Mijn fjord zit helemaal dik in de wol (zie profiel onderste fotoos). Op het moment rij ik puur
recreatief, laat zeggen 3 a 4 keer per week 1 a 2 uurtjes.
Ze staat samen met 2 shetjes bij mijn ouders in de tuin (nou ja tuin..ze wonen buiten dorp),
ze hebben daar 2 buitenboxen die dag en nacht openstaan, dus dat ze naar binnen en buiten kunnen.
Nu is de vacht zo gigantisch dik dat ze na een half uur stappen al drijft. Moet ook zeggen dat we langzaam weer aan het opbouwen zijn, en dat ze totaal geen conditie heeft.
Omdat ze lekker naar binnen en buiten kunnen, en er meestal voor kiezen om bij weer en wind midden er in te gaan staan, terwijl er een schone box vlakbij is, vind ik het niet een optie om te scheren.
Ikdoe het nu zo, ik kom terug van een rit, zweetdeken op en even de deur dicht haar box in met hooi.
Maar zelfs na een uur of 4 is de vacht nog nat. Ik vind het dan zo moeilijk om te beslissen wat ik moet doen. Deur open en naar buiten (want dat is wat ze gewoon wil), binnenhouden omdat ze nog nat is..
Ik vind het moeilijk en ga telkens met een zwaar gevoel in mijn maag naar huis, en hoop de andere dag geen ziek paard aan te treffen.
Mijn eerste pony is dampig geworden (new forester) na een verkoudheid die niet over wilde gaan. En daar ben ik nu als de dood voor, als ze maar niet ziek word..
Wat zijn mijn opties..spuien maar

Paarden kunnen het prima zelf regelen.
Grote fout van moeder natuur dan...dat gebeurt echt niet, dus ze kunnen dat prima aan