Uit eigen wil levensgevaarlijk stijgeren.. hoe ophouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quente_

Uit eigen wil levensgevaarlijk stijgeren.. hoe ophouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:16

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar dan kom ik toch op hele andere oorzaken of problemen terecht.

Mijn paard heeft sinds een paar maanden dat zij op de terugweg van een buitenrit omhoog komt als je haar wilt laten halt houden.
Ik krijg 1x per week les van een instructrice in NH (natural horsemanship e.d) en die heeft mij een paar tips gegeven.
Helaas wil dit met geen mogelijkheid ophouden. Op zich vond ik dit gewoon ongeduldig gedrag en ging niet verder zoeken.

Nou heeft ze sinds kort dat ze om allerlei dingen gaat stijgeren. Het meest voorkomende is toch wel wanneer ik haar leider wil zijn en er met het aan de hand wandelen de kans niet geef om mij in te halen of tegen mij aan te duwen. Wat zij erg vaak wilt proberen. Zodra ik enige vorm van leidingschap geef, gaat ze stilstaan en gaat ze levensgevaarlijk stijgeren en recht voor je staan.

Mijn instructrice is hier dinsdag bijgeweest, en heeft het zelfs van mij overgenomen omdat het te gevaarlijk werd. Uiteindelijk zijn we tegen haar wil in 3 rondjes om het erf gaan lopen. Gezien ze dit ook doet als we van huis af gaan.

Ik ben nou erg benieuwd of jullie enige vorm van herkenning zien, hoe jullie dit hebben opgelost of mischien dat je enige tips voor mij hebt.
Ik word al eens in de week geholpen zoals ik heb verteld, maar wil er toch iets dieper instappen, gezien 1x in de week er mee aan de slag gaan ook niets is.

Bedankt,

Joyce_

Re: Uit eigen wil levensgevaarlijk stijgeren.. hoe ophouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:22

Voorlopig maar niet gaan wandelen, lijkt me duidelijk! :j Voor jullie beider veiligheid, want dit klinkt me erg gevaarlijk in de oren!

Eerst maar eens aan respect en leiderschap werken dmv grondwerk. Ik denk dat je nh-instructrice daar vast veel meer over weet! :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:35

Ik heb ooit een paard gereden voor iemand omdat hij steeds omhoog ging. Zodra je op wou stappen ging hij al omhoog. Draafde hij weg een paar meter daarna BOEM omhoog. Hij deed het puur uit gemeenheid en wou graag de leiding nemen. Toen ben ik een keer zo boos geworden en zodra hij toen omhoog ging heb ik hem wel zo hard tussen zn oren geslagen (niet om hem te raken, maar als je hem dan tussen zn oren slaat denkt het paard dat er een plafond is, waar hij dus zn hoofd tegen stootte).. dat heb ik 2 keer hoeven doen, en hij heeft het nóóit meer gedaan!..

Heb ook zelf een paard gehad dat tijdens het rijden ook ineens stil ging staan en steeds omhoog kwam, niet heel hoog maar werd steeds erger en toen stond hij dus wel steil!.. Toen heb ik hem gwoon mijn teugels gegeven en ben gaan draven (echt met een lange teugel) paard deed geen stap meer verkeerd, zodra ik hem wat hoger in ging stellen ging hij weer omhoog. Ik voelde gewoon dat hij dat niet deed om mij eraf te gooien, maar om onder het werk uit te komen. Toen heb ik er een oseopaat naar laten kijken en die zei dat hij in zijn rug helemaal niet goed was!..

Je moet je paard dus eerst goed observeren wanneer hij het doet, en na welke aanleiding hij het doet!.. En vaak voel je het ook aan het paard of hij het doet omdat hij dominant is, of omdat hij pijn heeft. Hou hem dus bijv een week goed in de gaten! En je moet wel een beetje kijk op paarden hebben, anders kun je bijv iemand erbij vragen die ervaring heeft.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:19

niet meer rijden zolang je dit niet opgelost krijgt.
Eerst idd grondwerk , en je leiderspositie weer herstellen, als hij stijgert, maak het hem dan ongemakkelijk, geef hem ineens meer werk , paarden zijn daar heel gevoelig voor, want ze zoeken zelf meestal naar minder werk, dus daaruit trekt hij al gouw de conclusie niet meer stijgeren.
Als hij het vrij heftig en hoger durft te doen, zou ik zeker hem trachten om te trekken, paarden vallen niet graag en zullen het dan ook snel al laten net om die reden.
Veel grondwerk zou ik dus alvast doen, en supperconsequent, een halve stap verder is een hele stap te veel.
Ook afbinden ( laterale buiging ), is een hele goede en makelijke oefening, je laat hem gewoon los maar zo afgebonden staan in de round pen , of een goed afgbakende padock of piste, en niet voor 5min maar echt tot hij zich geeft en dus onstpannen en berustend blijft staan. Bij sommige paarden zal dat vrij vlug zijn, bij anderen duurt dit echt een gans uur of zelfs meerdere uren.
Uiteraard moet je de mate van afbinden gradueel opbouwen.
Uiteindelijk moet je je paard zo afgebonden naast jou kunnen meeleiden, het paard heeft daar zelf geen medezeggenschap in, ofwel gaat hij braaf mee, of hij krijgt gewoon extra werk , je zal hem dan een beetje gaan aandrijvendat hij dus wel moet rondjes gaan lopen, en dit zolang tot hij echt braaf naast je loopt.
Een tijdje geleden heb ik zo'n paard op deze manier getraind, hij heeft 15 keer zo afgebonden gestijgerd en is ook 15 keer zo gevallen , nadien had hij het wel bekeken hij heeft het dus niet meer gedaan en liep braaf zo afgebonden naast mij, zowel rechtdoor als op de cirkel , zowel links als rechts dus met binnenstelling maar ook met buitenstelling.
Zo'n gedrag is levensgevaarlijk en mag je dus niet aanvaarden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:32

aeolusnr1 schreef:
Eerst idd grondwerk , en je leiderspositie weer herstellen, als hij stijgert, maak het hem dan ongemakkelijk, geef hem ineens meer werk , paarden zijn daar heel gevoelig voor, want ze zoeken zelf meestal naar minder werk, dus daaruit trekt hij al gouw de conclusie niet meer stijgeren.
Als hij het vrij heftig en hoger durft te doen, zou ik zeker hem trachten om te trekken, paarden vallen niet graag en zullen het dan ook snel al laten net om die reden.
Veel grondwerk zou ik dus alvast doen, en supperconsequent, een halve stap verder is een hele stap te veel.
Ook afbinden ( laterale buiging ), is een hele goede en makelijke oefening, je laat hem gewoon los maar zo afgebonden staan in de round pen , of een goed afgbakende padock of piste, en niet voor 5min maar echt tot hij zich geeft en dus onstpannen en berustend blijft staan. Bij sommige paarden zal dat vrij vlug zijn, bij anderen duurt dit echt een gans uur of zelfs meerdere uren.
Uiteindelijk moet je je paard zo afgebonden naast jou kunnen meeleiden, het paard heeft daar zelf geen medezeggenschap in, ofwel gaat hij braaf mee, of hij krijgt gewoon extra werk , je zal hem dan een beetje gaan aandrijvendat hij dus wel moet rondjes gaan lopen, en dit zolang tot hij echt braaf naast je loopt.
Een tijdje geleden heb ik zo'n paard op deze manier getraind, hij heeft 15 keer zo afgebonden gestijgerd en is ook 15 keer zo gevallen , nadien had hij het wel bekeken hij heeft het dus niet meer gedaan en liep braaf zo afgebonden naast mij, zowel rechtdoor als op de cirkel , zowel links als rechts dus met binnenstelling maar ook met buitenstelling.

Zoooo zeg. Dat het paard respect voor je moet hebben vind ik logisch, maar afbinden en omtrekken??? Wel eens een paard met gebroken schoft gezien? Of gebroken nek?

Bah.

Aan ts: Ik zou met kleine dingetjes beginnen. Op de poetsplaats zetten, en elke keer dat hij ergens anders wil staan dan waar jij hem neergezet hebt, corrigeren. Terugzetten, belonen en wachten tot ie het weer doet. Na twee waarschuwingen een keer harder optreden en duidelijk laten merken dat hij heeft te staan waar jij hem neerzet en pas mag bewegen als jij dat zegt en NIET eerder.

Dit kan hij heel lang gaan volhouden maar jij gaat het winnen. Zo voorkom je dat hij teveel ruimte heeft om rare dingen zoals steigeren te doen en je vermijdt dat hij los kan komen etc.

Heeeeeel consequent steeds opnieuw hetzelfde doen, net zo lang tot hij een minuut blijft staan. Belonen en de volgende dag opnieuw dat scenario.

Je zult zien dat zodra hij merkt dat hij zelfs bij een klein stapje gecorrigeert wordt en merkt dat je het meent, je dit steeds verder kunt uitbouwen naar andere dingen die je met hem wil doen.

Gaat het op de spuitplaats goed, dan ga je een stukje met hem lopen. Elke drie passen sta je stil en hij heeft maar stil te staan. Loopt ie door, touw voor zijn gezicht heen en weer wapperen of rondjes mee slingeren voor zijn neus. Niet om te slaan, maar zodat het touw hem irriteert en hij er ZELF tegenaan kan lopen. Zo leert hij langzamerhand dat hij zichzelf in irritante situaties brengt als hij zich onbenullig gedraagt.

het allerbelangrijkste is: Stapje voor stapje en CONSEQUENT ZIJN!!!!!!!!

Nee, is ALTIJD nee. Dus ook dat ene voetje naar voren op de spuitplaats, is gewoon NEE!!!!!!!! Hij heeft te staan waar jij zegt dat het mag. Geen centimeter anders.

In het begin moet je een paar keer heel duidelijk zijn maar als je het consequent volhoudt gaat ie snappen dat hij er niet onderuit komt en kun je met steeds subtielere hulpen toe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:48

aeolusnr1 schreef:

Ik denk helaas dat je hiermee niet op je eigen gedrag doelt.
Soms moet je duidelijk een paard op zijn plek zetten maar 15x laten vallen?? Meerdere uren een paard opgebonden laten staan?? Een paard kan daar (tijdelijk, maar ook permanent) een verlamming aan over houden. Helemaal omdat als tip te geven aan een "leek" op dit gebied. Ik ben er zelf absoluut geen voorstander van.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:53

andere instructie zoeken die je wel kan leren op tijd in te grijpen en de leidende partij te zijn. Dat klinkt misschien hard, maar zo is het levensgevaarlijk. Dat je instructeur dit kan oplossen, wil nog niet zeggen dat jij het kan oplossen. Maar dit moet je wel heel erg snel leren. En desnoods dus bij een andere instructeur.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 02:22

Ik ga volledig met Mindfields mee. Mijn vorige paard heeft precies dezelfde grappen uitgehaald en dat heb ik opgelost op de manier die Mindfields beschrijft. Heel consequent zijn is het sleutelwoord.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:26

Het is idd iets dat je als leek niet moet gaan uitproberen op de manier die ik hier heb beschreven.
Het kan echter soms een oplossing bieden voor een echt levensgevaarlijk probleem,maar ik ben me ook zelf bewust van de risico's die je neemt bij de uitvoering ervan. En dit is niet de eerste trainingsoptie maar eerder de laatste, als er geen verbetering bekomen word met al het andere.

Dus zeker niet als leek op deze manier eraan beginnen , dit is werk voor een geoefend iemand.
Das ook een risico van zo'n forum, je weet niet echt tegen wie je allemaal praat hé, de één is beginner, de ander een gevorderd ruiter , en dan heb je nog mensen die aan training en probleempaarden werken.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 14:48

Bedankt allemaal!

Mindfields: Hier heb ik zeker wat aan. Mijn instructrice heeft de optie met de poetsplaats ook met mij gedaan, op het begin gaat ze dwars door je heen, dit is vaak teruggekomen. Nu is het steeds proberen 1 stapje te zetten maar daarbij heb ik ook inderdaad geleerd dat gelijk te corrigeren.
Ik ga zeker verder met dit & ben nu ook bezig om steeds een paar rondjes OVER het erf (niet erom heen, dan gaat ze alweer omhoog) wat rond te lopen en vaak plotseling stil te gaan staan. Hier reageert ze niet altijd op, maar het begint na een paar keer wel steeds meer te komen.

Is het beter om in zo'n periode juist niet te rijden en juist weer van begin af aan te beginnen om haar in de juiste positie neer te zetten (geen leiding), of kun je dit alles gewoon naast al het andere doen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:52

Ik had geen problemen onder het zadel in de bak dus daar reed ik gewoon. Ging in de 'opvoedperiode' pas naar buiten toen ik op het erf en aan de hand weer alles te vertellen had.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:54

Indd niet rijden voorlopig. Eerst op de grond respect, vertrouwen en controle,(in die volgorde) en dan pas, als je al weken lang alles met haar kunt doen zonder dat ze de macht over neemt, dan pas, ga je er weer eens op.
Beter nu even de tijd nemen dan volgende maand je nek breken.

Ik zou NIET eerder dan dat ze super blijft luisteren op de spuitplaats, gaan wandelen. EERST stapje 1 bevestigen en dat is: "Gij zult niet bewegen totdat ik het zeg. "

Doet ze dat braaf, belonen en dan de box weer in(of wei)

Zodra het goed gaat, belonen, stoppen en negeren.

Zo gaat ze het echt wel doorkrijgen maar als stapje 1 nog niet bevestigt is, ga dan vooral niet het lot tarten en toch een stukje lopen.

Met dat stoppen tijdens het lopen: Ze MOET stoppen. het is niet van: Ze doet het soms wel en soms niet.

NEE!

Het is niet anders dan: GIJ ZULT STOPPEN, hoe dan ook.

DAT moet ze leren. ER IS GEEN DISCUSSIE MOGELIJK MET DE BAAS. PUNT.

Echt waar bij zulke paarden kun je je geen foutjes, vergissingen of inconsequent gedrag veroorloven want dat zegt ze meteen: Zie je wel, soms is er een kansje dat het wel mag, dus ga ik dat ELKE DAG proberen.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:05

Helemaal met Mindfields eens.
Eerst luisteren daarna verder...

Succes

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:06

Waar het om gaat is, dat ze op jou kan bouwen. veel paarden doen dit soort dingen uit onzekerheid, niet omdat ze je willen pesten. Ze merkt aan jou dat je onzeker bent en dan gaat ze aan je leiderschapskwaliteiten twijfelen. Gevolg: Ze heeft geleerd dat ze zelf de leider is, aangezien er twee in het team zitten en jij de leider niet bent, is zij het automatisch. Ga je haar dan corrigeren ineens omdat ze stout is, ja dan corrigeert de ondergeschikte de leider, dat kan niet en is niet logisch voor het paard.

DUS: Gaat ze jou op je plaats zetten door te dreigen.

Ze moet leren dat JA altijd JA is en NEE altijd NEE. Dat is namelijk betrouwbaar en duidelijk voor haar. Zo kan ze in je gaan vertrouwen en dan heb je de controle.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:32

Probeer je inderdaad te concentreren op het stilstaan. Zodra je je in een gevaarlijke situatie bevindt, DENK AAN JE EIGEN VEILIGHEID! Als de situatie het toelaat, laat je paard dan los op het moment dat hij naar jou gaat steigeren. Dit is namelijk (zoals de anderen ook al zeggen) iets wat je met kleinere dingen moet beginnen te leren. Even voor het geval het binnenkort toch een keer mocht gebeuren.

Verder is consequentie heel belangrijk. Wat ik oefende met mijn bijrijdpaard is dit:

- Ik loop met het touw, zij loopt (wel vast, maar met een lange lijn) achter mij aan. Ik ging gewoon rondjes lopen, opeens een bochtje hierheen, dan weer daarheen.
- Af en toe stopte ik opeens. Door de ruimte die tussen jullie zit, heeft ze de mogelijkheid om te stoppen (wel meteen!) zonder dat ze echt op je botst of je niet in kan schatten. Uiteraard is het belangrijk dat je paard te mogelijkheid heeft om met jou mee te denken (jij stopt, ik stop).
- Als ik stopte, dan zette ik mijn voet (zeker de eerste paar keren) heel hard op de grond. Dus overduidelijk hoog optillen en *bam* naast je andere voet op de grond. Je paard zal hiervan vaak even opgeschrikt worden en let dan beter op. Dit helpt vaak om ze even oplettend te maken wanneer het de eerste keren nog niet lukt.
- Als het na 3 keer nog niet lukt (wel intussen corrigeren om consequent te zijn), probeer dan je paard iets korter te nemen, maar zorg dat ze met haar neus achter je blijft. Zodra ze daar voor komt, neemt ze de leiding over!!! Eventueel kun je wel met je touw als het wat korter staat, wat duidelijker aangeven dat er gestopt gaat worden. Ga niet trekken, dat helpt niet.

Ik hoop dat het je wat helpt. Een leidinggevende houding begint al in de stal, en wie weet kun je er nog wat over opzoeken op internet. Vooral het idee van lopen naast/voor je paard is heel interessant. Dat heeft mij erg geholpen!

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:14

Zoals iedereen hier eigenlijk vermeld moet je inderdaad weer back to basic. Jij bent de baas en jij wilt niet dat dit gebeurd. Gebeurt het toch wel? Breng hem uit balans, door hem om te trekken. Hierdoor verhelp je het probleem niet maar dan straf je het wel!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:26

Quente in de kleinste detail kijken dat je weer baas wordt. (voer jij je paard nadat je terug komt van de buitenrit?)
Consequent stapje achteruit laten doen door , vingertoppen op de boeg en lichte druk. (Wijken voor druk) Dit in allerlei oefeningetjes naast je paard oefenen.Duidelijk en consequent
Een paard wat steigert wijkt niet voor druk maar gaat er doorheen.
(Druk punt op neus- flanken en noem maar op , de plekken waar je de hulpen geeft)
Verder is het overwegen waard , wat je met dit koude weer gevoerd hebt , en wat zij gedaan heeft om dit voer te verbranden.(voelt aan alsof de dame meer brok aan kan , dan dat ze verbrand?) Succes ermee

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:03

Ze krijgt af en toe eten na een buitenrit, als de staleigenaar net toevallig gevoerd heeft op dat moment.
Ze stond eerst wel steeds op stal wanneer het al gebeurde, gezien het vriezen van vorige week. Maar sinds ze weer een tijdje op het land staat doet ze gewoon nog hetzelfde.

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:10

Mijne heeft ook zo'n periode gehad maar begon ook nog eens te klauwen naar mij. Ik heb het op de harde manier aangepakt en een hengsteketting op het halster gezet (naast het gewone halstertouw) Zodra ze het flikte om omhoog te komen dikke roeier aan de hengsteketting geven. Ze heeft het toen nog 3x geprobeert daarna was het over.

Veiligheid boven alles!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:39

aeolusnr1 schreef:

Je kan een paard maken en breken, nou dit is dus breken. :(

Je moet idd consequent zijn in alles wat je met je paard doet .
Je hebt zo te lezen geen overwicht op je paard.
Het paard neemt zelf de touwtjes in handen, misschien even een andere manier nemen van lessen ,ipv NH

In ieder geval altijd om je eigen veiligheid denken, en wat ik hiervoor las , misschien een keer een hengstenketting.
Ik heb zelf een hengst en gebruik het monty roberts halster , werkt uitstekend . +:)+

Succes ermee

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:05

L0ttt schreef:
Mijne heeft ook zo'n periode gehad maar begon ook nog eens te klauwen naar mij. Ik heb het op de harde manier aangepakt en een hengsteketting op het halster gezet (naast het gewone halstertouw) Zodra ze het flikte om omhoog te komen dikke roeier aan de hengsteketting geven. Ze heeft het toen nog 3x geprobeert daarna was het over.

Veiligheid boven alles!

Dit werkt alleen als het paard op z'n minst een klein beetje respect voor je heeft.

Ik denk dat de merrie van TS hierop alleen nog maar agressiever gaat reageren omdat ze ervan overtuigd is dat ze de baas is.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 12:41

Zodra je één manier van leidingschap geeft gaat ze inderdaad agressief reageren. Ze gaat hier op in & als je alleen buiten bent is dit dus erg gevaarlijk voor ons beiden.
Ik ga nu zoals Mindfields zegt idd. even alleen bezig zijn met de poetsplaats en mischien even over het terrein heen stappen met constant halthouden.
Ga alleen verder als mijn NH instructrice erbij is & die het toevertrouwd.

Mindfields; Heel erg bedankt voor je tips, hier heb ik ook echt wat aan & dit is precies de manier waarop ik wil werken met haar!

Zijn er mischien ook dvd's/boeken over dit soort gedrag te vinden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:26

Marloessjee schreef:
Zoals iedereen hier eigenlijk vermeld moet je inderdaad weer back to basic. Jij bent de baas en jij wilt niet dat dit gebeurd. Gebeurt het toch wel? Breng hem uit balans, door hem om te trekken. Hierdoor verhelp je het probleem niet maar dan straf je het wel!

Het probleem is dat TS juist NIET de baas is en het paard dat haarfijn doorheeft. Om heel eerlijk te zijn denk ik dat dit veel te veel paard is voor jouw huidige niveau en met zo'n paard moet je razendsnel bijleren anders verongeluk je.
Om heel eeriljk te zijn denk ik dat de instructrice niet duidelijk genoeg is naar jou toe, want dit gedrag is levensgevaarlijk en ik krijg niet de indruk dat ze jou heeft duidelijk gemaakt hoe ernstig de situatie is.

De tips die Mindfields geeft zijn goed, maar besef wel dat het heel moeilijk is om ze te volgen. Want je moet dus ook consequent zijn als je moe bent, als je laat bent, als je ruzie hebt gehad met je vriend(in), etc. En vergis je niet, het gaat echt over hele kleine dingetjes, een voetje een centimeter verzetten is een centimeter teveel, kan niet schelen welke kant op. Het begint zelfs met gewichtsverplaatsing zonder dat er zelfs maar een voet wordt opgetild, wees daar alert op, want het verplaatsen van de voet is de volgende stap. Jij moet altijd zorgen dat je haar voor bent en dat kost heel veel energie.
Wat je ook doet, als je met je paard bezig bent, wees dan daar mee bezig en niet met bijkletsen met stalgenoten of met wat je straks gaat eten, of wat er op school/werk gebeurd is of gaat gebeuren. Wees bij je paard heel duidelijk in het hier en nu.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:19

aeolusnr1 schreef:

je paard breken kan iedereen, hoef je niet ervaren voor te zijn. dat mensen dit nog doen zeg..... :n
weet je wat ervaring is? het probleem oplossen zonder je paard te breken. je geeft je paard zo geen kans om zijn gedrag te verbeteren. en te snappen wat hij fout doet. denk je dat hij na een paar uur nog snapt waarom hij daar ook alweer stond?
en nu ben ik niet tegen eens een goede tik en een duidelijke straf.
maar er zijn meerdere wegen die naar rome leiden en dit is wel de slechtste die ik ooit gehoord heb,.
er zijn ergere probleemgevallen met minder opgelost.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:29

Anya schreef:
andere instructie zoeken die je wel kan leren op tijd in te grijpen en de leidende partij te zijn. Dat klinkt misschien hard, maar zo is het levensgevaarlijk. Dat je instructeur dit kan oplossen, wil nog niet zeggen dat jij het kan oplossen. Maar dit moet je wel heel erg snel leren. En desnoods dus bij een andere instructeur.

Helemaal mee eens...

Overigens denk ik ook dat je beter stopt met een NH en dergelijke en gewoon les pakt bij een goede instructeur die kennis heeft van dergelijke problemen...
Jij hebt duidelijk geen leiderschap en dit moet opgelost worden :).