Wijken in de L1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

modansa

Wijken in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:07

Hallo

Ik vroeg me af of je bij de L1 nou alleen maar een paar paardlengtes mag wijken of ook helemaal tot de hoefslag.
Ik wijk namelijk vaak tot de hoefslag, maar ik kreeg er 2 vieren voor omdat dat niet mocht volgens de juri Huilen
In het proeven boekje staat dat je minimaal 5 meter moet wijken dus datekend volgens mij dat je ook tot de hoefslag mag wijken

Hoe wijken jullie meestal in de L1 ???
en mag je nou wel of niet tot de hoefslag

groetjes
Pling

Suprice

Re: Wijken in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:09

Nou de meeste juryleden willen het niet zien tot de hoefslag, want het gaat ook om het rechtstellen en recht vooruit rijden daarna. En tot de hoefslag hoeft pas in het L2, dus waarom zou je tot de hoefslag wijken?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:11

Minimaal, dus je mag doorrijden tot de hoefslag. Maar dan moet je wel netjes wijken zoals het moet. En het beste is ook om 2 kanten even ver te wijken.
Persoonlijk zou ik nooit te ver doorwijken, je krijgt er niet meer punten voor, maar als de laatste metersniet goed gaan wel minder punten. Dus tenzij je er zeker van punt dat je super kunt wijken tot de hoefslag zou ik voor een meter of 6-7 gaan en dan goed.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:11

Je moet minimaal 5 meter wijken. Als je 10 meter wil wijken mag dat wel.
Alleen als je 5 meter goed wijkt en daarna 5 meter slecht houd je een onvoldoende over terwijl je een hoog cijfer had gehad als je het bij 5 meter had gehouden.

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:11

maar waarom zetten ze dan gewoon niet in de proeven maar 5 meter wijken. Bij mij gaat het makkelijker tot de hoefslag daarom deed ik dat, maar ben dat nou wel afgeleerd Pling

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:12

Je mag gewoon tot aan de hoefslag rijden. De rest is kletskoek Haha!

Voor paarden die minder goed wijken kan het handig zijn om niet meer dan 5 m te wijken en dan netjes recht te stellen. Voor de makkelijke wijkers kan je ook een stuk verder tot bijv 8-9 m en dan rechtstellen of gewoon tot aan de hoefslag en ook daar netjes rechtzetten.

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:14

Het wijken gaat bij ons altijd super goed. De vorige keer had ik er zelfs een 9 voor. Toen ik deze wedstrijd reed wist ik ook zeker dat het wijken goed en gelijkmatig ging aan bijde kanten netjes voor de letter op de hoefslag komen enz

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:18

Alleen als je paard over de schouder weg loopt en je wijkt dan tot de hoefslag door is dta een extra bevestiging van dat het niet gaat meevallen om hem weer netjes recht te stellen.
Als ik jureer en ze wijken tot de hoefslag heb ik vaak wel het gevoel dat het paard het overneemt en dat er daardoor tot de hoefslag wordt geweken.

Een enkele keer wijkt wel eens iemand met een coorect aan de hulpen staand paard tot de hoefslag en die krijgen dan gewoon de punten. Vaker zijn het de paarden die niet helemal goed aan de hulpen staan en dat zie je in de oefening terug.

Zelf geef je aan dat het makkelijker is tot de hoefslag te wijken, dus ik denk dat er in jouw wijken misschien ook wel iets anders nog niet helemaal bevestigd is.

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:24

raket schreef:
Alleen als je paard over de schouder weg loopt en je wijkt dan tot de hoefslag door is dta een extra bevestiging van dat het niet gaat meevallen om hem weer netjes recht te stellen.
Als ik jureer en ze wijken tot de hoefslag heb ik vaak wel het gevoel dat het paard het overneemt en dat er daardoor tot de hoefslag wordt geweken.

Een enkele keer wijkt wel eens iemand met een coorect aan de hulpen staand paard tot de hoefslag en die krijgen dan gewoon de punten. Vaker zijn het de paarden die niet helemal goed aan de hulpen staan en dat zie je in de oefening terug.

Zelf geef je aan dat het makkelijker is tot de hoefslag te wijken, dus ik denk dat er in jouw wijken misschien ook wel iets anders nog niet helemaal bevestigd is.

oke bedankt, ik zal er is op letten maar naar mijn gevoel is dit helemaal niet zo
maar kan het altijd mis hebben. ik zie me zelf natuurlijk niet rijden.
Bloos maar het is dus wel toegestaan om tot de hoefslag te rijden.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:43

Het zou in principe wel mogen maar jury's zien het volgens mij liever niet.. Ik vind het makkelijker om weer recht te stellen op de hoefslag (dit gaat zowat automatisch) en omdat je daar 'steun' hebt van de bakrand.
Na 5 meter rechtstellen vind ik veel moeilijker..
Ik wijk altijd tot ong. een meter voor de hoefslag en stel daar recht

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:48

Dat is verschillend per jury! De een vind het niet erg de andere wel!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:52

Die van mij heb ik pas net het wijken er in zitten en haalden dus eerst maar net de 5 meter, het gaat nu beter en nu halen we wel wat meer.
Maar zou dan idd tot 1 of 2 meter tot de hoefslag rijden en dan je paard opvangen en rechtstellen, dat is volgens mij idd wel iets wat ze willen zien.
Die laatste meters doet mijn paard ook makkelijker omdat hij dan graag op de hoefslag gaat Knipoog

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:14

Als de eerste meters nou niet goed gaan is het misschien juist verstandig om wat verder richting de hoefslag door te gaan. Dan kun je nog even corrigeren en laten zien dat je het wel goed kan.

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 16:19

oke bedankt voor de reactie's. Bij mij gaat het opzij gaan van het wijken super makkelijk en het rechtstellen ook redelijk goed. Maar ik merk wel aan de reactie's dat jury liever gewoon 5 meter zien. nou ja ik dacht dat tot de hoefslag juist beter was niet dus Clown

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:21

Als ik jou was zou ik gewoon lekker laten zien dat hij fijn wijkt en dan gewoon zorgen dat je hem weer recht rijdt voordat je op de hoefslag komt. En probeer idd mooi beide kanten even ver te wijken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:09

Als je paard correct kan wijken, dan kan je rustig doorwijken tot de hoefslag. Helaas is het in de praktijk zo dat veel combinaties het wijken onvoldoende beheersen.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:07

Ik vind het raar dat de jury dat niet goedkeurt, want in proevenboekje staat minimaal 5(?) meter ofzo wijken dus dan mag je ook tot aan de hoefslag. Staat nergens waar het niet mag..

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:56

WiskyBokjes schreef:
Ik vind het raar dat de jury dat niet goedkeurt, want in proevenboekje staat minimaal 5(?) meter ofzo wijken dus dan mag je ook tot aan de hoefslag. Staat nergens waar het niet mag..

Wat er btw wel bij staat; daarna rechtuit. Wanneer je net voor de letter op de hoefslag komt vast er weinig meer rechtuit te rijden...

Ixion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:05

Toen ik in de L1 zat ree ik gewoon de helft, da is 5 meter, een pas meer of minder maakt niet uit, maar het is de bedoeling dat je rond de 5 meter zit, want in het L2 is het 10 meter, tot de hoefslag.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:11

AniekR schreef:
WiskyBokjes schreef:

Wat er btw wel bij staat; daarna rechtuit. Wanneer je net voor de letter op de hoefslag komt vast er weinig meer rechtuit te rijden...

Maar rechtdoor is rechtdoor vind ik dan Nagelbijten / Gniffelen

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:12

WiskyBokjes schreef:
AniekR schreef:

Maar rechtdoor is rechtdoor vind ik dan Nagelbijten / Gniffelen

Daarom zal ik niet 10 meter wijken tot de hoefslag, als je dat maar net redt. Maar netjes op tijd stoppen, rechtstellen en nog even een aantal meters rechtuit rijden Knipoog
Want direct de bocht door is niet rechtdoor Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:33

Rechtuit is wat ander dan rechtdoor natuurlijk. Ik denk dat ze voornamelijk duidelijk willen zien dat je hem rechtstelt en dus niet in de lengte buiging de bocht doorjakkert Tong uitsteken

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:43

in de L1 moet je iig 5m wijken, maar je mag wel tot de hoefslag
maar als je links tot de hoefslag gaat dan moet je dit rechts ook doen, en andersom Knipoog
maar de meeste jury's zien liever in de L1 dat je niet tot de hoefslag gaat, maar weer netjes recht stelt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:04

Mij maakt het als jury niks uit. Als het netjes gebeurt krijg je gewoon de punten. Een paard kan ook bij 5 meter over de buitenschouder vallen. En rechtstellen moet je ook als je 10 meter wijkt en dan op de hoefslag komt.
Dus of het nou 5 of 10 meter is, of daar tussenin, je moet gewoon het punt krijgen dat je verdient.
Ik ga dus ook niet kijken of er links en rechtsom even veel meters gedaan worden.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:30

In principe best verwarrend, ik bedoel als je enkele passen middendraf moet rijden word het ook vaak niet op prijs gesteld als je op de hele diagonaal de middendraf rijd, omdat er dan slechts enkele passen worden gevraagd.

Dit is natuurlijk ook een kwestie van het terugrijden en veruimen van je paard wat ze graag zien, maar met wijken is dit toch net zo, dan willen ze zien dat je je paard op tijd weer recht kunt stellen zonder dat het zich over de buitenschouder eruit knalt.