Wassen of poetsen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

Wassen of poetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:00

Hoi,

ik heb even een vraagje, want ik zit met een van mn verzorgpaardjes, een pony, die maakt zich echt ontzettend vies in dr stal...

ze gaat dan in dr eigen mest en plas liggen ofzo, en dan is ze van dr been tot dr bil echt helemaal vies, dan is het hard geworden en aan gekoekt enzo... ik krijg het met een gewone borstel echt niet schoon.. maar om in de winter haar benen af te spuiten en te wassen vind ik het een beetje te koud voor nu, dat doe ik minstens in februari pas weer als het een beetje warmer is, maarja, nog 3 maanden met een vieze pony staan is ook zo wat he.. Bloos ze heeft ook een beetje last van dr achterbenen, komt omdat ze drachtig is.. (maakt dat nog wat uit met wassen??)

hebben jullie eventueel nog een tip met wat voor borstel je het het beste schoon krijgt ofzo? met een ronde rubberen rosborstel gaat het iig al beter dan met een plastic "standaard" ding.. Tong uitsteken

wie helpt me aan de tip voor in schone pony??? Clown Haha!

LucianoS

Re: Wassen of poetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:48

d'r benen kan je gerust wassen hoor ...andere vlekken kan je mischien met lauw water en een spons schoonmaken ..daarna met een handoek droog wrijven en een zweetdekentje op doen...helemaal wassen zou ik inderdaad niet doen met dit koude weer

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:52

kleine stukjes kan wel je wassen. zolang je d'r maar weer goed droogmaakt.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:17

Ik heb m'n paard pas nog met lauw/warm water gewassen. Toen was het niet zo koud als vandaag, maar een graad of 10. Fleecedekentje erop en best. Verder heeft m'n paard nooit een deken op (tenzij ie bezweet is of ik m gewassen heb), maar omdat het eerste dat ie doet als ie buiten komt rollen is heb ik hem nu gewoon een dunne weidedeken opgedaan. Dan wordt de deken vies, maar je paard niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:19

Hoe kan het dat ze in haar eigen plas en poep ligt, ik ken hele vieze paarden maar zo extreem vies zijn die niet.
Ik weet niet waar je paard staat maar soms helpt het als je savonds laat de drolletjes er even uit haalt.
Of een dun laagje laten liggen en nieuw stro erover heen, want meestal komen zulke vieze plekken omdat ze zichzelf dan het stro weggeduwt hebben en op de kale bodem liggen in het natte.
Wat wassen betreft zou je kunnen doen als het overdag rond de 5 graden is en als je vroeg op de dag daar bent, niet pas savonds gaan wassen.
En dan alleen de billen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 13:03

ze heeft op stal geen deken om, ze is drachtig en omdat haar vorige veulen twee maanden geleden is afgespeend is ze 's nachts soms nog een beetje aan de hypere kant (terwijl die naast haar staat Tong uitsteken ) maar der deken is echt best wel dik, dus dan gaat ze heel erg zweten, en vooral toen hij net was afgespeend dus ze heeft nu al een hele dikke wintervacht vandaar dat ze geen deken om heeft Knipoog

en over het water: bij de stal zit alleen een koude kraan (misschien komt er -ooit- nog een warme) en warm water binnen halen is een beetje lastig.. Tong uitsteken

maar alvast bedankt voor deze tips, nog iemand?? Haha!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:24

heb je geen stopcontact daar? anders kan je een goedkope waterkoker neerzetten ..koken in een emmer en wat koud water erbij doen ...heb je lauw warm water

of warm gekookt water in een (thermo)fles van thuis meenemen en op stal in een emmer doen met koud water erbij? Pling

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 19:21

haha wel slim Tong uitsteken maar ik denk niet dat dat gaat werken.. Tong uitsteken nouja, ik wacht wel even af, het zou deze week weer een dag 13 graden worden ofzo, dus ff snel wassen dan!! Haha!

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:35

Inderdaad gewoon de benen wassen kan. straks als het iets warmer is kan je hem ook gewoon wassen, droogwrijven, zweetdeken en stappen!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:51

het wordt vrijdag/zaterdag 10 graden, dus dan ga ik dr benen maar doen Haha! heeft ze een schoon begin van (mijn Tong uitsteken ) kerstvakantie Vork

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:20

zolang het niet vriest kan je der benen gewoon met koud water wassen hoor, als maar niet helemaal op der billen komt. Tong uitsteken

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:29

jesito schreef:
Hoe kan het dat ze in haar eigen plas en poep ligt, ik ken hele vieze paarden maar zo extreem vies zijn die niet.
Ik weet niet waar je paard staat maar soms helpt het als je savonds laat de drolletjes er even uit haalt.
Of een dun laagje laten liggen en nieuw stro erover heen, want meestal komen zulke vieze plekken omdat ze zichzelf dan het stro weggeduwt hebben en op de kale bodem liggen in het natte.

sommige paarden zijn zo vies Nagelbijten / Gniffelen de mijne staat 24/7 buiten met schuilstal, en die ligt altijd buiten.. 9 v/d 10 keer met z'n kaak op een hoop stront Huilen van het lachen

over het wassen, het kan, ik doe het zelf niet want mijn pony gaat weer schoon, ik poets met een metalen zweetmes met kartels.. hij heeft wel een immense wintervacht Lachen

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:15

een metalen zweetmes met kartels?.. o zo'n ronde? ik dacht een zweetmes lijkt met toch niet zo lekker poetsen... Tong uitsteken

ja, zij heeft ook wel een flinke wintervacht hoor! Knipoog

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:32

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:34

o handig!

waar verkopen ze die dan, heb ze nog nooit gezien hier?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:59

dat zou ik niet weten Bloos heb hem gekregen van iemand Bloos
mischien als je googlet op ''zweetmes'' Lachen

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 19:21

haha jah zal ik ff proberen Tong uitsteken

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:59

Ik berijd een draver ongeveer 2 à 3 x per week een trainingke dus erna is ze dus een beetje bezweet maar volledig wassen doen we niet, wel met een vochtige spons (echt amper nat, geen druppeltjes die er uit vallen) de zweetplekken kuisen zodat er geen korsten enz opgroeien eh en de poten douchen we met de tuinslang, het water is koud maar dat kan geen kwaad, is zelf goed voor de circulatie in hun benen. Erna droog ik haar hoofd en lichaam af met een handdoek

We hebben dan ook de luxe dat ze onder de infraroodlampen kunnen staan, en erna deken erop en in de stal he

Van het koude water zullen ze niet echt last hebben, je moet gewoon zien dat ze erna geen koud vatten want dat kan lijden tot ziektes

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 20:05

crazygirl1 schreef:
Ik berijd een draver ongeveer 2 à 3 x per week een trainingke dus erna is ze dus een beetje bezweet maar volledig wassen doen we niet, wel met een vochtige spons (echt amper nat, geen druppeltjes die er uit vallen) de zweetplekken kuisen zodat er geen korsten enz opgroeien eh en de poten douchen we met de tuinslang, het water is koud maar dat kan geen kwaad, is zelf goed voor de circulatie in hun benen. Erna droog ik haar hoofd en lichaam af met een handdoek

We hebben dan ook de luxe dat ze onder de infraroodlampen kunnen staan, en erna deken erop en in de stal he

Van het koude water zullen ze niet echt last hebben, je moet gewoon zien dat ze erna geen koud vatten want dat kan lijden tot ziektes

haha, ik dacht toch echt dat dat nog altijd benen afspuiten heette?? Clown

en ik wil haar idd ook echt niet helemaal wassen, ze is redelijk snel verkouden enzo dus die gok wil ik niet nemen.. Knipoog

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:08

marrlinde schreef:
crazygirl1 schreef:

haha, ik dacht toch echt dat dat nog altijd benen afspuiten heette?? Clown

en ik wil haar idd ook echt niet helemaal wassen, ze is redelijk snel verkouden enzo dus die gok wil ik niet nemen.. Knipoog

Hihih ja ik wist niet goe hoe het verwoorden Haha! maar je hebt het begrepen he Tong uitsteken

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 20:12

jaa dat wel Tong uitsteken en dan weet je het nu voor de volgende keer:P

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:41

is voor mij ook wel ff goed om te weten...
als ik het paard nou helemaal was met lau water dan afdroog met handoeken en deken op doe en op stal... kan dat kwaad met dit weer dat de graden heel laag zijn?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 20:43

nou, onder het vriespunt wordt het een beetje link denk ik Lachen maar als je m een goede zweetdeken om doet en ie niet in een tochtige stal staat maakt het niks uit.. Knipoog

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:13

oke, ja bij vriespunt durf ik het niet te wagen. maar krijgt eventueel een dikke deken er op voor de warmte..

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:16

ja, maar als ie te dik is voor de buitentemp gaan ze staan zweten, dat is ook niet echt gunstig voor de gezondheid Knipoog