Toch rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Toch rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:49

Hallo allemaal!

ten eerste wil ik zeggen dat ik dit weer helemaal zat ben Boos!

Ikzelf bezit een Friese merrie van 4,5jaar oud, en ze is behoorlijk fel onder het zadel.
Als ik meer dan een week niet rijd word ze echt onhandelbaar, of ik nou longeer
voor het rijden ofniet. Ik heb zaterdag voor het laatst gereden, ze komt regelmatig
even (uurtje) in de wei of in de bak, maar ze word erg onrustig nu.

Onze bak is pas gesleept en dus helemaal egaal, geen enkele put of watdanook.
Er staat geen ijs ofzo, de grond is alleen hard. De bovenste laag is smiddags
meestal een klein beetje ontdooit.

als ik ga rijden wil mevrouw alleen maar sneller en sneller, meestal hou ik haar
tegen i.v.m. de harde ondergrond maar als ze zelf de heletijd sneller wil?

En zal ik een Wollen(stal)deken onder het zadel doen zodat ze wat warmer blijft?
(ze staat met een deken op stal.)

dus mijn vragen zijn eigenlijk;
Rijden ja of nee , haar laten draven als ze dat zelf aangeeft of toch inhouden
en alleen stappen? en met of zonder deken rijden?

X. Kelly

Juangi

Re: Toch rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:52

Rijden: nee. Niet veilig met zo'n paard nu het zo koud en glad is
Inhouden en stappen: ja, jij zit er op en hebt de leiding, wat er ook gebeurt
Met/zonder: alleen met instappen als ze geschoren is.

Desnoods kun je haar voor het rijden longeren op gras ofzo.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:55

Ik zou zeker niet gaan draven, daar is de grond echt te hard voor. En als ze erg heet wordt, dan zou ik ook niet zeker weten of ik wel zou willen rijden. Stel dat je eraf valt, dat is echt niet prettig op zo'n harde grond.
Maargoed, ik heb makkelijk praten. Die van mij staat de hele dag in de wei gelukkig. Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:56

Heb je haar al op minder krachtvoer staan? Dat tempert het overschot aan energie alvast wat.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:58

Rijden: Nee, erg onverstandig nu, vooral als ze druk is.
Inhouden of laten draven? Inhouden! JIJ zit erop en JIJ bent de baas, niet zij.
Deken: deken NIET ónder het zadel Je kunt wel in- en uitstappen met dekentje óver je zadel als ze geschoren is.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:59

Karin schreef:
Heb je haar al op minder krachtvoer staan? Dat tempert het overschot aan energie alvast wat.

Jazeker! Ze krijgt op het moment helemaal geen krachtvoer, alleen een emmer wortelen per dag en heel veel kuil.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:00

kun je haar niet een aantal uur per dag in de bak laten?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:02

siskeh schreef:

Dan zal ze denk ik ook gaan rennen en gezien de grond hard is, is dat niet echt verstandig. Of doet ze dat niet TS?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:03

Ashley__ schreef:
siskeh schreef:

Dan zal ze denk ik ook gaan rennen en gezien de grond hard is, is dat niet echt verstandig. Of doet ze dat niet TS?

daar heb je inderdaad gelijk in, dan vliegt ze als een idioot door de bak heen en ik vind dat gewoon gevaarlijk ..

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:04

of met een trailer naar een binnen bak

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:06

claud1 schreef:
of met een trailer naar een binnen bak

laat mijn paard nou zo'n schijterd zijn dat zoiets gevaarlijk is met teveel energie?
Ze heeft te weinig schriktraining gehad vroeger, als mevrouw iets vreemds ziet is
ze in alle staten, en ja hier werken we al hard aan!

maar als dit nog lang doorgaat gaan we zeker naar een binnenbak!!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:09

naja je zegt zelf dat de bak vlak is, en als je er zelf niet op rijd zal ze ook minder kans op blesuren hebben, plus dat het voor jou veiliger is

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:10

siskeh schreef:
naja je zegt zelf dat de bak vlak is, en als je er zelf niet op rijd zal ze ook minder kans op blesuren hebben, plus dat het voor jou veiliger is

Kom op zeg, ze zegt dat de bodem hard is. Dan laat je daar geen fris paard op lopen hoor. Dan heb je ook kans op blessures en het is gevaarlijk.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:13

Ikzelf in het bezit van een zeer vrolijke en dartelende 3,5 jarige arabier heb besloten even niet op zijn rug te gaan zitten. Hij is een zoetje, braaf met rijden maar door dit heerlijke koude weer behoorlijk springerig en maf.

We doen nu gewoon even andere dingen en rijden weer zodra de dooi inzet , en dat zal heus wel binnenkort gebeuren.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:13

siskeh schreef:

dus jij wil zeggen zolang ik maar veilig ben, dan maakt het niet uit wat mn paard allemaal doet? Dacht het niet...
en dat minder kans op blessures is onzin, ze heeft meer kans op blessures zonder mij omdat ze dan niet tegengehouden word.

Ashley__ schreef:
siskeh schreef:

Kom op zeg, ze zegt dat de bodem hard is. Dan laat je daar geen fris paard op lopen hoor. Dan heb je ook kans op blessures en het is gevaarlijk.

Ben ik het helemaal mee eens.
FuegoJoy schreef:
Ikzelf in het bezit van een zeer vrolijke en dartelende 3,5 jarige arabier heb besloten even niet op zijn rug te gaan zitten. Hij is een zoetje, braaf met rijden maar door dit heerlijke koude weer behoorlijk springerig en maf.

We doen nu gewoon even andere dingen en rijden weer zodra de dooi inzet , en dat zal heus wel binnenkort gebeuren.

denk dat er inderdaad niets anders op zit.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:18

Ik zou al ik jou was, haar wél in de bak laten. Je moet eens beginnen, als je het nu niet doet is het altijd gevaarlijk.. En gewoon erbijblijven! Todat ze ge kalmeert is, en vraag of er toezicht gehouden wordt.
Edit] als een paard eenmaal weet dat het glad is doet die ECHT geen erge dingen!!!
Nog een edit] het is nog gevaarlijker voor paard en ruiter (dus als je erop gaat) want je houdt hem zoals je zegt tegen. een paard raakt daar eerder van in paniek en zal harder gaan, wat je dus Niet wil.
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 08-01-09 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:19

Even een tip, je geeft aan dat je ze een emmer wortelen geeft per dag. In wortelen zit naar verhouding veel meer suiker dan bv in (basis)brok. Er zijn paarden die (net zoals kinderen) hyperactief worden van zulke hoeveelheden suiker.
Ik zou proberen om ze wat basisbrok te voeren en minder wortel, kijken hoe je paard daar op gaat reageren.
Succes!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:20

ZusJacobs schreef:
Ik zou al ik jou was, haar wél in de bak laten. Je moet eens beginnen, als je het nu niet doet is het altijd gevaarlijk.. En gewoon erbijblijven! Todat ze ge kalmeert is, en vraag of er toezicht gehouden wordt.
Edit] als een paard eenmaal weet dat het glad is doet die ECHT geen erge dingen!!!

dat is een mogenlijke optie, maar het is niet glad, alleen Hard. En ik wil niet dat ze overbelaste pezen krijgt of iets verrekt of watdanook!
Telstar2000 schreef:
Even een tip, je geeft aan dat je ze een emmer wortelen geeft per dag. In wortelen zit naar verhouding veel meer suiker dan bv in (basis)brok. Er zijn paarden die (net zoals kinderen) hyperactief worden van zulke hoeveelheden suiker.
Ik zou proberen om ze wat basisbrok te voeren en minder wortel, kijken hoe je paard daar op gaat reageren.
Succes!

Oke ik zal het eens proberen. Lachen
Dankje voor de tip!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:28

Ik zou gewoon geen onnodig risico nemen dus niet in de bak laten.
Je kunt wel zeggen van ze hebben snel genoeg door dat het glad of hard is maar als ze eerst al onderuit zijn gegaan is het misschien al te laat. Huilen
Ook wij hebben nu een verplichte ijsstop...het is balen maar het is even niet anders Verdrietig

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:30

diana1 schreef:
Ik zou gewoon geen onnodig risico nemen dus niet in de bak laten.
Je kunt wel zeggen van ze hebben snel genoeg door dat het glad of hard is maar als ze eerst al onderuit zijn gegaan is het misschien al te laat. Huilen
Ook wij hebben nu een verplichte ijsstop...het is balen maar het is even niet anders Verdrietig

daar ga ik helemaal in mee.
Maar mijn idee was als ik dan toch rondstap in de bak, ik zit erop dus kan in de gaten houden wat ze doet en haar inhouden.
maar als ik dit zo lees is dat gewoon geen goed idee.

dankjewel!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:31

ik ben juist bang dat je met stappen en inhouden meer kans op probleme krijgt,
ze moet dr energie toch kwijt....
en trouwens als het dooi wordt kan de bak nog wel eens slechter zijn:S ben ik met die van mij ook bang voor...
gelukkig staan ze gewoon dag en nacht in de bak, dus heb ik ook niet te maken met gigantische energie bommen

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:33

siskeh schreef:
ik ben juist bang dat je met stappen en inhouden meer kans op probleme krijgt,
ze moet dr energie toch kwijt....
en trouwens als het dooi wordt kan de bak nog wel eens slechter zijn:S ben ik met die van mij ook bang voor...
gelukkig staan ze gewoon dag en nacht in de bak, dus heb ik ook niet te maken met gigantische energie bommen

liever modder (onze bak in gedraineerd) dan bevroren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:34

FireScorpion schreef:
dat is een mogenlijke optie, maar het is niet glad, alleen Hard. En ik wil niet dat ze overbelaste pezen krijgt of iets verrekt of watdanook!

Dan zou ik haar/hem even zien, op een weilandje zetten en er altijd bij staan (natuurlijk aangelijnt en ingepakt) Meis komop, dat kan altijd gebeuren, als je haar nu te lang in stal laat staan gebeuren er miss nog wel ergere dingen. Je weet het niet en zal het (hoop ik) ook nooit te weten komen. Het belangerijkste nu is dat ze/hij de overbodige energie kwijt kan, en dat lukt nu blijkbaar niet. Het wordt langzaam een bommetje dat zal gaan ontploffen! Nog even een vraagje, waarom kuil en geen hooi? Miss werkt hooi beter voor je paard. En ik zou echt gaan beginnen je paard losser te laten, hij staat op 4 benen, en kan zich zelf goed staande houden hoor Ja Ik weet niet of je hoefijzers eronder hebt? Miss slim als je toch niet veel op straat loopt die er (tijdelijk) onderuit te halen. Dan is het gelijk een stuk minder glad!
Groetjes en succes met je beslissing.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:36

@ Siskeh

misschien is jouw onderschrift een goeie om nog als tip mee te geven...
Tong uitsteken

de angst dat er iets gebeurd bij het "ontploffen" in de bak en de spiet als er daadwerkelijk iets fout is gegaan.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:40

ZusJacobs schreef:
FireScorpion schreef:

Dan zou ik haar/hem even zien, op een weilandje zetten en er altijd bij staan (natuurlijk aangelijnt en ingepakt) Meis komop, dat kan altijd gebeuren, als je haar nu te lang in stal laat staan gebeuren er miss nog wel ergere dingen. Je weet het niet en zal het (hoop ik) ook nooit te weten komen. Het belangerijkste nu is dat ze/hij de overbodige energie kwijt kan, en dat lukt nu blijkbaar niet. Het wordt langzaam een bommetje dat zal gaan ontploffen! Nog even een vraagje, waarom kuil en geen hooi? Miss werkt hooi beter voor je paard. En ik zou echt gaan beginnen je paard losser te laten, hij staat op 4 benen, en kan zich zelf goed staande houden hoor Ja Ik weet niet of je hoefijzers eronder hebt? Miss slim als je toch niet veel op straat loopt die er (tijdelijk) onderuit te halen. Dan is het gelijk een stuk minder glad!
Groetjes en succes met je beslissing.

het kan wel altijd gebeuren, maar de kans is nu veel groter. Voorkomen is beter dan genezen!
En ze staat nog maar 3 dagen op stal, daarvoor is ze gewoon in de wei geweest.

Kuil is de keuze van de stalhouder, die regelt het voer nou eenmaal. (hij is de officieële eigenaar van haar, maar aangezien ik er alles mee doe en niemand anders iets met haar doet, mag ik haar van mij noemen.) Ik kan moeilijk voor een weekje gaan vragen of hij Hooi gaat aanschaffen.

En ik laat haar al behoorlijk los, ik ben gewoon voorzichtig in deze periode. Denk je dat ik ook zo ben als het niet vriest? neehoor. Alleen ik vind deze vorst gewoon gevaarlijk.

en nee ze heeft geen hoefijzers. (gelukkig)

Dankjewel voor de reactie.