Belonen/straffen en geheugen van een paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Belonen/straffen en geheugen van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:12

Hallo,

Ik heb eens gehoord dat je een paard moet straffen/belonen binnen 3 seconden omdat het paard anders niet meer weet waarom dat het straf/beloning krijgt..
Hoe kan dat als een paard wel andere dingen lang kan onthouden zoals rijden, verzorging,...

Groetjes Raänne (horselove154)

Fem_daf

Re: Belonen/straffen en geheugen van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:19

Hij onthoudt wel waarom je hem straft of beloont, maar dan moet je het consequent doen en op het juiste moment. Als ze het niet zouden onthouden, zouden veel paarden bijten, schuren, hangen, duwen etc.

Alles wat je consequent doet en direct beloont of straft onthoudt het paard.

pris2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:01

Ze zullen het wel onthouden zolang je het maar optijd doet, en dus wat de bovenstaander gezegt heeft consequent.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:25

omdat ze niet bewust iets fout doen (ze weten niet dat iets niet mag) en je als je later straft je paard het kan associeren met iets anders wat hij gedaan heeft NA het gedrag wat jij wil afstraffen.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 11:54

Bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:22

VSW --> OPG.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:36

Het werkt inderdaad met actie-reactie. Een paard volgt voornamelijk zijn instinkt. Op het moment dat hij iets doet en jij geeft daar een positieve of negatieve reactie op dan snapt hij dat het hoort bij zijn actie. Als je te laat bent ziet het paard die link niet meer.

In principe zit het hele omgaan met paarden en rijsysteem hetzelfde in elkaar. Jij geeft been (= actie), paard gaat harder lopen (=reactie) Jij zet druk op de teugels (= actie), paard gaat langzamer lopen (= reactie) Als het goed is stop jij ook met het ondernemen van je actie wanneer de gewenste reactie heeft plaatsgevonden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:07

ben je wel bewust van wat corrigeren en belonen is, soms denken wij mensen te straffen en zijn we aan t belonen.
Iets weghalen wat het dier als aangenaam ervaart, is ook een correctie.
Vaak zijn stemcorrecties onbewust, beloningen en gaat het paard het juist vaker doen omdat het aandacht opleverd.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:34

Helemaal eens met bovenstaande. Negatieve aandacht is ook aandacht. Ken een paardje die net zolang tegen z'n deur ging schoppen tot iemand eraan kwam rennen uit irritatie. Paard blij.. Maar ik denk dat er dan al meer aan de hand is.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 08:25

tja als je je niet verdiept in de leerprincipes en in wat de motivatie voor een paard is, dan sla je gewoon vaak de plank mis.
Vraag je eerst eens af waarom een paard bepaald gedrag laat zien, ik geloof ook niet in slecht gedrag, ik zie dit dan als ongewenst. Leg je focus vooral op gewenst gedrag en beloon dit. ik ben niet tegen corrigeren maar ik zie wel dat hier vaak veel fouten bij worden gemaakt waardoor een correctie als een beloning gaat werken.
een tip: als het gedrag afneemt of wegblijft na een correctie, dan heeft het paard het ook als zodanig begrepen. Zo niet, dan was het dus geen correctie!!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:57

Oké, bedankt!

Ik weet dat je negatief gedrag moet negeren maar dat is wel lastig als het paard maar door blijft gaan..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 03:48

Paarden leren NIKS uit hun eigen gedrag, maar wel uit de gevolgen van dat gedrag. Enige voorwaarde is dat ze dat gevolg correct weten te koppelen aan het gedrag, dus moet het in de tijd zo dicht mogelijk bij elkaar liggen.

Als je ACTIEF traint met een paard begrijpt het paard dat jij een stimulus geeft waarop altijd een reactie (gedrag) verwacht wordt (stilstaan is dan dus ook actief gedrag!!! niets doen hetzelfde). Het paard gaat steeds inventiever antwoorden uitproberen omdat hij weet dat er een goed antwoord bestaat en ook gepast beloond zal worden.

Daar komt trainen op neer Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 04:19

Wel vreemd dat niemand antwoord geeft op de echte vraag van TS, ze vraagt namelijk; waarom snapt mijn paard de volgende dag wel wat het zadel is maar niet dat hij me niet mag bijten als ik hem daar gister niet voor gestaft heb?
Waarom kan hij dingen als rijden ed wel onthouden en niet dat hij niet mag bijten als ik hem daar te laat voor heb gestraft?

Jullie geven antwoord alsof TS niet weet hoe ze haar paard moet opvoeden en dat was niet de vraag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 05:56

Het heeft heel veel te maken met structuur en herhaling. Iedere keer weer. Aangezien je verzorging en rijden iedere keer weer (ongeveer) hetzelfde kan doen, blijft dat hangen. En als je iedere keer weer corrigeert bij bepaald ongewenst gedrag, blijft ook dat hangen. Daarom is het zo belangrijk dat je consequent bent.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 06:25

stipje, klinkt intressant kom straks nog wel even spieken ga nu eerst slapen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:06

Rijden leren ze ook maar door hun de kans te geven hun gedrag te koppelen aan het gevolg erop. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Eens een paard weet dat hij niet mag bijten (doordat je hem telkens binnen de 3 seconden een gepast gevolg geeft) zal hij dat binnen 10 jaar ook nog weten, dan heeft hij namelijk de link gelegd.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 11:12

bedankt voor de reacties!
Je moet snel reageren om het paard iets te kunnen leren, als ik het goed begrijp??

miekje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:56

paarden doen nooit expres iets verkeert.
als je te laat straft, snapt hij niet dat het nog gaat om dat ene wat hij fout deed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:59

Goede timing van aanwijzingen en correcties is heel belangrijk bij het werken en opleiden van paarden.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 20:04

oke bedankt voor jullie reacties!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:12

horselove154 schreef:
Hallo,

Ik heb eens gehoord dat je een paard moet straffen/belonen binnen 3 seconden omdat het paard anders niet meer weet waarom dat het straf/beloning krijgt..
Hoe kan dat als een paard wel andere dingen lang kan onthouden zoals rijden, verzorging,...

Groetjes Raänne (horselove154)

zo snel mogelijk straffen, nee meteen! belonen natuurlijk ook.. paarden leggen associaties. stel je paard bijt, 5 sec later geef je hem op zijn donder, maar in die 5 sec stond ie braaf stil, dan sla jij hem om het stilstaan. straf je eigenlijk goed gedrag Lachen dus meteen straffen, of niet meer. idem met belonen, anders beloon je ook snel het verkeerde

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:05

Een paard herrinerd echt wel langer hoor Knipoog anders had ik
mijn paarden nooit vrijheidsdressuur kunnen leren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:23

GreenRider schreef:
Een paard herrinerd echt wel langer hoor Knipoog anders had ik
mijn paarden nooit vrijheidsdressuur kunnen leren.

er zit ook een groot verschil tussen herinnering en straf/beloning koppelen aan het gedrag.
Er is een keer een leuk onderzoekje gedaan: paarden meters afstand van bakken waar voer in gegooid werd. Tot een afstand van 2 sec wisten ze de goede ton uit te zoeken, als het langer dan 2 sec lopen was dan konden ze al niet meer de juiste ton vinden. Zo zijn er genoeg onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat de koppeling binnen een paar sec plaats vind.
Ook in je vrijheidsdressuur gebruik je dit. Paard voert het juiste gedrag uit en word direct beloond door wegnemen van druk, een complimentje of wat voor manier dan ook. De koppeling van de vraag van jou en het juiste gedrag is dan zo gemaakt. Stel je eens voor dat een paard netjes doet wat jij vraagt en jij beloond dit pas na een minuut. Dan maakt hij echt niet meer de koppeling tussen het juiste gedrag en jouw vraag.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:31

Ja een minuut is ook wel lang, maar als ik de spaanse pas vraag en dan een beloning wil geven moet ik het even uit me jas zak pakken en dat kan ik niet binnen 2/3 seconden met mijn zakken Clown

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:32

nee maar je houding is vaak al genoeg beloning. Ze kunnen aan je manier van staan/doen/praten al merken dat het goed gedrag is. En de beweging naar je jaszak toe is voor veel paarden al duidelijk dat er een snoepje aankomt.
Je moet beloning wat ruimer zien dan enkel het eten van het snoepje.