Hoe zweep vasthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Hoe zweep vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:54

Ik heb altijd al problemen gehad met mijn zweep vast te houden tijdens het rijden. Het probleem is namelijk dat ik de hand waarmee ik de zweep vast heb niet rechtop kan houden en ik dus met die had een pianohandje krijg. Ik vind het super irritant om het zweepje op de hals van mijn paard te 'leggen' omdat ik dan geen bewegingsvrijheid heb om mijn hand te bewegen Clown .

Ik dacht eraan om in plaats van hoe je normaal de teugels vast hebt, nu je ringvinger bij je pink te leggen en dan tussen je ringvinger, de teugel en je middelvinger de zweep te houden. (Ik hoop dat iedereen het nog volgt)
Maar de vraag is: Is dit wel toegestaan op wedstrijd?

En dan heb ik nog een vraag, ik vind het altijd zo irritant om tijdens een dressuurproefje je zweep om te wisselen als je op de andere hand gaat rijden. Mag je ook gewoon je zweep bijvoorbeeld het hele proefje in je linkerhand (vanwege het groeten) te houden, ongeacht op welke hand je rijdt?

Dit zijn veel vragen maar ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden Lachen .

xxitsmexx

Re: Hoe zweep vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:10

wat ik weet moet je het zweepje zelfs vasthouden en mag je het niet ompakken op wedstrijd.. zo hebben ze het mij altijd gezegt en zelfs ook aantal jury's gehoord daarover

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:14

Okee, dat scheelt in ieder geval alvast.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 20:39

Heeft iemand nog dé gouden tip voor mij? Haha!

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:43

ik houd mijn zweep meestal iets onder het handvat vast, en dan rustig in je hand laten liggen. bij een wedstrijd mag je idd niet je zweep wisselen altijd in je linkerhand Bloos

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:46

En volgens mij moet je zweep ook op je eigen been liggen om te voorkomen dat hij de hele baan rondzwiept. Maar daar is volgens mij ook geen duidelijke regel over.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:16

Ik kan me niet herinneren ooit ergens gelezen te hebben dat je je zweep in de wedstrijd niet naar de andere hand mag overgeven. Misschien staat het wel in de reglementen, maar ik ben het nog nooit tegengekomen. Het is in ieder geval zowiezo niet wenselijk om daarmee te wisselen, want je verstoort daarmee je paard en daarmee je proef en waarschijnlijk ook je eigen concentratie.
Ik hou mijn zweep ook meestal net onder het handvat vast. Dan kan ik makkelijker mijn zweep wat naar achteren houden ( wijzend naar de heup van mijn paard) of juist wat meer naar voren net op de schouder van het paard (dus voor mijn been). Er tussenin kun je je zweep schuin langs je bovenbeen naar beneden laten wijzen. Dit laatste zie je eigenlijk het meest, dus ik denk dat dit de minste discussie oplevert bij de juryleden, dus dat zou ik in de proef doen. Nadeel is dat de zweep de bakrand zo wel kan raken. Volgens mij is bij de eerste optie (langs schouderblad paard) het makkelijkst als je je hand rechtop wilt houden. Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:59

Je moet zelf weten hoe je de zweep vasthoudt (althans, hoe je hem in je hand houdt).
Je zou de zweep ook in je andere hand kunnen nemen (misschien kun je die hand beter rechtop houden?)

Ompakken tijdens de proef is niet verboden. Maar ik ben er geen voorstander van. Je verstoort op dat moment je houding en de aanleuning. Kost je dus wel punten.

Olanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:54

ik leg hde zweep altijd net iets beven mijn knie op het boven been neer dan kun je je hand nog redelijk rechtop houden als je niet te stijf ben t met je hand

duimpje1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:44

Je mag idd je zweep niet van handwisselen, de gehele proef dient die in de linkerhand te worden vast gehouden.

Mijn zweep houd ik dan ook nooit boven aan het handvat vast, maar meer naar beneden zo blijft de zweep stillen en heb je meer vrijheid met je hand

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:30

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:33

Moii_missy_ schreef:
ik houd mijn zweep meestal iets onder het handvat vast, en dan rustig in je hand laten liggen. bij een wedstrijd mag je idd niet je zweep wisselen altijd in je linkerhand Bloos

Dat is niet helemaal waar. Toen ik nog met zweep reed op wedstrijd had ik hem de ene keer rechts, de andere keer links. Nooit wat van gehoord.

Over het vasthouden ga ik mee met de andere tips. Idd op wedstrijd je zweep in 1 en dezelfde hand houden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:35

duimpje1993 schreef:
Je mag idd je zweep niet van handwisselen, de gehele proef dient die in de linkerhand te worden vast gehouden.

Waar staat dat dan in het reglement?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:35

Dat in de linkerhand houden klopt NIET!! Staat idd nergens.
Laatst bijgewerkt door Ashley__ op 08-01-09 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:39

Dit staat in het disciplinereglement op knhs.nl, wat wél toegestaan is:

een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij bijvoorbeeld de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Middentour.)

Nergens iets dus over het verplicht in linkerhand nemen/houden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:42

Het staat niet inhet regeelement maar is toch erg handig ivm het afgroeten. Dan hou je het zweepje in je linkerhand omdat je dan een vrije hand hebt met afgroeten. Het maakt eigenlijk niet echt uit, maar is zoals al gezegd is beter voor jouw houding en het kijkt vanaf de zijkant wat rustiger.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:44

Met groeten maakt dat niks uit. Als jij je zweep in je rechterhand houdt en je komt op de aclijn voor het afgroeten, kun je gemakkelijk de bovenkant van je zweep met je linkerhand vasthouden Ja

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:59

Ashley__ schreef:
Met groeten maakt dat niks uit. Als jij je zweep in je rechterhand houdt en je komt op de aclijn voor het afgroeten, kun je gemakkelijk de bovenkant van je zweep met je linkerhand vasthouden Ja

Ja Ja inderdaad, zo doe ik het ook altijd. Vind het niet prettig rijden met zweep in linkerhand.

TS, kun je niet zonder zweep rijden? Misschien met losrijden dan wel, maar in je proef niet? Dan kun je wel beide handen netjes rechtop houden Lachen
Succes!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 20:55

Ik kan wel zonder zweepje rijden hoor, maar ik vind het toch wel fijn om mijn paard zo af en toe aan te tikken. Dus ik rijdt het liefst wel gewoon met zweep.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:57

Fijn om je paard aan te tikken? Vindt je paard dat ook fijn? En heb je er specifiek een reden voor?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:04

als je je zweep onder je arm door t.h.v. je oksel naar achter door laat lopen kan je gewoon je hand rechtop houden,moet je wel een lange dressuurzweep hebben..en als je een tikje wilt geven verplaats je gewoon je hand.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:06

Dat lijkt mij niet echt logisch, dat houd je je hand toch juist niet recht?

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:10

Je mag idd je zweep niet wisselen tijdens je proef!! En verder hoort hij volgens mij naar achter te liggen over je been, en je hand hou je dan toch vanzelf goed..? of zit ik nu helemaal fout? Tong uitsteken

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:25

nien_whit schreef:
Je mag idd je zweep niet wisselen tijdens je proef!! En verder hoort hij volgens mij naar achter te liggen over je been, en je hand hou je dan toch vanzelf goed..? of zit ik nu helemaal fout? Tong uitsteken

Waar halen jullie allemaal die onzin toch vandaan???

Je mag best je zweep wisselen tijdens je proef! Staat ook nergens in het reglement dat het niet mag!

'Vroeger' was het zelfs een soort onuitgesproken regel dat je je zweep altijd in je binnenhand moest hebben, en dus steeds moest wisselen. Tegenwoordig ziet men in dat het alleen maar storend is voor je paard, en vaak wordt dus geadviseerd het niet te doen. Maar als jij wel wil wisselen dan mag dag gewoon!

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:27

ILoveMyHorse schreef:
Dat lijkt mij niet echt logisch, dat houd je je hand toch juist niet recht?

nou dat lukt mij toch echt wel hoor...