karakter vraag: paard laat zich niet corrigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izi

karakter vraag: paard laat zich niet corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 20:06

even als uitleg op de titel,ze laat zich wel corrigeren,maar niet op een "standaard" manier,ik heb geen problemen met haar.

toen ik van de week ziek was heeft de stalhouder haar een paar keer buiten gezet en binnen gehaald,mn paard liet haar halster niet goed om doen (liep wat te klieren) en kreeg een tik voor haar neus (grrrr heb er een hekel aan als een ander zonder reden je paard slaat,maar daar gaat het nu niet om),mn paard heeft zich daarop van de stalhouder weggedraait en zich niet meer laten pakken,de volgende dagen dat de sh haar pakken moest draaide ze haar kont naar de deur en liet de sh er nauwelijks in,met een hoop moeite kreeg die haar toch te pakken.

ik herken deze reactie van haar wel,toen ik haar net had heb ik haar ook eens wat te grof gecorrigeerd en dan corrigeerd ze jou dus ook meteen,ze laat merken dat ze daar niet van gedient is.

als ik haar waarschuw met mn stem,en duidelijk ben met lichaamstaal en haar met geduld behandel en op een respectvolle manier corrigeer dan heb ik geen problemen met haar en is het een super gehoorzaam paard.
ze luisterd graag naar je en volgt je commanda's graag op,maar je moet de dingen aan haar vragen,en niet commanderen zeg maar.
sh vind haar dus een rot paard,want ze luisterd niet en laat zich niet zomaar slaan,ja sorry,maar ik geef mijn paard wel gelijk,wat denkt dat mens niet zomaar,komt even de box in,meteen aan mn hoofd te friemelen,dan geef je aan dat je dat niet fijn vind en dan krijg je een tik....tsja... :roll:

maar wat zegt dit over haar karakter?ten opzichte van andere paarden past ze zich aan,in sommige gevallen krijgt ze meteen de leiding,bij andere paarden laat ze zich gedwee wegsturen.
ik heb geen problemen met haar,noem haar een paard met zelfrespect :D .(en dat terwijl ze pas 2 is)
ik vind haar goudeerlijk,ik vraag iets aan haar,vraag ik het verkeerd laat ze dat merken,zo leer je met haar omgaan,vraag ik het op de goede manier dan doet ze alles voor je.

Fem_daf

Re: karakter vraag: paard laat zich niet corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:03

Ik geef je paard eigenlijk wel gelijk. Als het echt zo is gegaan als jij omschrijft dan, blijft moeilijk om het van een beeldscherm af te zien..

Maar misschien zie jij het ook wel verkeerd en corrigeert ze je niet. Als een paard laag in rang staat, zal deze uit respect weglopen van de dominante, in dit geval de stalhouder. Op stal kan ze niet weglopen maar draait ze zich om. Als ze echt gemeen wou doen, zou ze dreigen met een achtervoetje omhoog en haar oren naar achter leggen. Ik denk dus dat dit eerder respect en onderdanigheid is dan gemeen. (maarja ik kan het ook helemaal mis hebben, ik zie de lichaamstaal tenslotte niet).
Kort gezegd: het kan gemenigheid zijn of respect/angst.

Ach en waarom zou je een paard een tik geven als het ook met je stem kan :)

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:11

Een heerlijk en eerlijk paard die precies weerspiegeld hoe je met elkaar om moet gaan....koester dit paard maar! Zoals jij met haar omgaat doe je het goed. Op een respectvolle en bejegende manier kun je zaken aanleren....en accpeteerd ze dit prima.

Niets aan de hand.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:22

Herkenbaar, echt een merrie ;) . Een tijdje terug was ik niet zo’n best humeur en gaf ik mijn merrie met mijn stem een snauw op weg naar de buitenbak. Mooi dat ik niet meer mocht opstappen….Na een korte relatiesessie was alles gelukkig weer helemaal o.k maar ze heeft precies door wanneer een correctie rechtvaardig is of niet. Ik waardeer dit enerzijds wel in haar, het geeft karakter, anderzijds houd ik het wel goed in de gaten want er is er wat mij betreft maar een de baas :) Vervelend dat jouw stalhouder haar nu een rotpaard vind, misschien kun je hem haar sensitiviteit uitleggen en laten zien hoe eerlijk jouw paard juist is? Succes!

edit; typfoutje
Laatst bijgewerkt door EvaLuna op 14-01-09 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:30

Fem_daf schreef:
Ik geef je paard eigenlijk wel gelijk. Als het echt zo is gegaan als jij omschrijft dan, blijft moeilijk om het van een beeldscherm af te zien..

Maar misschien zie jij het ook wel verkeerd en corrigeert ze je niet. Als een paard laag in rang staat, zal deze uit respect weglopen van de dominante, in dit geval de stalhouder. Op stal kan ze niet weglopen maar draait ze zich om. Als ze echt gemeen wou doen, zou ze dreigen met een achtervoetje omhoog en haar oren naar achter leggen. Ik denk dus dat dit eerder respect en onderdanigheid is dan gemeen. (maarja ik kan het ook helemaal mis hebben, ik zie de lichaamstaal tenslotte niet).
Kort gezegd: het kan gemenigheid zijn of respect/angst.

Ach en waarom zou je een paard een tik geven als het ook met je stem kan :)

tsja ik ben er zelf ook niet bij geweest,maar zo vertelde de sh het aan me.

ik denk dat mn paard toch wel wat dreigend gedaan heeft,als ze onterecht behandelt wordt word ze namelijk echt boos,maar ook als ze wat angstig is kruipt ze niet snel in een hoekje maar gaat eerder de verdediging in.
en dan nog,als het wel respect/angst was waardoor ze voor de deur ging staan met haar kont,waarom deed ze dit dan ook de keren daarop waardoor de sh de box nauwelijks in kon?dan zou ze juist aan de kant moeten gaan en de sh de box in moeten laten.
Laatst bijgewerkt door izi op 14-01-09 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:32

Ik herken haar reactie wel, wij hebben een Ferro merrie staan die het ook niet accepteerd gestraft te worden (dan heb ik het niet over slaan of schoppen want dat doen we niet) Ze is erg lomp en duwt je weleens omver, als je haar dan terug duwt haalt ze uit en slaat gerricht! Ook wanneer ze een pijnlijke plek heeft slaat of bijt ze. Het is echter dus geen fijn paard om mee te werken en heeft veel consequentie nodig.

Probeer haar met respect te behandelen zonder haar te beledigen, straf haar wel wanneer ze ongewenst gedrag vertoont. Dit doe ik door haar weg te duwen uit mijn 'persoonlijke' ruimte. Pas wanneer ze braaf is neem ik het initiatief in haar 'ruimte' te komen en haar te belonen.

Wanneer ze haar kont naar je toe draait loop je gewoon de stal in en probeer haar aandacht te trekken en gebruik hierbij haar nieuwschierigheid.

...dat zou ik doen :)

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:34

Lauliej schreef:
Ik herken haar reactie wel, wij hebben een Ferro merrie staan die het ook niet accepteerd gestraft te worden (dan heb ik het niet over slaan of schoppen want dat doen we niet) Ze is erg lomp en duwt je weleens omver, als je haar dan terug duwt haalt ze uit en slaat gerricht! Ook wanneer ze een pijnlijke plek heeft slaat of bijt ze. Het is echter dus geen fijn paard om mee te werken en heeft veel consequentie nodig.

Probeer haar met resprect te behandelen zonder haar te beledigen, straf haar wel wanneer ze ongewenst gedrag vertoont. Dit doe ik door haar weg te duwen uit mijn 'persoonlijke' ruimte. Pas wanneer ze braaf is neem ik het initiatief in haar 'ruimte' te komen en haar te belonen.

Wanneer ze haar kont naar je toe draait loop je gewoon te stal in en probeer haar aandacht te trekken en gebruik hierbij haar nieuwschierigheid.

...dat zou ik doen :)

ik heb zelf geen problemen met haar hoor,ze heeft ook echt wel respect voor mijn persoonlijke ruimte (90% van de tijd dan) alleen wat ik zo jammer vind is dat er anderen zijn die niet begrijpen dat niet ieder paard maar op te voeden is door een tik op het in hun ogen "goede" moment.
Laatst bijgewerkt door izi op 14-01-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:40

Hmm ik herken je verhaal. Ik heb een merrie die zich ook niet zomaar laat corrigeren en die het snel laat weten als ik iets doe waar ze niet van gedient is. Niet alleen in de omgang maar ook met rijden.
Van de week deed ze een keer heel erg lelijk toen ik haar stal aan het mesten was. Ik geef haar dan altijd een plukkie kuil, kan ze lekker knabbelen en heb ik de zekerheid dat ze dr stal niet uitloopt. Halverwege pak ik dr kuil en leg het aan de andere kant zodat ik de andere kant van de stl kan doen (tja lekker omslachtig misschien, maar goed het is niet anders). Van de week pakte ik dus haar kuil met mn voet. Nou mooi niet dat ze dat prettig vond! Ze werd boos, oren in de nek en ze stond te trappelen. Ik corrigeerde haar met mn stem, waarop ze zich omdraaide. Ik ben vervolgens gewoon verder gegaan en ze stond vrijwel direct weer aan dr kuil te knabbelen.

Toen ik hier later over nadacht begreep ik dus wel waarom ze zo nijdig deed, volgende keer het kuil dus gewoon weer met mn handen pakken ik vind het ook niet fijn als er iemand in mijn soep staat te stampen;). Ik was ook wel een beetje geschrokken van haar reactie, zo nijdig en boos, trappelen en dan ook nog het omdraaien. Ik dacht dat ze me wilde trappen.
Gelukkig lees ik nu hier in dit topic dat omdraaien niet per se hoeft te betekenen dat ze een trap wil uitdelen, maar dat het ook een stukje respect kan beteken.

Hmmm nu ik dit getypt heb vraag ik me af wat dit voor toegevoegde waarde heeft voor jou topic TS, maar wilde het toch even delen ;)

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:42

[/quote]

ik heb zelf geen problemen met haar hoor,ze heeft ook echt wel respect voor mijn persoonlijke ruimte (90% van de tijd dan) alleen wat ik zo jammer vind is dat er anderen zijn die niet begrijpen dat niet ieder paard maar op te voeden is door een tik op het goede moment.[/quote]

Ja jammer is dat. En als je niet oppast wordt je paard nog zuur en kopschuw ook van die tikken.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:55

EvaLuna schreef:
Ja jammer is dat. En als je niet oppast wordt je paard nog zuur en kopschuw ook van die tikken.

tsja dat is wel iets waar ik een beetje bang voor ben,hoewel ik ook wel aan haar merk dat ze heel goed weet met wie ze te maken heeft.
ik heb zelfs al eens overwogen om mn paard te verhuizen omdat de sh zo makkelijk (te makkelijk) met de paarden omgaat,maar mijn paard heeft het hier wel naar haar zin,dus dat zie ik dan ook niet zitten,want wie zegt dat dit soort dingen ergens anders niet gebeuren?
sh heeft het tenminste eerlijk verteld,das al heel wat.
ik heb er ook wel wat van gezegd,maar moest er eigenlijk stiekem ook een beetje om lachen,het idee dat mn paard nu de sh op gaat voeden. :o

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:07

Het is idd wel zo eerlijk van de man om het te vertellen. Er zijn er zat die gewoon meppen en ondertussen schijnheilig lopen te wezen.

En ach.. sommige volwassen mensen moeten idd ook opgevoed worden ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 02:40

Ik wil hier zeker niet gaan zeggen dat de stalhouder hier geen foutje maakte , maar overdrijf de zaak zeker niet.
Persoonlijk denk ik da je echt wel goed met je paard bezig bent , en dat je ook ruim voldoende de " leider " bent maar het kan ook in die richting beter , je zei zelf eigenlijk al ( voor 90°/° ) dus het zou echt wel heel wat meer mogen zijn.
NH is iets heel goed, het helpt bij de comunicatie, het vertrouwen in elkaar, bij het werken met elkaar.
Maar het paard is er wel om echt te werken, om mee en samen met jou te presteren op wedstrijdvlak of recreatief of werkend voor een koets of kar of op het veld.
En NH is dus echt niet een soort achterpoortje voor je paard om het werk iets in te korten of zelf andere beslissingen te kunnen meebepalen, nee dat is het zeker ook niet.
Een paard is een paard , en het is niet je lief.
NH is wel het tegen elkaar eerlijk en respektvol zijn.
Veel succes en nog vele jaren echt leuk plezier, hoe je het ook bekijkt.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 03:02

Herkenbaar inderdaad ja.
Onze stalhouder heeft echter ook geholpen bij het zadelmak maken en weet (zover dat kan := ) hoe het dier in elkaar zit.

Lastige situatie, zou het gewoon proberen uit te leggen en zeggen dat een tikje echt het laatste redmiddel is. Ik kan dat soms doen bij die merrie, maar moet ik bij mezelf nagaan of het wel echt eerlijk is, anders merk ik het ook direct als dit niet zo is. Als ik het op het juiste tijdstip doe (en vaak heb ik dan al en engelengeduld gehad), zie ik haar gewoon denken :=.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:07

het zegt mij meer over de mensen dan over je paard! Prima paardje zou ik zeggen!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:09

Jouw dier is nog erg jong en zal gaan puberen waardoor eht zijn eigen ik nog meer zal gaan ontwikkelen, het zal zo waarschijnlijk niet beter gaan worden tussen SH en je dier.
:(:)
Ik zou mijn biezen pakken en vertrekken.
Je paard hoort er qua mentaal welzijn niet op achteruit te gaan, los van het feit of ze wel of niet dominant is.

Misschien is SH een zakelijk type wat snel even alles wil doen (grote stal? Hoofdinkomen?) en tsja, jouw dier verleent zich daar niet voor. ;)

het is aan jou om de keuze te maken of je dit blijft accepteren of niet. 8-)

Sterkte hoor, het is wel rot! :(:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:11

jouw paard laat zich juist prima corrigeren............. niks mee aan het handje..........

Jouw stalhouder heeft dit gewoonweg verkeerd ingeschat :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:13

KiWiKo schreef:
jouw paard laat zich juist prima corrigeren............. niks mee aan het handje..........

Ik denk dat die stalhouder er eentje is van: Ze motte moar luustere allemoal.

En als er dan eentje nét wat meer karakter heeft, dan wordt het lastig. :D

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 10:44

detour schreef:
KiWiKo schreef:

Ik denk dat die stalhouder er eentje is van: Ze motte moar luustere allemoal.

En als er dan eentje nét wat meer karakter heeft, dan wordt het lastig. :D

zo is het inderdaad,gewoon luisteren anders een tik,wordt er dan nog niet geluisterd is het een rotknol.
een tik kan goed werken,mits ie op het juiste moment gegeven wordt,en ook niet voor zomaar iets onbenulligs.

ik heb er wel wat van gezegd tegen de stalhouder.
heb gezegd dat ik het niet nodig vind dat mijn paard zomaar klappen krijgt en dat dit zeker niet bij ieder paard werkt.
daar werd wat mompelend op gereageerd van ze hebben maar te luisteren want ik heb geen zin in dat prutsmuts van die paarden.
,heb me er maar niet al te kwaad over gemaakt,want nu kwam de stalhouder me dit vertellen,en ik ben bang dat als ik me kwaad maak dat het dan evengoed zal gebeuren en dat me dan niks meer verteld wordt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:47

Meis, misschien zou je eens in je omgeving kunnen rondkijken en informeren of er een plek is waar ze wat paardvriendelijker om gaan met de dieren. :(:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:49

Ik denk dat jij een merrie hebt waar jij een gentlemans agreement mee hebt. Ze doet jou niets omdat ze dingen van je pikt, en jij pikt dingen van haar die een ander niet zou doen. Maar gezien de reactie naar je stalhouder is het een dominante tante.

Mag je stalhouder haar in een dergelijke situatie corrigeren? In mijn ogen wel. Een paard moet zich laten bewerken, door het maakt niet uit wie.
(en ik heb ook een Ferro meegemaakt die je echt in het land aanviel, ook een merrie in de periode van 1 - 2 jaar, van een ander die nooit kwam. Ik moest met zweep het land in omdat mijn eigen merrie er bij stond, en ik anders aangevallen werd.)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:52

Cassidy schreef:
Ik denk dat jij een merrie hebt waar jij een gentlemans agreement mee hebt. Ze doet jou niets omdat ze dingen van je pikt, en jij pikt dingen van haar die een ander niet zou doen. Maar gezien de reactie naar je stalhouder is het een dominante tante.

Mag je stalhouder haar in een dergelijke situatie corrigeren? In mijn ogen wel. Een paard moet zich laten bewerken, door het maakt niet uit wie.
(en ik heb ook een Ferro meegemaakt die je echt in het land aanviel, ook een merrie in de periode van 1 - 2 jaar, van een ander die nooit kwam. Ik moest met zweep het land in omdat mijn eigen merrie er bij stond, en ik anders aangevallen werd.)

Dat is maar de vraag; loopt het paard met je weg, TS? Want als dat het geval is, vind ik dat Cassidy wel een punt heeft.

maar soms zijn staleigenaren erg kort door de bocht. Helaas werkt dat soms averechts.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:53

Elk paard is anders.De ene die luistert al als je je stem verheft.En doe je meer zijn ze beledigt. Een ander lacht je dan hard uit en daar zul je best eens een flinke tik kunnen geven.
Elk paard heeft andere omgang nodig. En soms kun je je wel eens vergissen zoals de stalhouder.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:07

paard loopt absoluut niet met me weg,doet alles voor me en volgt vaak als een hondje.

ze kan wel eens wat drammerig zijn maar als ik haar waarschuw met mijn stem,of wel eens een terechte tik uitdeel dan is het echt over en weet ze meteen weer hoe het wel moet.

het is niet zo dat ik dingen maar van haar pik,dat is absoluut niet het geval,ze krijgt gewoon haar correcties als ze verkeerd bezig is,dat kan zijn een brul,negeren,tijdens los werken in de bak laten wijken voor me en krijgt ook wel een tik als dit echt nodig is.
het is net hoe de situatie is,maar ik laat haar nergens mee wegkomen.
ik weet alleen dat een tik bij haar alleen helpt als het echt terecht is,daarom gebruik ik het ook weinig,en daarom heeft het ook effect als ik het eens moet gebruiken.

mijn paard weet tov van mij prima haar plaats,ik zei in een andere post dat dit in 90% van de gevallen zo is,de overige 10% waarbij dat niet zo is,tsja het is een jong paard die wel eens wat uitprobeerd,ze krijgt dan een correctie en dan zit het meteen weer goed.
het is een fijn paard om mee te werken,als ik met haar ga wandelen door de polder dan is ze heerlijk relaxed en heeft alle vertrouwen in me,ze blijft altijd bij me,ook als ze schrikt.
ik verwacht dat mijn paard mij niet zomaar slaat of bijt,en ik vind het niet zo vreemd dat een paard dat van een mens ook verwacht,en dan misschien wel wat beledigd is als dit wel gebeurt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:21

Klinkt mij in de oren als een heel fijn paard. De stalhouder zal nu ook wel weten dat hij dit paard voortaan anders moet benaderen.Je zegt dat je paard het daar verder fijn heeft, dan zou ik haar zeker laten staan.Die stalhouder is nu ook vast wijzer betreffende jou paard.En zeker omdat hij het eerlijk heeft verteld krijg ik het idee dat hij er wel van heeft geleerd?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:52

ehm, ik geloof niet in dominantie en onderdanige paarden, dat bestaat niet, je kunt niet zomaar dominant of onderdanig zijn, dat is altijd ten op zichte van....
Mijn ervaring is dat een paard wat vaak dominant genoemd word, dit juist vaak niet is, vaak zijn deze dieren of gevoelig of onzeker of beiden!