chippen voor verkoop??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JordyMacho

chippen voor verkoop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:58

Geen idee of dit hier goed staat maar anders hoor ik het wel..
mijn vraag is of je een pony mag verkopen zonder chip??
ik dacht altijd dat dit niet mocht maar nu ben ik dus van plan een paardje te kopen
alleen deze heeft geen chip dit kan wel bij de mensen van wie hij nu nog is alleen dan zijn de kosten voor mij Scheve mond
maargoed als ik alles van die pony moet gaan betalen lopen de kosten hoog op..
want voor de reiskosten word ook al 100 gevraagt en dit word niet gedeelt want ze vinden dat als het niet voor hun is, ik vind het net zo netjes om te delen heb ik ook altijd bij verkoop en aankoop van een pony/paard gedaan maargoed..
zelf halen is geen optie, ik zou natuurlijk wel iemand kunnen regelen om tegen betaling de pony te halen
maar dan zit ik weer met die chip..
ik vind het allemaal niet zo netjes,
nu was dus mijn vraag of je een pony zonder chip wel mag verkopen het is tenslotte geen veulen meer hij is 3,5 en nog een hengst dus ook kosten voor castratie..
naar mijn idee kan je nog een boete krijgen ook als je een pony zonder chip vervoer.

ik hoop dat jullie hier meer over weten en mijn verhaal een beetje snappen..
Groetjes

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: chippen voor verkoop??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:01

Volgens mij is een chip nu verplicht en moet het paard ook gechipt zijn voordat het verkocht word.
Maar als je het niet erg vind ga je het zelf laten doen anders moet de paard eerst op de naam van verkoper en dan op jouw naam geschreven worden.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-01-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:04

dat dacht ik inderdaad ook al..
ik vind het wel erg aangezien ik ook nog kosten van castratie heb en de reiskosten allemaal zelf moet betalen..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:11

Kun je niet overleggen dat de reiskosten gedeeld worden? Dat kan namelijk flink oplopen.
Je krijgt dan nog wel administratiekosten aan het overzetten van naam op de chip.

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:16

dit heb ik aan ze gevraagt of ze dit niet wilde delen maar dit kon niet want de pony is niet voor hun de kosten dus ook niet..
ze vragen 100 euro voor de reiskosten en als ik kijk hoe ver het ong. is vraagt die man die hem komt brengen dus 1,5 tot 2 per km dit vind ik erg veel, en wil zelf het risico niet lopen aangezien hij geen chip heeft..
maar als ik dus zeker weet dat een chip een vereiste is bij verkoop dan hebben ze dus geen keus dit te laten doen..
hij word bij hun gecastreerd al zou ik hem nemen en die kosten zijn dus voor mij!! dan kunnen we de reiskosten van de da dus delen als ze hem gelijk laten chippen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:17

Je kan ook deze paard laten staan Bloos en kiezen voor een geruinde en gechipte paard Knipoog , als je het teveel geld vind, om de castratie te laten doen en het chippen te betalen en het regelen, en je wilt dat het gebracht wordt, ook daar moet je voor betalen, tja dat heb je zelf zover laten gebeuren, door een hengst te kiezen die niet gechipt is, en die ver staat.

Dus kop op, niet zeuren, en geniet ervan dat je een eigen paard op de stal krijgt en het wordt gebracht ook.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:20

Dus hij zou zowieso gecastreerd worden als je hem niet nam?? Want dan zijn de kosten niet voor jou, alleen als jij hem gecastreerd wilt hebben.
Chip is verplicht, helemaal voor op weg dacht ik, dus de kosten lijken me ook voor hun, maar daar kun je over handelen.
Reiskosten vind ik er duur. Ken je niemand met een E-rijbewijs die zou willen rijden tegen een kleine vergoeding?

@ragdollcat; ik vind het ook erg veel als ze niet willen onderhandelen terwijl ze zelf van plan waren om te castreren en chippen.
Daar komen ze dan makkelijk en goedkoop van af.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:24

C_arola: er staat nergens dat de huidige eigenaars wilden castreren, alleen als ze de pony wil, dan kan dat bij de huidige eigenaars gebeuren, dus niet dat ze dat van plan zijn, maar het chippen is wel iets wat gebeuren moet en het brengen is echt erg veel geld, maar ze heeft het zelf zover laten komen, Ik zou ook onderhandelen met de huidige eigenaars, komen we er niet uit, tja dan had ik dat paard laten staan.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-01-09 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:27

Dat had ik ook gedaan in zo'n situatie, maar we kennen haar situatie niet en als ze dol is op het dier...
Vandaar ook mijn vraag of de eigenaar de dier zowieso wou laten castreren zonder verkoop.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:29

Carola_smit: tja dat is moeilijk als het dier zo leuk is, ik denk dat deze mensen daar misbruik van maken om zo min mogelijk voor de kosten te draaien en zoveel mogelijk te verdienen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:31

Daarom zou het handig zijn om met een ervaren persoon te gaan kijken naar een paard waar je interesse in hebt om dit te kunnen voorkomen.
Maar daar heeft de ts niks aan..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:36

JordyMacho schreef:
dit heb ik aan ze gevraagt of ze dit niet wilde delen maar dit kon niet want de pony is niet voor hun de kosten dus ook niet..
ze vragen 100 euro voor de reiskosten en als ik kijk hoe ver het ong. is vraagt die man die hem komt brengen dus 1,5 tot 2 per km dit vind ik erg veel, en wil zelf het risico niet lopen aangezien hij geen chip heeft..
maar als ik dus zeker weet dat een chip een vereiste is bij verkoop dan hebben ze dus geen keus dit te laten doen..
hij word bij hun gecastreerd al zou ik hem nemen en die kosten zijn dus voor mij!! dan kunnen we de reiskosten van de da dus delen als ze hem gelijk laten chippen..

Ehm, blonde vraag misschien Tong uitsteken , maar heb je de terugreis ook meegerekend van die mensen? Zo niet, dan is het nog maar € 0,75 tot € 1 per km, want ze moeten per slot van rekening ook naar huis rijden; dat doen ze ook niet voor niks.
Dat is een redelijke prijs vind ik. Wij betalen voor koeriersdiensten (zonder gebruik van trailer maar gewoon een auto of busje) tussen de € 0,55 en € 0,65 per km.

Je mag een ongechipt paard tegenwoordig niet meer over de weg vervoeren. Chip is verplicht. Maar wie controleerd daar tegenwoordig op? Wij zijn nog nooit aangehouden om de chips van de paarden te controleren. Vandaar dat veel mensen niet chippen.

En tja, als je alle bijbehorende kosten te duur vindt en ze willen daar niet over onderhandelen, dan moet je op de prijs van het paard afdingen. Lukt dat ook niet, dan vind je het paard dus eigenlijk te duur. Blijft 1 optie: niet kopen!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:38

chip is verplicht

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:41

een chip is niet verplicht kan ook anders, namelijk een pasoort dmv dna, toch?
Hoe dan ook, op enige manier moet het paard een paspoort hebben voordat het vervoerd mag worden

dat ze 100- rekenen is hun keuze, jij kan zelf anders ook vervoer moeten regelen

als het je allemaal te duur word, kan je ook verder kijken voor een ander paard, of mss nog beter, doorsparen!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:44

En paard moet gechipt zijn, anders mag het ook niet vervoerd worden. En hij moet ook een paspoort hebben.
Succes

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:46

ik vind het inderdaad een erg leuk dier..
hij zou niet bij hun gecastreerd of gechipt worden..
heb ook gestuurd naar de eigenaar dat ik het allemaal erg veel vind en snap dat zij niets aan de kosten van castreren kan doen hier heb ik zelf ook over gezegt dat die kosten voor mij zijn dit vind ik niet erg. anders had ik inderdaad een ruin moeten nemen.
maar het chippen is voor hun en een pony zonder chip mag je naar mijn idee niet verkopen vandaar dat ik dit topic heb geopend..
over de reiskosten heb ik ook een mail gestuurd en ze zegt net hier kan ik miss nog iets aan doen.
maargoed het ging me dus echt om de chip..

en dat ik dit zelf zover heb laten komen??? hoe kom je daar nu bij??
een pony van 3,5 moet allang al gechipt zijn en verwacht dit dus ook nu blijkt deze pony dus geen chip te hebben en vind ik dat dit voor hun rekening is aangezien ze ook met pech nog eens een boete erbovenop kunnen krijgen neem aan dat niemand dit wil??
het topic ging niet over de castratie dit is nu eenmaal duur en mijn eigen keus geweest aangezien ik dit dier zo leuk vind..
enja de reiskosten dan nog,
tuurlijk heb je die kosten zelf iets regelen tegen betaling zou natuurlijk kunnen maar dan zit ik WEER met die chip dus dit viel al af.
nu heeft zij iemand die hem wel kan brengen nou alles leuk en aardig maar ik weet niet wat jullie van 1,50 tot 2 euro per km vinden maar ik vind dit erg duur..

@Ragdollcat , dat ze hier misbruik van maken is hun probleem aangezien zij al veel van de prijs afgehaalt hebben omdat hij snel weg moet omdat ze geen plek hebben *er mankeerd niets aan het paard zelf*
had ze al een mail gestuurd dat het mij allemaal te duur werd, mja als je er snel vanaf moet regel je wel iets lijkt mij dit willen ze nu ook wel aangezien ze zelf al aangeeft dat ze iets aan de reiskosten gaat doen nu zijn we nog in overleg met die chip waar het allemaal om draait...

hun willen er dus snel vanaf ik wil hem graag hebben dus kunnen ze er meer voor vragen omdat ik hem zo graag will.,
maar ik ben ook pietlut niet omdat zij hem znel weg willen hebben kan ik dus ook wat aan die prijs doen Knipoog..

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:49

Lynn_Nikita schreef:
Hoe dan ook, op enige manier moet het paard een paspoort hebben voordat het vervoerd mag worden

dat ze 100- rekenen is hun keuze, jij kan zelf anders ook vervoer moeten regelen

als het je allemaal te duur word, kan je ook verder kijken voor een ander paard, of mss nog beter, doorsparen!

ik kan zelf wel iets regelen *zoals er nu denk ik al 3 keer staat* maar niemand die het risico wil lopen..
doorsparen hoeft niet als ik het wil koop ik een goed paard voor 4000,- maakt mij niets uit..
het gaat mij erom dat ik dit een ontzettend leuk dier vind, het moet alleen wel redelijk blijven..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:50

Chip is niet verplicht, paspoort en identificatie via DNA wel. Als het paard niet gechipt is en hij is verder echt helemaal naar je zin zou ik hem daarom niet laten staan. Inladen en meenemen. Geen haan die naar dat paspoort kraait.
Wat betreft de transportkosten: reken eens uit als je een paardentaxi moet laten komen, wat je dan kwijt bent. Of een auto, trailer en een chauffeur moet regelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:54

sandr0 schreef:
chip is verplicht

of DNA, maar de bijbehorende papieren moet je ook hebben, en dat kan een paar weken kosten. Bedenk of dit dier de extra kosten en het risico voor chippen en castratie waard is. Gezien de leeftijd kan het best zijn dat de castratie in een kliniek gebeuren moet en dat is ook niet goedkoop.
Voor de vervoerskosten zijn die als dit een particulier is erg hoog. Een paardentaxi rekent inderdaad dit soort prijzen, maar daar zit ook de verzekering voor het transport, etc. bij in.
Stel zowiezo een koopcontract op, dat is nl wel een eigendomsbewijs en een paspoort niet. Een simpel stukje met omschrijving paard, toebehoren, prijs, naam, adres, etc. koper en verkoper en verklaring van verkoper dat hij volledig eigenaar is van paard en toebehoren en dat er geen derden aanspraak kunnen maken op het paard.
Via google zijn er zat voorbeelden te vinden.
Met koopcontract heb je ook een goede reden om als een agent gaat zeuren te laten zien waarom het paard geen papieren heeft.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:55

JordyMacho schreef:
Lynn_Nikita schreef:

ik kan zelf wel iets regelen *zoals er nu denk ik al 3 keer staat* maar niemand die het risico wil lopen..
doorsparen hoeft niet als ik het wil koop ik een goed paard voor 4000,- maakt mij niets uit..
het gaat mij erom dat ik dit een ontzettend leuk dier vind, het moet alleen wel redelijk blijven..

als je het paard wel laat chippen, of op andere manier een paspoort regelt op jouw kosten, kun je die toch korten omdat je dan andere opties had die je konde rijden
hun willen alleen geen risico lopen vanwege het paspoort toch

en aantal jaar geleden was het allemaal nog niet verplicht en hebben alle eigenaren het ook moeten betalen
ik zou om een chip niet zo moeilijk gaan doen als jet het paard dan toch al goedkoper kreeg vanwege plaatsgebrek en haast bij verkoop

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:55

Zeg laat je hem ook nog keuren, op het erf van de verkoper??? Dan kun je namelijk de keurende arts vragen hem te chippen als hij goedgekeurd is. Dan heb je wel de kosten, maar gaat je paard tenminste gechipped en gekeurd van het erf af.
De punten die je noemt waren toen ik mijn paard kocht aanleiding om nog even door te onderhandelen. Als tussen jullie de prijs inmiddels afgesproken is dan zul je het er mee moeten doen. Als je nog laat keuren, kies dan zelf een veearts, niet te ver van de plaats waar hij nu staat maar ook niet de meest dichtbijzijnde. De kans is groot dat dat namelijk de veearts van de verkopende partij is.
Succes met je beest!

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:56

@Isabonny, dit is alleen heen dus komt nog eens 100 bij..
@ Cassidy, ik ken iemand die hem op zou kunnen halen die vraagt 0,50 per km.. dus aan die andere kosten zit ik allemaal niet vast gelukkig..

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 23:01

heb net even gebelt en het is nu allemaal opgelost..
bedankt voor iedereen die gereageerd had ze zegt zelf ook chip is inderdaad verplicht dus die betaal ik..
over de reiskosten die gaan we nu delen.. Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:11

Eind goed Al goed!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:49

Nou gelukkig! Veel plezier met je nieuwe paardje!