Bij spoed over de vluchtstrook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Bij spoed over de vluchtstrook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 11:43

Dit vraag ik me nou al een tijdje af. Het gebeurd wel eens dat ik een paard met koliek naar Utrecht moet brengen. De laatste keer kwam ik aardig in de file terecht. Nu had dit paard gelukkig niet zo'n levensbedreigende koliek dat iedere minuut telde, maar laten we in dit geval uitgaan van een paard die wel levensbedreigend staat. Wat doen jullie dan? En politie @ bokt, hoe zouden jullie reageren? Waar trekken jullie de grens?
Ik zou namelijk gewoon de vluchtstrook pakken, de boete kan me op dat moment erg weinig schelen. Heeft iemand dit al eens gedaan, of is er iemand zelfs al eens aangehouden hiervoor?

Ik ben benieuwd!

AaronYve

Re: Bij spoed over de vluchtstrook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:44

Ja dat vind ik idd wat anders, als je een levensbedreigende situatie heb, dan geef ik ook weinig om de boete.

Maar om over de vluchtstrook te gaan om bijv. de afslag te nemen, vind ik dus echt niet kunnen!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:45

Ik heb geen rijbewijs maar weet wel zeker dat ik in zulke gevallen ook de vluchtstrook zou pakken! Dan maar een boete hoor maar als het zo dringend denk ik daar niet aan.

Rytir

Ik heb wel eens gehoord dat je dan de KLPD kunt bellen, een kennis viavia heeft dit gedaan en zij hebben toen erg geholpen maar of het ook 'normaal' is? Echt geen idee? Misschien een belletje?

Yinari

Nee, maar wij hebben dit ons wel eens afgevraagd. Uiteindelijk hebben een vriendin en ik besloten om de vluchtstrook te pakken. Ondertussen bellen we het regionale nummer van de politie (0900-8844 ?) en vertellen het hoe en waarom. Dan weten ze dat er op dat-en-dat traject iemand over de vluchtstrook rijdt.

Geen idee of dat helpt, maar ik ga echt niet in de file staan met een paard waarbij elke seconde en één is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:46

Als het levensbedreigende koliek is, dan zou ik hem ook over de vluchtstrook knallen. Dan mogen ze achter me aan om me een boete te geven (inhalen kunnen ze toch niet Haha!). Een boete weegt niet af tegen het leven van een paard. Ik heb echt een ontzettende hekel aan die vluchtstrook-file-hufters, maar in deze situatie zou ik het doen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:47

Ik zou idd ook de boete voor lief nemen,
wss kun je die zelfs met enige moeite laten kwijtschelden Knipoog

Ik heb ook een keer naar mijn werk over de vluchtstrook gereden.
Ik had een kapotte dynamo, en had expres alles al uitstaan, de lichten moesten aan want het was nog donker.
Maar tegen het einde van de rit was de accu toch echt leeg...
En had ik geen licht meer.
Dus ben ik op de vluchtstrook gaan rijden.
Jaja ik weet het, had beter stil kunnen staan en wachten tot het licht was. Maar dat had nog meer dan een uur geduurd, dus voelde me niet geroepen om een uur stil te staan Clown

Toen heb ik veel boze gezichten en vuisten en middelvingers gezien, omdat ik via de vluchtstrook de file voor ekkersrijt voorbij reed Huilen van het lachen

Maar in geval van een ziek dier, zou ik evt om ervoor te zorgen dat er geen agressieve mensen uit de auto's stappen, een briefje tegen de ruit plakken met : ziek paard achterin!

Want geloof me, sommige smerige agressieve lui hebben het lef om uit de auto te stappen en je auto in elkaar te timmeren als je via de vluchtstrook de file voorbij rijd Nagelbijten / Gniffelen

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:47

op dat moment heb ik echt sch**t aan de politie het is levens bedreigen voor mijn paard en die gaat voor. en als ze mijn da aan houden zeg ik mijn paard heeft koliek en wil dan geen hele preek want dan schiet het nog niet op

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 11:47

Handig om erbij te vertellen inderdaad. Ik zou in zo'n geval uiteraard even een belletje plegen.

AaronYve, als je even goed leest zie je ook dat het puur om spoed gaat, niet om eerder bij een afslag te zijn Knipoog

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 11:49

Crossmonster, mijn auto krijgen ze niet zo snel in elkaar getimmerd gelukkig Lachen. Maar ik snap wat je bedoelt, helaas hebben niet alle mensen het besef dat je een paard achterin hebt staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:49

Als je politie belt krijg je wel toestemming om over de vluchtstrook te rijden als er file is.
De meeste mensen weten dit niet, maar je moet wel eerst even bellen omdat ze aan kunnen geven waar ze evt. mensen met pech staan en waar evt mensen op de vluchtstrook aan het werk zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:54

Utixo schreef:
Crossmonster, mijn auto krijgen ze niet zo snel in elkaar getimmerd gelukkig Lachen. Maar ik snap wat je bedoelt, helaas hebben niet alle mensen het besef dat je een paard achterin hebt staan.

Ik heb een aantal jaren vrachtwagen gereden,en dus vaak van zulke acties gezien, doodeng, maar voelde me in de vrachtwagen altijd wel veilig, daar ze daarin geen vrouw verwachtten maar eerder een grote sterke man Tong uitsteken

Maar ik heb vaak zulke dingen gezien, mensen die uitstapten en vervolgens de hele auto van degene die hun bijvoorbeeld afsneed, in elkaar timmerden.

Heb zelf ook een keer meegemaakt dat iemand mij bedreigde toen ik had geclaxoneerd nadat hij me gruwelijk afsneed.

Bah zulke lui zou je toch het rijbewijs ontnemen. Stoer hoor al die agressiviteit Misselijk

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:55

ik weet niet wat de politie doet in zo'n geval. Heb ook een enorme hekel aan "vluchtstrook file hufters" maar nog meer aan mensen die eigen rechtertje gaan spelen. Ik heb jaren geleden gehad dat mijn toenmalige man in het ziekenhuis lag, heel erg slecht en moest me spoed een onderzoek/operatie krijgen. Hij belde dat ik meteen moest komen, ik dus over de vluchtstrook, heb je van die hufters die hun auto er half voor doen, zodag jij er niet meer langs kan, om je even te laten weten dat het niet mag, god wat zit je je dan op te vreten zeg!!

maar als mijn paard iets levensbedrijgend zou hebben, er staat file, zou ik toch ook mooi de vluchtstrook pakken, die boete zie je later wel weer...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:55

Utixo schreef:
Handig om erbij te vertellen inderdaad. Ik zou in zo'n geval uiteraard even een belletje plegen.

AaronYve, als je even goed leest zie je ook dat het puur om spoed gaat, niet om eerder bij een afslag te zijn Knipoog

Ik lees even goed Verward Geef even mijn mening over mensen die in een niet levensbedreigende situatie wel over de vluchtstrook rijden.
Blond ??

Edit: deze mensen dus : "vluchtstrook file hufters"

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 12:00

crossmonster schreef:
Utixo schreef:

Ik heb een aantal jaren vrachtwagen gereden,en dus vaak van zulke acties gezien, doodeng, maar voelde me in de vrachtwagen altijd wel veilig, daar ze daarin geen vrouw verwachtten maar eerder een grote sterke man Tong uitsteken

Maar ik heb vaak zulke dingen gezien, mensen die uitstapten en vervolgens de hele auto van degene die hun bijvoorbeeld afsneed, in elkaar timmerden.

Heb zelf ook een keer meegemaakt dat iemand mij bedreigde toen ik had geclaxoneerd nadat hij me gruwelijk afsneed.

Bah zulke lui zou je toch het rijbewijs ontnemen. Stoer hoor al die agressiviteit Misselijk

Ik moet ook met het schaamrood op mijn kaken bekennen dat ik de laatste keer naar Utrecht een paar keer flink op mijn toeter heb gestaan. Ik weeg met paard in het totaal zo'n 3000 kilo, en houd een combinatielengte afstand van de vrachtwagen voor me, rij wel gewoon lekker mee. Rechts zie ik al dat er een Matiz wil invoegen, maar die blijft naast me tuffen en loopt af. Op zo'n moment ga ik dus geen gas terugnemen om hem voor te laten. De Matiz geeft ietswat gas bij en gooit hem bijna in mijn bumper. Ik moest flink in de ankers om rustiger te gaan rijden om niet dwars over de Matiz heen te gaan. Of die pool die in de file van strook naar strook reed en geen rekening hield met mijn remweg. Moet ik dan echt met mijn neus in de vrachtwagen gaan zitten om te zorgen dat er niemand tussenkomt? Als ik dan op mijn toeter stond kreeg ik ook de middelste vinger. Erg fijn. Ze moeten in het rijbewijs standaart een stukje over combinaties en vrachtwagens meenemen.

Maar goed, laten we weer even ontopic gaan Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:03

Idd, vluchtstrook pakken, belletje naar de politie over het hoe en waarom en gewoon gaan.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:05

Ja zo ken ik ook nog wel wat ergernissen van het rijden met trailer. Mijn paard stond voor de eerste keer op trailer, op weg naar de keuring. We rijden op zo'n klein landweggetje en er komt een giga vrachtwagen die ook nog eens veel herrie maakt ons even "opduwen". Hij reed op nog geen 3 meter achter ons. Toen kon ik ook wel zo kwaad worden. Uiteindelijk wij t raam open en maar gebaren dat ie afstand moest nemen. Toen snapte hij het ineens...
Maar goed nu weer on topic dan maar he Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:22

Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt, maar als ik in zo´n situatie zou komen zou ik inderdaad de vluchtstrook pakken en de politie bellen met uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:28

Ik denk niet dat ik de vluchtstrook zou pakken...

Ten eerste omdat het verschrikkelijk gevaarlijk is! Dus je loopt ermee eigenlijk alleen nog maar meer kans op ongelukken, etc.
En zou jij het je paard met koliek aan willen doen om een noodstop te moeten maken, omdat er iemand van de normale rijstrook ineens naar rechts gaat omdat hij pech heeft gekregen met z'n auto?

Heel veel risico.
Pech gevallen, werkzaamheden aan de weg die via de vluchtstrook al beginnen, ambulances, en dan nog de mensen die het niet "pikken" dat jij daar aan het rijden bent en even eigen rechtertje gaan spelen en je afsnijden...

Nee hoor, daar zou ik absoluut niet aan beginnen!
Dan liever van te voren even opzoeken of er files op een bepaald deel van m'n traject staan, en evt. binnendoor rijden.

Ik zou het leven van mijzelf, andere weggebruikers en m'n paard niet op het spel willen zetten om "misschien" het leven van 't doodzieke paard te kunnen redden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:30

Je hoeft toch niet als een gek over de vluchtstrook te gaan crossen? Maar met 60 km per uur ga je altijd nog harder dan de filestrook die stilstaat en kun je ruim op tijd zien waar er aan de weg gewerkt wordt. En als je van te voren de politie belt kunnen die je waarschuwen waar er eventueel aan de weg gewerkt wordt.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:32

Als ik vanuit ons naar de kliniek zou moeten zou ik toch echt over de A2 moeten en dan is dit de enige route. Binnedoor betekent pondjes in plaats van bruggen en dat is echt niet te doen

Ik vind het bellen van de politie wel een goed idee eigenlijk. Ben benieuwd wie van de bokt-agenten daar ervaring mee hebben?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 12:32

Hypofocus, uiteraard moet de snelheid wel aangepast worden op de vluchtstrook. Met 90 er overheen scheuren heeft geen zin natuurlijk.

Binnendoor is niet altijd een optie. Neem Monster-Utrecht. Ik zou via Delft-Zoetermeer een end binnendoor kunnen, maar ben dan 2 uur onderweg voor een stukje dat op de snelweg met 15 minuten gereden is.
Tel daarbij op dat ik echt niet alle binnendoor wegen ken en mijn navigatie er niet op ingesteld kan worden dat je met aanhanger rijd. 5 Uur later komen we vast wel aan in Utrecht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:35

Hypofocus schreef:
Ik denk niet dat ik de vluchtstrook zou pakken...

Ten eerste omdat het verschrikkelijk gevaarlijk is! Dus je loopt ermee eigenlijk alleen nog maar meer kans op ongelukken, etc.
En zou jij het je paard met koliek aan willen doen om een noodstop te moeten maken, omdat er iemand van de normale rijstrook ineens naar rechts gaat omdat hij pech heeft gekregen met z'n auto?

Heel veel risico.
Pech gevallen, werkzaamheden aan de weg die via de vluchtstrook al beginnen, ambulances, en dan nog de mensen die het niet "pikken" dat jij daar aan het rijden bent en even eigen rechtertje gaan spelen en je afsnijden...

Nee hoor, daar zou ik absoluut niet aan beginnen!
Dan liever van te voren even opzoeken of er files op een bepaald deel van m'n traject staan, en evt. binnendoor rijden.

Ik zou het leven van mijzelf, andere weggebruikers en m'n paard niet op het spel willen zetten om "misschien" het leven van 't doodzieke paard te kunnen redden.

Dat dacht ik ook. Als er iemand opzij komt die pech heeft, dan ben je zwaar de sjaak als jij daar met 60kmh rijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:36

Hebben jullie enig idee wat je rem afstand is met een trailer erbij? Met 60km/u langs een stilstaande rij auto's rijden? Levensgevaarlijk!

Hooguit 30km/u en dan is het nog gevaarlijk.

Bovendien heb je láng niet altijd overzicht op je strook als je op de vluchtstrook rijdt. Bijvoorbeeld in bochten, zie je vrijwel niets, omdat je niet "door de bocht" heen kunt kijken, vanwege het overige verkeer.
Dus je ziet lang niet altijd iets aankomen.

@Vjestagirl: Precies!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:38

k heb geen rijbewijs, maar ik zal het zeker doen. Zowel met mens als dier. Nood breekt wetten, toch? Ja Boete zal me op dat moment niet zo heel veel kunnen schelen.