niet eng is, en dat je gewoon bij je leider kunt blijven. Ook zou ik met hindernissen een smalle doorgang bouwen, volhangen met dekens enz. en daar tussendoor lopen om alvast de smalle doorgang te oeffenen
Achter je aanlopen doet een dier eigenlijk vanzelf als je het leiderschap bevestigd hebt, dat is normaal. Een paard volgt de leider in zijn of haar kudde. Als ik stilsta staat mijn paard ook stil, als ik ga rennen draaft mijn paard ook aan.
Als dit paard zover is (en dat kan binnen 1 of 2 dagen al zijn) dan gaan we naar de deur lopen. Gewoon doorlopen. Mocht ze me voorbij willen geef ik korte rukjes naar achteren toe, geen constante druk, daar trekken ze alleen maar tegenin, steeds korte rukjes naar achteren toe. In de deuropening ga ik stilstaan. Als het goed is is dit het enge gedeelte, dus waar het paard echt druk van wordt. Stilstaan, pasje naar achteren, 2 naar voren. Als ik wil dat ze naar voren gaat, met mijn rug naar haar toe gaan staan en klein beetje druk, als ik wil dat ze naar achteren gaat dan met mijn gezicht naar haar toe, druk op het touw (rukjes) en hand tegen haar borst.
En herhalen, herhalen herhalen, al ga je 500x door die deuropening...
criollolover schreef:saskiakefie, mag je belachelijk vinden, kom jij maar eens met een goede oplossing.....in jou'n ogen
lissisanne schreef:of anders een klein padockje voor de ingang maken zodat ze er op haar eigen gemakje doorheen kan en weer terug?