Welke paarden zijn duurder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Welke paarden zijn duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 10:14

Ik hoor links en rechts om me heen dat kleine paarden ( zeg zo onder de 1.64/ 63) goedkoper zouden zijn dan paarden rond de 1.70.
Nou kijk ik regelmatig op sporthorses en marktplaats, maar zie amper verschil in prijzen.
Is dit dan ook echt zo? En zo ja waarom is dit dan?

Ik snap dat als je zelf lange benen heb een groot paard wil, maar er zijn toch zat kleine ruiters die kleinere paarden zoeken?
Heeft een groot paard al bij voorbaat meer kwaliteit? meer uitstraling? Waarin zit het hem dan? Of is het onzin?

Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen.

HelgaV

Re: Welke paarden zijn duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:18

Een paard van ongeveer 1.60m is niet zoveel belangstelling voor. De meeste ruiters willen toch een paard van minimaal 1.63m. En een product waar minder belangstelling voor is, is ook minder duur. Dat geld ook bij de paarden.
Maar als er een paard te koop staat van bijvoorbeeld 1.62m en hij is nog jong en iets van M2 dressuur dan is dat verschil er ineens niet meer. Dan maakt het nivo het verschil.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 10:24

bedankt voor je antwoord
maar bij een onbeleerde zou het dus wel degelijk goedkoper moeten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:33

Dat hangt van het paard af.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 10:35

kan je iets specifieker zijn Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:36

Eh, nee, jij moet iets specifieker zijn.
Je kan niet zeggen of een paard meer of minder waard is op basis van één kenmerk.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 10:41

dat is juist wel mijn vraag, op basis van 1 kenmerk, er wordt gezegd dat kleine paarden minder waard zijn, ik weet het niet, daarom vraag ik het!

,maar goed; neem 2 paarden lopen allebei hetzelfde, 1 is 1.60 de ander 1.70. Is die van 1.70 meer waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:35

Het zou kunnen, maar zo zwart wit kan je het niet stellen.
Het ene paard van 1.70 toont kleiner dan het andere. Een paard van 1.60 kan tonen als een pony, of als een paard. Er is meer vraag naar grote paarden, maar als je net wat kopers treft die liever een klein paard hebben, dan maakt het voor de prijs ook niet uit.
Als jij het over een onbeleerde van 1.60 hebt, kan het een 2,5 jarig paard zijn, en die groeit nog wel 5 cm, dus dan is het niet goedkoper.

De populairste maat voor de kopers is denk ik 1.65-1.70 uiteindelijke volwassen stokmaat.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 12:10

goed dan blijft het dus alsnog vraag en aanbod en niet per definitie dat kleine paarden goedkoper zijn. ( zo kwam het op mij over nl van wat ik links en rechts hoorde)
Dat was precies wat ik wilde weten, thanks!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:35

Buiten de hoogte maat is afstamming ook van belang en vergeet niet de gezondheid en het karakter.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:39

Als het een merrie betreft en deze voldoet niet aan de minimale stokmaat eisen van bv. het KWPN, dan wordt deze merrie meestal minder waard. Maar dat zegt nog steeds niets over de kwaliteiten van het betreffende paard...

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:40

Ik denk dat er idd over het algemeen meer vraag is naar wat grotere paarden. Dus kun je daar, als je puur en alleen rekening houdt met de stokmaat, meer geld voor krijgen denk ik. Nou hangt het natuurlijk nog van veeeel meer factoren en kenmerken af dus ik denk niet dat je dat echt zo kunt stellen. Ik was trouwens echt opzoek naar een klein maatje, dus voor mij maakte de prijs niet veel uit. Lachen

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:43

Ik denk dat dit hetzelfde is dat mensen liever een donker paard willen dan een vos of een schimmel. Uiteindelijk draait het niet om kleur of formaat, maar om kwaliteit en die komt in vele soorten en maten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:45

friesiszwart schreef:
Buiten de hoogte maat is afstamming ook van belang en vergeet niet de gezondheid en het karakter.

bouw, predicaten, niveau, soms kleur

Als 2 paarden precies hetzelfde zouden zijn met uitzondering op de hoogte, zou die van 170 wsl iets meer waard zijn, omdat daar meer vraag naar is.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 22:50

Ik ben dus ook op zoek naar een klein maatje. Ben al een paar leuke kleine maatjes tegengekomen, maar wordt beinvloed door mijn omgeving die de prijs dus aan de hoge kant vind, vandaar mijn vraag. Daar komt telkens die stokmaat uit

Maar goed ik moet het uiteindelijk zelf beslissen dat weet ik wel, ik betaal liever iets meer en heb een paard naar mn zin dan voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten met een paard minder naar mn zin Ja

Daarnaast is het ook nog best interessant om erover te discussieren Clown

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:54

-> VMR-TAO

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:58

Ik heb ook een kleintje (groeit nog wel, is 2.5) heb dr in het taxatie topic gezegd en daar struikelde de meeste ook over haar stokmaat! Dus ik snap je gedachten wel..maar ik zoek geen paard van 1.70! Ik heb een paard met een gouden karakter, laat los al een nette sprong zien met veel vermogen..en ze heeft al heel wat body voor een 2.5 jarige, ik gok dat ze ook zal eindigen rond de 1.63..maar voor mij is ze niet minder waard hoor!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 23:01

Idd jeanine! die ik op het oog heb komen ook rond die maat Ja
maar goed als ik daardoor wat van de aankoopprijs kan snoepen Clown
verkopen doe ik niet

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:03

Moet je ook zeker als argument gebruiken hoor Haha! ik zeg maar zo; klein maar fijn Hyper!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 23:05

nou idd, klein maar fijn! ik rij er nu 1 van 1.73 als het niet groter is, voor mij veelste veel paard om bij elkaar te rijden Ja

Ik wil graag opstappen zonder het hek Tong uitsteken

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:07

Splinter schreef:
nou idd, klein maar fijn! ik rij er nu 1 van 1.73 als het niet groter is, voor mij veelste veel paard om bij elkaar te rijden Ja

Ik wil graag opstappen zonder het hek Tong uitsteken

Clown Ik heb ook niks met grote paarden, vind dit heerlijk! En kleintjes kunnen zich ook laten zien hoor, die van mij toont veel groter dan ze is (ze is erg van zichzelf gecharmeerd en laat dat graag zien *LOL* )

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:34

Splinter schreef:
Ik ben dus ook op zoek naar een klein maatje. Ben al een paar leuke kleine maatjes tegengekomen, maar wordt beinvloed door mijn omgeving die de prijs dus aan de hoge kant vind, vandaar mijn vraag. Daar komt telkens die stokmaat uit

Maar goed ik moet het uiteindelijk zelf beslissen dat weet ik wel, ik betaal liever iets meer en heb een paard naar mn zin dan voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten met een paard minder naar mn zin Ja

Daarnaast is het ook nog best interessant om erover te discussieren Clown

Hier ben ik het ook mee eens.
Wat is een duizend euro meer op een paard waar je veel plezier van hebt.
De mijne was achteraf misschien best wat aan de prijs. Tenminste volgens anderen.
Maar hij is het me zoooo waard gebleken.
En ja, ook een 'ukkie' van 1.64. Maar prima voor mij omdat ik ook een ukkie van 1.60 ben. Haha!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:48

Ga eens op zoek naar beestjes die de 1.60m niet halen, die zijn wel degelijk goedkoper dan een gelijkwaardig paard van >1.65m. Dan kan je voor 3000 euro echt een groen toppertje kopen. Met name grotere fokkers doen die kleintjes voor minder weg.

Ik geloof best dat de vraagprijzen vaak niet zover uiteen liggen, bij de 'kleine maat' KWPN'ers (<1.65m) en de grotere, maar een vraagprijs is nog niet de verkoopprijs. Als het om een uitgegroeid paard gaat, dus 5+ jaar (en ja.... ik weet dat sommige 5 en 6-jarigen alsnog een groeispurt meemaken, maar die kans is niet zo heel groot..) dan is exact hetzelfde paard van 1.63m minder waard dan eentje van 1.70m. Omdat maat 'toont', zo'n paard oogt indrukwekkender, en dat betekent helaas en onterecht dat ze het tussen de witte hekjes vaak beter doen. En omdat er veel ruiters zijn die op een of andere dwangmatige manier een groot paard willen (wat willen ze daarmee compenseren? Knipoog ).

Nog een voordeel van een kleintje: ze mankeren vaak minder aan de benen dan die abnormale reuzen die tegenwoordig zo nodig gefokt moeten worden.

zilverstarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:29

Ik zie ook zat paarden van 1.75 die voor een schreintje wegmogen en van ukkies van net 1.60 waar ze 15.000 voor vragen, de stokmaat maakt weinig uit.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:37

Het is ook maar net waar je je zelf fijn bij voelt en met welk paard je een klik hebt. Ik heb het niet zo op hele grote paarden omdat ik zelf maar net 1,60 ben. Ik wou ook eerst een klein paard maar uiteindelijk is dat een e-pony geworden met de uitstraling van een paard.
Tja daar had ik een superklik mee!

Maar je kan geluk hebben en wat van de prijs af proberen te krijgen want over het algemeen is de vraag naar kleinere paarden minder heb ik het idee.