Winstpunten rijden (na al 10 winstpunten te hebben gehaald)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Winstpunten rijden (na al 10 winstpunten te hebben gehaald)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 14:59

Hoi!

Ik -een echte manegeruiter en een recreatiehobbelaar- hoor vaak van mensen dat ze in een bepaalde klasse 'al 23 winstpunten hebben'.
Ik vraag me dan al snel af waarom ze dat doen.
Als je 10 winstpunten hebt mag je door naar een volgende klasse, dus het lijkt mij geen toegevoegde waarde hebben om nog meer wedstrijden te rijden.
Ik zou denken dat je als ruiter in plaats van wedstrijden in dezelfde klasse te rijden, dan beter een tijd zou kunnen trainen om succesvol door te stromen naar een hogere klasse.

Zijn er andere mensen die hier zo over denken en zijn er ook mensen die mij uit kunnen leggen waarom ze in een klasse zoveel winstpunten willen behalen?

Deze vraag lijkt misschien heel kortaf gesteld, maar ik ben hier gewoon heel nieuwsgierig naar.. Lachen

Oliebollie

Re: Winstpunten rijden (na al 10 winstpunten te hebben gehaald)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:00

ik rijd zelf ook geen wedstrijden, maar veel zullen het voor de ervaring doen..
Of ze zijn nog niet klaar voor een hogere klasse...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:01

Als mijn paard nog niet klaar is voor de volgende klasse, rijd ik net zolang door tot hij het wel is Knipoog

En dat je bijvoorbeeld 2 winst in 1 proef rijdt, wil nog niet zeggen dat je echt klaar bent. Ik blijf ook na de 10 winst in dezelfde klasse doorstarten om het ritme te houden.

(Bovendien heb ik een jong paard en mag pas in april over Knipoog)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:02

ik ken meerdere mensen die klasses uitrijden. dit omdat ze op 1 wedstrijd (2 proeven) vaak 6 punten mee naar huis nemen. dan zou je dus al na 2 wedstrijden over "moeten" volgens jouw redenatie.
bij die mensen is het voornamelijk om de ervaring, het zijn vaak jongere dieren die nog niet veel gezien hebben. dus die worden veel meegenomen op concours

zelf ga ik altijd rond de 15 punten over

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 15:03

Ik eigenlijk niet dat mensen over "moeten", maar meer dat ze wedstrijden blijven rijden.
Ik zou dan zelf geloof ik liever gaan trainen totdat je klaar bent om naar een volgende klasse over te gaan in plaats van elke zaterdag op wedstrijd te gaan.. Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:05

tja, dat is natuurlijk ieder voor zich. de mensen uit mijn voorbeeld gaan zo ongeveer één a twee keer per maand op wedstrijd. vind ik ook zat eigenlijk.

het vervelende aan thuis gaan trainen tot je klaar bent voor de volgende klasse vind ik persoonlijk dat je dan uit je ritme bent.

ik heb persoonlijk ook altijd mijn paard thuis een klasse hoger lopen dan op wedstrijd

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:07

Ik rijd zelf ook door tot 25 wp.
Pas als mijn paard klaar is voor de volgende klasse ga ik over.
Waarom ik door rijd in die klasse?
Ik vind wedstrijd rijden leuk, mijn paard ook.
Daarnaast vind ik het fijn om een ritme te houden. Als je een hele tijd niet gestart bent dan moet het weer wennen.
Daarom rijd ik liever gewoon door.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 15:10

Okee. Lachen
Maar is een ritme dan zo belangrijk?
Het lijkt mij dat een week wedstrijd rijden niet rampzalig is als je de week erna weer wel wedstrijd rijdt.. Lachen

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:13

Voor sommige paarden is ritme heel belangrijk. Als ze erg kijkerig zijn is het belangrijk dat ze veel zien. Zodat het vertrouwd word.
Maar ook 1 keer in de 2 weken is een ritme.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 15:13

Okee, voor mij is het duidelijk.. Ja

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:15

Ik heb in de L2 ook tot de 30 doorgereden, was geselecteerd voor de Brabantse kampioenschappen en om dan tot die tijd maar helemaal thuis te blijven. Haha!
En daarna nog naar de Nederlandse.

Sowieso vind ik het wel prettig om ongeveer een seizoen in een klasse te rijden, tijd genoeg. Zo snel hoeft het allemaal niet.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:49

Ja, zelf lijkt het me ook niet goed, vooral niet met een jonger paard.
zijn er vaak nog niet aan toe, of de ruiters, dat zou ook kunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:50

Ik rij mijn klasses graag ver uit (ga meestal rond de 25 over), omdat ik liever langer door rijd om echt klaar te zijn voor de volgende klasse (en soms valt zelfs dat tegen Clown ) en alleen thuis rijden vind ik echt saai. Ik heb wedstrijden nodig om me scherp en gemotiveerd te houden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:54

Ik rij ook altijd zeker tot de 30 door, meestal nog wel wat meer omdat ik niet eerder over mag.
Ik ga op wedstrijd omdat ik dat leuk vind, niet omdat ik zo snel mogelijk 10 wp heb zodat ik weer thuis kan blijven.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:59

Mijn dochter rijdt bij de pony's en die is bij de 10 wp echt nog niet klaar voor de volgende klasse. Dus even door rijden tot het beter gaat en soms ben je inderdaad geselecteerd voor een kampioenschap en dan mag je zelfs niet over. Want dan vervalt je selectie. Ik denk dat het een eigen keuze van de ruiter is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:51

Ik ga straks met mijn jonge paard ook starten. Het is best een moeilijk paard maar kan mooi bewegen en ik verwacht dat ik toch wel 2 puntjes per proef rijd. Dat betekent dat ik met 3 wedstrijden de B uit ben. Ik vind dat je vooral in de B lekker ervaring op moet doen, en om mijn paard tegen zichzelf te beschermen rijd ik dan rustig tot 30 winstpunten voordat ik over ga. Gewoon lekker simpel om ervaring op te doen. Als ik dan drie wedstrijden zou rijden en vervolgens thuis door zou trainen, doet mijn paard geen ervaring op en raak je uit het wedstrijdritme.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:04

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:11

Ik rij zolang door als nodig voor de volgende klasse, dat kan met 10 maar ook met 25 wp zijn. Ik rij nu veel minder dan in de zomer dus ik zou nu met minder wp overgaan naar de volgende klasse

Er zijn ook genoeg ruiters die zolang doorrijden om nog wat prijzen binnen te slepen Ja

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:15

ik rijd straks ook liever nog eventjes door tot dat ik naar mijn behoren vindt dat ik genoeg heb getraint om over te gaan.
Zie het vaak dat ruiters/ amazones zo graag naar het Z willen, dat ze zich zelf vast rijden. Om dit te voorkomen doe ik het liever wat rustiger aan. Haha! En je moet er toch plezier in houden vindt ik. Oooh jaa, en natuurlijk eventjes wat prijsjes binnen slepen Geld, geld! haha.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:20

Ik vind het zonde van m'n geld om langer in een klasse door te rijden...
Zorg gewoon dat thuis rijden en op wedstrijd in balans is, zodat wanneer ik op 10 winst zit ook over kan stappen naar een hogere klasse.
Op wedstrijd gaan en 1 proef rijden heb ik ook gedaan, dan gaat het minder snel en vraag ik niet teveel van m'n paard.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:28

Ik vind het erg leuk om op wedstrijd te gaan.
Vandaar dat ik na 10 winstpunten lekker door blijf rijden in een bepaalde klasse. Ik hoef niet zo nodig zo snel mogelijk naar het Z, en neem voor alle nieuwe klasses ruim de tijd.
Als ik bij 10 al over zou gaan, denk ik dat ik mezelf wel tegenkom en vastloop in een bepaalde klasse. Dat zou weer jammer zijn omdat ik dan last krijg van faalangst waar ik niet goed mee kan omgaan.
Dus ik neem lekker de tijd en geniet van mijn hobby.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:36

Ik ga ook pas over als we er klaar voor zijn. ik blijf nu ook nog even L1 rijden. van 't voorjaar doe ik aan een plaatselijke competitie van 3 wedstrijden mee waarbij je in dezelfde klasse moet blijven starten om voor de eindstand mee te dingen, dus ik ga pas half maart overstappen.

En eerlijk is eerlijk, het is toch ook leuk starten als je voor de prijzen mee kunt doen. Ik rij daarvoor niet bewust tot de 30 winstpunten, maar om hem nou speciaal thuis te houden tot ik hem klaar vind voor de volgende rubriek dat vind ik ook zonde.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:42

Ik ga die van mij straks voornamelijk uit brengen in de springsport maar ik zal de klasses ook zoveel mogelijk uitrijden, puur voor het vertrouwen en het ritme. En zoals diegene boven mij ook al zegt; waarom je paard thuis houden tot dat je een klasse hoger kan starten als je ook gewoon door kan rijden in je huidige klasse? En ik vind dat je pas over moet gaan als je iedere wedstrijd ruim winspunten rijd en niet telkens je winstpuntje binnen sprokkkelt met de hakken over de sloot want dan kom je jezelf uiteindelijk toch wel tegen!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:49

Precies, ik wil toch regelmatig boven de 190 punten kunnen rijden voor ik overga. Liefst regelmatig 2 wp per proef.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:58

Als ik met steeds 180-185 punten thuiskom wil ik bij +10 ook nog niet over. Ik wil sowiso 1x boven de 195 hebben gereden en bovenin mee kunnen rijden voordat ik over ga (hoewel nu in het M2 dat eerste doel misschien bijgestelt wordt naar 190).
Hoewel ik nog nooit echt ben blijven 'hangen' in een klasse kan ik me heel goed voorstellen dat sommige mensen hier wel voor kiezen. Om de redenen dat; iemand steeds met +/- 180 thuiskomt of dat iemand een beetje routine wil houden en thuis verder trainen voor het volgende niveau.

Overigens vind ik het 'in de prijzen vallen' ook altijd erg leuk. Vork