Deken'merken', welke zijn goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Deken'merken', welke zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:04

Tegenwoordig heeft elk merk wel weer tig verschillende dekens in zijn collectie! Ik zie onderhand echt tussen de bomen het bos niet meer..

Voor mijn iets wat stevige tuigpaard merrie zoek ik een 200 of 300grams winterdeken, aangezien mijn oude deken nogal wat kale plekken veroorzaakt. Om een of andere reden zakken al mijn (goedkopere) dekens naar achter, waardoor de voorsluiting vrij strak komt te zitten.
Daarom ben ik aan het kijken voor een beter merk deken. Maar je hebt tegenwoordig: bucas, rhino, rambo, amigo etc etc.
Wat mij overigens ben deze duurdere dekens op valt is dat deze allemaal geen loopsplit hebbe, terwijl die goedkopere (harry's horse, pagony etc) dat allemaal wel hebben.

Wie kan mij adviseren?

Pistasche

Re: Deken'merken', welke zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:06

Ik ben al 2 jaar tevreden met m'n harry horse deken! Harry's Horse heb ik voor Jazz (kleinere pony) voor Nirvano (stevige fjord) hebben we een BR deken, die is ook heel fijn.

De BR dekens bevallen hier bij de grotere paarden het best!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:15

Ik heb nu een regendeken (met fleece) van Harrys Horse, die geeft volgnes mij kale plekken op de borst (zijkanten) en een 200grams van pagony, maar die heeft nu dus kale plekken onder de sluiting..
Ik wil gewoon eens een deken die goed blijft liggen, zonder ergens te trekken of kale plekken te veroorzaken!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:39

ik ben zeer tevreden over de horseware rhino dekens. Mijn paarden heb geen last meer van schuurplekken Haha!. Ik gebruik ook BR dekens. Een paard krijgt hier wel schuurplekken van, maar die is dan ook erg breed van voren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:40

Qua prijs-kwaliteit verhouding ga ik voor: HH en BR Haha!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:41

Ik heb heel tevreden met Bucas. Hij heeft dan wel geen loopsplitten, maar hij past perfect en geeft geen kale plekken. BR past ook prima, maar scheurde snel bij mij.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:41

ik ben overgestapt op Weatherbeeta dekens, echt super pasvorm
de kleine loopsplit zt van voor dus veel loop vrijheid
en een mooie grote staartflap,is erg fijn voor mijn pony die overdag buitenstaat

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:44

Ik ben ook erg te spreken over horseware dekens en BR al krijgt die van mij er op de borst wel wat schuurplekjes van maar het valt mee, verder een heel fijne deken! Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:45

S&K!

ik heb voor mijn pony de panther, fijne pasvorm, is heel stevig en na 7 jaar gebruik nog steeds waterdicht

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:01

Zweer bij Horseware, Rhino en Amigo.
Super pasvorm ligging goed waterdicht en geen schuurplekken meer!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:05

Alle dekens die je paard passen zijn goed over het algemeen Vork
Ik heb een mooie deken van HKM die mijn pony niet past, die is veel te wijd bij de hals waardoor hij gaat hangen en inregenen, terwijl hij voor een paard met brede boeg waarschijnlijk wel super is.
BR fashion past mijn pony super, omdat hij zo'n smalle hals heeft, voor de rest blijft hij netjes liggen en heeft een fijne voering.
HH past goed door de aparte maatvoering, 185 is vaak te groot en 175 net te klein, bij HH past 175 precies.
Pagony past ook prima omdat deze ook een smallere hals heeft.

Amigo, Bucas ed past vaak niet omdat ze een te grote hals hebben en bovendien net een jurk zijn vanwege de korte beentjes van mn pony (1.40 m. met 185 dekenmaat), dekens die op de knieeen hangen vind ik niet zo geslaagd Vork

queen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:08

Ik ga voor HORSEWARE. Zijn ook goed te reinigen en zeer stevig

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:11

Ik denk dat het erg per paard afhankelijk is. Wat bij het ene perfect past, kan bij de ander wel als een hobbezak zitten.
Bij mijn rijtypische Tinkermerrie zit tot nu toe nog het beste het oude model BR (denk dat die deken een jaartje of 8 oud is) en Harry's Horse (maar daar ben ik niet echt 100% tevreden over).
Voor mijn 4.5 jaar oude flink brede Shet heb ik sinds 1.5 jaar de Everline deken van Busse. Echt een topdeken OK dan!
http://www.busse-reitsport.de/everline/everline_decke.php

Geen schuurplekje gehad (ondanks dat hij geschoren is en zijn uitvoering zonder loopsplitten is), uitstekende ligging (altijd zonder bilriemen gebruikt want die waren veels te lang Knipoog ), 100% waterdicht en zeer goed ademend, en zeer scheurvast ondanks 2 zeer speelse en jonge Shetruinen.

Ik wil deze deken ook eens voor mijn Tinker uitproberen. Enig nadeel is dat ze nogal prijzig zijn en een 2e nadeel is: ze zijn niet echt gemakkelijk in heel Nederland verkrijgbaar Clown

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:13

Schuurplekken op de schouders hebben volgens mij meer te maken met de stof waaruit de deken gemaakt is(én natuurlijk de pasvorm) dan het al dan niet aanwezig zijn van loopsplitten.
Ik heb nu ook als onderdeken een Horseware Amigo,die is ook aan de binnenkant gemaakt van gladde stof,en geen schuurplekken meer(paard loopt hele dag op de wei,met dekens).
Als bovendeken heb ik een Bucas:ondertussen 6 jaar uit,tot op de naad versleten maar nog steeds super waterdicht.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:15

Ik ben ook van de Horseware dekens, maar heb paar weken terug een deken van Horze gekocht en die vind ik ook prima zitten Ja

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:17

wheaterbeter heerlijke deken. fries past hem perfect ondanks zn brede borst en heerlijke lange brede staartflap

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:22

flettie schreef:
Ik wil deze deken ook eens voor mijn Tinker uitproberen. Enig nadeel is dat ze nogal prijzig zijn en een 2e nadeel is: ze zijn niet echt gemakkelijk in heel Nederland verkrijgbaar Clown

nickyu levert Everline toch?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 23:39

Die wheaterbeta hoor ik meerdere goede verhalen over en deze zijn voor mij ook wel betaalbaar, als ik het me goed herinner.

Overigens hoe kan je een deken goed passen? Je kunt hem natuurlijk op leggen en kijken of het goed zit, maar dan weet je nog niet of hij naar achter gaat glijden of zo.
Hoe testen jullie je nieuwe deken? (met de mogelijkheid om hem nog te kunne ruilen)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:42

Ik heb alle merken wel ongeveer gehad maar rambo vind ik het beste. Superkwaliteit en een hele goede pasvorm en gaat jaren mee. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat!
Heb ook nog een staldeken van equitheme en die bevalt ook goed. Alle andere merken als HH e.d. vind ik maar matig. Pasvorm niet echt goed (heb friezen).

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 23:43

Equitheme heb ik ook een dekje van en vind dat ook super prijs-kwaliteit. Dus ga ook die dekens maar eens opzoeken!

edit: Ik wil inderdaad ook gewoon echt een goede deken. Want ik heb nu opzich genoeg dekens en ze zijn nog prima (waterdicht en heel), dus niet nodig om nieuwe te kopen. Dus ik wil er alleen een kopen die echt perfect ligt. Misschien straks wel in de uitverkoop in febr/maart Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:45

ik heb veel soorten op mijn pony gehad die toch niet goed zaten na een tijd
ik heb deze WB gekocht omdat een kennis al jaren tevreden met deze dekens haar paarden aankleed Knipoog
ik heb er 1 gekocht en gelukkig zit hij super, vandaar dat ik nu alleen nog maar WB dekens heb

ik ben alleen overgestapt naar de halve hals dekens, de mijne is geschoren en staat in een buitenbox en overdag buiten
dan vind ik halve hals dekens fijner

ik heb een WB te koop Schijnheilig mocht je interesse hebben Knipoog

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:01

Ik vind QHP een goed merk, die gaat bij mij nooit kapot. Ook BR is goed.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:50

BrittKitt schreef:
flettie schreef:

nickyu levert Everline toch?

Zou kunnen maar ik kan ze ook via Kiela Ruitersport in Emmen krijgen of via het winkeltje van de plaatselijk zadel- en tuigenmaker hier in Duitsland.
Het was meer een opmerking naar de rest van bokt dat het wel eens lastig kon zijn om een verkooppunt te vinden van Busse Knipoog
HKM is voor mij bijvoorbeeld ook heel gemakkelijk aan te komen: de fabriek zit hier een dorp verder op Clown

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:54

De pagony met loopsplitten bevalt mij erg goed. Mijn kwpn-er had altijd heel snel schuurplekken en sinds vorig jaar heb ik een pagony geprobeerd. Pas echt tegen het einde van de winter februari/maart begint het ietsje kaler te worden, maar voor de rest bevalt deze veel beter dan bv zijn vorige eskadron deken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:55

IR! erg fijne en stevige dekens! heb dit jaar de eerste gekocht voor de 3 jarige, maar de anderen komen dit jaar of volgend jaar ook onder een IR te staan Pling
goede pasvorm, fijn verstelbaar, fijne gespen/sluitingen en met loopsplitten en erg goed waterdicht!