Vrachtwagen rijbewijs, chauffeursdiploma verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KellyenXena

Vrachtwagen rijbewijs, chauffeursdiploma verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:18

Er zal vast ergens een topic over zijn, maar stel de vraag toch maar opnieuw.

Mijn E-rijbewijs is binnen, trailer en jeep zijn aanwezig. Maar er zijn teveel paarden die mee moeten dat inmiddels een vrachtwagen wel erg handig zou zijn. (voor 5/6 paarden)

Maar nu, de opleiding wordt aangeboden. Zowel rijbewijs halen mét of zónder chauffeurs diploma is bij de rijschool een mogelijkheid.
Volgens de een is een chauffeurs diploma niet verplicht als je vervoert voor privegebruik (dat is het geval) volgens de ander moet je áltijd een chauffeurs diploma halen. (maar waarom splitsen ze de opleiding dan op in met en zonder)

Wie weet hier meer over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:19

KellyenXena

Re: Vrachtwagen rijbewijs, chauffeursdiploma verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:20

Ik wil voor het C rijbewijs gaan.
CE is met oplegger geloof ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:21

Ik had net m'n bericht nog aangevuld. CE is idd met oplegger en/of aanhanger. Het gaat dus om de totale massa voor wanneer het verplicht is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:22

Ik zou sowieso toch je chauffeursdiploma halen; erg handig als je op een vrachtwagen van een ander moet rijden.
Ik weet trouwens niet hoe het zit als je als werknemer van een stal op de vrachtwagen van het bedrijf rijdt, volgens mij is dan een CCV-B verplicht.

En ik zou onderhandelen om tzt CE te behalen. Dan mag je ook met een oplegger en/of aanhanger achter de vrachtwagen rijden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:23

Ze zijn er mee bezig dat CCV-B ook verplicht wordt voor E, dus ik zou niet moeilijk doen en het gewoon halen.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:25

Als werknemer zou je volgens mij zowiezo je chauffeursdiploma moeten halen inderdaad, omdat je dan een dienst ofzo doet. Ik zou enkel voor privegebruik rijden.
Ik denk dat wat ik voor ogen heb (vrachten wagen voor 5/6 paarden) je al snel aan de 7500 zit.
Bedoelen ze met dit gewicht overigens het ledig gewicht + laad vermogen?

tienus63 schreef:
Ik zou sowieso toch je chauffeursdiploma halen; erg handig als je op een vrachtwagen van een ander moet rijden.
Ik weet trouwens niet hoe het zit als je als werknemer van een stal op de vrachtwagen van het bedrijf rijdt, volgens mij is dan een CCV-B verplicht.

En ik zou onderhandelen om tzt CE te behalen. Dan mag je ook met een oplegger en/of aanhanger achter de vrachtwagen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:34

Gaat over je totale massa wat ik ervan begrijp. Dus in feite het weegbruggewicht.

unoxpup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:39

gaat inderdaad over totaal gewicht. dus incl. `lading` . dus je hebt sowieso je chauffeursdiploma nodig als je met je paarden op pad gaat. in principe heb je hem al nodig zodra je leeg met je VW op pad gaat. want het gaat om het totaalgewicht wat je in totaal mag wegen en dan wordt er niet naar gekeken of je geladen of leeg bent

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:23

Ehm, dames en heren; het is veel simpeler: Zonder chauffeursdiploma mag je domweg geen examen meer doen!!
Je hebt dus heel simpel geen keuze. Een rijschool die aanbiedt zonder chauffeursdiploma doet dus iets wat niet kan OF maakt gebruik van het feit dat de theorieeisen van het chauffeursdiploma iets hoger liggen dan om examen te mogen doen. Andere mogelijkheden zijn er niet.
Dat eisenverschil gaat nergens over. Het gaat om iets van 40 van 50 goed of 38 van 50 goed. Prik me niet vast op de exacte getallen, dit zijn wel ongeveer de verhoudingen. Het aantal vragen verschilt ook per examen.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 08:19

Zoveel mensen, zoveel antwoorden Haha!
Lijkt me verstandig als ik maar gewoon ineens alles ga halen, rijbewijs en chauffeursdiploma.
Dan weet ik in ieder geval zeker dat het goed zit en een diploma meer kan nooit kwaad natuurlijk.
Bedankt voor het meedenken iedereen!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:30

Verrek, ikke, helemaal niet aangedacht dat het sinds een aantal jaar niet meer mogelijk is om zonder CCV-B examen te doen voor C en/of CE.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 07:26

Je hoeft niet verplicht je chauffeursdiploma te halen, maar je moet wel verplicht alle theoriecertificaten halen.
Leerstof voor chauffeursdiploma is iets uitgebreider dan voor de theoriecertificaten en de foutengrens ligt voor chauffeursdiploma iets lager.

Ik zou je aanraden om gewoon chauffeursdiploma te halen, scheelt echt nauwelijks leerstof namelijk en dan zit je ook safe als je eens voor een ander een ritje doet.

Dat rijscholen het met en zonder chauffeursdiploma aanbieden is simpel te verklaren. Je bent nooit verplicht theorieles te nemen bij de rijschool en ook niet om theorie en praktijk bij dezelfde rijschool te doen.
Ik heb bijv. de theorie-examens los ingekocht via de rijschool(zonder cursus) en daarna lessenpakket gekocht zonder voorbereiding chauffeursdiploma. Scheelde me enkele honderden euro's en ik kan zelf die boeken wel lezen ;)

Regels van het CBR over noodzaak chauffeursdiploma:
Citaat:
Chauffeursdiploma nodig?
U hebt dit diploma nodig als u:
voor uw beroep rijdt en
geboren bent na 30 juni 1955 en
rijdt met een motorrijtuig of combinatie waarvan de toegestane maximummassa meer dan 7500 kilogram bedraagt.

Eisen chauffeursdiploma wijzigen per 9 september 2009
Vanaf 9 september 2009 heeft u een chauffeursdiploma nodig als u:
voor uw beroep rijdt en
geboren bent na 30 juni 1955.
Vanaf deze datum is het gewicht van het voertuig geen vereiste meer. U heeft dan ook met een lichter voertuig (toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg) een chauffeursdiploma nodig!

Houdt er wel rekening mee dat je met je chauffeursdiploma iedere 5 jaar een 35 uur bijscholing moet volgen om je rijbewijs te mogen verlengen met behoud van de geldigheid van het chauffeursdiploma!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 08:50

Bedankt!

Het gaat toch maar met Chauffeursdiploma worden inderdaad, een kleine moeite om gelijk mee te pakken maar wel een stuk zekerheid erbij.

Maar dat er nog een na-scholing bij zit, 32 uur is wel heel erg veel.l

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:54

Het is omgerekend een dagje per jaar ;)
Alleen de onderwerpen zijn voor mensen die niet in het vak zitten wat minder interessant.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:53

gomir schreef:
Je hoeft niet verplicht je chauffeursdiploma te halen, maar je moet wel verplicht alle theoriecertificaten halen.
Leerstof voor chauffeursdiploma is iets uitgebreider dan voor de theoriecertificaten en de foutengrens ligt voor chauffeursdiploma iets lager.

Ik zou je aanraden om gewoon chauffeursdiploma te halen, scheelt echt nauwelijks leerstof namelijk en dan zit je ook safe als je eens voor een ander een ritje doet.

Dat rijscholen het met en zonder chauffeursdiploma aanbieden is simpel te verklaren. Je bent nooit verplicht theorieles te nemen bij de rijschool en ook niet om theorie en praktijk bij dezelfde rijschool te doen.
Ik heb bijv. de theorie-examens los ingekocht via de rijschool(zonder cursus) en daarna lessenpakket gekocht zonder voorbereiding chauffeursdiploma. Scheelde me enkele honderden euro's en ik kan zelf die boeken wel lezen ;)

Regels van het CBR over noodzaak chauffeursdiploma:
Citaat:
Chauffeursdiploma nodig?
U hebt dit diploma nodig als u:
voor uw beroep rijdt en
geboren bent na 30 juni 1955 en
rijdt met een motorrijtuig of combinatie waarvan de toegestane maximummassa meer dan 7500 kilogram bedraagt.

voor uw beroep rijdt en
Vanaf deze datum is het gewicht van het voertuig geen vereiste meer. U heeft dan ook met een lichter voertuig (toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg) een chauffeursdiploma nodig!

Houdt er wel rekening mee dat je met je chauffeursdiploma iedere 5 jaar een 35 uur bijscholing moet volgen om je rijbewijs te mogen verlengen met behoud van de geldigheid van het chauffeursdiploma!
waar staat dat en is dat misschien vanaf een bepaalde leeftijdsgrens ofzo? Ík ben er nog nooit naar gevraagd in ieder geval. (maar dat komt misschien omdat ik geen ccvb diploma heb /hoef te hebben. En ik ben niet eens van voor '55 ;) )

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:58

Voor die nascholing moet je denken aan cursussen als "het nieuwe rijden", ladingzekering, adr, veilig werken met....!! Inderdaad 1 dag per jaar ongeveer! Let wel op dat je dit goed registreerd met de nodige getuigschriften die je krijgt!

Voor het beroepsvervoer moet je idd CCV-B diploma hebben anders mag je niet afrijden, hoe het zit met particulier gebruik weet ik niet!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:25

Daantjuh88 schreef:
Voor die nascholing moet je denken aan cursussen als "het nieuwe rijden", ladingzekering, adr, veilig werken met....!! Inderdaad 1 dag per jaar ongeveer! Let wel op dat je dit goed registreerd met de nodige getuigschriften die je krijgt!

Voor het beroepsvervoer moet je idd CCV-B diploma hebben anders mag je niet afrijden, hoe het zit met particulier gebruik weet ik niet!

Ik heb vorig jaar mijn C gehaald en je moet eerst de drie theorie-examens halen voor het chauffeursdiploma. Als je die alledrie hebt gehaald zou je de keus kunnen hebben om geen diploma te krijgen, maar ik kreeg hem automatisch toegestuurd voor ik er zelfs maar iets over had gezegd 8-)
Als je vroegah je C hebt gehaald (zonder chauffeursdiploma) mag je voor particulier gebruik inderdaad zonder chauffeursdiploma blijven rijden, maar iedereen die nu C wil gaan halen zit gewoon aan dat chauffeursdiploma vast.
Voor het verlengen van je rijbewijs moet je medisch gekeurd worden, er wordt niet gevraagd naar bijscholingen. Misschien dat dat wel geldt als je voor je beroep rijdt, maar voor de particulier heb ik er niets over gehoord.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:00

Even een vraag dan weer aan IKKE:
Ik heb mijn ccv diploma veetransport. Is dat ook geldend voor Crijbewijs of moet je dan toch ccvb hebben?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:22

imker schreef:
Even een vraag dan weer aan IKKE:
Ik heb mijn ccv diploma veetransport. Is dat ook geldend voor Crijbewijs of moet je dan toch ccvb hebben?

Wat denk je? CCV-B is geen CCV dierenvervoer en daarmee dus niet hetzelfde.
Dierenvervoer valt net als schadelijke stoffen onder de extra's die je naast je CCV-B (en soms los) kunt halen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:38

Je hoeft GEEN chauffeursdiploma te hebben als je niet voor je beroep rijdt! Dat staat toch heel duidelijk in mijn quote ;)
Je moet WEL alledrie je theoriecertificaten halen, maar er zit verschil in de leerstof en examens tussen slechts theorie en theorie voor CCV-B.

Die nascholing kun je alles over vinden op http://www.cbr.nl
Werd mij ook verteld door de rijschool en bij het aanvragen van mijn rijbewijs op het stadhuis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:19

gomir schreef:
Je hoeft GEEN chauffeursdiploma te hebben als je niet voor je beroep rijdt! Dat staat toch heel duidelijk in mijn quote ;)
Je moet WEL alledrie je theoriecertificaten halen, maar er zit verschil in de leerstof en examens tussen slechts theorie en theorie voor CCV-B.

Die nascholing kun je alles over vinden op http://www.cbr.nl
Werd mij ook verteld door de rijschool en bij het aanvragen van mijn rijbewijs op het stadhuis.

Strikt genomen heb je gelijk, maar gezien de extra inspanning die het kost (not) ben je een grote sukkel als je het niet doet! De theorie kost je ong 500 euro, of je dat papiertje nu wel of niet neemt.
Bovendien:
sflj schreef:
[
Citaat:
voor uw beroep rijdt en

Ben je mooi bedankt zonder papiertje. Kun je NOG een keer 500 euri's neertellen. Mij best hoor, maar ik weet betere toepassingen voor dat geld...........

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:47

Voor zover ik weet is je chauffeursdiploma je theorie, en zonder theorie kan je nooit aan de praktijk beginnen....

(althans, zo is het mij uitgelegd bij de rijschool).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 03:34

Nogmaals er is verschil tussen theorie zonder chauffeursdiploma en met chauffeursdiploma! Zowel in hoeveelheid leerstof als in exameneisen.
Het verschil is alleen zo klein en de kosten schelen nauwelijks dat je in de praktijk net zo goed gewoon het chauffeursdiploma kan halen.

Je zit dan wel vast aan de nascholing (35 uur in 5 jaar) en het is NIET verplicht als je NIET voor je beroep rijdt, ook niet na 9 september 2009.

Zie nogmaals bovenstaande quote :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:03

gomir schreef:
Nogmaals er is verschil tussen theorie zonder chauffeursdiploma en met chauffeursdiploma! Zowel in hoeveelheid leerstof als in exameneisen.
Het verschil is alleen zo klein en de kosten schelen nauwelijks dat je in de praktijk net zo goed gewoon het chauffeursdiploma kan halen.

Je zit dan wel vast aan de nascholing (35 uur in 5 jaar) en het is NIET verplicht als je NIET voor je beroep rijdt, ook niet na 9 september 2009.

Zie nogmaals bovenstaande quote :+

Dan mag je mij uitleggen waarom ik na die 3 theorie-examens gewoon mijn chauffeursdiploma gekregen heb. Ik rij niet voor mijn beroep, is ook nooit de bedoeling geweest, dus in die zin heb ik het niet nodig, maar die examens moest je wel gehaald hebben. Er was echt geen verschil in de examenstof, hoor, ik zat gewoon tussen de aanstaande truckers met de examens ;)