Hulp nodig ivm schuwe pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Hulp nodig ivm schuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 16:20

Hallo,

Hier op bokt heeft iemand mij gecontacteerd dat hij een lieve welsh cob heeft, maar die is schuw.
Ik heb vanmiddag even gekeken en hij is nog banger dan ik dacht.
Hij staat op een weide (24/7) met een veulen erbij (niet van hem)

Ik beschrijf even wat er precies met hem gebeurt is:

Hij stond in Engeland op de wei. Toen ie 3 jaar was werd ie er vanaf geplukt en was nog nooit met mensen in de hand geweest.
Toen ze hem bij hun hadden staan, was ie al wat schuw, maar nog wel dat je hem na een tijdje te pakken kreeg.
Ze hadden hem naar een trainingstal gebracht om hem zadelmak etc te laten maken.
Nu hadden ze hem overhaast ingereden en was dus binnen een week al helemaal ingereden.
Ze hebben hem daar meteen weggehaald.
Nu staat ie al een aantal weken op de weide en hij laat zich niet meer pakken.

Je mag max 5 meter bij hem staan, kom je dichter loopt ie weg.
Toen ie in de schuilstal hooi stond te eten, heb ik geprobeert zijn halster aan te doen, maar toen dreigde die met stampen.
Hij blijft je in de gaten houden.
Als ie wegloopt, draaft ie rondjes rond me heen.
Dus aan de ene kant vertrouwt ie het wel.

Heeft misschien iemand nog technieken om het paard te pakken te krijgen.

Oh ja, hij had een halster om in de weide, maar die heeft ie op een of andere manier afgekregen. Dus hij loopt zonder halster rond.

Juangi

Re: Hulp nodig ivm schuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:31

Ga eens met een emmer vol met lekkers in de wei staan of zitten en blijf wachten. Zorg wel dat hij een paar uur van te voren niks heeft gegeten zodat hij honger heeft. Op een gegeven moment zal hij uit nieuwsgierigheid komen en blijf je gewoon stil zitten en weinig onverwachte bewegingen maken. Maar ga wel praten, zorg dat hij aan jouw stem went. Dit 'ritueel' hou je een tijdje vast totdat hij zo tam begint dat je hem kan aaien of inieder geval het halster omdoen. Ga hem niet dwingen of naar je toetrekken met het halster.

Succes, hé! Knipoog

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 16:33

Ok, morgen zal ik teruggaan en een emmer met wat brokjes meenemen.
Hoop dat het werkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:37

mijn pony is ook zo geweest, een kleine A pony vroeger mishandelt,

wta nodig: VEEL GEDULD, mijn vertrouwen het echt vertrouwen heeft 4 jaar geduurt.

ga met lekker de wei in zonder hem te pakken, steeds kleine beetjes, ga dan langs hem staan en probeer hem te aaien naar paar keer te voeren,

ga zo door tot je bij hem kan komen en kan aaien etc,( niet het hoofd, dit willen de meeste paarden niet dit vinden ze acosiaal)

na enkele weken zo gedaan te hebben ga je met halstertje aan de slag, omdoen en afdoen. niet meenemen.

daarna gaat dit goed dan ga je met halster lekker in d ewei rondlopen..
zo ga je maar even door, dit kan goed 3 maanden ofso duren, maarjah dat moet je er maar voor over hebben, ik heb het vertrouwen in 4 jaar tijd gekregen, ben dan ook de enige na 10 jaar nog steeds die er alles mee kan doen, en echt me maatje is waar ik echt niet meer zonder kan.

kost veel tijd, geduld, en moeite maar GEEF NOOIT OP. echt later heb je daar zoveel plezier van. dat karakter van zo n beestje is geweldig.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:38

maar nog even voor de duidelijk heid,

hoe schuw? ik bedoel het kan ook iets zijn van niet te streng optreden, en dat het paard dus de baas over jullie is,..

mar dit kan ik dus niet beoordelen,

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:12

Ik heb het vandaag geprobeert om te aaien enzo, steeds kleine stapjes dichterbij gekomen. Maar je mag niet dichter bij em in de buurt komen dan 5 m.
Toen ie in de schuilstal stond, probeerde ik em gewwon even aan te raken op zijn kont, maar toen zag je al dat hij zich helemaal begon op te spannen. Je ziet dan echt dat ie doodsbang is

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:27

Ik heb er ook zo 1 gehad en daar ben ik in de zomer lekker mee aan de gang gegaan. Dan kun je ten minste op de weide zitten zonder compleet te verkleumen.

Ik heb de angstige merrie en een lieve knuffelbeer samen in het land gezet. De laatste kwam natuurlijk al snel even polshoogte nemen. De angstige merrie wordt ook nieuwgierig en komt dichterbij.

Dat beloon je met je stem. Daarna ga jij weg.

Morgen doe je precies hetzelfde en de dagen daarna ook. Na verloop van tijd zal hij steeds dichterbij komen. Op het moment dat hij aan je hand komt snuffelen, probeer hem dan niet te aaien. Beloon hem voor het gesnuffel en ga daarna weer weg.

Pas als hij helemaal ontspannen is mag jij je hand naar hem uitsteken om hem te aaien. Niet direct te veel willen.

Zo moet het binnen een maandje wel lukken om de pony in ieder geval handtam te krijgen. Het halster omdoen is dan weer een ander verhaal, daar is nog meer vertrouwen voor nodig.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:42

Zorg ervoor dat je laag blijft, dus op je hurken zitten, of een passieve houding aannemen als je staat/loopt, en zeker niet recht op hem aflopen. Je moet de pony vooral niet doordringend blijven aankijken, richt je blik maar van hem af en kijk desnoods lekker de andere kant op. Beetje passieve houding aannemen, dus je schouders laag laten hangen, hoofd beetje gebogen, handig rustig laten hangen. Ga schuin van hem af staan, dus niet recht met je schouders erheen. Je kunt een emmertje met brokken, wortelen, noem maar op, meenemen. Je kunt ook een ander paard in de wei lekker gaan kriebelen, maak hem maar nieuwsgierig naar je. Als de pony ook maar een paar stapjes naar je toe komt, gelijk belonen met een rustige stem en gelijk weglopen. Succes!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:51

Gewoon een kwestie van heel veel geduld, hij hoeft echt niet mishandelt geweest te zijn hoor, meschien gewoon heel weinig in handen geweest.

Iedere dag er mee bezig zijn, voor sommige dingentjes zal je hem eens moeten dwingen mar altijd met zachte dwang, bv halster omdoen, zoiets lukt niet bij een schuw paard maar kwestie is daarna belonen en nog eens belonen.
Soms gaat het ook sneller wanneer je hem niet bij andere paarden laat lopen, althans voor een tijdje, zo is hij toch iets meer op mensen gericht, probeer hem iedere dag iets meer te overtuigen van je goede bedoelingen, zo veel mogelijk tijd met hem doorbrengen ,nooit boos worden, schreeuwen of je geduld verliezen, zoiets kan maanden duren maar uiteindelijk zal je zien dat hij bijdraait.
Even kort opgeschreven, maar voor vragen pb staat open, ik heb veel ervaring met verwaarloosde en mishandelde paarden dus kan je eventueel nog wat advies geven, succes en niet vergeten geduld en nog eens geduld

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 19:17

Ik ga zeker geen overhaaste dingen doen.
Ik wil het paardje niet nog banger maken dan dat het al is.

Ik hou ook een soort dagboekje bij om te zien of zijn gedrag evalueert

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:32

Ga eens bij ze in de wei zitten, niet vastpakken niet willen aaien, maar er gewoon zijn. Als je dat een tijdje doet word ze of nieuwsgierig en word ze dat niet ook goed ze went er wel aan dat jij er dan bent. Als ze naar je toekomt geen maffe dingen doen, laat je besnuffelen en raak haar pas aan als ze jou al eerder heeft aangeraakt. Geen snoepjes geven of iets gewoon er zijn, later tegen haar praten, haar voorzichtig aaien. Het komt echt wel goed Ja Zo heb ik het ook bij de ezel op stal gedaan dier was onwijs schuw. Heb van de zomer heel wat uurtjes in het land gezeten en ze kwam steeds dichterbij grazen. Later raakte ze mij aan, kon ik haar aanraken en nu ben ik de enige die haar aan een touw kan leiden. Liever te rustig dan te snel want dan kun je opnieuw beginnen.
Pas wel even op dat het ook kan zijn dat ze het veulen wilt beschermen als jij bijvoorbeeld met het veulen bezig bent. Let goed op d'r lichaamstaal.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:45

Ter informatie: (het is ons paard)
Het veulen is niet van hem, ze staan wel samen sinds ze bij ons gekomen zijn. Ook staat er nu sinds een paar dagen een sociale tinkermerrie bij, zodat we hopen dat hij het van haar af gaat kijken.
Het veulen is ook niets gewend, maar daar kun je nu al veel meer mee.
Wij voelen ons vooral heel schuldig dat we hem naar die trainingsstal hebben gebracht, we hadden alles goed besproken, ze zouden hem eerst castreren, dan even laten wennen, langzaam aan gaan longeren en dan bitloos inrijden. Na een week werden we gebeld dat hij klaar was, maar longeren kon hij niet, een b proefje met een 10 jarig kind schijnbaar wel. Yeah right, hij laat zich niet eens pakken! Hij is dus linea recta naar huis gekomen. Op de weide heeft hij helaas zijn halster afgewerkt, dus nu is het helemaal drama. Als je m eenmaal hebt blijft hij wel staan, maar trilt dan echt over zn hele lichaam.
Nu is er echter het probleem dat hij volgend weekend moet verhuizen naar een andere weide, dus we MOETEN m te pakken krijgen. Dit willen we natuurlijk wel zo stressloos mogelijk doen, maar hij moet daar weg.
Naar mijn idee is het zeker niet het beschermen van het veulen, bijna andersom zou ik eerder zeggen Knipoog T veulen is namelijk nogal brutaal (en niet van ons, maar van een vriendin van ons)
Hij is ook duidelijk niet gemeen, enkel heel erg bang.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:56

Ik kan me voorstellen dat je je heel schuldig voelt!
Ben je nooit wezen kijken toen ze hem aan het inrijden waren?
Het stukje wat ik schreef naar beschermend gedrag naar het veulen toe bedoelde ik meer dat als je in de wei op de grond zou zitten. Wel een heel lastig probleem dat je nu met een tijdsdruk zit. Als je de andere 2 van het land af zou halen komt hij dan wel of raakt hij eerder in paniek? Anders zou dat nog een optie zijn dat hij achter de tinker en het veulen aanloopt.
Veel succes ermee!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:06

Hoi Hanneke,
Hij heeft er 6 dagen gestaan! We zouden de dag nadat het telefoontje kwam gaan kijken, met 2 kleine kinderen en een fulltime baan is het niet echt evident om het halve land door te reizen om bij een paard te gaan kijken. We hebben dus gewoon niet de kans gehad om langs te gaan. We hadden dan ook besproken dat ze er 2 maanden over zouden doen en dat hij dan een basis zou hebben (sturen, 3 gangen en that's it)
Ik geloof niet dat hij achter de andere twee aan zou gaan, sowieso zitten we aan een redelijk drukke weg, en zolang hij geen halster heeft is dat wel erg gevaarlijk natuurlijk. Plus dat er maximaal 2 paarden in de (gehuurde) trailer kunnen.
In het uiterste geval zullen we m licht moeten sederen, kijken of we dan wat meer met hem kunnen.
Zodra hij op het nieuwe weiland staat maakt het allemaal niet meer uit hoe lang het duurt, voor mijn part duurt het een paar jaar, als hij zijn vertrouwen maar terug krijgt, dat is voor mij (ons) het allerbelangrijkste.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:13

Sjonge 6 dagen.. hopelijk hebben jullie dan niet al te veel hoeven te betalen.. Gatverdamme dat er nog zulke stallen bestaan.. Scheve mond
Gevaarlijke drukke weg is niet er handig idd, maar ik dacht misschien dat hij dan mee loopt naar het hek?
Als je hem wilt sederen dan zul je hem toch ook al vast moeten hebben lijkt mij?
Denk ook maar even mee hoor. Haha!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:19

300 euro, exclusief castratie.. Ik mag hopen dat die lui nooit meer een paard op hun stal krijgen.. en dan is zijn dochter nog veearts ook.

Voor sederen moeten we "gewoon" even zorgen dat we het veulen en de tinker vast hebben en dan de gel over zn eten doen. Tenminste, dat is wat de veearts aanraadde.
Tot nu toe loopt hij gewoon de andere kant op als je de rest meeneemt.
Bedankt voor het meedenken trouwens!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:25

Ik ben op het moment bezig met een new forest pony met het zelfde probleem.
Ik denk dat jullie hem het beste voor de verhuizing in de trailer kunnen lokken. Of vang kooi maken of stukje wei afzetten of iets dat je hem makkelijker kan pakken. En pas op het nieuwe adres met hem aan het werk gaan.
Want hoe meer druk hoe moeizaamer het zal gaan. Als hij nou straks op het nieuwe adres staat. Ga dan gewoon eens in de wei zitten zonder eten. (Met eten beloon je verkeerd gedrag. Hij komt bij je. Hij eet wat en loopt weg. Grote kans dat je dan dit gedrag gaat aan leren.) Blijf daar gewoon zitten meer niet.kijk hem niet aan en maak je klein. Ik ga altijd rustig en ontspannen zitten op een vuilnis zak. Komt hij snuffelen oké sta het toe maar probeer niet te aaien. Dat lukt toch niet. Hou dit vol hij moet onder vinden dat je niks van hem wilt.
Dit ga je steeds een beetje uitbouwen. Lukt dit dan ga je een keer staan. En laat je hem ruiken. Dan probeer je hem een keer op de schouder te aaien loopt hij achteruit doe jij dit ook. Deze pony moet er zelf voor kiezen om te komen. Dan zal hij er iets van leren.
Zo lang verhaal. Als je vragen hebt stuur je maar een pb.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:34

Het sederen lijkt me minder stressvol dan een stukje wei afzetten. Dat kun je altijd nog doen als je merkt dat het nog niet gaat.
Fijn dat die dochter dierenarts is trouwens.. Nagelbijten / Gniffelen

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:37

Het punt is dat we hem niet in een trailer kunnen lokken, de trailer kan het land niet in rijden, plus dat we afhankelijk zijn van een paardentaxi, die kunnen we dus niet uren van te voren laten komen.
Afzetten hebben we gedaan toen hij naar de "africhtingsstal" ging en daar sprong hij dus gewoon over heen (omheining van 1.50!!!)
Het grootste probleem is nu dat hij geen halster om heeft, anders was het natuurlijk al een stuk makkelijker geweest.

Ja Hanneke, dat lijkt mij ook.
Ik ben wat dat betreft trouwens blij dat ze een eind weg zit, is ze in ieder geval niet mijn DA Knipoog

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:49

Het is vervelend, dat alles zo gelopen is met jou paardje, heb zelf vroeger ook veel met schuwe paarden geholpen bij een stal in de buurt. Het belangrijkste wat je nodig hebt is geduld, dat is mijn ervaring.
Ik denk dat je in een paar dagen wel ver kan komen, maar dat kost een hoop tijd en kou kleumen, en als dat ontbreekt, begin er dan nog niet aan voor de verhuizing, anders beschaam je zijn vertrouwen direct weer.
Ik mocht ook altijd paardjes vangen, die erg weinig vertrouwen hadden in mensen en die zich dus niet lieten vangen, maar die wel naar binnen moesten. Lukte eigenlijk meestal wel, alleen als anderen zich ermee gingen bemoeien niet, want dan ziet zo een paard teveel vreemden en kan zich niet meer op jou concentreren.
Ik ging er idd meestal gewoon bij in de wei zitten en hield met met het gras bezig, vooral idd geen oogcontact zoeken voordat je vertrouwen hebt, dat is te direct en schrikt dus af.
Paarden zijn van nature erg nieuwsgierig, dus als jij druk bent met iets wekt dat meestal wel interesse.
Omkopen met voer kan ook werken, zeker als je iets nu eenmalig wil, op langere termijn geeft het vaak toch niet het gewenste effect, want je wil een vertrouwensband opbouwen.
Het is alleen te hopen dat ze niet teveel bescahdigd hebben op het vorige adres, want hoe meer schade, hoe meer tijd het je kost om het goed te krijgen.

wens je veel succes de komende tijd.

ps waar staathet paardje eigenlijk? (plaats), mag ook over pb hoor

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:49

Sowieso het zoveelste verhaal over de geweldige africhtingsstallen! Gelukkig waren jullie er dan nog redelijk op tijd bij en is het paard alleen maar schuw geworden. Staat zo'n dier langer op zo'n beste stal, dan zijn ze vaak ook nooit meer te berijden.
Hier is geduld de beste optie. Alleen maar eten geven uit de hand, anders krijgt hij niet...dat is best naar. maar als het echt zo erg is als je zegt de beste manier.
Een klein stukje land afzetten kan wel, mits het paard niet in paniek over of door de omheining heen gaat.
Sederen is je laatste kans om hem eventueel te pakken te krijgen om hem te vervoeren, maar ook de trailer zal de nodige stress geven!
Ik persoonlijk zou ik zo'n geval hem voorlopig niet meer op het land gooien, maar op stal en overdag in een kliene paddock waar hij goed is te pakken, of eventueel vanuit de paddock naar binnen is te "jagen"
Dit dier moet heel veel in handen om weer vertrouwen in de mens te krijgen.

djaynikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:57

je moet proberen om idd even in het land te gaan zitten en laten ruiken.. maar aangezien je hem moet verhuizen, is lastig om zo het vertrouwen te winnen want dan kan 2 weken duren maar dat kan ook 2 maanden duren... mij lijkt sederen idd de beste oplossing voor even

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:01

Op stal zetten strakjes en in de paddock doen kan een oplossing zijn, maar is voor een paard niet het fijnste. Ja je hebt sneller resultaat, maar of het duurzamer is? Dit dier is gewend om 24/7 buiten te lopen en dat moet je hem ook niet afnemen. TS heeft zelf geschreven dat het haar niet uitmaakt als het erg lang gaat duren eer het dier het vertrouwen weer gaat hebben. De pony kan er zelf niets aan doen en het lijkt mij nu al stresserend genoeg met een stal en overdag paar uurtjes paddock word dat helemaal een stress boel..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:02

Hanneke84 schreef:
Het sederen lijkt me minder stressvol dan een stukje wei afzetten. Dat kun je altijd nog doen als je merkt dat het nog niet gaat.
Fijn dat die dochter dierenarts is trouwens.. Nagelbijten / Gniffelen

ja ik denk wel dat het minder stress vol is. Ik denk alleen niet dat het voldoende zal werken om hem even te pakken. Ik zou in elk geval de wei een stukje kleiner maken.
En als het kan de paarden de dag er voor al pakken. En tijdelijk bij iemand een nachtje binnen zetten. Want even de paarden vangen. Lukt toch niet.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:05

De stal wilde hem nog wel langer houden, maar dat had toch geen zin en ze konden er niets meer mee doen, hij was immers klaar. Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om hem daar nog een dag langer te laten staan.
De trailer is geen probleem, daar is hij wel rustig (hij is ook met de trailer vanuit Engeland naar Belgie gegaan) als hij er maar op staat. Zoals ik al zei, als je m eenmaal hebt dan blijft hij wel staan.
Op stal zetten is geen mogelijkheid, we hebben enkel een weide, en gezien we nog meer paarden hebben kunnen we ze niet elk op een andere stal zetten, daar hebben we gewoon geen tijd voor met 2 kleine kids, beide een fulltime baan, het huishouden en de andere paarden. Ze gaan nu al verhuizen naar een weide dichterbij huis omdat we nu iedere dag 15 kilometer enkele reis met de fiets of het ov moeten doen (wij hebben geen auto) en we wat dat betreft gewoon tijd te kort komen.

De wei afzetten is zoals gezegd geen optie, hij gaat er overheen of doorheen.

Zoals ik al zei, als hij eenmaal op zijn nieuwe weide staat mag hij er zo lang over doen als nodig, ik heb geen haast, straks is de drukte op het werk ook weer voorbij en hebben we vaker de tijd om de hele dag tussen de paarden te zitten.

Even een vraagje: Denken jullie dat het een slimme zet was om onze tinker (die eerst met onze andere 2 paarden op een andere weide er tegenover stond) erbij te zetten zodat hij daar sociaal gedrag van kan af kijken?

Het is ook niet mogelijk om ze een nacht ergens binnen te zetten, ik zou namelijk niet weten waar, alle mensen in de directe omgeving hebben de paarden 24/7 op de weide staan.

Met een flinke sedatie zou het m.i. wel moeten lukken als we een paar uur van te voren al gaan zodat we hem gepakt hebben en dan vastbinden en bij laten komen.