Kleur en aftekening paard/pony: gevoeligheid voor jury's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Kleur en aftekening paard/pony: gevoeligheid voor jury's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 01:56

Ik vraag mij de laatste tijd af of de kleur en / of aftekeningen van je paard/pony van invloed kunnen zijn op de jury, al dan niet onbewust. Bijv. een mooi paard dat 3 witte benen heeft en één donker been. Of een paard met een maanoog. Of een paard dat een 'aparte' bles heeft.

Het is natuurlijk een mooi plaatje om een paard te zien dat bijv. 4 witte benen heeft, of 2 witte voorbenen of achterbenen enz. enz. Bij bestudering van toppaarden, duurgeprijste paarden en dito pony's, valt het mij op dat deze paarden en pony's bijna altijd perfect getekend zijn.

En over de kleur gesproken: kan dat ook van invloed zijn op de jury? Bijv. een (niet heel mooi getekend) bont paard, een cremello, palomino, etc.

Het is misschien vergezocht, maar ik vroeg het me gewoon af Knipoog
Ik ben benieuwd naar de reacties van overige bokkers, hoe zij er over denken, en wellicht kan een jury ook zijn/haar mening hierover geven?

Ik zal zelf mijn mening alvast geven:
Als ik jury zou zijn zou ik niet kijken naar hoe een paard getekent is en wat voor kleur het heeft, maar puur naar de manier hoe het loopt.

Bellona_K

Re: Kleur en aftekening paard/pony: gevoeligheid voor jury's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 02:52

Helemaal geen reacties..?? Scheve mond

Anoniem

Re: Kleur en aftekening paard/pony: gevoeligheid voor jury's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:57

kimnytocize schreef:
Helemaal geen reacties..?? Scheve mond

Dat lijkt me ook niet zo raar, midden in de nacht slechts één uur na het posten van je topic....

Iets meer geduld hebben misschien? Lachen Lachen

Ontopic: natuurlijk zal het van invloed zijn. Iedereen handelt (altijd en overal) vanuit een bepaalde mate van egoïsme en motivatie. Een paard dat de jury zelf aansprekend vindt zal altijd, hoe zeer de jury dit ook zal willen voorkomen, een voorkeursbehandeling krijgen ten opzichte van een paard dat desbetreffende jury maar niets vindt. Zijn natuurlijk wel altijd uitzonderingen op; hoewel je bij een mens in eerste instantie afgaat op eerste indruk, kan een tweede indruk ook anders zijn. Een paard dat de jury positief weet te verrassen na een minder positieve eerste indruk, zal daar waarschijnlijk bij de meeste jury's ook op beloond worden.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:59

jawel
mijn moeder kende een jurylid(was er niet bepaald maatjes mee.. Clown )
die al gelijk zei als een paard de ring in kwam: oeh die is lelijk en die loopt niet mooit of die is mooi die doet het goed
mn laatste wedstrijd met mn paard had ik haar ook als jury en ik heb me er toch krom en schoppend opgezeten omdat we allebei niks meer wilde(we waren al 4 uur aan het rijden) en ik krijg vrij hoge punten, wat ik achteraf oneerlijk vind want ik heb veel oefeningen niet of slecht uitgevoerd en ik kreeg er wel 7'ens voor?!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:59

Tjah het oog wil ook wat natuurlijk, ik denk wel dat er juryleden zijn die bv niet houden van bonte paarden maar dat zal niet direkt leiden tot lage cijfers.

Wat natuurlijk wel zo is is dat een paard met 3 witte benen of juist 1 wit been eerder onregelmatig lijkt, dat valt gewoon op. Overigens denk ik niet dat dit je punten kost omdat een rad paard wel te herkennen is, ookal loopt ie met 1 wit been, wel zou het zo kunnen zijn dat een paard wat gevoelig loopt eerder voor kreupel aangezien wordt maar ja, gevoelig is ook min of meer kreupel natuurlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:00

DebjeDopje schreef:
jawel
mijn moeder kende een jurylid(was er niet bepaald maatjes mee.. Clown )
die al gelijk zei als een paard de ring in kwam: oeh die is lelijk en die loopt niet mooit of die is mooi die doet het goed
mn laatste wedstrijd met mn paard had ik haar ook als jury en ik heb me er toch krom en schoppend opgezeten omdat we allebei niks meer wilde(we waren al 4 uur aan het rijden) en ik krijg vrij hoge punten, wat ik achteraf oneerlijk vind want ik heb veel oefeningen niet of slecht uitgevoerd en ik kreeg er wel 7'ens voor?!

Waarom zit jij 4 uur lang op je paard?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:03

omdat ik met mn pony én paard zou rijden maar het ene liep in en het andere heel erg uit dus heb ik mn pony overgeslagen omdat ze niet eens tuig op had dat lag in de auto en mn paard net de aanhanger bijna kapot had getrokken en ik dus maar beter kon blijven zitten en toen zijn er met rijden nog een paar(veel) voorgeschoten ook Boos!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:09

DebjeDopje schreef:
omdat ik met mn pony én paard zou rijden maar het ene liep in en het andere heel erg uit dus heb ik mn pony overgeslagen omdat ze niet eens tuig op had dat lag in de auto en mn paard net de aanhanger bijna kapot had getrokken en ik dus maar beter kon blijven zitten en toen zijn er met rijden nog een paar(veel) voorgeschoten ook Boos!

Dan zet je hem toch even op de trailer als je zo lang moet wachten? Zo lang op je paard zitten dat je moet schoppen en slaan om hem vooruit te krijgen is niet zo eerlijk tegenover hem.

Overigens; hoe weet je dat dat jurylid al bij binnenkomst zegt; die is lelijk dus loopt niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:10

DebjeDopje schreef:

Juist...

Hoe oud ben je eigenlijk? Hoef jij nog niet te slapen...?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:16

Nouks schreef:
DebjeDopje schreef:

Juist...

Hoe oud ben je eigenlijk? Hoef jij nog niet te slapen...?

waar slaat dit op?! heeft dit er ook maar iets mee temaken?!

en we hadden geen trailer we hadden een aanhanger met balen hooi en stro en emmers water, we hebben er alles aan gedaan om haar rustig te houden en ze is altijd al vrij sloom maar toen ik een zweep pakte( na 15 min!) werd ze te snel en bokte ze naar mensen die langs de kant stonden, in het proefje zelf heeft ze nog een keer een been weg laten vliegen in de richting van mijn ouders,
dat paard is niet mooi dus loopt niet goed is al vaak voorgekomen
een paard dat alles kon en een hele goede combi was met haar ruiter waar je de klik ook gewoon zag egt een droompaar en reden de sterren van de hemel, kregen lage punten omdat de merrie een appaloosa was en een minie staartje en geschoren manen omdat die afgeschuurd waren en ze had ook een niet zo'n mooie bouw, kreeg lage , hele lage, punten

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 03:21

Helaas komt het volgens mij ook vaker voor dat 'mooie' paarden een voorkeursbehandeling krijgen van de jury dan 'minder mooie' paarden..

En ja het is inderdaad al heel laat, maar ik zag dat het onderwerp al 30 keer was bekeken maar dat niemand een reactie plaatste, vandaar Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:21

Misschien denk jij dat het een goede combi was maar ziet de jury dingen die jij niet ziet?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:23

ik vond dat niet ik heb het niet gezien ik heb het van een aantal lesgevers en andere ruiters gehoord en precies hetzelfde verhaal

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:27

Het zou kunnen maar het hoort iig niet zo, die jury zal zelf ook weten dat dat niet de bedoeling is, misschien moeten jullie hem er eens op aanspreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:29

Debje, niet om het een of ander maar je verhaal komt nogal wazig, weinig nadenkend over en lijkt nogal op vooroordelen te berusten. Dat komt naar mijn idee niet helemaal overeen met je leeftijd, zag net in je profiel dat je 15 bent? Ik krijg gewoon nogal een ander beeld van je aan de hand van je posts. Paarden die schoppen naar mensen aan de kant die je 4 uur rijdt en zevens krijgen voor oefeningen die je niet eens hebt uitgevoerd kwam op mij meer over als een verhaal van een elfjarige ofzo... Sorry.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:29

dat zou ik ook hebben gedaan maar ik kreeg pas s'avonds mijn coupon en daarna vertelde mijn moeder dat dat diezelfde jury was, maar toen was ze al weg. maar ik vind het niet volgens de regels en ik vind het ook zeker oneerlijk!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:30

ik ben niet zo onrealistisch als jij denkt, ik weet best wat ik zeg al komt het er niet altijd even handig uit.
ik weet zelf wat ik wél en níet mee heb gemaakt dus het is geen verhaal van een 11jarige

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:34

Hmm andere tip: in plaats van twee berichten na elkaar te plaatsen, kun je ook de edit-knop gebruiken. Knipoog en het komt er dan misschien inderdaad gewoon wat ongelukkig uit...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:37

Sorry maar ik ben het wel eens met Nouks, het klinkt niet zo aannemelijk. Je hebt een verhaal over 4 uur op een paard zitten, paard wat de trailer afbreekt en bokt/schopt naar mensen langs de kant en je ouders(die heeft opvoeding nodig), en je moest een paard en een pony vlak na elkaar rijden? Dat kan op de meeste concoursen niet eens...

En typ aub met hoofdletters en punten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:55

Onregelmatig getekende paarden zijn geen pre omdat het moeilijker te beoordelen is (denk aan: drie witte benen: oogt sneller onregelmatig, scheve bles: oogt eerder alsof hij kantelt).

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:11

anneliesdj schreef:
Sorry maar ik ben het wel eens met Nouks, het klinkt niet zo aannemelijk. Je hebt een verhaal over 4 uur op een paard zitten, paard wat de trailer afbreekt en bokt/schopt naar mensen langs de kant en je ouders(die heeft opvoeding nodig), en je moest een paard en een pony vlak na elkaar rijden? Dat kan op de meeste concoursen niet eens...

En typ aub met hoofdletters en punten.

het was een aanhanger en geen trailer zoals ik al zei.
heeft ze ook nodig het was m'n eerste en voorlopig laatste wedstrijd met haar.
het was geen officieel concours het was een wedstrijd een gewone ruiterdag.
en in verschillende klassen, in de B en L1
en dit is wel een beetje offtopic he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:20

Maar een paard vervoeren op een aanhanger? Right...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:31

Nouks schreef:
Maar een paard vervoeren op een aanhanger? Right...

Tjah, ik vind het ook een beetje vaag...

Maar goed, waar het om gaat is dat kleur normaal niet uit zou moeten maken maar dat het in sommige gevallen wel moeilijk is voor een jury.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:50

als een prachtig mooi helemaal zwart paard met witte bandages of weet ik hoe mooi gemaakt de ring in komt, dan is dat meestal al gelijk een punt extra voor de verzorging dan een schimmel of een bonte... zou niet moeten uitmaken, maargoed.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:54

ik heb laatst nog een opmerking van een jurylid gehad, ik citeer:
'ik ben dol op correct gebouwde vosseen. Wat een plaatje om te zien! Ik was helemaal weg van jullie'

Ik heb dus een vos en we kregen 207 en 211 punten. Gemiddeld 15 punten hoger dan mn gemiddelde score... En 20 punten hoger dan de rest van de paarden tijdens de wedstrijd( een bruine en een haflinger)...