schuin vervoeren op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manonnetjj

schuin vervoeren op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 13:50

Hi,

Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op verschillende trailers omdat we er mischien binnenkort
een kunnen kopen.

Nu is het zo dat ik het liefst een trailer zou hebben waar je de paarden schuin staant op kunt vervoeren.
Ik kom echter daarvan alleen maar 3 paards trailers tegen en ik ben eigenlijk opzoek naar een 2 paardstrailer waar je je paard dus schuin op kunt zetten.

Ik begin me nu alleen af te vragen of die er uberhoubt wel zijn... want ik kan ze tot nog toe nog niet vinden.
En is het eventueel mogenlijk om een 'normale' 2 paards trailer om te bouwen tot een 2 paards trailer waar de paarden schuin op kunnen staan?
En hoegroot zouden dan de gedeelte per paard opzich moeten zijn (LxB)?

Bedankt alvast!

Roxx

Re: schuin vervoeren op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:55

Een tweepaards waar de paarden schuin op staan ben ik nog nooit tegen gekomen. Een normale tweepaards verbouwen lijkt me niet mogelijk. Als de paarden schuin komen te staan moet de hele trailer breder worden. De lengte en breedte van het deel per paard is afhankelijk van de grootte en bouw van het paard. Een kort paardje van 1.61 heeft minder ruimte nodig dan bijvoorbeeld mijn kameel van 1.83.

Even uit nieuwsgierigheid: waarom wil je zo graag een trailer waar de paarden schuin in kunnen staan?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:00

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:05

in een tweepaards trailer kan een paard schuin gaan staan Lachen Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:07

Als je het tussenschot eruit haalt wel. Maar heb je 2 paarden houdt het op.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:10

KiWiKo schreef:
in een tweepaards trailer kan een paard schuin gaan staan Lachen Lachen

Klopt, ik heb het in mijn 2paardstrailer zo laten maken dat mijn schot scheef kan staan tijdens het rijden. Was ongeveer 100€ voor een merriestang (ipv de 2 korte stangen) en er zit een extra gat in de bodem waar het schot scheef staand in vergrendeld is. Ik vind het ideaal, paard heeft voor de steun, en achter kan hij lekker wijd en breed gaan staan. Ook heb ik ruim voldoende plek om in de trailer op te zadelen en om te kleden.
Als je natuurlijk het schot er helemaal uit laat kunnen ze ook schuin gaan staan, alleen vond ik dat zelf wel erg breed. Volgens mij kan je vrijwel iedere normale 2 paards zo aan laten passen.
Een trailer waarin je paard echt helemaal schuin staan, zal lastig te vinden zijn, en meteen een heel groot, zwaar en duur gevaarte worden denk ik.

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 14:16

Ik wil graag m'n paard schuin vervoeren omdat ze nogal onrustig is in de trailer, en het reizen als nogal onplezierig ervaart (met als gevolg: moeilijk laden enz.)
En schuinvervoeren verbeterd dit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:07

Manonnetjj schreef:
Ik wil graag m'n paard schuin vervoeren omdat ze nogal onrustig is in de trailer, en het reizen als nogal onplezierig ervaart (met als gevolg: moeilijk laden enz.)
En schuinvervoeren verbeterd dit.

Hoe weet je dat zo zeker??
Als je daadwerkelijk schuin wilt vervoeren zul je je trailer grondig moeten verbouwen (niks is onmogelijk) hetgeen wel enig inzicht vergt in de gevolgen voor de trailer en het rijgedrag.
Andere, simpelere en betere oplossing is een vachtwagen kopen. Beetje zoeken levert je een wagen waar de paarden schuin opstaan.

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:04

Dit is me door andere geadviseerd die er goede ervaringen mee hebben met andere paarden.
Het gene wat ik aan m'n paard zie op de trailer is dat ze onrustig word door de bochten (ze is een stuk rustiger als er rechtdoor gereden word). (Ze ziet het niet of wat dan ook -> onrust -> trailers zijn vervelende rot dingen).
En door het paard dus schuin op de rijrichting te gaan vervoeren vergroot je het zicht (wat temaken heeft met het evenwicht van het paard) en de balans.

En ik beweer niet dat ik alles zo zeker weet, ik ben alleen de mogenlijkheden aan het aftasten zodat ik voor mijn paard het vervelende van het vervoeren kan gaan verbeteren of mischien kan wegnemen op den duur.
En ik kan tot mijn spijt niet haar gedachten fijloos lezen maar probeer met de dingen die ik zie en hoor van anderen en van mijn paard tot een oplossing te komen en een andere trailer is er daar een van.

Vrachtwagen zou ook een optie kunnen zijn, dat is alleen niet helemaal practies als hij niet heel veel gebruikt word.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:12

ligt het dan niet aan de rijstijl van de chauffeur als de bochten een probleem zijn?
Je moet echt als een ´oud wijf´rijden door de bochten, paard kan nl niet beredeneren wanneer je een bocht gaat maken en of ie links of rechts af gaat. Misschien heeft ze inderdaad wel te weinig ruimte en in combi met een slechte rijstijl is trailer rijden geen prettige ervaring voor dr.
Chauffeurs vinden vaak wel dat ze rustig genoeg rijden maar menig paard denkt daar anders over.... Knipoog

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:30

Ik zal iniedergeval eens gaan kijken hoe ze is op de trailer als ze meer ruimte krijgt(tussenschot opzij). Kan dit overigens zonder dat de trailer stabiliteit verliest?
Opzich houden mijn ouders zich aan het oude wijven tempo maar ik zal nog eens benadrukken dat het heeeel erg belangrijk is dat er supper langzaam gereden wordt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:36

misschien moet je ze eens een testje laten doen, neem een grote teil met water, tot 10 cm onder de rand vullen, ga een rondje rijden (paard thuis laten uiteraard) en er mag geen water uitgekomen zijn. Pas dán rij je rustig genoeg.

Het tussenschot opzij kun je vastzetten met de stang van een 1,5 paards trailer en een extra touw of kort stangetje aan de andere kant. De stangen zorgen wel voor stabiliteit van de trailer dus voor een keer kan het wel zo, maar het is niet optimaal. Beter even een stangetje (laten) maken en een gat in de bodem laten maken want het schot kan nu niet in een gaatje om vast te staan.
Laat je nog even weten hoe het gaat?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:46

Ik ben ook wel benieuwd hiernaar. Trailer gekocht, kleine (qua breedte) 2paards, paard gaat erop, maar ik vroeg me dus ook af of schuin niet beter is, mede omdat er altijd maar 1 paard instaat en qua evenwicht lijkt het me toch ook beter voor het rijden dat een paard schuin staat. Gewicht wordt dan meer verdeeld tussen links en rechts, toch?

Ik heb 1 lange stang erin of 2 korte. Dus als ik een gat zou laten bijboren waardoor het tussenschot schuin kan en dan de grote stang achteraan... Zou dat veilig kunnen zijn?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:14

als je het schot maar vastzet aan de andere kant, in jouw geval heb je een lange stang en staat het schot daardoor helemaal los, dat is niet de bedoeling want dan gaat ie klapperen. Als je m opzij zet zul je zien dat je de ruimte hebt tussen je lange stang en het schot. Beter is dan een stang van 1,5 paards trailer en een korte stang voor de andere kant. Of je moet een superbraaf paard hebben.
Je moet wel als je 1 paard in een 2 paards trailer zet m links zetten, dus het schot naar rechts wegzetten, dit is vanwege wegligging en eventuele pech onderweg het veiligst, dan kan de trailer minder snel overhellen naar rechts als je in de berm moet staan bijv. Ook lopen de wegen af vanwege regenwater en dus naar rechts, vandaar paard aan linkerkant laden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:22

Idd, Cissy, had ik ook al gelezen, van dat links laden.
Ik heb ook korte stangen. Tussenschot staat in normale stand wel vast, met een pin in de bodem en een pin in het plafond. Zo'n gaatjes laten bijmaken, zou toch wel kunnen lukken? Je hebt, bij het schuin zetten, idd wel een ruimte tussen schot en stang, iets van 10-20cm.
Een stang van een 1.5paards, vind je dat zomaar ergens? Wordt dat los verkocht?

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:38

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:43

Tieneke, ik zou er eentje lenen als ik jou was om te proberen, als het werkt dan kun je bij elke trailerhandelaar losse stangen kopen. Maar gaatje in plafond zou ik niet zomaar zelf doen maar laten doen. Mijn schot heeft geen stang naar boven dus ik hoef geen gaatje extra in plafond.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:47

Ja, was ook niet van plan om dat zelf te doen hoor Haha! Ik kan er niet eens aan Clown Moet bijna een trapje nemen om de klek dicht te doen Bloos Ik ga er in ieder geval nog eens over nadenken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:49

TS, wellicht ook voor jou nuttig, maar ik heb een hoop op bokt gelezen en opgezocht en ik merk zeer veel positieve ervaringen met een tweepaards gewoon zonder tussenschot, zodat het paard meer ruimte heeft om zijn benen uit elkaar te plaatsen en zodat het eventueel zelf schuin kan gaan staan.
Misschien ga ik dat ook eens proberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:58

Manonnetjj schreef:
Ik zal iniedergeval eens gaan kijken hoe ze is op de trailer als ze meer ruimte krijgt(tussenschot opzij). Kan dit overigens zonder dat de trailer stabiliteit verliest?
Opzich houden mijn ouders zich aan het oude wijven tempo maar ik zal nog eens benadrukken dat het heeeel erg belangrijk is dat er supper langzaam gereden wordt.

Het gaat niet om langzaam rijden, maar om vloeiend te rijden. je kunt 120km/h rijden met paarden, geen probleem, je kunt een noodstop maken met paarden, geen probleem, maar voor beide gevallen geldt wel dat je heel erg goed moet weten wat je doet!!!
Zomaar plompverloren op de rem vallen geeft geheid problemen. Trap je daarintegen de rem rustig in en dan steeds verder (=harder remmen) dan gebeurt er niks, als je tenminste de combinatie niet met een ruk tot stilstand laat komen, maar juist voordat je stilstaat de remmen weer rustig lossen zodat de auto de laatste meter uitrolt. Datzelfde geldt voor snelheid vermeerderen en bochtenwerk. Het moet "smooth" gaan. De ton water straft je wel als het fout gaat......

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:09

Wij hebben zelf voor in onze tweepaardstrailer een lange stang voor en achter laten maken gewoon door een smid (niet voor hoeven, maar zo'n andere Tong uitsteken) het hele tussenschot eruit gehaalt dat is bij ons heel simpel zat voor en achte rin de vloer, en zowiezo kon je hem achter al opzij zetten en daar was ook een gat voor het tussenschot.
Maar wij hebben hem er helemaal uit en hij loopt na flink oefenen de trailer weer netjes op en is wel wat rustiger en vindt het fijner onze eerdere trailer was voor hem eigenlijk te klein. Maar deze is lekker ruim en het is wel grappig dat je voelt dat hij bijv anders gaat staan altijd als we achteruig gaan rijden. En hij zet zichzelf ook altijd schuin neer.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:12

Even offtopic maar om nou een nieuw topic te openen.. Waarom is het schuin beter dan ?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:15

Het schijnt dat ze dan een beter evenwicht hebben ofzo. Ik weet het ook niet exact waarom, maar wel dat de mijne het makkelijker vind zo te kunnen staan.
Hoe zien jullie schuin eigenlijk? Ik van de linksvoorhoek naar rechtsachter.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:06

mm, lijkt mij juist niet (niet dat ik je niet geloof *LOL* maar als ze schuin staan vallen ze toch om, dan dat ze meegaan met de beweging ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:10

Winx schreef:
Het schijnt dat ze dan een beter evenwicht hebben ofzo. Ik weet het ook niet exact waarom, maar wel dat de mijne het makkelijker vind zo te kunnen staan.
Hoe zien jullie schuin eigenlijk? Ik van de linksvoorhoek naar rechtsachter.

Het is proefondervindelijk vastgesteld dat paarden schuin, met hun kont in de rijrichting, het prettigste reizen; dat is namelijk de stand die ze kiezen als je ze los op de wagen zet. Wat daar verder de achtergrond van is, is (nog) niet bekend.