Snelheid met trailer omhoog per 1 mei 2009?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaunos

Snelheid met trailer omhoog per 1 mei 2009?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:07

"Per 1 mei gaat de snelheid voor auto's met aanhangers die beladen maximaal 3.500 kg wegen omhoog naar 90 km/u."

Dit is een feit, maar wat mij niet duidelijk is, is of dit nu voor alle BE combinaties geldt of niet. Ik heb nergens echt een goede uitleg kunnen vinden tot nu toe en zoals het geformuleerd is kan het twee dingen betekenen:

1. De totale combinatie mag een maximaal toegestane massa (dus auto vol beladen en trailer vol beladen) van maximaal 3500 kg. Dit zou overeenkomen met combi's die je mag rijden met B rijbewijs (dus zonder E)
2. De aanhanger mag maximaal 3.500 kg wegen.

Versie 1 lijkt me onmogelijk te handhaven aangezien ze aan het kenteken wel de trailer kunnen herkennen, maar niet de auto en dus nooit vanaf een flitsfoto kunnen weten of je aan de interpretatie van regel 1 voldoet.
Versie 2 is ook niet helemaal logisch, want ik meen me te herinneren dat je met BE combinaties tot 7500 kg mag rijden (kan het alleen nergens terugvinden) en met B rijbewijs mag de auto maximaal 3500 kg wegen anders moet je je grootrijbewijs hebben. De totale combi zou dan dus maximaal op 7000 uitkomen. Toch lijkt me dit de meest waarschijnlijke optie en misschien vergis ik me ook met die 7,5 ton.

Weet iemand hier hoe het nu precies zit? Ik rij zelf een combi die in ieder geval boven de 3500 kg maximaal toegestane massa komt als ik auto+trailer bij elkaar optel. De trailer alleen mag net geen 2500 kg wegen en zou dan volgens regel 2 wel 90 km/u mogen rijden straks.

stefanvi

Re: Snelheid met trailer omhoog per 1 mei 2009?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:44

Dit was afgelopen zondag nog in Wegmisbruikers, anders moet je deze aflevering even terugkijken op sbsgemist.nl.

Daarin legt meneer Spee het precies uit, ik weet het zelf ook niet meer precies.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 08:08

@ Stefanvi: ja, daar heb ik het ook gehoord dat het al per 1 mei ingaat: maar hij legt het dus precies net zo onduidelijk uit.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:17

Citaat:
Maximum snelheid caravan omhoog naar 90 km/hNieuwsbrief RSS Gepubliceerd op 06 november 2007 08:19
De maximumsnelheid van auto's met caravan en aanhangwagens tot 3,5 ton gaat omhoog van 80 naar 90 kilometer per uur. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) schrijft dat dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Dat heeft een woordvoerster van zijn ministerie bevestigd naar aanleiding van berichtgeving in het AD.

Wanneer de verandering ingaat is nog niet duidelijk. Eerst moet het systeem om bekeuringen automatisch af te handelen, worden aangepast. Dat kan een paar jaar duren.

De beslissing van Eurlings zal met gejuich in de transportsector worden ontvangen. Ook de transportbranche nam deel aan een uitgebreide lobby om de snelheid omhoog te krijgen.

EVO en TLN zeggen het in een eerste reactie echter onbegrijpelijk te vinden dat de invoering pas over twee jaar zou kunnen, omdat de handhaving dan pas op orde is. Zij stellen voor om de snelheidscontrole de eerste twee jaar uit te laten voeren door de aanwezige politie op de weg en ondertussen zo snel mogelijk flitspalen en trajectcontroles aan te passen. Ook zijn zij graag bereid mee te werken aan een communicatietraject om weggebruikers te attenderen op het belang zich aan de verkeersregels te houden.
--------------------------------------------------------------------------------
Auteur: Arjan Velthoven
ttm.nl

Op een andere site staat duidelijk vermeld dat voor auto's met aanhangers of caravans tót 3.500 kg de max. snelheid omhoog gaat tot 90km/u. Dus het geldt voor BE combinaties tot 7.500 ton.
(rekensom met mijn eigen auto: 2.200kg auto + 3.500kg= 5.700kg max. massa -> 90 km/u!

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 23:12

Dat lijkt me ook wel het meest logische, maar ik vind de zin gewoon onduidelijk: gaat het nou om "auto's met aanhangers tot 3.500 kg" (dus de combinatie) of om "aanhangers tot 3.500 kg". Ik ben misschien een pietlut, maar het is gewoon niet eenduidig geformuleerd. Laat ze dan gewoon schrijven dat het geldt voor alle B/E combinaties.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:35

Ga er voorlopig maar vanuit dat alles wat geen tacho moet hebben (B-E opleggercombi's moeten dat wel) straks 90km/h mag.
Daarmee zijn we dan eindelijk van het gezeik af dat iedereen klaagt over inhalende vrachtwagens. Immers, als iedere malloot met een aanhangertje nu netjes 90km/h gaat karren (denkt ie) dan rijden ze tenminste eindelijk eens de 82 - 83 km/h, die alle vrachtwagens ook rijden. Daarmee kunnen de vrachtwagenchauffeurs eindelijk eens doorrijden, zonder elke keer in de ho-ijzers te moeten voor de volgende moraalridder-met-80km/h-op-de-klok.

Zou die Camiel nu echt zo dom zijn dat ie niet begrijpt dat dit de enige achterliggende gedachte is?? Die indruk heeft ie in ieder geval wel gewekt........

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:10

ook ik heb het gehoord/ gelezen.
En inderdaad, op je kmteller kan wel 80 staan, maar in werkelijkheid rijd je langzamer.
Als iedereen nou 90 ging rijden heb je minder ergenissen van overig (vracht) verkeer.
Nu nog een verplichte BE en aanhangerkeuring en je bent van een hoop gezeik/onduidelijkheid en ondeugelijke aanhangers af.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:17

Zoals ik uit de uitzending van Wegmisbruikers heb begrepen gaat het wel om de maximale toegestane massa van de combinatie.
Maar, idd, met dat flitsen wordt het lastig om dan te achterhalen van de MTM van de auto ervoor was en dus of de combinatie 80 en/of 90 mag.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:30

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat al deed op de snelweg.
Gewoon meerijden met de vrachtauto's, anders gaan ze je telkens inhalen met de nodige onrust voor je paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:27

De kinetische energie van een bewegend voorwerp neemt toe met het kwadraat van de snelheid. In andere woorden; neemt het potentiële risico toe met het kwadraat van de snelheid.

Of je met je paarden achter de auto die 10 extra toegestane kilometers ook sneller wíl rijden is daarom maar de vraag. Voor míj is het antwoord daarop onder bijna alle omstandigheden 'Nee'.

hc

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:09

Ik rij ook gewoon 90 km op de snel weg met de trailer + paard erin

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:37

annastacia schreef:
En inderdaad, op je kmteller kan wel 80 staan, maar in werkelijkheid rijd je langzamer.

Rijdt je sneller zul je bedoelen Knipoog

Eea gaat om de aanhanger tot 3,5 ton, dus voor B/BE.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:12

Branca schreef:
annastacia schreef:

Rijdt je sneller zul je bedoelen Knipoog

Het overdrijven van snelheidsmeters is een beetje urban legend. De meeste autos hebben een behoorlijk accurate snelheidsmeter met de originele wielen/banden.
Verder is het erg makkelijk om deze te ijken.
Er is geen enkele reden waarom je niet zou weten hoe hard je werkelijk rijdt.

Het verhogen van deze maximum snelheid is een poging om de snelheidsverschíllen op de snelweg kleiner te maken ter bevordering van de doorstroming.
Het is echter voor degenen die hierdoor 10 km/u harder gaan rijden een tweesnijdend mes; voor hén neemt het potentiële risco toe met het kwadraat. Het letselrisico voor een paard in een trailer neemt óók toe met het kwadraat van de snelheid! Goed voor de verkeersdoorstroming maar gevaarlijk voor het paard achter.
Bedenk verder dat een maximumsnelheid geen voorgeschreven te rijden snelheid is.
Oh, enneh, er zitten geen airbags en veiligheidsgordels in een trailer. Dat paard knalt bij een ongelijk met de rijsnelheid tegen de kar.

Tip: ga eens achterin de kar staan op een ritje, inclusief snelweg. Met je handen op je rug en je hoofd aan een touw....

hc

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:15

@Huertecilla helemaal mee eens

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:16

Hoe prettig en risicovol is het voor het paard om de hele tijd ingehaald te worden door vrachtwagens?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:39

Marliesje schreef:
Hoe prettig en risicovol is het voor het paard om de hele tijd ingehaald te worden door vrachtwagens?

1. Het risico daarvan is nul.

2. Als een paard stress heeft van inhalend verkeer doe je er beter aan het niet te vervoeren.

3. Als die vrachtwagens inhalen, rijden ze of te hard of jij geen 80. Als jij geen 80 rijdt maar zeg 70, dan lopen jouw paarden mínder risico dan met 80.
Risico = kans x gevolgen.
De ernst van de gevolgen neemt toe met het kwadraat van de snelheid. De kans zelfs niet evenredig met het toenemen van het snelheidsverschil.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:52

Ik ben nog steeds van mening dat ingehaald worden door vrachtwagens een beduidend groter risico is dan de geringe snelheidsverhoging. Rechtuitgaande snelheid is geen risico; niet anticiperen van de chauffeur is HET risico,
Zelfs mijn vrachtwagentje (3900kg leeg) wordt door de luchtverplaatsing van een inhalende vrachtwagen (die dan te hard rijdt!) opzij gedrukt. Met of zonder de trailer erachter maakt niet zoveel verschil. Ook de Disco en de Range Rover hadden hier last van.
Dat het verhogen van de toegestane snelheid potentieel gevaarlijk is, is regelrechte bangmakerij. Theoretisch klopt het wel, in de praktijk gaat het nergens over. De impact van een inhalende vrachtwagen is een beduidend groter risico! Niet zonder reden roep ik dat je altijd voor ruim voldoende vermogen moet zorgen, juist om door het vermeerderen van de snelheid een gevaarlijke situatie met een inhalende vrachtwagen naar je hand te zetten (lees: de vrachtwagen dwingen zijn inhaalactie af te breken door een duidelijk hogere snelheid te gaan rijden).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:05

HC Op de snelweg gewoon rechtuit maakt het voor een paard niks uit of je nou 80 of 180 rijd Lachen Lachen

en ja ik heb inderdaad heeeeel lang geleden zelf op de wagen gestaan om te kijken wat het nou is voor zo een dier...... waar de valkuilen liggen in het vervoeren, het bochtenwerk en de snelheid Lachen

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit op de klok kijk hoe hard ik ga als ik een paard vervoer........

en ik heb dus wel eens een bekeuring binnengehad dat ik geladen 93 km per uur reed over de a12 ........ maar ik heb weinig te maken met opkruipende vrachtwagens of vrachtwagens die inhalen.

Nou moet ik ook zeggen dat mijn Vito 110cdi een kei van een trekwagen is waardoor een combinatie heel stabiel op de weg ligt........ en het zelfs geladen geen invloed heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:29

KiWiKo schreef:
HC Op de snelweg gewoon rechtuit maakt het voor een paard niks uit of je nou 80 of 180 rijd Lachen Lachen

Alleen bij een eenparige beweging welke op de weg niet voorkomt. Elke stuurbeweging of hobbel veroorzaakt een 'versnelling' welke het paard moet compenseren. Hoe hoger de snelheid hoe hoger die versnelling, hoe meer kracht het compenseren vraagt.

Verder gaat het niet om wanneer alles goed gaat maar om risico. Dat risico neemt met veelvouden van de snelheid toe. Zowel de kans als de gevolgen nemen toe met de snelheid.
Bij 180 heb jij bij het minste of geringste geen schijn van kans op voertuigcontrole en gaat het paard als een verscheurd stuk slachtafval dwars door de trailer.
Ook met een dikke terreinwagen voor een paardentrailer met 80 heb je niet zo bar veel speling met betrekking tot voertuigcontrole. Een noodstop moeten maken of ontwijken is zelfs met een optimale combinatie en 'lage' snelheid een riskante aangelegenheid die veel vaardigheid vraagt.
Onder de streep IS 90 voor het paard onveiliger dan 80. Maak je keus.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:34

Hc...... ik heb in de afgelopen 10 jaar zo een 300.000 km gereden met paarden achter de wagen.

en voor mij is het duidelijk, ik rij gewoon met het verkeer mee........ dat is nog altijd het veiligst voor iedereen...... voor mij en voor mijn medeweggebruikers dus ook voor het paard Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:36

Helemaal eens met bovenstaande.
Al ga ik toch geen 180 rijden als de rest dat ook doet. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:39

Marliesje schreef:
Helemaal eens met bovenstaande.
Al ga ik toch geen 180 rijden als de rest dat ook doet. Knipoog

hihi tuurlijk niet Lachen Lachen maar ik heb best wel eens een OOOOPS gehad bij 110....... om dan je snelheid natuurlijk gewoon weer wat naar beneden bij te stellen.

Zo op een zondag ochtend, geen kip op de weg.......... nog een kleine 150 km te gaan. lekkere muziek op, braaf peerd op de wagen........ en als je dan een auto hebt waarbij je niet eens merkt dat er een wagen achterhangt, kan je wel eens ongemerkt wat harder gaan dan toegestaan.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:56

Wel Kim, zoals je weet ben ik een heel ervaren racer met zowat alle voertuigen. Ben ook bevoegd om autobussen en ambulances te sturen. Ik woon in het land van de lege snelwegen en rij toch echt maar 80.

Ooit heb ik serieuze pogingen gedaan het record van de 'prince noir' te halen op de périphérique van Parijs Cool
Met twee lichte paarden in een lichte aanhanger achter de X-trail over diezelfde peripherique echter vond ik 60 tot 80 hard zát.
Uiteindelijk is voor míj bepalend hoeveel controle ík over de combinatie heb.
Zo lang alles goed gaat is er geen probleem. Wat echter van belang is, is hoeveel controle je hebt als er wat fout gaat.

Heb je al eens gezien wat er met een caravan gebeurt welke met 80 in onbalans raakt? Wat denk je dat er gebeurt met twee paarden in die caravan?
Heb je al eens een verhoogde rijopleiding gedaan met een zware aanhanger? Uitwijken, glad wegdek, noodstop, aquaplaning?
Ik wel en ook in de praktijk.... Hoe meer je weet, hoe beter je weet hoeveel je niet weet. Dat geldt ook voor rijvaardigheid en voertuigcontrole. Hoe beter je kan rijden hoe beter je weet hoe weinig je met een paardentrailer in te brengen hebt in het verkeer.
De verantwoordelijkheid voor die levende haven maakt dat ik me van deze beperking heel bewust ben.

Verkeersdoorstroming mijn dingus. Ik ben voor míjn voertuigcontrole verantwoordelijk.

hc

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:58

In het land van de lege snelwegen hoef je ook niet harder dan 80 te rijden. Zou ik waarschijnlijk ook niet doen. Ik vertrek altijd op tijd en hoef om die reden echt niet te haasten.

Maar daarentegen hier in Nederland. Met alle vrachtwagens op de weg vind ik het een stuk prettiger om met het verkeer mee te rijden. Zowel voor mijn paard, mezelf en mijn medeweggebruikers.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:05

KiWiKo schreef:
Zo op een zondag ochtend, geen kip op de weg.......... nog een kleine 150 km te gaan. lekkere muziek op, braaf peerd op de wagen........ en als je dan een auto hebt waarbij je niet eens merkt dat er een wagen achterhangt, kan je wel eens ongemerkt wat harder gaan dan toegestaan.......

...steekt er een Wild Zwijn over.

Kijk Kim, het is allemaal heel begrijpelijk. Net als de verkeersdoorstroming. Het zijn echter geen steekhoudende argumenten. Redenen, geen excuus.
Ja, ik rij met weinig verkeer op een stuk vlakke open tolweg in zuid frankrijk op een heldere middag ook 90-100 met de trailer maar dat is een uitzonderlijke situatie en nog steeds een hoger risico dan met 80.

Risico = kans x gevolgen.
De kans op een ongeval neemt toe met het toenemen van de snelheid.
De gevolgen bij een verkeersongeval zijn evenredig met het kwadraat van de snelheid.
Ga maar na hoe het risico toeneemt bij toenemende snelheid.

De verhoging van de maximum snelheid is géén verkeersveiligheid verhogende maatregel. Niemand is erdoor verplicht meer risico te lopen.

hc