Lusteloos ? Wat aan te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lusteloos ? Wat aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:05

Ik heb een haflingertje van 20 jaartjes oud. En was nog helemaal niks aan de hand toen moest ik haar uit lenen aan een kennis en daar heeftn 2 maanden gestaan en is heel erg verandert! Ze is nu heel lusteloos! Het maakt heet niet meer uit met poetsen wat je doet onder het zadel luisterd ze alleen als je haar dr bij houd met zweep enso. Maar wat kan ik hier aan doen? Ik denk zelf haver voeren..... Maar daar kunnen jully anders over denken & aan gezien ik graag open sta voor meningen .... Dus hebben jully een ander ideee??? Dan hoor ik het graag!!!

Boktpony

Re: Lusteloos ? Wat aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:08

Heeft ze geen wormen?
Of is er wat veranderd aan haar voer?
Haver is geen directe oplossing voor als ze opeens lusteloos zijn... Ben meer voor eerst de oorzaak zoeken...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:10

Je zou ook haar bloed kunnen laten onderzoeken op tekorten. Dan kun je gericht iets bij voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:19

Neej ze heeft geen wormen en dit voer krijgt ze altijd al....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:38

Als er niks is veranderd, zou ik de dierenarts erbij halen! Een paard word niet zoamar opeens lusteloos... Haver is dan zeker geen goede oplossing.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:44

Ik zal haar inderdaad ook eerst even laten checken door een dierenarts. Bloedprikken is inderdaad een hele goede optie. Wat is haar tempratuur? Staat ze nog steeds bij de kennis of nu weer thuis? Misschien mist ze gezelschap van andere paarden? Krijgt ze genoeg aandacht? Goed ruwvoer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:54

Alice is nu weer gelukkig thuis Ze staat nu samen met 3 andere paarden op het land Aandacht kreeg ze hier & daar genoeg en haar voer kost 17,- dus zal wel geod voor zijn of niet?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:08

Wat voer kost zegt niet veel wat er in zit...
Hoe is haar poep trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:46

Is normaal....
En dat is eigenlijk slobber omdat ze last van haar tanden heeft en niet goed meer kan kouwen ... volgens de paardentandarts.... Dus we gegeven haar nu slobber Waar alles in zit.. Alles wat zei nodig heeft Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:49

Heeft ze ook geen koorts?

En het kan best zijn dat ze van die slobber te weinig krijgt omdat het nu kouder is... Dan moet ze meer energie steken in haar kachel en heeft ze minder energie over voor jou...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:05

Neej ik gooi er 1 schep van een kilo in en dat vermeng ik met lauw water en daar bij krijgt ze nog steets kuilhooi ze eet dan wel langzaam maar ze eet het wel...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:08

Ze eet dus nog wel goed? Mijn shetlander had laatst een lichte zandkoliek. Ze was ook lusteloos en at langzamer en minder dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:54

Maar zei staat sins 2 maand op het land en toen is het gekome .... Ze eet wel goed ... Het doet alleen pijn en ze maakt proppen en volgens de paardentandarts komt dat opmdat het gewoon weg slijt langzaam of zo iets Maar ze is nu gewoon heel lusteloos ik weet het niet ... Alles wat ik bij dr doen gaatt met veel mooiete .. (binnen/ buiten zetten/ poetsen \ Lonzeren & VDen)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:57

Dan zou ik er toch echt eens een dierenarts bij halen, want dat is echt niet gezond. Maar als ik het begrijp is ze al bijna 2 maanden lusteloos? Dan haal je er toch al eerder een dierenarts bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:59

Neej het zit anders ... Het intereseerd haar allemaal niet meer... Teminste zo komt het over En een dierenatrs er bij halen omdat een paard zo doet? Vind ik niet nodig! Maar het bloed prikken is wel een slim idee Lachen

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:51

Kan je niet wat duidelijker zijn?
Wat krijgt jou dier precies te eten? (krachtvoer en ruwvoer)
wat kreeg jou dier op het andere adres te eten?
en wat krijgt ie nu?
wat werd er gedaan met haar?
stond ze alleen of met andere paarden op t andere bedrijf?
Stond ze daar buiten of binnen? en hoelang? en hoelang was dat bij jou.

misschien oogt het voor jou dat ze zich niet intereseert, maar zit ze gewoon niet lekker in haar vel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:21

MaaikeMo schreef:
Kan je niet wat duidelijker zijn?
Wat krijgt jou dier precies te eten? (krachtvoer en ruwvoer)
wat kreeg jou dier op het andere adres te eten?
en wat krijgt ie nu?
wat werd er gedaan met haar?
stond ze alleen of met andere paarden op t andere bedrijf?
Stond ze daar buiten of binnen? en hoelang? en hoelang was dat bij jou.

misschien oogt het voor jou dat ze zich niet intereseert, maar zit ze gewoon niet lekker in haar vel..

Ze krijgt krachtvoer En ze kreegg op het andere aderess nog mais meel tot zo ver ik weet. Ze werd daar gewoon bereden iederedag. Ze stond daar samen met Nicky nog ene pony van 20 en samen stonden ze 24 uur per dag buiten. En voor dat ze daar heen ging had ik haar een jaar. Daar heeft ze 2 maanden gestaan en is nu gelukkig terug !

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:32

Ze krijgt krachtvoer te eten? alleen? ik weet inmiddels uit je topic dat ze niet beste tanden heeft, maar kon nog wel wat krachtvoer eten?
Nee zou ik me ook niet beter van voelen, van alleen krachtvoer (als ik een paard was dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:17

Neej ze krijgt ook slobber en daar zit alles in wat een paard nodig heeft Knipoog Dus we wachgten dit wel effen af en we ien het van zelf wel!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:26

Klinkt als een paard wat niet goed in het vel zit en daar is altijd een reden voor. Ik zou haar toch wel degelijk laten nakijken door een dierenarts.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:08

Veearts erbij halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:25

Yvonne :s Ga nou niet in ieder topic van me reageren! Meschien bedoel je het hartstikke goed... Maar jou mening weet ik al! Nu dat nog van de rest .. Dank u Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:56

Ik neem aan dat goya yvonne is.... Maar ik vind dus, als een van de anderen, dat ze gelijk heeft. Een paard wordt niet zonder reden lusteloos. Haver voeren is hier nooit de oplossing.
Het kan zijn dat de verhuizing haar te veel stress heeft gekost en dat ze daarom niet goed in haar vel zit.(zeker op die leeftijd kan dat moeilijk zijn voor een paard...verhuizen is toch al stressig voor paarden...wordt vaak onderschat) In dat geval is geduld en begrip nodig. Niet dwingen en helemaal niet met zweep vooruit dwingen.
Maar zeker op die leeftijd denk ik ook aan andere mogelijke problemen zoals beginnende artrose, pre-cushing, probleem met tanden, verkeerd belast bij de kennissen en daardoor rugproblemen...kortom... er kan een heleboel aan de hand zijn.
Realiseer je dus goed dat een paard niet zomaar opeens lui en koppig wordt en maar eens ff een flinke tik moet hebben. Je paard voelt zich niet goed en laat dat zien. Aan jou om daar iets mee te doen.
Gezien bovenstaande mogelijkheden zou ik hen iig eerst door een goede paardenarts laten nakijken, zodat je zeker weet dat hij lichamelijk in orde is.
Blijkt dan niets aan de hand, bouw dan rustig je band en vertrouwen met het paardje op totdat hij weer goed in zijn vel zit.
Zelf heb ik ook een haflinger die opeens niet meer zo wilde lopen. Hij bleek in drie, mogelijk vier, benen artrose te hebben.
Hij is, net als die van jou, twintig.
Dwingen om te lopen is je paard dwingen om pijn te lijden. Dat wil je niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:03

Lekker eigenwijs....

Waarom wimpel je al het advies af?
Je pony is duidelijk ziek. En ze is op leeftijd, waarom zou je wachten met een dierenarts erbij halen?

Duidelijk is dat je zelf te weinig ervaring hebt, je wimpelt alles af en wil haver bij gaan voeren??
En je meent dat duur voer, goed voer is?

Als de wiedeweerga een veearts erbij, laat bloed en mest onderzoeken, en vraag de dierenarts om voedingsadvies, voor het te laat is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:40

Miss. wil je mijn mening niet horen maar ik zeg het toch.Ik heb je altijd meningen gegeven als je erom vroeg.Ik bedoel het zeer zeker goed,alice is zo'n lieve pony.
En ik had je mijn mening nog niet gegeven,maar je moet nu echt een veearts erbij laten komen,echt waar.Ik zeg dit voor alice.Want alice is nog nooit zo geweest,ze moet iets onder de leden hebben.Ze kan idd. ook wat aan haar rug hebben,ze hebben daar toch een ander zadel gebruikt i.p.v. haar eigen zadel?Laat haar rug ook effe nakijken,miss. heb ze daar wel pijn aan?