Tegen je instructeur in gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Tegen je instructeur in gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:50

N.a.v dit topic; [RT-D] paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden? Ik heb alleen de eerste pagina gelezen

Zouden jullie op tegen het advies/instructie in gaan, omdat je wéét dat je
instructrice het fout heeft, of simpelweg tegen jou eigen principes in gaat.

Ik zou dat zelf niet zo makkelijk doen eigenlijk Bloos..
Op dit moment zijn we in de les langzaamaan een beetje begonnen met wijken, terwijl de
aanleuning/rechtstellen nog niet helemaal goed zit.. Dit zodat Amber wat beter op m'n beendruk
gaat reageren.
Ik vind 't maar eng, en ben een beetje bang dat ik 'm verpruts, dus doe dat alleen in de les, en zit
dan zelfs afentoe nog wat in twijfel!

Nu jullie Lachen!

Liefs,
Marije

Ineke2

Re: Tegen je instructeur in gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:53

Nee, als ik tegen mijn principes les krijg of het tegen mijn gevoel ingaat, ga ik opzoek naar een andere instructeur want ergens klopt er dan iets niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:54

Ja, soms wel. Moet ik er wel bij zeggen dat ik op manegepaarden rij en dus niet echt mijn eigen instructie kan uitkiezen. Ook over het tuig van de dieren hebben we trouwens wel eens discussies. Maar zolang ik anderen niet in gevaar breng en niet te veel in de weg zit vindt ze het wel best. Bij ons is aan de teugel rijden een heikel punt o.a.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:57

als ik van mijn instructeur iets moet doen waarvan ik weet dat dat bij mijn paard niet gaat werken, zeg ik dat gewoon en dan bouwen we daar omheen zodat het ons beide in het straatje past, niks mis mee toch?! doet mijn instructeur ook helemaal niet moeilijk over..

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:00

Ik vind dat je met een instructeur ten alle tijden moet kunnen overleggen. Dat is iets anders dan tegen je instructeur in gaan, dat vind ik namelijk niet kunnen. Dan kan je beter geen les nemen als je alles toch beter weet Knipoog

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:02

ik wel, maar ik heb ook al zo veel mee gemaakt qua instructie dat ik dit van mezelf moet.
er werd op een gegeven moment tegen mij gezecht dat ik maar moest stoppen omdat ik een tinker heb.
stond met mijn bek vol tanden toen. (jaren terug)
gelukkig heb ik nu goede instructrieces waar ik het vrijwel altijd 100% mee eens ben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:04

Als iets compleet tegen mijn gevoel ingaat, ga ik er zeer zeker tegenin Ja . Mijn paard is mijn paard en ik ken hem het allerbeste. Daarbij heb ik zo mijn idealen in mijn hoofd, ook qua omgang met mijn paard Knipoog . Voldoet iemand daar niet aan, dan is het gauw over met het lesgeven. Natuurlijk is overleg altijd goed en het is fijn als een instructrice ook naar jou luistert, omdat jij degene bent die het paard het beste kent.

Gelukkig heb ik altijd hele fijne, paardvriendelijke instructrices gehad, met wie ik van tevoren altijd al goed overleg had over de lesmethodes. Heb 1x iemand gehad, jaren geleden, wat niet goed voelde en daar ben ik dan ook meteen mee gestopt. Die had prachtige verhalen, maar in de praktijk was ze me te grof. Mijn paard was helemaal overdonderd. Dat vond ik helemaal niets en ik heb het contact dan ook direct stop gezet. Lessen zijn niet goedkoop en ik eis toch wel het beste voor mij EN voor mijn paard.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:08

Zekker wel dat ik zeg dat ik het zo niet wil.
Zo was er eens een instrecteur die omdat ik mijn tenen heel moeilijk naar binnen kon houden mijn beugels vastbinden. Het probleem was/is dat mijn paard niet voor 100% te vertrouwen is( is geen enkel paard maar deze wil, omdat ik minder zwaar ben dan mijn moeder met me gaan rennen en gaat rare bewegingen doen). Bij mijn moeder schoot dat in het verkeerde keelgat en bij mij ook. En dat was de laatste keer dat ik hem heb gezien. Haha!

(overgrens heeft hij zelf ook 1 keer op haar gezeten, was er binnen 10 minuten af omdat ze hem er bijna vanaf had gedonderd). Nagelbijten / Gniffelen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:11

Dat ligt aan de situatie.
Het is wel eens voorgekomen dat een instructeur iets van mijn paard vroeg, waar hij nog niet aan toe was.
Toen ben ik dus wel tegen mijn instructeur ingegaan.
Verder eigenlijk nooit.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:15

als het me niet aanstaat en/of merk dat mijn paardje er nog niet aan toe is, doe ik het niet...

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 19:39

ratjelover schreef:
Ik vind dat je met een instructeur ten alle tijden moet kunnen overleggen. Dat is iets anders dan tegen je instructeur in gaan, dat vind ik namelijk niet kunnen. Dan kan je beter geen les nemen als je alles toch beter weet Knipoog

Tuurlijk, maar ik bedoel het voorbeeld uit het topic. Jou instructrice wil dat je gelijk het paard nageeflijk rijdt, terwijl jijzelf (en half paardennederland) liever eerst een rondje stapt met losse teugels.

Ik heb 't er zelf ook wel over met m'n instructrice, zie mijn voorbeeld over dat wijken.
Ik heb 't er gewoon met haar over gehad..

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:54

Ik zou in zo'n situatie vragen wat het nut ervan is om iets te doen. Je stelt dan iemand in de gelegenheid om iets uit te leggen. Wanneer je dan niet op 1 lijn zit, moet dat bespreekbaar zijn. Zelf vond ik dat ik niet meer zo op 1 lijn zat met mijn vorige instructeur. Heel jammer, maar zo kan het lopen. Bij mijn nieuwe instructrice kan ik mij helemaal vinden in de manier van rijden en ben hier erg blij mee. Het is altijd beter van instructeur te wisselen als je niet meer op 1 lijn zit. Het heeft voor mij zelfs "nieuwe deuren" geopend.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:57

Ik had dat toevallig gisteren.
voor mijn gevoel (en wat ik zie in de spiegel) valt mijn paard heel erg door rechterbeen in, heb ook geen fijn contact op rechts, dus ik zeg tegen instructie: hij valt tegen been in
zegt ze: zet em in schouderbinnenwaarts de hoek in. dat lukt mij dus niet omdat ie dan naar binnenvalt zegt ze meer duwen ,meer duwen
ik had op gegeven moment echt zoiets van ik heb niet meer hij is gewoon ongehoorzaam maar hoe los ik dit op, maar ik moest gewoon doorgaan
daarna nog zoiets ik rij op de spiegel af vraagt ze vind je hem scheef, ik zo ja want achterhand zie ik bijna naast voorhand in de spiegel, zegt ze ik zie niks, toen was ik ondertussen wel zo boos dat ik zei: dan ben je scheel zeker dat je niet ziet dat ie niet recht is

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:01

Haha! Haha! Haha!
Dan zit je inderdaad dus niet op 1 lijn.
Ik kan me wel voorstellen dat ze het schoudervoor op wil lossen, maar dan moet ze wel uitleggen hoe je dat het beste kunt doen. Werkt dat niet, dan moet ze met een andere oplossing komen en jou daar duidelijk bij begeleiden.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:02

ja idd en dat doet ze niet, vandaar mijn onderschrift

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:04

Whahaha, dat had ik nog niet eens gezien!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:06

Het is als instructeur ook abslouut niet prettig werken als de ruiter niet lekker meewerkt, het anders wil doen, 'ja maar't', heel vaak terugpraat of wil discusieren.
Als je dus merkt dat je niet op een lijn zit met de instructeur, geef dan óf even aan dat je dat nu niet ziet zitten (of dat het niet goed voelt, niet wil lukken etc.). Of voer de oefening uit en heb het er naderhand tijdens een uitstapmoment even over met je instructeur. Dat werkt fijner dan in discussie te moeten tijdens het actieve lesgedeelte.
En vraag inderdaad eerst even het hoe en waarom aan je instructeur, die krijgt dan de ruimte voor nadere uitleg. En daar kan jij dan op inhaken met je twijfels, mening of bevindingen daarover.
Als je structureel zoiets hebt van Verward dan zou ik op zoek gaan naar iemand die beter bij jou visie past.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:07

Ik ben bepaald geen "befehl ist befehl" instructeur en ben altijd bereid tot meer uitleg als een leerling het nut er niet van inziet.

Maar als je er van overtuigd ben dat ik onzin sta te verkondigen, waarom verdoe je dan nog je eigen en mijn tijd? Verward

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:08

Als ik het gevoel heb dat iets tegen m'n gevoel ingaat,
dat zeg ik dat wel tegen m'n instructrice,
en dan legt ze uit waarom je het beste die oplossing kan doen,
maar mocht ik het er nog niet mee eens zijn,
dan komt ze wel met alternativen. Dus ik heb wel een hele fijne
instructrice Ja

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:09

Kelly_ann schreef:
Het is als instructeur ook abslouut niet prettig werken als de ruiter niet lekker meewerkt, het anders wil doen, 'ja maar't', heel vaak terugpraat of wil discusieren.
Als je dus merkt dat je niet op een lijn zit met de instructeur, geef dan óf even aan dat je dat nu niet ziet zitten (of dat het niet goed voelt, niet wil lukken etc.). Of voer de oefening uit en heb het er naderhand tijdens een uitstapmoment even over met je instructeur. Dat werkt fijner dan in discussie te moeten tijdens het actieve lesgedeelte.
En vraag inderdaad eerst even het hoe en waarom aan je instructeur, die krijgt dan de ruimte voor nadere uitleg. En daar kan jij dan op inhaken met je twijfels, mening of bevindingen daarover.
Als je structureel zoiets hebt van Verward dan zou ik op zoek gaan naar iemand die beter bij jou visie past.

mijn instructeur vraagt er altijd naar of ik begrijp wat hij bedoelt en of ik het ermee eens ben.. iedereen is anders en als je dan goed kan overleggen en op elkaar kan aanpassen is wel het fijnst.
idd als je bij alles denkt van "ja maar.." kun je beter een ander zoeken of je kan het alzo goed dat je niemand meer nodig hebt ROFL

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:10

dit is niet bepaald de eerte keer, heb les bij een vereniging en hebben met 6 man tegelijk les van 3 kwartier. dan gaat ze tussendoor staan kletsen enzo ben je weer kwartier kwijt, laatst wilde mijn paard niet nageven zegt ze alleen: hij is nu wel warm nu moet ie t kunnen, ik heb alleen gezegd van ik doe mijn best.
verder ga ik nooit echt tegen haar in dat heeft toch geen zin!
ik zoek iemand die gewoon uitlegt hoe je iets het best kan oplossen en niet zoals ik al eerder zei van harder duwen of hij doet niks hoor
dat schiet niet echt op!
Laatst bijgewerkt door Mandy op 17-12-08 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:10

Ik heb ook iemand in de les die altijd een tegenwoord heeft, positief of negatief, maar altijd een tegenwoord. Zij zit gewoon zo in elkaar en heeft een beetje een grote mond (vaak wel op een leuke manier). Uiteindelijk komen we er altijd uit, maar heb haar ook gezegd, dat ik er niet van gediend ben om altijd een tegenwoord te krijgen, mits het op een manier is waarbij zij vraagt om een uitleg. Ze kan dan beter voor haar zelf gaan beginnen en kan ik thuis blijven. Ben er dan snel klaar mee.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:11

cheyentic schreef:
idd als je bij alles denkt van "ja maar.." kun je beter een ander zoeken of je kan het alzo goed dat je niemand meer nodig hebt ROFL

Dat werkt voor niemand, al verandert het op een gegeven moment wel wat meer van "nieuwe dingen leren" naar vooral feedback van een oog op de grond.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:12

Merel_Claire schreef:
Ik heb ook iemand in de les die altijd een tegenwoord heeft, positief of negatief, maar altijd een tegenwoord. Zij zit gewoon zo in elkaar en heeft een beetje een grote mond (vaak wel op een leuke manier). Uiteindelijk komen we er altijd uit, maar heb haar ook gezegd, dat ik er niet van gediend ben om altijd een tegenwoord te krijgen, mits het op een manier is waarbij zij vraagt om een uitleg. Ze kan dan beter voor haar zelf gaan beginnen en kan ik thuis blijven. Ben er dan snel klaar mee.

Idd helemaal mee eens...

Ik zeg dan altijd, waarom bel je mij voor les? Waarom betaal je mij voor les?
Want je weet het altijd beter Clown

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:14

Ik heb dat laatst nog gedaan.
Had de week ervoor op een haflinger gereden , nou prima. Maar ik vond haar gewoon echt niet lekker lopen net alsof ze moeite had om mijn gewicht te dragen.
Nou prima maar de volgende week moest ik weer op dezelfde, ik heb het gewoon gezegt dat ik vond dat ik te zwaar voor der was. Nou is dit misschien ook zo , maar misschien heb ik haar ook wel niet goed gereden.
Maar ik vond dit de juiste beslissing ik wil niet dat de pony straks kreupel is, en ja dan heb ik het wel gedaan.
Hierover zullen heel veel mensen het niet mee eens zijn, maar ik vond het op dat moment de juiste beslissing. Een manege eigenaar zit niet op een kreupele pony te wachten, is mijn idee dan.