Te enthousiast, druk en sterk paard tijdens buitenrit. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Te enthousiast, druk en sterk paard tijdens buitenrit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 17:45

Hallo,

Ik sta met Tommie nu op een stal midden in het bos. Echt heerlijk.
Alleen er is 1 nadeel. Tommie is buiten nogal hyperactief. Hij kan zich heel sterk maken. Klapt gerust zijn hals als het ware en dramt door je hand heen. Ik vind het vreselijk om in zijn mond te zitten, maar anders rent hij af en toe weg en wil hij niet stoppen.

Ook is hij soms zo blij dat hij af en toe een reeks zeer hoge bokken geeft.

Wat ik al doe:
Ik probeer hem als het goed gaat genoeg ruimte te geven om spanning te voorkomen.
Ik rijd met thiedemanteugel op advies van de DA voor zijn rug, omdat hij buiten zijn hoofd erg hoog in de lucht wil houden.
Op het moment dat hij druk wordt probeer ik hem bezig te houden, maar heb het gevoel dat hij daar drukker van wordt.
Ik rijd nooit alleen buiten.

Verder is hij wat schrikkerig.Niet extreem. We zijn al in de bak met van alles aan het oefenen en gaan in februari een schriktraining volgen.

Wie heeft er tips.

magicmist

Re: Te enthousiast, druk en sterk paard tijdens buitenrit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:47

mijn merrie is buiten ook superdruk! echt vermoeiend soms.
wat ik doe is heel veel overgangen rijden..om haar zo goed te laten luisteren, bij haar werkt het

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:48

k heb eens van een hoefsmid gehoord dat je ze beter niet kan tegenhouden, maar eerst even een eind laten draven als je naar buiten gaat en het paard is fris.
kan het paard zijn energie even kwijt, en beland je ook niet in een gevecht elke keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:49

Eventueel kan je hem voor het buitenrijden even longeren zodat de ergste frissigheid eraf is. Verder:hoe meer je naar buiten gaat, hoe meer je paard eraan zal wennen. Als buitenrijden gewoon wordt zal hij zich ook niet meer zo hyper gedragen.
Verder ben je goed bezig, alleen snap ik niet zo erg waarom een thiedeman goed is voor zijn rug? Als hij daar tegenin loopt te vechten krijg je toch alleen maar meer spanning in zijn rug?

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:50

als ik mijn merrie eerst laat draven of galoperen word het alleen maar ergen, maar ik lees wel even mee. Misschien zitter er bruikbare tips tussen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:51

Mijn pony is ook zo'n hittepetit buiten, wat met haar het beste heeft gewerkt is gewoon een periode heel erg veel naar buiten gaan zodat het niet meer zo speciaal is maar dat het gewoon normaal wordt. Niet teveel tegenhouden en niet bang zijn maar ook je paard flink aan het werk zetten buiten, stukken draven, halthouden, wijken enz.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:51

Hoeveel ervaring heeft Tommie al? Misschien is het verstandig om regelmatig met een paar oude rotten op stap te gaan, en te beginnen met even uitstappen na het bakrijden.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:52

Inderdaad wat al wordt gezegd, eerst longeren.
Die van mij is in t bos ook altijd hyper in t begin, laat m dan ff draven (ca. 10 min.) en dan is t over... succes

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 17:59

Bedankt voor de snelle tips.
Tommie is al best vaak buiten geweest. Hij is dan ook al 12.

Hij vindt het gewoon te leuk!

De tip om in het begin ee flink stuk te draven ga ik zeker proberen. Dat helpt denk ik wel.
Longeren helpt ook, maar dan is hij rustig en gooit hij zeg maar niet echt zijn energie er uit.

Over de thiedeman. Als ik nu de teugels opneem zakt hij aardig met zijn hoofd ipv in de lucht te gooien. Ook is hij daarmee makkelijker terug te rijden.
Het is misschien niet ideaal en zodra ik zonder kan doe ik dat zeker. Maar dat wil nu nog niet lukken.

Ik rijd wel altijd samen met brave paarden.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:46

met oude rotten rijden maakt bij mij niet uit..
ze is zelf 23 Haha!
maar idd zelf rustig blijven en niet in gevecht gaan want dat win je toch niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:31

Haflinger; sterk en druk; hoeveel eten stop je erin en wat doe je ermee??

Mijn 1/4 staat op 1/2 schep brok en hooi, ik had 'm dit weekend twee keer in m'n nek zitten tijdens het wandelen. Die staat nu dus op 1/4 brok...........

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:30

ikke schreef:
Haflinger; sterk en druk; hoeveel eten stop je erin en wat doe je ermee??

Mijn 1/4 staat op 1/2 schep brok en hooi, ik had 'm dit weekend twee keer in m'n nek zitten tijdens het wandelen. Die staat nu dus op 1/4 brok...........

2 keer per dag 1 handje brok en 1 handje muesli Haha!

Tommie is een energiek type.
Hij staat elke dag in de paddock. Verder rijden, wandelen of longeren we. Vanwege lichamelijke ongemakken van Tommie rijden we niet meer fanatiek dressuur, maar werken we wel regelmatig aan de soeplheid in de bak.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:32

Ik bedoel ook niet dat hij buitenrijden gewend is omdat hij het wel ooit doet, ik bedoel echt een aantal weken achter elkaar gewoon minstens 3 of 4 keer per week naar buiten toe en flink aan het werk. Dan wordt het steeds gewoner en gaan ze ook echt wel weer normaal doen Clown
Mijn pony staat ook op praktisch alleen onbeperkt hooi, maar toch stuitert ze alle kanten op hoor Haha!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:36

In de winter wordt het de bedoeling 2 keer per week en in de zomer ongeveer 4 keer per week.
Dat moet wel gaan werken.
Nu is het wat afwisselend door het weer. Het was nu echt te glad. Dus dat is een tijdje niet heel regelmatig geweest.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:36

Veel km maken in bos is waarschijnlijk de beste oplossing... is ie altijd zo druk of alleen nu met dit weer?

Want die van ons zijn allemaal verschrikkelijk idioot op t moment zelfs de oude fokmerrie´s `flippen´ bij t minste of geringste. Had vanmiddag dan ook 3 piafferende paarden in de stapmolen staan! Dus het weer zit ook een beetje tegen...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:38

Het is wel een beetje zijn manier van doen. En dat is opzich niet erg, maar het moet wel controleerbaar blijven. Het is natuurlijk fijn dat hij het zo leuk vindt, maar hij moet niet overdrijven.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:44

Kan je hem ook niet gewoon aan de hand regelmatig t bos mee in nemen of kan je m dan niet houden? Sommige paarden gedragen zich aan de hand een stukje beter!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:48

Dat ben ik op het moment ook aan het doen. Dan is hij wel druk, maar goed te houden. Wel aan een hoofdstel, omdat ik anders bang ben dat hij zich lostrekt als hij schrikt o.i.d.
Ik hoop ook dat het gaat helpen. Dan komt hij toch weer extra in het bos.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:50

Kilometers maken is vaak de beste oplossing inderdaad, dan is het allemaal niet zo spannend meer en kunnen ze wat meer ontspannen... wat toch de bedoeling is van n rondje bos!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:53

Romy18 schreef:
Kilometers maken is vaak de beste oplossing inderdaad, dan is het allemaal niet zo spannend meer en kunnen ze wat meer ontspannen... wat toch de bedoeling is van n rondje bos!

Ik denk ook dat dat de beste oplossing is.

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:50

Mijn verzorgpaard is ook altijd druk buiten, dit komt omdat ze door eerdere verzorgsters altijd hard mocht, ik zelf houd van een beheerste buitenrit dus van mij mag ze dat niet.
Ik ben toen begonnen met hele rondes in het bos alleen maar stappen, toen ze dat eenmaal doorhad en ontspannen door het bos heen stapte, ben ik een paar beheerste drafjes gaan doen. Als ze dan weer te hard ging haalde ik haar weer terug in stap en stap dan zolang dat ze weer ontspannen is.
Er gaat een hoop tijd en herhaling inzitten maar uiteindelijk is het resultaat er dan wel naar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:46

Kilometers maken in een constant tempo kan veel doen voor drukke paarden. Geef ze de ruimte om de energie te gebruiken, dus als ze warm zijn gestapt flinke stukken gaan draven in een lekker tempo, dus niet na 200 meter weer een overgang maken, maar gewoon 2 à 3 km draven, stukje actief stappen en dan weer een lekkere drafsessie. Bouw die drafstukken op naarmate de conditie het toelaat, soort van intervaltraining van maken.
Bij mijn paard viel het kwartje trouwens pas nadat ik een ritje had gemaakt met een klasse III ruiter en het grootste deel van de rit (1,5 uur meen ik) in draf en galop. :D
Zij moet ook regelmatig een flinke rit op tempo mogen doen, dan is ze ook tevreden als ze eens een keutelritje moet doen in verband met het weer of vanwege een onervaren rijmaatje.

paardnpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:43

Mijn pony is ook nogal druk buiten, ik kijk hier mee.
Ik probeer haar eerst haar energie een beetje kwijt te laten raken, door bijv longeren en dan eerst in de bak rijden. Daarna ga ik pas naar buiten. Anders is het echt geen doen. Neemt dan stappen van drie meter.

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:29

Ik lees dat je altijd met anderen gaat?
Ik heb ook een paardje gehad die met anderen superdruk was, terwijl als je alleen was, zij ook een stuk rustiger was en beter te houden...
Zit hier nog verschil in bij jou?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:26

Illusjuhh schreef:
Ik lees dat je altijd met anderen gaat?
Ik heb ook een paardje gehad die met anderen superdruk was, terwijl als je alleen was, zij ook een stuk rustiger was en beter te houden...
Zit hier nog verschil in bij jou?

Als ik alleen wil, maakt hij er vaak een drama van. Steeds willen omdraaien.
En omdat ik het zelf niet prettig vind om alleen te gaan, rijd ik altijd met iemand samen. Voelt net iets veiliger.