paarden en vuurwerk!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicoleboogie

paarden en vuurwerk!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:28

Hoi Allemaal,

straks met de jaarwisseling krijg je weer al het vuurwerk.
nu wordt er hier af en toe al wat afgestoken en twee van mn paarden worden behoorlijk onrustig
wat doen jullie met je paarden tijdens het vuurwek

mijn parden staan op stal s'nacht maar wel met de hoofden naar buiten kunnen kijken
geven jullie ze iets kalmerends en zoja wat
of wat anders?

Mariskatw

Re: paarden en vuurwerk!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:29

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:33

Paarden van m'n opa staan in de stal (loopstal, met hek naar de wei dicht) Ze kunnen dus de wei uit en staan dan een stuk op stenen, zodat ze wel kunnen zien wat er gebeurd. Volgens mij gaat dat gewoon goed Ja

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:37

Bij ons op stal wordt er naar mijn idee niks mee gedaan. Wordt ook niet heel veel afgestoken ook.
Maar ik denk dat je ze maar moet laten voor wat ze zijn, hoe meer je ze aandacht geeft, des te meer je de angst bevestigd.
Tuurlijk kan je wel even gaan kijken of alles goed gaat, maar het daar bij laten.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:38

De mijne hebben er geen last van.. geven serieus geen kick, terwijl er toch in de buurt flink geknald wordt en
de boer van schuin tegen over al bij de kids langs was geweest om te vragen of het minder kon.
Blijkbaar waren de Koe Koe Koe wel van hun apropos.... Clown

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:25

Bij ons zijn ze nu ook al bezig. Dat betekend dat je de hele kerstvakantie niet echt kunt rijden, want ze stoken bij ons op een schoolpleintje naast de bak. Buitenrijden is levensgevaarlijk, en in de bak heb je een gestrest paard...
Mijn haf reageert er niet veel op, maar ze is wel heel erg afgeleid en ik kan er niet echt mee aan het werk. Ik ben heel blij dat ik bijna ga verhuizen naar een stal die buiten het dorp ligt!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:27

lekker wat extra kuil geven en op stal laten staan. dan is er niks aan de hand. toen ik mijn eigen pony nog had ging ik hem om 11 uur nog een keer extra kuil geven zodat hij wat had als afleiding.
werkte super altijd

Stefje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:09

Lekker extra eten geven, dan blijft hij wel rustig Haha!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:26

op oudjaarsdag rond lopen met ze door de straten Lachen, klinkt gevaarlijk maar ik doe het al jaren met mn welshje en zo vind ze het 's avonds minder eng (overdag wordt er al heel erg veel geknalt en als ze het ziet dan heeft ze er wat meer vrede mee), nu ik een andere pony erbij heb moet ik het dus ook met haar gaan doen Lachen, ik vind het zelf altijd wel leuk dat ze het kunnen zien en ik heb nog nooit meegemaakt dat ze door het lint gingen.

's avonds gaan ze in de stal met lekker veel hooi en radio aan Lachen, om het uur ga ik even kijken en bij 12 uur blijf ik in de buurt van de wei ..

dan zie je 2 mooie koppies naar buiten kijken... Lachen ze vinden het zo geweldig he, die mooie kleurtjes Pling

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:31

Ik zorg er altijd voor dat ik om 24.00 uur op stal ben. Erg ongezellig voor de anderen, maar met ruim 50 paarden wil ik het risico niet nemen dat er wat fout zal gaan.
Ik zeker anders lekker feestvieren, en de paarden over de zeik op stal?? Nee, dat kan ik niet. Daarbij komt ook dat ik altijd als de dood ben voor een afdwalende vuurpijl.... Moet er niet aan denken dat de boel in de hens zou vliegen...
Om 01.00 is het in het algemeen weer rustig, en dan ga ik weer naar huis. Niet om te feesten, maar om mijn bed in te kruipen want om 06.30 gaat de wekker weer om naar de paarden te gaan.....

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:36

Ik zit midden in de bebouwde kom. Mijn paarden zijn echt wel wat gewend. De dagen voor oud en nieuw wordt er volop geknalt, ook met carbid. We kunnen gewoon rijden, ze schrikken nergens van.
Om 12.00, de jaarwisseling, breekt de hel los. het is niet normaal. Ik moet de buitenluiken van de boxen dicht doen ivm verdwaalde vuurpijlen. Het licht van de stallen brand en ze krijgen even voor 12 uur flink wortelen, bix en hooi. De radio hoef ik niet aan te zetten, want die komt niet boven het lawaai uit.
Gisteren met de dierenarts overleg gehad, één merrie zal gesedeerd worden. Die flip zo volledig, dat ik bang ben dat ze zich verwond.
De volgende dag moet ik de vuurwerkrotzooi van een ander opruimen, van alle troep die bij mij is geland. Vorig jaar lag het gewoon op en om de paardenstal.
Ik zal bij zijn als het weer voorbij is.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:39

Wij hebben thuis de radio harder aan, om 12 uur de stal in, extra hooi of kuil en wortelen!
hier bij ons reageren ze er niet op.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:51

Het punt met meerdere paarden is vaak het overnemen van het "kuddegedrag". Er hoeven er maar 2 over de zeik te gaan, en de rest gaat dan leuk meedoen. Maar ach, het is eigenlijk altijd elk jaar weer goed gegaan, alleen gezellig is het niet. Maar ja, dan had ik een vak moeten leren Haha!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:29

Ben het helemaal met je eens!!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:05

Zelf heb ik geen paarden en/of verzorgpaarden, maar ik heb even voor je gebeld met een kinderboerderij.
De kinderboerderij hier zet de paarden op stal, en dan zo, dat ze elkaar kunnen zien (als je meerdere paarden hebt).
De kinderboerderij zegt dat je de radio aan moet laten staan. Zet hem dan niet op Skyradio (bijv.), daar wordt alleen maar muziek gedraait. Het is handig om er af en toe een stem door heen te laten praten/lachen. Dan hebben de meeste paarden het gevoel dat er iemand in de buurt is. Maar sommige paarden schrikken dan ook; een wildvreemd iemand in hun stal! Je kunt van te voren er even mee experimenteren, dan weet je hoe je paard is. Als er écht heel dicht bij je stal vuurwerk af wordt gestoken, kun je beter iemand (of jijzelf) een oogje in het zeil laten houden; stel dat er iets in brand vliegt.....

Succes, ik zal aan je denken!

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:28

een kennis heeft verteld, dat ze haaar paard rustig aan het geluid van vuurwerk heeft laten wennen.. eerst zachte knallen op de radio (dat had ze dan opgenomen) en dan tussen door paard beetje kalmeren en lief toespreken..en dna steeds wat harder... haar paard schrikt er nu soms nog wel van, maar minder erg

yv0nnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:31

wij halen pasta bij de dierenarts om mijn pony rustig te houden anders wordt ie helemaal gek..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:32

Die van mij gaat lekker naar binnen, ze staat nu op de wei maar daar in de buurt wordt best veel afgestoken en ze moet dinsdag nacht toch op stal blijven en ik heb geen zin om op oudejaarsdag nog met haar over straat te gaan.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:10

Ik denk dat de tips allemaal wel helpen....
Maar je moet niet alles proberen; wordt je pony alleen maar meer gestresst van.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:51

ik ga ook om 12u naar de weide gaan. je weet maar nooit ...

Er zijn hier veel jongens die al te graag wat knallers op de wei gooien zodat de paarden
x-tra veel schrik hebben.

Ik zet ze zoizo niet op stal!
Wel op weide met inloopstal. Een paard is een vluchtdier. Als dit niet kan weglopen word hij er alleen
maar stressiër van. Ik sluit het dus niet op bij oud op nieuw....

Ach, kan ook wel gezellig zijn. Ik en de paardjes! om 12u krijgen ze allemaal een dikke zoen van mij!!!
groetjes

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:50

onze paarden reageren er gelukkig niet op. Ze staan lekker rustig te kijken naar al het siervuurwerk. Volgens mij vinden ze het zelfs wel leuk. Ik kan geen luiken dichtdoen want die hebben we niet voor de stallen. We lopen om 12 uur even naar de stallen en geven ze een bak slobber. We zitten net ver genoeg buiten de rand van het dorp om niet bang te hoeven zijn voor rondvliegende pijlen. Carbid wordt op nog geen 30 m van de paarden afgestoken en daar schrikken ze ook niet van.

PokerFace.x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:27

Mijn paarden staan zoiezo in de winter op stal, dus ook met oud&nieuw.
Ik zou eerst achterhalen waar ze bang voor zijn; het licht, of de knap van het vuurwerk.
Als het voor de knap is, zou ik het luikje van de stal dicht houden.
Voor het licht zou ik het open houden, zodat ze eraan kunnen wennen...
Als het voor allebei is, zou ik het open laten staan...
Maar dat is mijn mening:)
Kijk bij de eerste vuurpijlen even, en blijf bij de stallen staan (als je thuis bent)

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:32

Overdag staan de paarden heel even buiten. Overdag wordt er namelijk al belachelijk veel karbiet (?) geschoten! 's avonds gaan de staldeuren dicht en de radio wat harder.. Krijgen niets kalmerends.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:37

paarden op stal lichten aan en als het begint ga ik naar d stalle toe om bij ze te zijn. had een pony die redelijk rustig bleefdus paard bleef ook rustig.helaas pony overleden dit jaar en staat nu een jong beest bij op stal dus dit jaar wel stress hoe ze zullen reagere

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 10:30

Bedankt voor alle tips, heb ook even met mn DA overlegt en hij denkt dat het handig is om er 2 ( echte stress kippie's m Bloos ) een kalmeringspasta te geven en verder inderdaad radio aan en lekker veel hooi.
gelukkig staan ze aan huis dus kan ik ze goed in de gaten houden