Heel bang voor onverwachtse bewegingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LJDKZI

Heel bang voor onverwachtse bewegingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:56

Hallootjes allemaal,

na lang mee gelezen te hebben hier, toch maar besloten een eigen account te maken en kan ik eens een vraagje stellen.

Sinds enkele weken hebben wij een nieuw paard aangeschaft via handelaar. 4 jaar en nog niet zadelmak. Door mijn jaren ervaring met zadelmak maken, jonge paarden, volbloeden en hengsten wilde ik mijn paard zelf zadelmak maken. Wat tot nu toe heel goed lukt. We lopen alleen tegen een klein probleempje, als we hem op de poetsplaats of in de stal hebben staan, of aan een kort touw mee nemen en je maakt een onverwachtse beweging dan is hij ontzettend bang. Hij schiet naar achter, in de stal kruipt hij het liefste door de achterste wand heen.
Het gaat hier niet om echte hele grote bewegingen ofzo... Ik ben best wel iemand die met mn handen praat, en als hij dan in de stal staat en ik gewoon er buiten en doe bvb mijn handen omhoog omdat ik iets aan het uitleggen ben aan iemand dan schrikt hij zich dus helemaal wezenloos.
Wij beginnen te vermoeden dat dit paard ooit iets te hard handig benaderd is, en proberen nu heel erg op onverwachtse bewegingen te letten.

Wat ik me nu afvraag is of dat er nog dingen zijn die ik met hem kan doen zodat hij het minder eng gaat vinden, want ben erg bang dat hij zich gaat bezeren door zo'n schrik reactie te geven. En tja je roept wel tegen je stal genoten -- even een beetje opletten, maar bent er niet altijd zelf bij natuurlijk

Lynn_Nikita

Re: Heel bang voor onverwachtse bewegingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:57

vooral zo door blijven en praten
went ie vanzelf aan

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:01

Véél maar dan ook veel doen. Ook als je aan het poetsen bent, gewoon je hand even de andere kant op laten schieten. Als je naast haar staat, je flink uitrekken. Als je laat zien dat het niet gevaarlijk is, door het veel te doen. Leert ze dat het niets uitmaakt. Lachen Als ze schrikt moet je haar wel even geruststellen, een beetje aaien over haar hals tot ze weer ontspant. Lachen Dat vergroot het vertrouwen tussen jullie 2 en wordt het makkelijker die onverwachtse bewegingen te aanvaarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:05

hoe lang heb je dit paard al?

denk dat het paard vast klappen heeft gehad en daarom wat schichtig is.
in elk geval het gedrag volkomen negeren en gewoon doorgaan waar je mee bezig bent.
geen rekening gaan houden met hem en lekker doorpraten met je handen.

wij hebben een merrie op stal die zich ook rot kan schrikken om niks...nadeel is dat ik er zelf dan ook wel es erg van kan schrikken en zo heb je een heel leuk cirkeltje Clown
paard moet leren dat jij er niks mee bedoeld en dat heeft tijd nodig..en geduld

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:10

Ga veel grondwerk met hem doen,dan leert hij je te vertrouwen.
Geen schrikreacties belonen maar negeren en gewoon blijven doen waar je mee bezig was.Hem ook niet aankijken als hij zo schrikt want dan bevestig je juist zijn reactie .

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 23:21

@ellepel we hebben dit paard nu ong een week of 3, wij denken idd dat hij klappen heeft gehad. En hier heb ik (gelukkig of niet) ondanks mijn vele ervaringen met jonge paarden nog geen ervaring mee. We dachten ook dat hij gewoon alleen groen was, volgens de handelaar kwam hij rechtstreeks van de fokker, dusja dat neem je dan maar aan toch... Daar op stal is het me op de een of andere manier toen niet zo opgevallen. Was op slag verliefd en soms maakt liefde een beetje blind.

@marei -- wij beleren onze paarden altijd vanuit de NH manier zadelmak, dus grond werk is een essentieel deel van de training. Dingen die hij eng vind tijdens de training (nieuwe dingen o.a zadel, bewegingen van beugels enz...) accepteerd hij door het grond werk zeer goed, hij schrikt wel maar leert gelijk daarna dat het hem toch niet op eet.

Alleen met die overwachtse bewegingen zie ik niet veel verbetering.

Alleen de een zegt nu schrikreactie negeren en gewoon door gaan en de ander hier zegt na het schrikken even aaien en laten zien dat het niet eng is... is wel een klein beetje tegenstrijdig Lachen

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:35

Is iid tegenstrijdig maar ik denk dat als je een paard gerust wil stellen hij dan juist denkt dat het goed was om te schrikken.En dan wordt het er niet minder op.

Een ander paard dat niet schrikt gaat hem ook niet even geruststellen Clown en in die taal moet je toch ook even denken met dit soort dingen,want het is een instinctieve reactie.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:22

hier iemand met het zelfde.
net aangekocht paard die een rotberoerte kreeg bij een verkeerde beweging.
de eerste keer was ik op stal met haar bezig en ik loop rustig voorlangs iets gebukt naar de andere kant,bukken was al niet meer nodig want paardje lief vloog in paniek bijna door de achterwand. Clown
volgende dag staat ze in haar box,ik was net klaar met haar.
ik sta voor haar box met mijn linkerkant naar haar toe,meter er tussen of zo.
mijn buurman komt voorbij met de honden en zwaaid,en ik steek mijn rechterhand terug op,dom dom dom.
alsof ze vermoord werd zeg.....
dit paard is nu bijna 2 maanden in mijn bezit en er is al enorm veel verschil.
ik blijf rustig mijn ding doen,alles echt met rust en zal ook nooit uithalen naar haar,afstrafen doe ik uitsluitend op stem.
schrikt ze toch ga ik gewoon verder mijn gang alsof mijn neus bloed. [en die bloed veel hoor met haar Haha! ]
inmiddels kan ik ook al de buurman begroeten. Knipoog rust en geduld en heeeeeeeeel veel tijd.
geen dingen gaan ontzien,daar help je hem ook niet mee. hij moet er aan wennen.

vergeet ook niet dat als jouw jonkje alleen maar de opfok of de fokker gezien heeft er veel voor hem gebeurd is.
hij is de handel ingegaan en bij jou terecht gekomen,2 verhuizingen voor een paard die de wereld nooit heeft gezien.
dat kan voor een gevoelig paard best veel zijn hoor.

rustig blijven en doorzetten,succes

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:23

juist niet aaien als het paard geschrokken is, dan bevestig je alleen maar dat dat wat je deed eng was en dat zijn reactie goed was

een paard hoeft geen klappen gehad te hebben om schrichtig te zijn, een paard is van nature een vluchtdier, en rehtstreeks van de fokker kan ook zijn dat beesie amper mensen gezien heeft
3 jaar lang alleen op wei gestaan heeft en minimaal contact met mensen gehad heeft

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:27

inderdaad gewoon doorgaan zoals je altijd doet en de schrikractie negeren Lachen komt vanzelf goed Lachen Lachen

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:28

idd, niet belonen, dan stimuleer je dit gedrag juist.
negeren en als er echt een reden was om te schrikken en ze doet er niets mee dan pas belonen

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:33

Ik heb er ook zo eentje staan. En inderdaad, zoals al eerder wordt gezegd - dit kan gewoon zijn karakter zijn en hoeft niets met een pak slaag te maken te hebben. Die van mij kwam overigens ook rechtstreeks uit het land.

Vooral geen rekening mee houden maar gewoon mee omgaan zoals je met elk paard om zou gaan. Deze heeft wat meer tijd nodig. Lekker veel kilometers maken samen: veel poetsen, veel wandelen. Als je zijn vertrouwen eenmaal hebt gewonnen heb je er eentje die voor je door het vuur gaat!

Succes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:11

Hoe krampachtiger je gaat worden in je omgang en bewegingen naar dit paard toe hoe erger het wordt ben ik bang.
Net wat iedereen zegt gewoon je "ding" doen en schrikreacktie negeren.
Zorg er wel voor dat je met dit paard de tijd neemt om een hechte band op te bouwen want het lijkt me een heel gevoelig tiepje.
Zorg dat je hem sterkt in zijn zelfvertrouwen, dus samen naar "enge" dingen kijken etc. Als hij minder onzeker is wordt het vast snel beter.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:27

Ik heb ook zo'n merrie, heb haar nu 7 jaar en het verandert gewoon niet. Ik kan nu voor de stal dingen doen als dekens opvouwen en over de deur leggen (was vroeger genoeg om met haar hoofd tegen het plafond te springen van schrik), maar zodra er iemand anders voor de stal gaat staan wordt ze al enorm oplettend en als iemand een hand door zijn haar haat/naar een vlieg slaat/iets aanwijst springt ze achteruit. Ze is nog nooit tegen me aan gesprongen, maar ik zou iemand anders niet laten verzorgen terwijl het druk is voor de stal, voor het geval dat ze schrikt en ze tussen paard en muur in zouden komen.
Uitgeprobeerd met expres herhaaldelijk zwaaien voor de stal, ze blijft terug springen en heeft zelfs haar hoofd er al een paar keer mee opengeschaafd. Als ze een keer geschrokken is let ze helemaal overal op en schrikt ze kort daarop nog een keer dan blijft ze wel een week extra op haar hoede met alles, ook de gewone verzorging.
Wat ik weet is dat ze in een vrachtwagen haar hoofd heeft gestoten zo erg dat het gehecht is moeten worden, ik denk dat dat gevolgd heeft op een klap of gewoon schrikken van een beweging voor haar neus, dat het er daarom zo in zit, de assosiatie met de pijn die er op volgde.
Ik houd nu gewoon een vaste routine aan en wat ze gewend is gaat goed, ik wil het er ook niet meer per se uit krijgen, paard wordt er echt hypernerveus van en vertrouwt je na een paar keer echt niet meer.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:25

mijn paard heeft hier ook last van, mijn 3 jarige haflinger. Hij is bij ons geboren dus ik weet dat er niets mee is gebeurt maar anders zou ik denken dat hij zwaar mishandeld is geweest.
Nu is het gelukkig niet meer zo erg als eerst maar nog is het niet normaal. Hij staat op de boerderij met tractoren enzo en daar geeft hij nix om maar als je met een doos langs zijn stla loopt bv. dan staat hij verstijfd in de stal.

Je moet vooral niet blijven praten want dan hebben ze door dat er iets is. Gewoon het gedrag proberen te nergeren. Ik deed ook steeds praten tegen hem en zeggen rustig maar enzovoorts. maar dan hebben ze door dat er bv. iets engs gaat gebeuren... dus gewoon doen als of er niets aan de hand is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:00

TTEAM kan hierbij erg goed helpen.
Verder niet jouw bewegingen minder maken, het paard moet leren dat je er niet verkeerde intenties bij hebt. Gewoon rustig blijven oefenen, schrikreacties zo goed mogelijk negeren en gewoon doorgaan met wat je aan het doen was.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:04

Waratje: Negeren en gewoon doorlopen doe ik ook, maar doordat ze haar hoofd soms stoot bevestigt ze voor zichzelf dat waar ze van schrok pijn oplevert.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:19

Nicole288 schreef:
Waratje: Negeren en gewoon doorlopen doe ik ook, maar doordat ze haar hoofd soms stoot bevestigt ze voor zichzelf dat waar ze van schrok pijn oplevert.

Als ze haar hoofd stoot is dat toch haar probleem, niet het jouwe. Kun je ook gewoon tegen haar zeggen, hoor, kan soms heel verhelderend zijn voor het paard als je dat doet. Clown
Maar oefen ook zoveel mogelijk op plaatsen waar ze niet haar hoofd kan stoten. Bijvoorbeeld in de bak met een lang touw aan het halster, zodat ze ook niet direct een snuk aan het halster krijgt. Gewoon uitzoeken welke bewegingen van jou ze moeilijk vindt en daarmee bezig gaan. Verder veel zachte aanrakingen, gebruik daarvoor TTouches, met name langs haar neus.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:28

Kan ze wel goed zien? Knipoog misschien ziet ze met een oog minder?

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:47

Mijn paard ziet gewoon goed. Is volledig gekeurd en is toen ook naar de ogen gekeken. Maar misschien was de vraag voor een van de anderen met het zelfde probleem bedoelt??

Heb wel het gevoel dat we vandaag een soort van doorbraak hebben gemaakt. Zoals ik in mijn beging post al zei zijn we bezig om hem zadelmak te maken. En op een gegevenmoment kom je op het punt dat je er toch eens op moet. Dus je begint met hangen links en rechts... Ging allemaal prima, ietsje spanning maar na een paar keer herhalen helemaal goed. Dan ga je jezelf een keertje op drukken en kom je dus hoger... Paniek in de tent, hij bleef wel goed staan maar vond het doodeng en stond flink te bibberen, Dus er voor gekozen om niet als mens zijnde verder te gaan. Op stal hebben we een opgevulde kinder overal vol met plastic, zijn we daar mee aan de gang gegaan. Dus op zijn rug plaatsen en heel voorzichtig omhoog brengen, hij vond het heel eng maar na een paar keer herhalen durfde hij zelfs te zuchten. en vond hij eigenlijk die pop wel heel interessant en wilde hem uitvoerig besnuffelen.
Later op stal gezet en samen met stal genootjes de overige werkzaamheden gedaan. Inneens viel het me op dat hij niet meer als een ideoot naar achteren springt als ik mn handen omhoog deed ofz, wel een schrikreactie maar daarna gelijk gevolgt door even nieuwsgierig te komen kijken wat het nou was.

Klinkt misschien raar maar denk wel dat het een wel een verband houd met de training, dat hij echt iets vertrouwen heeft gekregen of heeft geleerd dat niet alles wat beweegt eng is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:52

de merrie die ik verzorg vond het ook vreselijk als je naast haar omhoog kwam.
dat heb ik eigenlijk best eenvoudig opgelost:

ik ben naast haar heen en weer gaan springen Haha!
net alsof je opstapt zeg maar?
maar dan gewoon alleen springen,eerst los, toen tegen haar aan en uiteindelijk er op.
scheelt een hoop stress als je dat er bij doet..

blijft hoe dan ook een apart dier, ze staat nu al 3 jaar bij ons op stal,maar blijft schrikken van bepaalde handelingen.
tja is niet anders, ik houd er wel wat rekening mee maar het veranderd ook niet.

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:28

dat springen zijn we al vanaf dag één mee bezig, vond hij in het begin dood eng, maar nu geeft hij geen kik meer... alleen als we hoger komen dan hangen dan vind hij het weer dood eng.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:29

LJDKZI @ even een vraagje,er gaat na je laatste post een lichtje branden. Pling
hoe groot is jouw paard?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:42

Is het misschien niet nog wat onwennigheid omdat hij nog niet zo lang bij jullie op stal staat?

Ik zou je aanraden, wanneer hij schrikt dit gewoon te negeren. Wanneer je hem dan aanhaalt, zeg je min of meer: ow, ja klopt dat was ook eng. Ga je gewoon door met je normale bezigheden, went het waarschijnlijk vanzelf.
Wel zal er veel tijd overheen gaan. Vaak met je hand rustig richting hoofd gaan, dat hij dit minder eng gaat vinden en uiteindelijk kan hij steeds meer hebben.
Mijn bijrijpaard was ook ontzettend schrikachtig hierin toen hij net hier op stal stond. Ik zelf ga er altijd vrij rustig mee om, maar een vallende jas is niet te voorkomen. Hier moet hij maar aan wennen eigenlijk.
Toen de grootste schrik ervan af was, ben ik juist met opzet gaan 'gooien' met spullen om hem hierin wat meer te laten wennen.
Ondertussen gaat het eigenlijk heel goed, tuurlijk schrikt hij nog wel als er een soort slaande beweging zijn richting in wordt gemaakt (zwaaien of dergelijks), maar denk dat dat ook wel natuurlijk gedrag blijft van een dier.

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 23:01

@ mariska32 ik weet niet precies hoe groot hij is op de centimeter af, maar hij is minimaal 1.70 en waarschijnlijk nog wel groter.