Ben je verzekerd zonder ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

Ben je verzekerd zonder ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 18:55

Weet niet of het duidelijk staat hierboven,
Maar ik vroeg me af wanneer je met je paard een buitenrit maakt, en je raakt betrokken bij een ongeval.
En niet in het bezit bent van een ruiterbewijs.
Ben je dan wel of niet verzekerd?

Wie weet hier meer van?

wessjuhh

Re: Ben je verzekerd zonder ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:01

ja, als je WA verzekerd ben wel. Het ruiterbewijs maakt alleen een om weggetje. Het ruiterbewijs keert de schade uit, en verhaalt dat later weer bij je eigen verzekering. Voor de verzekering is het dus een beetje onzin.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:14

Je zult zelf het beste weten of je wel of niet verzekerd bent, je betaalt er toch premie voor?
Als je verstandig bent heb je (of je ouders?) een AansprakelijkheidsVerzekeringParticulieren (AVP), die dekt schade die jou aan te rekenen is. Daarbij is een ruiterbewijs niet van belang.

Speedyq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:03

Met een WA verzekering ben je inderdaad gewoon verzekerd als je schade aanricht met het buiten rijden.

Een ruiterbewijs wordt alleen soms verplicht gesteld in sommige gebieden, maar dat zijn er maar heel erg weinig in nederland. En als je soms ergens bij een manege ( bijv. op vakantie ) een buitenrit wilt meerijden wordt er soms om gevraagd

Adi_love_you

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:18

als je WA verzekerd bent dan ben je verzkerd ja zo niet en je hebt geen rijbewijs dan niet nee Bloos

Linde29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:58

Als je WAO verzekerd bent ( Bijna iedereen) Ben je verzekerd tijdens het paardrijden. Ook als je op buitenrit gaat, ALS je een cap op hebt. En tevens heb je ( Niet persee) geen ruiterbewijs nodig om alleen op buitenrit te gaan.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 17:02

Oké dankje wel

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:17

De eerste vraag is wat voor schade je op het oog hebt.

Schade die jouw paard veroorzaakt aan derden > is verzekerd via je AVP verzekering. Dit heeft helemaal niets te maken met het al of niet dragen door jou van een cap.

Schade aan jezelf hangt af van de vraag wat voor verzekering je heb gesloten. Ziektekosten wordt uiteraard door je ziektekostenverzekeraar betaald. Wanneer je een ongevallenverzekering hebt, zou daar ook nog een uitkering uit kunnen volgen.

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:00

hier hadden we het gister over op de manege
daar zei iemand dat als je schade veroorzaakt te paard(als je bijvoorbeeld tegen een auto aan rijdt en er zit een deuk in ofzo) dat je daar tot op zekere hoogte voor verzekerd bent.
ga je over dat limiet dan boet je zelf het overige betalen..
ik weet niet of dat klopt, kan iemand mij hier antwoord op geven?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:04

Een Aansprakelijkheidsverzekering (ook wel WA-verzekering genoemd) is een verzekering die de verzekerde beschermt tegen het risico van aansprakelijkheid. Op enkele uitzonderingen na vergoedt een aansprakelijkheidsverzekering gewoonlijk alle letselschade en zaakschade die door de verzekerde wordt veroorzaakt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:44

lijntjuhhh schreef:
daar zei iemand dat als je schade veroorzaakt te paard(als je bijvoorbeeld tegen een auto aan rijdt en er zit een deuk in ofzo) dat je daar tot op zekere hoogte voor verzekerd bent.

Ja, dat klopt. Alleen is die limiet iets van 2,5 miljoen euro, dus voordat je over die limiet gaat, moet je toch behoorlijk huishouden.....

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:30

Voor de Belgen is het net zo: een ruiterbewijs heeft geen enkele waarde, en is niet verplicht. Om op de openbare weg te mogen met een paard moet je 16 jaar oud zijn (uitzondering: het mag vanaf 12 als er een begeleider mee is die ouder is dan 21) EN je moet in staat zijn je rijdier onder controle te houden.
Dan nog ben je niet verzekerd tegen schade aan derden, ook niet als jij of je ouders een familiale verzekering hebben!! Er zijn maar 2 maatschappijen in België die een paard opnemen in de familiale, en dat zijn ethias en ing. Bij alle overige maatschappijen dien je bij te betalen, per paard.
Deze verzekering dekt uiteraard enkel schade aan derden, en aan jezelf, maar niks aan het paard... dat kan ook, maar dan lopen de kosten wel héél erg op...

Zo'n verzekering is erg belangrijk, stel dat je paard op een dag uit de weide breekt, en tegen een auto botst en daardoor komt de chauffeur te overlijden... dan ga jij als eigenaar van het die de rekening betalen (en je wil echt niet je hele leven betalen voor zo'n ongeluk hoor....)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:11

ikke schreef:
lijntjuhhh schreef:

Ja, dat klopt. Alleen is die limiet iets van 2,5 miljoen euro, dus voordat je over die limiet gaat, moet je toch behoorlijk huishouden.....

Het is niet onverstandig om op je polis na te kijken wat het verzekerde bedrag is. Een letselschade kan stevig in de papieren lopen!

pietermolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:47

Let op, je bent niet alleen verantwoordelijk voor je paard maar ook voor je zelf. Er zitten nogal wat haken en ogen in de meeste pollisen. Die moet je eigenlijk even nalezen. of informeer bij je verzekeringsmaatschappij.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:49

Linde29 schreef:
Als je WAO verzekerd bent ( Bijna iedereen) Ben je verzekerd tijdens het paardrijden. Ook als je op buitenrit gaat, ALS je een cap op hebt. En tevens heb je ( Niet persee) geen ruiterbewijs nodig om alleen op buitenrit te gaan.

Je bedoelt denk ik een WA-verzekering.

WAO is Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering. ;)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:51

Moet je een aparte verzekering daarvoor afsluiten? Ik ben natuurlijk wel WA verzekerd maar geld dat ook als je paard schade maakt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:09

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:57

Toevallig heb ik daar afgelopen week voor gebeld naar Unive want heb daar een WA verzekering. Maar als ik schade aan richt met mijn paard. Dan valt dat onder de WA :)

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:21

in België ben je inderdaad niet gedekt door je familiale...
wel een stomme regeling: een paard tot 1.60m wel, alles erboven niet, begrijpe wie begrijpen kan }:0

het kost 80€ per jaar, en dekt enkel de materiële schade die het paard veroorzaakt aan derden.
indien er lichamelijke schade is bij derden, dan moet je je familiale aanschrijven
als de schade aan jezelf is, moet het via de ziekte- of ongevallenverzekering, en is het je eigen auto dan moet het via de autoverzekering....

lekker ingewikkeld, typisch Belgisch :D

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:40

weet iemand toevallig, dat als je op een paard van een ander buiten rijd. Je bent 12 jaar. en er gebeurt dan wat. Ben je dan verzekerd?
bijvoorbeeld als je met het paard tegen een auto aan rijd. wordt dat vergoed?
of als je er buiten af valt, ben je dan verzekerd?
Het paard is trouwens niet verzekerd en ik heb geen ruiterbewijs..

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:41

en ik bedoel dan vooral als je op het paard van een ANDER rijd.. met toestemming uiteraard;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:45

che_gizmo schreef:
weet iemand toevallig, dat als je op een paard van een ander buiten rijd. Je bent 12 jaar. en er gebeurt dan wat. Ben je dan verzekerd?
bijvoorbeeld als je met het paard tegen een auto aan rijd. wordt dat vergoed?
of als je er buiten af valt, ben je dan verzekerd?
Het paard is trouwens niet verzekerd en ik heb geen ruiterbewijs..

Als je ouders een AVP hebben is de schade die je (of je paard) aanricht verzekerd. Als jij van je paard valt en zelf schade hebt worden ziektenkosten gewoon door je ziektenkostenverzekering betaald, schade aan bijvoorbeeld tuigage, paard of je kleding niet.

edit: ik zie je aanvulling, dat maakt het wat gecompliceerder wat betreft schade aan paard en tuigage, daar zou je via je AVP mogelijk wel voor verzekerd zijn, maar vraag dat liever een keer goed na. In principe is de eigenaar van het paard aansprakelijk voor de schade die het dier veroorzaakt, maar de ruiter kan een deel van de aansprakelijkheid dragen. Als je dus op andermans paard mag rijden, zou ik dit allemaal eerst goed nagaan wie waarvoor verzekerd is en wat je precies wel of niet mag met het paard. Ook is er een verschil tussen rijden op een verzorgpaard (particulier) of op een manegepaard (bedrijf).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:03

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:52

Denise_84 schreef:
Linde29 schreef:

Je bedoelt denk ik een WA-verzekering.

WAO is Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering. ;)

Het is toch niet zo dat als je buitenrijd zonder cap dat je dan niet verzekerd bent??

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:58

Silvaantje schreef:
Het is toch niet zo dat als je buitenrijd zonder cap dat je dan niet verzekerd bent??
Nee hoor, normaal gesproken vraagt een (ziektekosten)verzekering daar zelfs niet eens naar TENZIJ het in de polis vermeld staat, dan is het een ander verhaal.
Dus laat je door dit soort verhalen niet aanjagen ;) Als je het zeker wilt weten, navragen bij je ziektekostenverzekering (dus niet bij de WA, die heeft niets met JOUW eventuele letsel van doen)