Gericht Trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crash

Gericht Trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 00:45

Hallo beste Bokkers,

Bij ons op stal is een nieuw paard aangekomen maar als hij het niet naar ZIJN zin vind gaat hij staan dreigen met zijn achterbenen. Nu probeerde we hem vandaag voor de eerste keer een ruiter op te zetten maar hij ging echt hard bokken, niet paniekerig maar echt zo van: en jij gaat NU eraf. Toen de ruiter met een smak op de grond terecht kwam trapte hij nog eens serieus na. En het was zeer duidelijk de bedoeling om te raken, gelukkig had de ruiter de intentie om door te rollen om zo de trap te ontwijken.
Dit is gewoonweg gevaarlijk !! WAT NU ??

Anoniem

Re: Gericht Trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:50

Jemig zeg. 'Als hij het niet naar zijn zin vind'
Denk even na.

Een dier dat het nodig vindt om te moeten dreigen is in 99 % van de gevallen doodsbang, of jullie zijn erg stom bezig.
Als het hier om een jong dier gaat is dat zeker het geval.

Op een paard gaan zitten dat zich in de omgang al zo gedraagt is niet alleen gevaarlijk, maar ook oerstom en daarmee bedoel ik niet het paard.

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 00:52

[***] schreef:
Jemig zeg. 'Als hij het niet naar zijn zin vind'
Denk even na.

Een dier dat het nodig vindt om te moeten dreigen is in 99 % van de gevallen doodsbang, of jullie zijn erg stom bezig.
Als het hier om een jong dier gaat is dat zeker het geval.

Op een paard gaan zitten dat zich in de omgang al zo gedraagt is niet alleen gevaarlijk, maar ook oerstom en daarmee bedoel ik niet het paard.

Aan deze reactie heb ik dus niets ... Hij is ondertussen 5 jaar en MOET onder het zadel komen.
Hij is helemaal niet bang, hij weet dat hij groot en sterk is en misbruikt dat !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:53

Er moet helemaal niks. Wie weet wat voor prutsers er al eerder met dat dier aan de gang geweest zijn.
Als je op de grond de baas niet bent is erop gaan zitten zinloos.

Wat nu?
Er iemand mee aan de gang laten gaan die verstand heeft van jonge paarden en/of moeilijke paarden.
En de oorzaak niet bij het paard leggen.

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 00:56

[***] schreef:
Er moet helemaal niks. Wie weet wat voor prutsers er al eerder met dat dier aan de gang geweest zijn.
Als je op de grond de baas niet bent is erop gaan zitten zinloos.

Wat nu?
Er iemand mee aan de gang laten gaan die verstand heeft van jonge paarden en/of moeilijke paarden.
En de oorzaak niet bij het paard leggen.

Als je nog maar in de buurt van zijn achterbenen komt dreigt hij al ... wat HIJ niet leuk vind probeert hij van zich af te trappen ... We hebben hier genoeg mensen met verstand maar wou gewoon even jullie mening horen ... zoals ik daarnet al zei ben ik met jou reactie niet veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:00

Een paard is een kuddedier en gericht op samenwerking om te overleven. Als hij zich genoodzaakt ziet om te slaan als je alleen maar in de buurt bent is dat dus uit angst, of verkeerd aangeleerd gedrag en dat zal ook uit angst voortkomen.

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 01:01

[***] schreef:
Een paard is een kuddedier en gericht op samenwerking om te overleven. Als hij zich genoodzaakt ziet om te slaan als je alleen maar in de buurt bent is dat dus uit angst, of verkeerd aangeleerd gedrag en dat zal ook uit angst voortkomen.

Ok, dat kan ik begrijpen maar ik kan je 100% verzekeren dat dit GEEN angst is !!
Hij is gewoon erg gemeen, maar ik wil een oplossing horen en geen verwijten graag Bloos

EDIT: O ja ... hij is net op stal dus zal het wel wat uittesten zijn ook maar hij mag dit echt niet doen!
Laatst bijgewerkt door Crash op 21-12-08 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:02

Wat een draak!

Als ie in de omgang al zo loopt te dreigen, wil een bezem nog wel eens helpen. Deze flink in zijn bips prikken (niet te zachtzinnig; een flinke por ermee) bij dreigende achtervoeten. Tolereer niets! (Een wegemikte schop met een rijlaars werkt ook hoor Tong uitsteken ) Doen paarden onderling ook bij ongewenst gedrag....

Vwb het rijden: Pas aan beginnen als het gedrag in de omgang goed gaat.

Verder is timing, zowel negatief als positief erg belangrijk. Je moet het paard snel je grenzen duidelijk zien te maken; been omhoog is HEEL ERG STOUT! En netjes stilstaan is HEEL BRAAF! (Belonen met stem en een kriebel rond de schoft werkt in mijn geval vaak goed) Dit pas je toe met alles, zodat er geen ruimte voor misbruik is!
Timing en duidelijkheid is overigens ALTIJD belangrijk, juist als er al voorgangers met het dier hebben lopen "prutsen"; dan zijn de regels nooit duidelijk gemaakt. Aan jou de taak om deze duidelijk te maken aan je draak Knipoog

Wees voorzichtig en hou jezelf heel!

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 01:03

Irma_Maandag schreef:
Wat een draak!

Als ie in de omgang al zo loopt te dreigen, wil een bezem nog wel eens helpen. Deze flink in zijn bips prikken (niet te zachtzinnig; een flinke por ermee) bij dreigende achtervoeten. Tolereer niets! (Een wegemikte schop met een rijlaars werkt ook hoor Tong uitsteken ) Doen paarden onderling ook bij ongewenst gedrag....

Vwb het rijden: Pas aan beginnen als het gedrag in de omgang goed gaat.

Verder is timing, zowel negatief als positief erg belangrijk. Je moet het paard snel je grenzen duidelijk zien te maken; been omhoog is HEEL ERG STOUT! En netjes stilstaan is HEEL BRAAF! (Belonen met stem en een kriebel rond de schoft werkt in mijn geval vaak goed) Dit pas je toe met alles, zodat er geen ruimte voor misbruik is!
Timing en duidelijkheid is overigens ALTIJD belangrijk, juist als er al voorgangers met het dier hebben lopen "prutsen"; dan zijn de regels nooit duidelijk gemaakt. Aan jou de taak om deze duidelijk te maken aan je draak Knipoog

Wees voorzichtig en hou jezelf heel!

Het is uiteraard de bedoeling om 'heel' te blijven he Lachen
Aan de longe doet hij het ook ... Tijdens het poetsen, pakken op de weide, ...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:04

Hoe gedraagt hij zich bij het uitkrabben van de hoeven? Ook zo naar?

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 01:06

Irma_Maandag schreef:
Hoe gedraagt hij zich bij het uitkrabben van de hoeven? Ook zo naar?

Nee, dat is zeer raar maar waar maar dit doet hij KEURIG Koe

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:10

Hmmm, voor het longeren is er één remedie (als je zeker weet dat ie het goed snapt, zo niet, begin dan alsof het een groentje is...helemaal bij het begin): voorwaarts met hulp van je zweep bij enige vorm van bokken/kloten met de achterbenen! Wordt ie moe? Mooi, dan kan ie nog een paar rondjes doorgaan. Pas wanneer JIJ denkt dat ie zich overgeeft, mag ie terug naar stap. Bij ieder protest met de achterbenen; vooruit met de geit!

En met het uit de weide halen: loopt ie te Kl*ten als je hem eenmaal hebt? Of laat ie zich überhaupt niet vangen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:11

als hij zo doet, heeft ie dan misschien ergens pijn? je zou er eens een osteopaat naar kunnen laten kijken, dan is dat uitgesloten?

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 01:15

Irma_Maandag schreef:
Hmmm, voor het longeren is er één remedie (als je zeker weet dat ie het goed snapt, zo niet, begin dan alsof het een groentje is...helemaal bij het begin): voorwaarts met hulp van je zweep bij enige vorm van bokken/stinkmodder met de achterbenen! Wordt ie moe? Mooi, dan kan ie nog een paar rondjes doorgaan. Pas wanneer JIJ denkt dat ie zich overgeeft, mag ie terug naar stap. Bij ieder protest met de achterbenen; vooruit met de geit!

En met het uit de weide halen: loopt ie te Kl*ten als je hem eenmaal hebt? Of laat ie zich überhaupt niet vangen?

Hij laat zich op de weide wel vangen nadat hij een aantal keren heeft lopen dreigen (dit ging vandaag dan weer helemaal vanzelf) Aan de longe is hij best braaf maar als je hem wat meer wil drijven en naar hem toe stapt dreigt hij ook, hij trapt dan ook maar met één been en niet met twee

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 01:15

tylando schreef:
als hij zo doet, heeft ie dan misschien ergens pijn? je zou er eens een osteopaat naar kunnen laten kijken, dan is dat uitgesloten?

Nee, pijn is uitgesloten, DA is geweest en paard is perfect in orde

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:18

ja weet je....

jij kunt een hoop vertellen en daar kunnen wij dan op reageren.
maar..............!!!

wij staan niet bij jou en zien niet wat het paard doet,wat zijn lichaamstaal is, oren spel etc..
dus kunnen wij jou nooit,maar dan ook nooit van goed advies voorzien!

zoek een erkend persoon op die ervaring heeft met moeilijke paarden en vraag die je te helpen...
dat is het enige juiste en goede antwoord wat je hier zult vinden....

succes met dit paardje

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 01:20

ellepel schreef:
ja weet je....

jij kunt een hoop vertellen en daar kunnen wij dan op reageren.
maar..............!!!

wij staan niet bij jou en zien niet wat het paard doet,wat zijn lichaamstaal is, oren spel etc..
dus kunnen wij jou nooit,maar dan ook nooit van goed advies voorzien!

zoek een erkend persoon op die ervaring heeft met moeilijke paarden en vraag die je te helpen...
dat is het enige juiste en goede antwoord wat je hier zult vinden....

succes met dit paardje

Bedankt hoor, ik vertel enkel wat we zelf zien ... We zijn met een hoop goede ruiters die toch wel "bijna altijd" weten wat onze paarden bedoelen, daarom probeer ik het zo goed mogelijk te beschrijven maar zal binnenkort eens een filmpje maken, misschien maakt dit weer wat duidelijker Knipoog

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:21

Je bedoelt dit dreigen:
http://i3.photobucket.com/albums/y100/M ... G_1600.jpg
(Even uit een eerder tpoic van je gehaald)

Dit zou ik in de omgang al niet tolereren: hij oogt erg dominant en dwingt zijn zin hiermee af.

In de omgang dit gedrag: bezem op zijn kont!
Met longeren: ook bij niet voorwaarts willen; dan met hulp van zweep duidelijker zijn! Afzetten van cirkel helpt hem om in balans te blijven en jou, zodat ie niet de hele bak door kan....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:22

filmpje is wel handig denk ik.
dat geeft vast meer duidelijkheid.

je moet het complete plaatje hebben wat een paard doet en wanneer en wat de mensen om hem heen doen.
dan pas kun je redelijk goed oordelen wat er nou eigenlijk aan de hand is

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 01:26

Irma_Maandag schreef:
Je bedoelt dit dreigen:
http://i3.photobucket.com/albums/y100/M ... G_1600.jpg
(Even uit een eerder tpoic van je gehaald)

Dit zou ik in de omgang al niet tolereren: hij oogt erg dominant en dwingt zijn zin hiermee af.

In de omgang dit gedrag: bezem op zijn kont!
Met longeren: ook bij niet voorwaarts willen; dan met hulp van zweep duidelijker zijn! Afzetten van cirkel helpt hem om in balans te blijven en jou, zodat ie niet de hele bak door kan....

Jah !! Dat is het ideale plaatje ... als hij vind dat je van hem af moet blijven doet hij nou gewoon echt NET HETZELFDE !! Zoals je ziet is dit echt niet angstig !!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:26

OM een meer op maat antwoord te kunnen geven, heb je gelijk eppelel... als de ts idd een filmpje heeft, valt er beter over te oordelen.
Overigens komt dit dier op me over als een grote slimmerik die een niet angstige, maar dominante indruk op me maakt (op basis van foto!)
Als je die eenmaal voor je wint, heb je er een super-dier aan! Zo'n alles of niets dier.....

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 01:30

Irma_Maandag schreef:
OM een meer op maat antwoord te kunnen geven, heb je gelijk eppelel... als de ts idd een filmpje heeft, valt er beter over te oordelen.
Overigens komt dit dier op me over als een grote slimmerik die een niet angstige, maar dominante indruk op me maakt (op basis van foto!)
Als je die eenmaal voor je wint, heb je er een super-dier aan! Zo'n alles of niets dier.....

Dat was de vorige trainster haar zeg ook ...
Maar dan nog, er komen verschillende mensen op stal en dit kan gewoon niet ...
Dominant tegen andere paarden, ok maar tegen mensen ... No Way !!
En hoe moeten we dan 'boven' zo'n paard staan ??

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:41

Zoals ik eerder aangaf; je zult er echt even doorheen moeten. Eenmaal op zijn plek gezet zal ie waarschijnlijk superbraaf zijn!
Begin met normaal gedrag te belonen, en ongewenst gedrag óf te negeren (wanneer niet gevaarlijk) of straffen (wanneer hij gevaarlijkgedrag vertoont).
Echt bij het begin beginnen; eerst in de omgang (inclusief longeren), dan pas onder het zadel. Je -zeer zelfverzekerde- houding speelt hierin een grote rol; wees consequent en duidelijk. Vandaag dreigen betekent een bezem.... morgen dreigen; opnieuw een bezem..... (en dit zolang als nodig is) Aangezien het dier slim genoeg overkomt, zal ie er snel van leren als ie ook echt even onder de indruk is van de "straf". De straf hoeft hem niet persé pijn te doen, maar moet hem wel even van zijn appropos brengen.
Wanneer je aan rijden toekomt, zorg dan dat je dit onder begeleiding eerst aan de longe doet, zodat ie niet los kan komen. Zorg ook dat je vast zit en je er NIET afvalt. Bokken of slaan is uit den boze(naar been of uit het niets); DIRECT FLINK voorwaarts wegrijden (precies zoals ik aangaf dat je met longeren doet) totdat het bokken stopt. Beloon hem vervolgens met je stem, en doe, wanneer hij zich ontspant, iets wat hij fijn of gemakkelijk vind om (onder het zadel) te doen.

Het kàn natuurlijk zijn dat ie niet naar iedereen op stal netjes en opgevoed zal doen. In dat geval zul je de andere mensen tegen het dier moeten beschermen (Geen "vreemden" in zijn stal laten komen en niet uit de weide laten halen door anderen. Ook mogen zij hem NIET voeren (snacks)), zodat zij heel blijven. In zijn privéplek moet je hem zijn waarde en rustplek gunnen; daar vraag je niets ingewikkelds van hem.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 02:06

Zolang je buiten bereik staat: gewoon de vraag opnieuw stellen, eventueel de hulp rustig opbouwen, maar niet straffen, het kan niet de bedoeling zijn om hem telkens over de zeik te laten gaan. Zoek rust en vooral kansen om hem het goed te laten doen.

Wanneer je binnen bereik staat: zorg dat het kot te klein is... maar dan ook echt.... Mijn advies: zorg gewoon dat je niet binnen bereik komt zoalng er geen vertrouwen is... dat soort gevechten wil je liever niet aangaan.

Nu vraag ik mij dus wel serieus af: wat is het verleden van dit paard? Wat kent hij? Welke bazen gehad? ...

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 02:11

Als eerste de vraag waarom kruip je er in hemelsnaam op als je hem op de grond nog niet onder controle hebt? Je hebt toch geen doodswens hoop ik?!
Vraag 2 is het dier zadelmak, nog volledig groen of zijn ze er al 2 jaar mee aan het kloten om zadelmak te maken?

Klinkt mij al een heel leuk projectje voor de juiste persoon! Dit zijn zoals eerder gezegd paarden die alles voor je doen wanneer je ze eenmaal voor je hebt en de heerlijkste dieren!
Mijn idee van wat ik hier lees is dit een heel dominant paard dat al zijn hele leven heeft kunnen doen wat hij zelf wilt. Oplossing voor zoiets iets is heel erg concequent zijn en stapje voor stapje. Zorg dus eerst dat je hem op de grond in de omgang volledig onder controle hebt, daarna aan de longe en begin daarna pas een keer na te denken over (opnieuw) zadelmak maken. Zet voor jezelf op een rij dit mag hij dat mag hij niet. Zodat je zelf nooit in twijfel staat of je moet belonen of of je moet straffen. Bij straffen van zo'n paard, gelijk reageren en duidelijk reageren altijd uit kijken voor reactie dit zijn dieren die nog wel eens durven zeggen 'hoe haal je het in je hoofd om mij te straffen'.
Mijn inziens is hier ook niemand aanwezig die dit gedrag duidelijk aan kan pakken anders was dit probleem niet aanwezig geweest en was er al helemaal nog niemand op gekropen! Lees wat meer posts van me door en pb me dan als je wilt dat ik een dagje kom helpen zit redelijk in de buurt dus dat is wel een keer te doen. Zorg iig dat je hulp krijgt met dit dier en dat we niet volgende week lezen paard slaat ruiter!