paard moet plassen als hij me ziet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moi22

paard moet plassen als hij me ziet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 17:57

Sinds ik met mijn paard op onze huidige stal sta heeft hij de rare gewoonte ontwikkeld om zodra hij mij ziet aankomen achter in zijn stal te gaan plassen. Zodra hij klaar is komt hij me dan hinnikend gedag zeggen (soms ook andersom). Dit doet hij alleen wanneer hij op stal staat, wanneer hij in de wei of paddock loopt wanneer ik kom komt hij wel naar me toe maar plast hij niet.

Nou heeft hij wel meer gekke gewoontes dus had zoiets van zal wel maar vanmiddag sprak ik een stal genootje die vertelde dat haar paard dat ook bij haar doet. (paarden staan in verschillende gangen dus kunnen het niet van elkaar hebben afgekeken o.i.d.)

Doordat mijn paard hier blijkbaar niet de enige in is ben ik toch gaan denken dat dit gedrag een sociale functie of andere betekenis heeft alleen heb ik geen idee welke.

Zou iemand mij hier misschien wat meer over kunnen vertellen???

viv77

Re: paard moet plassen als hij me ziet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:01

Ik denk dat je paard weet dat als je komt hij aan het werk moet en dan "weet"dat hij niet aan plassen toekomt..Dus het er meteen uitgooit..Geloof dat meer paarden dat doen, je hoort ook wel vaker dat ze mesten als je komt..
Lijkt me eigenlijk ook best logisch, maar weet niet of paarden zo denken..
Je hebt in ieder geval nooit last van een paard die moet plassen tijdens het rijden, want als ze echt moeten voel je dat ook echt met rijden..

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:17

zodra ik mn paard van het land gehaald heb, dan zet ik hem altijd eerst even in zijn stal voordat ik ga poetsen en opzadelen.. dan gaat hij ook altijd eerst plassen. netjes opgevoed dus Lachen haha.. zo zie ik het zelf iig graag Knipoog
hij weet dat hij daarna aan t werk wordt gezet..

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 00:33

Dank jullie wel voor de reacties.

@viv77: Ik heb daar ook wel eens aan gedacht maar ik geloof er niet in dat dieren in de toekomst kijken als je snapt wat ik bedoel. Mensen plannen dingen zo van nu ga ik dat en straks dat. Ik studeer diergeneeskunde en ons wordt altijd geleerd dat een dier in het hier en nu leeft. Hier zijn geen bewijzen voor dus het kan zijn dat je gelijk hebt maar onderzoek hiernaar is gewoon heel moeilijk en voorlopig lijkt het erop dat dieren niet vooruit kijken.

Wat wel kan i.m.o. en misschien bedoel je dat, dat het een vorm van aangeleerd gedrag is. Het gekke is alleen dat hij vrij makkelijk is wat betreft plassen. Als hij na het rijden een tijdje onder het solarium oid staat plast hij ook regelmatig op het beton of de matten. Mijn pony ging bij wijze van spreken nog liever dood dan dat ze dat deed. Verder is aangeleerd gedrag vaak gedrag wat direct belonend is. Behalve dat zijn blaas (waarvan het me wel heel toevallig lijkt dat deze altijd vol is als ik kom) leeg is kan ik er niets belonend aan bedenken.

@BiancaSLC: Wat jij zegt doet hij (en het gemiddelde paard dat ik ken) ook maar ik denk niet dat dat is om tijdens het rijden niet te hoeven. Bij ons op stal wordt in principe de box uitgemest wanneer het paard buiten loopt en wat is er dan lekkerder als je binnenkomt dan plassen op schoon stro Knipoog .

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:41

Mijn ruin plast ook steeds als hij mij ziet aankomen, en beest staat 24 op 7 buiten en hoeft niet te werken als ie me ziet...
Hoe verklaren we dat dan? Haha!
Denk dat het eerst per toeval gebeurd is, en hij er nu zijn gewente van gemaakt heeft.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:37

ik heb op een drafbaan stage gelopen..en als je de stallen binnen kwam ging de eigenaar fluiten en gingen ze allemaal plassen..echt heel appart en ze deden het allemaal..wel een grappige ervaring om mee te maken haha..

ter info: dit deden ze expres zodat de paarden geen volle blaas hadden tijdens de training..Clown

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:44

moi22 schreef:
Dank jullie wel voor de reacties.

@viv77: Ik heb daar ook wel eens aan gedacht maar ik geloof er niet in dat dieren in de toekomst kijken als je snapt wat ik bedoel. Mensen plannen dingen zo van nu ga ik dat en straks dat. Ik studeer diergeneeskunde en ons wordt altijd geleerd dat een dier in het hier en nu leeft. Hier zijn geen bewijzen voor dus het kan zijn dat je gelijk hebt maar onderzoek hiernaar is gewoon heel moeilijk en voorlopig lijkt het erop dat dieren niet vooruit kijken.

Als ik op zondagochtend voor 9 uur op stal kom, dan zijn ze allemaal onrustig, dan is het wedstrijddag. Normaal gesproken poets ik, zadel ik op en ga ik rijden. Op wedstrijddag poets ik, vlecht ik en dan heeft mijn merrie al drie keer gemest van opwinding.
We hadden hier zelfs een paardje dat zelf al de wagen op liep, niet op 'gewone' dagen, alleen als ik met mijn witte dekje en andere spullen aankwam dan normaal. Als ik klaar was met zadelen liep meneer de wagen al op. Dat zegt toch ook wel dat paarden weten wat er 'volgt'. Dus als jij op stal komt, weet je paard dat ie een aaitje krijgt, jij je spullen pakt, hem uit de stal haalt en gaat poetsen en rijden. Prachtig als ie dan nog even snel plast, topknol! Haha!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:45

moi22 schreef:
Doordat mijn paard hier blijkbaar niet de enige in is ben ik toch gaan denken dat dit gedrag een sociale functie of andere betekenis heeft alleen heb ik geen idee welke.

mij is verteld dat paarden dit doen omdat ze als ze hun plas in hun blaas hebben dit warmte geeft, als jij komt krijgt hij eten en dat geeft weer nieuwe energie om op te warmen, en kan hij zijn blaas leeg laten lopen.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:47

mijn pony waar ik nooit wat mee doe ,
doet het ook echt heel opvallend waar ze ook is in de stal of in de paddox,
is volgens mij een soort van stress,
als ze me ziet krijgt ze meestal wel een pluk hooi of wortels of zo,
en dat vind ze erg belangrijk!!!!

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 12:30

Ok misschien is het dan toch aangeleerd gedrag. Ik dacht dat het misschien dominantie (kan me bij hem niet voorstellen, hij doet alles voor me en probeert me bijna nooit uit) of juist onderdanigheid ofzo was.

Citaat:
ik heb op een drafbaan stage gelopen..en als je de stallen binnen kwam ging de eigenaar fluiten en gingen ze allemaal plassen..echt heel appart en ze deden het allemaal..wel een grappige ervaring om mee te maken haha..

ter info: dit deden ze expres zodat de paarden geen volle blaas hadden tijdens de training..Clown

Knap dat je dit een hele stal aan kunt leren. Maar snap dat dat in dat geval wel functioneel is. Als het om snelheid gaat is het toch wel handig dat je zo min mogelijk gewicht meezeult en alle beetjes helpen.

luxx schreef:
mij is verteld dat paarden dit doen omdat ze als ze hun plas in hun blaas hebben dit warmte geeft, als jij komt krijgt hij eten en dat geeft weer nieuwe energie om op te warmen, en kan hij zijn blaas leeg laten lopen.

Dit zou kunnen in de winter als ik begrijp wat je bedoelt maar in de zomer bij 30 graden zou hij het dan liever kwijt zijn dan bij zich hebben en dan hij het ook...

Bonita_Bon schreef:
Dus als jij op stal komt, weet je paard dat ie een aaitje krijgt, jij je spullen pakt, hem uit de stal haalt en gaat poetsen en rijden. Prachtig als ie dan nog even snel plast, topknol!

Dat is ie zonder dat plassen ook al hoor Haha!

En tsja wat dat mesten betreft dat doet ie ook wel. Als we een zware training hebben mest ie veel meer dan wanneer ik gewoon rustig met hem bezig ben. Verder staat hij bij het opzadelen een dag na een zware training ook te mesten wat hij na een lichte training niet doet. En met vlechten valt er ook standaard 3x wat aan de achterkant uit Nagelbijten / Gniffelen .

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:54

haha grappig:P ik had wel dat mn verzorg paard de gewoonte had om als ik m dan uit zn stal had gehaald, ging die op de poetsplaats gelijk staan poepen, voordat ie dat had gedaan stond ie niet stil... Tong uitsteken

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:58

Mijn paard doet het als ze gevoerd wordt. Als ik aankom met de kruiwagen, hinnikt ze even en gaat dan eerst plassen voordat ze gaat eten.. Grappig te lezen dat andere paarden ook deze gewoonte hebben, als er iets gebeurd.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:02

Die van mij doet het ook om te voorkomen dat hij niet met volle blaas aan werk gaat dus ik zeg vaak "stoom jij nou ff klaar en ik haal de spullen op" Clown dan gaat hij ondertussen ff plassen en poepen Clown

FabrieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:15

Op mijn stagebedrijf deden ook al de paarden dat. Waarschijnlijk omdat ze weten dat ze dan aan het werk moeten, en dan geen tijd hebben om te plassen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:18

Mijn paard doet ook zoiets, als ik naar haar ga als ze in de wei staat gaat ze altijd eerst poepen.. Tong uitsteken

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:21

En ik maar denken dat die van mij zo maf is Bloos

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:28

ik heb ooit gehoord dat het een soort onderdanigheid is. Bij ons op stal zijn er ook paarden (merries voornamelijk) die dat doen. Zodra je gaat voeren gaan er een aantal staan plassen. Of als je 's morgens vroeg binnenkomt, staan ze gelijk te plassen.
Over het mesten zie ik dat als paarden weten dat ze leuke dingen gaan doen (wedstrijd, buitenrit) er prompt om de 5 minuten gemest wordt. Dat is van de spanning. Ga je wat anders doen als anders, weten ze het direkt en dan moet er uitgebreid gemest worden.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:30

die van mij deed het ook, maar dan voordat je ging voeren, ging ze eerst even uitgebreid plassen, en dan pas eten Haha!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:32

Whaha Tong uitsteken Dat doet die van mij ook, alleen staat die van mij op de wei. Ziet ze mij aankomen, plast ze snel en komt dan op me aanlopen al hinnikend. Haha!
Volgens mij vergeet ze tijdens het grazen te plassen (je kent dat ook wel, dat je zo drukt bezig bent met iets en je voelt dat je moet plassen maar toch doe je voort met wat je bezig was ipv naar de wc te gaan) en denkt ze voordat ze naar me toekomt 'ik ga even snel plassen Clown ' omdat ze dan toch stopt met grazen als ze naar me toekomt. Tong uitsteken
Ik zeg maar iets ... Koe

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:37

die van mij doet het ook als ik aankom op stal en ze staat binnen,negen van de tien keer gaat ze plassen.ik denk zelf dat ze het uit een pepaalde vorm van stres doet,weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven!ik ben degene die haar voer en buiten zet,en dus weet ze dat ze brok krijgt van mij,misschien is het wel een vorm van ontspanning,weet het eigenlijk niet,wel weet ik dat als de trailer aan komt rijden om haar mee te nemen op wedstrijd ze altijd gelijk begint te poepen.en dat is ook een vorm van stress of antousiasme.raar paard haha

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:39

misschien durft ze niet te plassen als ze alleen is

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:41

Bij mij plassen ze alle drie als ik op voertijd binnen kom.
Dus alleen met voertijd, kom ik op een ander tijdstip doen ze het niet.
Volgens mij heeft het dus niets met werk te maken.
Ben ook wel benieuwd waarom ze dit doen.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:45

Die van mij doet het heel vaak als ik haar uit de wei wil halen Knipoog

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:48

Mijne doen het ook allebei. Vooral voor het voeren. Grappig om te lezen dat meerdere paarden dit doen!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:55

brenniie schreef:

Toen ik nog op een manege reed, reed ik graag op een pony die altijd onder de les moest plassen.
Toen moest ik ook altijd fluiten van de instructeur, later kwamen we erachter dat de pony deed of ie moest plassen om tijd te rekken...xD