Mijn paard heeft last van een winterdepressie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kladruber

Mijn paard heeft last van een winterdepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 23:21

Vandaag een rotdag gehad.
Voor het eerst in anderhalf jaar wilde men paard me schoppen Verdrietig

Ik ben hoogzwanger dus kan niet rijden. Mijn vaste bijrijdster is een maand op vakantie en mijn reserve verzorgster lag met de griep op bed. Haar dochter die ook wel eens helpt was door haar rug gegaan en ik stond er dus anderhalve week alleen voor...
Mijn intructeur heeft hem gelukkig nog 2 keer gereden maar voor een paard van 4 is dit natuurlijk veels te weinig.
Longeren is heel moeilijk met hem omdat hij niet voorwaards is (ander verhaal) en losgooien heeft na een uur geen nut meer want meneer gaat alleen maar bij het hek stil staan.

Mijn paard is een draakje, hij hapt wel eens, hij bokt wel eens (eigenlijk gewoon een paard van 4 die lekker eigenwijs is) in de winter is dit dubbel zo erg. Er is op sommige dagen geen beginnen aan.

Vandaag zou een meid van stal hem rijden voor me. Met poetsen wilde hij niet stil staan, draaide hij zijn kont naar me toe en toen heb ik een zweepje gepakt, meestal als ik hem in me hand heb weet hij dat hij redelijk netjes moet blijven staan en dat gaat dan ook altijd goed. Hij stond geen sec. stil en wilde me zelfs schoppen. Uiteraard kreeg hij een jetser, want ik ben daar niet van gediend. Inmiddels kwam me vriend met het zadel aan en hij wilde niet stilstaan. Het zadel lag op zijn rug (wat nogmaal geen probleem is) en hij begon te schoppen enz net zo lang dat het zadel op de grond lag en hij er op ging staan.
Zadel zwaar beschadigd, paard en wij in de stress... heb hem de paddock ingegooid en hem een uur genegeerd. Na een uur wilde ik hem pakken, meneer kwam helemaal slijmen en wist wel dat hij fout zat. Ik heb hem op stal gegooid, eten gegeven en ben weggegaan.

Snap dat hij energie teveel heeft, en hij in de winter drukker is, maar vandaag was echt een ramp.... Had niet verwacht dat hij me echt gericht zou schoppen.

Ik wil bevallen en weer normaal op mijn paard kunnen rijden. Heb hier zo de balen van... Huilen
Heb in een week tijd een totaal ander paard gekregen...

Waves

Re: Mijn paard heeft last van een winterdepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:43

Ik zou persoonlijk geen enkel risico nemen met je zwangerschap. Kan hij niet op de wei met andere paarden gedurende je zwangerschap en dat je hem daarna weer goed vanaf de basis gaat oppakken. Als je geen directe wedstrijdambitie hebt is het helemaal niet erg een 4 jarige even met rust te laten. Kan hij lekker uitgroeien.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:06

ik zou zelf het paard vakantie geven tot jij zelf "ontzwangerd" bent. [weer rijklaar dus Knipoog ]
zet hem een poosje op de wei,is nog goed voor een jonkie ook.
ik denk dat je daar beter mee bent dan dit soort gelazer.

succes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:14

idd, paard een tijd vakantie geven is helemaal niet zo'n gek idee,
je bent nu zwanger, straks zit je de eerste tijd echt wel thuis met de kleine, dus ook dan kom je niet aan je paard toe.
dus waarom niet waterdichte deken aanschaffen, en paard overdag mooi op het land laten?
dan heeft hij verder ook niet persé beweging nodig.

het schoppen en klieren komt vast omdat hij gewoon energie teveel heeft, zoals je al schreef liep het deze week wat mis, waardoor er minder met hem gedaan is.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:17

ga toch wel met de rest mee.. hem beetje "vakantie" geven zal hem waarschijnlijk ook wel goed doen...
die van mij staat al 4 maanden *schaam schaam* wel vanwegen persoonlijke omstandigheden (waar ik mij ook behoorlijk voor opvreet hoor, niet dat ik zonder slecht geweten zit Knipoog) en zij is ook best wel flink gegroeit niet alleen de hoogte in Nagelbijten / Gniffelen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:42

Teveel energie. Paarden kunnen er ontzetten chaggie van worden, als ze steeds op stal staan en te weinig beweging krijgen. Logisch. Breng zelf maar eens een week op de wc door totdat iemand je eruit haalt om je vast te zetten zodat je aan het werk kunt.
Paard vakantie gunnen. Lekker de wei op met andere paarden totdat je zelf weer met hem aan het werk kunt. Dan weer gewoon langzaam opbouwen. paarden hebben echt geen problemen met een half jaartje vakantie.l

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:45

Ik zou hem ook inderdaad lekker ergens op de wei zetten.
Fijner voor je paardje en veiliger voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:49

Ach, mag hij ook een keer een rotdag hebben? Mijn paard is altijd in de winter sjaggie en het blijven dieren, ik hou hem ook in de gaten, ook al is het geen trapper.
Gewoon bevallen en het weer oppakken.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 15:31

Tja 8 dec is me super bijrijdster terug en beginnen we weer overnieuw. Helaas kunnen ze vanwege het natte land nu niet de wei in. We hebben veel paddocks maar daar moeten we bij blijven. Dus na een uurtje buitenstaan haal ik hem meestal weer naar binnen. Hij gaat toch zeuren bij het hek. En door zen raare gedrag kan ik hem nu niet samen zetten met andere paarden want hij gaat ruzie maken, wil niet dat hij andermans paard sloopt... Nog effe volhouden en hopen dat ik snel beval... Men vriend was al aan het schreeuwen "als hij me schopt gaat tie weg" zelf zie ik wel in dat het tijdelijk is, maar tis toch drama... Van de zomen maar een nieuw zadel kopen Knipoog

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 11:45

Gister omdat het te druk was heeft me verzorster hem maar niet buiten gezet Boos!
Ik word gek!!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:51

Dat kun je niet maken met zon jong beetje. Ach geer. Het is wel begrijpelijk dat hij chago wordt, en daardoor ook jij!

Kun je hem niet ergens anders onder brengen tijdelijk? Waar hij wel lekker buiten kan?

Je kan het hem niet kwalijk nemen als hij zijn energie niet kwijt kan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:11

Denk ook dat het zo van kwaad naar erger gaat. Zoek een stal waar hij dagelijks buiten kan, in elk geval totdat je zelf weer tijd hebt. Als hij dan wat verder weg staat, is dat geen probleem (als je incl verzorging hebt)
Kan het paardje ff uitkuren en jij hebt rust. Ook belangrijk. En ben zuinig met krachtvoer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:16

En ook al loopt hij te zeuren bij het hek, ik zou hem toch lekker buiten laten staan, wat hooi erbij. Altijd beter dan zo lang op stal, mocht hij dan toch de geest krijgen om even lekker te bokken of wat dan ook, dan kan dat tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:17

Ik denk dat je van zo'n jong dier (elk paard eigenlijk) weinig anders kan verwachten als hij praktisch hele dagen binnen staat. Dan kan ik me voorstellen dat hij chagrijnig en heel energiek is, zelfs als hij wel dagelijks beweging zou krijgen.

Ook hier het advies om een plaats te zoeken waar hij in elk geval overdag lekker naar buiten mag, liefst voor altijd en anders tot jij zelf weer kan rijden.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:21

idd ...naar het land en vakantie totdat je er weer klaar voor bent. En niet mogelijk dan lekker in de paddock en klaar.
Zolang hij maar buiten is, kan kijken en evt. bokken ofzo.
Opgesloten zitten in stal en uurtje eruit per dag is voor jouw jonge beestje mss veel te weinig.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:24

je bent uitgerekend op mijn verjaardag wat grappig

je kunt het je paard niet kwalijk nemen dat die zo doet
toch moet hij ook leren te wachten op jou en gewoon blijven stilstaan als je bezig bent met hem

gezien jij hoogzwanger bent zou ik zelf even afstand doen
en echt zorgen dat iemand hem dagelijks eruit zet en hem verder dan even met rust laten en vakantie geven tot jij weer aan de slag kunt

kun je hem ook niet in de bak losgooien en hem even opjagen ??
zodat die er toch even alles uit gooit

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:34

Ik sluit me bij de woorden van RedPassion en een paar anderen aan Ja . Van een jonge 4-jarige die zoveel op stal staat, kun je niet verwachten dat 'ie braaf 'ja en amen' zegt. Zo'n paard hoort lekker op het land, in elk geval overdag. Is ook veel beter voor zijn fysieke gesteldheid, naast dat je zult gaan merken dat hij mentaal ook veel beter in zijn velletje zit.

Ik heb zelf een 4-jarige, die je alle hoeken van de bak zal laten zien, als hij zo gehouden zou worden.
Terwijl hij in principe heel samenwerkend is (tuurlijk pubert hij ook, er zit ook een enorme kop op Clown , waar ik stiekem ook wel van hou juist. Beetje pit, beetje eigen initiatief, niets mis mee Haha! ). Wordt een paard chagerijnig, dan doe je iets niet goed.....

Ik zou zo'n paard op een andere plek zetten, waar hij lekker paard kan zijn buiten in een koppel of kudde. Na de bevalling, na die eerste enorm hectische tijd met je baby, pak je het dan weer rustig op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:01

Je verwacht toch niet serieus dat een 4-jarige maar braaf accepteert dat allerlei mensen er op rijden, terwijl het nauwelijks naar buiten kan, laat staan met speelkameraden???

Zoek een leuke vakantieplek voor dat paard waar het even rustig kan uitgroeien, kan verwerken wat hij tot nu toe heeft geleerd, z'n pubertijd lekker kan wegspelen met leeftijdsgenoten in plaats van hem allerlei extra onrust te geven door veel verschillende ruiters en verder weinig beweging of sociale contacten. Pak hem lekker op als jij weer kunt rijden, dan heeft hij ook tijd gehad om volwassen(er) te worden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:08

Jouw paard heeft geen last van een winterdepressie.. Je merkt gewoon de gevolgen van een jong paard, dat nu door het weer opeens veel minder buiten komt en zijn energie niet kwijt kan.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:14

Als mijn 2 volwassen paarden de hele dag op stal zouden staan zou ik niet meer voor de gevaren kunnen instaan... Nu staan ze iedere dag 8 uur lang in de paddock met onbeperkt kuil. En geen vuiltje aan de lucht. Paarden horen buiten te staan en vooral een 4-jarige,dit zou de druk van iedere dag moeten bewegen ook van je af halen. Succes met je bevalling!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:26

Ik sluit me geheel aan bij de rest! Jouw 4 jarige heeft gewoon lekker veel energie die hij niet kan uiten. Houdt op met hem te laten berijden door wie er maar kan en gooi hem lekker de wei op! Dan kan hij ravotten met zijn soortgenoten! Als jij er dan weer klaar voor bent om te rijden pak je hem gewoon weer lekker zelf op en ik kan je verzekeren dat er dan niks 'verloren' is gegaan. Als je je paard 'goed wegzet' kun je hem ook heel makkelijk weer oppakken. Conditie is zo weer opgebouwd bij een 4 jarige en alles wat eenmaal goed geleerd is vergeet het paard echt niet meer. Je verpest vaak meer door het aan andere over te laten.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:32

jong paard+23 uur per dag in een hokje+baasje met minder tijd=vragen om ongelukken. En dan is hij een rotpaard omdat hij stijf staat van de energie en sjago wordt van het op stal staan..Niet echt eerlijk naar je paard toe he? Het ene paard kan er beter tegen als de ander en die van jou geeft dus heel duidelijk aan dattie niet happy is met de situatie. Enige oplossing is denk ik toch gewoon een plek zoeken waar hij kan stoeien met maatjes, en dan oppakken als je de eerste babytijd door bent.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 13:40

Normaal gesproken word hij 5 uur per week gereden en staat hij ongeveer 7 uur per week buiten. Op zich is hij dan wel gelukkig en braaf, maar door omstandigheden (3 afwezige verzorgsters) is dat nu anders gelopen. Maandag komt mijn trouwe verzorgster weer terug en dan is het probleem opgelost. Helaas is er hier in de buurd geen winter weidegang en kunnen de paarden niet zonder toezicht in een paddock.
Ik vertelde ook dat ik hem snap, maar wel geschokken ben. Overgens staat hij 8 maanden per jaar wel 24 u per dag met de kudde op het land. Maar dat is nu even niet zo Boos! helaas kun je niet alles goed plannen als je zwanger bent...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:54

tja als je iets niet wilt als je hoogzwanger bent is het wel stress.. FIjn dat je verzorgen binnenkort weer terug is. Als ik je 1 tip mag geven is dat om te proberen om hem echt even tijdelijk over te dragen (als je verzorger capabel genoeg is natuurlijk). Scheelt weer een portie zorgen en je gaat het strakjes druk/stressvol genoeg krijgen (als dat al niet zo is..)

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:00

zie dat je bijna bent uitgerekend!
maar ja dan heb ook jij nog een tijdje last van je hormonen hoor..sorry kon het niet laten
alles zit gewoon even tegen en je kan weinig hebben gelukkig is er volgende week weer een bijrijder en misschien heb je dan wel een schattig klein roze babietje en waarschijnlijk leef je dan ook op een roze wolk.
Sterkte met de bevalling goed luisteren naar de verloskundige en je krijgt er zo iets moois voor dat je paard gewoon een beetje jaloers is nu!!