Hoe om te gaan met heet paard tijdens buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby_Star

Hoe om te gaan met heet paard tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 21:37

Ik heb een paard dat tijdens buitenritten in de galop niet te houden is. Ze gaat snoeihard. Als ik geen galop doe, merk ik dat ze zich gaandeweg opfokt en steeds probeert toch te gaan galopperen. Ook bokt ze als ze aangaloppeert.

Ik heb geprobeerd of het helpt om door te galopperen tot ze erg moe is. Maar dan wordt ze niet rustiger, maar heter.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paard normaal gaat galopperen tijdens een buitenrit? Ik rijd tijdens de buitenritten met een ringmartingaal. Werkt een thiedeman beter?

Lutjehorsy

Re: Hoe om te gaan met heet paard tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:48

Is dit probleem er alleen als je op buitenrit bent?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:36

ik lees even mee, heb het zelfde probleem. Echt een racekever van een pony. Het thiedeman en pessoa geprobeert maar hij heeft overal lak aan en rent er dwars doorheen...
In de bak is hij nu na 3 jaar wel braaf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:08

Rij je in een groep, alleen of met één rijmaatje? Wat is je normale gedrag bij een buitenrit? Stap je veel of juist weinig? Hoe lang of kort hou je de teugels? Hoe gedraagt je paard zich als je in de bak rijdt? Is ze dan ook snel opgefokt? Hoe reageer jij als zij opgefokt raakt?

Martingaal of thiedemann maakt een paard niet minder heet. Martingaal is in jouw geval waarschijnlijk wel nuttig om te zorgen dat het hoofd van je paard niet teveel omhoog gaat, ze klinkt als eentje met vrij wat arabierenbloed erin.
Belangrijkste punten van aandacht voor jou zijn:
-zelf rustig blijven, let hierbij op je ademhaling, die moet je diep en rustig houden
-niet aan de teugels gaan trekken, dit stimuleert alleen maar, rij zoveel mogelijk met een lange teugel (dit zal in eerste instantie vooral in stap moeten zijn, verwacht ik)
-rij samen met iemand die zijn/haar paard GOED onder controle heeft en zich kan aanpassen aan jou, dus geen groepen meiden die willen crossen
-bokken bij aangalopperen kan uit frustratie zijn, maar ook een balansprobleem, zoek dat eens uit met je instructie.
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-12-08 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote v.d. beginpost verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:15

Wat ik altijd doe, ik rijd het liefst niet alleen. Gewoon een braaf paard meenemen en voorop laten lopen. Teugels niet te kort, ze krijgen dan juist vluchtdwang, martingaal kan daarbij helpen. Niet te veel stappen, maar juist hele stukken draven. Bij mijn paard werkt het uitstekend, wil die hard??? Gewoon op het andere paard sturen, dan remmen ze echt wel af. Vindt wel dat je thuis wel al de nodige controle over je paard moet hebben, is dat niet het geval??? Eerst thuis maar even oefenen je paard onder controle te houden.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:02

Ik ga mee met Udo2001.
Ik heb zelf ook een hittepetittie.. hoe korter ik de teugels pak, hoe heter hij wordt.
Wat ook echt funest is: altijd overal dezelfde gang doen en veel zelfde ronde rijden.
Ze zijn echt slim en weten precies waar ze mogen galopperen en waar niet. Mijn paard heeft daar in ieder geval een antenne voor.

Ik weet niks van je situatie af in de bak, probeer daar ook kritisch naar te kijken. Veel dingen buiten zijn op te lossen in de bak.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:19

Ik heb dit ook gehad, maar wat bij mij hielp was ophoudinkjes maken, of gewoon hele korte stukjes galopperen, afwisselen met draf. En dat steeds uitbouwen.
Ik weet niet of dit bij jouw helpt hoor Knipoog

girly_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:43

Ik denk dat een tiedeman ook wel helpt, en ook steeds overgangen blijven rijden dat je pony er een beetje aan went en dat ie op het laatst niet zo snel meer gaat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:05

girly_horses schreef:
Ik denk dat een tiedeman ook wel helpt, en ook steeds overgangen blijven rijden dat je pony er een beetje aan went en dat ie op het laatst niet zo snel meer gaat.

En hoeveel hete paarden heb jij gereden? Rolleyes
Een thiedeman helpt niet tegen heet. Een thiedeman is voor een ruiter die tekort schiet in kunde en dan met geweld het paard gaat "tegenhouden". Werkt niet bij een heet paard.

girly_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:33

ik heb 1 heet paard gereden, maar daar hielp het wel bij.. als je dan overgangen blijft rijden dan wil het wel hoor.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:46

als je met z'n tweeen rijd : wat bij mijn paard altijd help als die ander gaat galoperen gewoon blijven draven als die hard wil dan maar in draf en dan is die sneller moe !
als je in je eentje wilt galoperen ga dan slinger dan moet die zovaak overspringen dat hij geen vaart kan maken en trek niet aan de teugels maar laat ze los en vast Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:50

girly_horses schreef:
ik heb 1 heet paard gereden, maar daar hielp het wel bij.. als je dan overgangen blijft rijden dan wil het wel hoor.

dan heb ik mijn twijfels bij Hoe heet dat paard was.. Met overgangen hoef ik bij mijn pony niet aan te komen, dan fok ik hem mega op tot het punt dat hij zo pissig word en ervan gaat bokken... Zig-zaggen heeft exact het zelfde effect.

girly_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:25

als ik een heet paard berijd dan rijd ik niet altijd overgangen, soms als ik in het bos ben dan laat ik hem gewoon gaaan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:41

Zelf rustig blijven! Een stukje laten gaan en weer rustig terug pakken! Niet gaan lopen trekken! Probeer zelf heel ontspannen te blijven, hoe harder jij hem tegenhoud hoe harder hij zal willen! Doe je hand maar eens een stukje naar voren en ga maar staan..praat tegen hem en neem hem na een tijdje rustig terug! Werkte bij het paard dat ik reed wel!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:51

Met hete paarden buiten kun je het best rustige ritten maken voorlopig en niet galopperen, als ze eenmaal weten dat ze ergens op buitenrit mogen galopperen lopen ze zich vaak de hele weg op te fokken...
Dus leer ze accepteren dat een rit ook rustig kan zijn met veel stap (liefst aan een langere teugel) en af en toe een rustig drafje.
Pas als ze daarbij helemaal kunnen ontspannen pak ik er een rustig en gecontroleerd galopje bij...

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:57

Herkenbaar! Mijn paard had voorheen ook nogal de neiging om in galop heet te worden. De rem was zoek en ze was niet meer te houden. Wat bij erg heeft geholpen is zelf rustig te blijven. Ik had de neiging om de teugels strakker te pakken en te verstijven. Ik heb toen telkens een rustig plekje op gezocht waarbij geen gevaar van auto's/ fietsers etc. was en liet haar daar galopperen met een ontspannen teugeltje. Als ze weer veels te hard ging gaf ik wat druk en liet gelijk weer los. Op een gegeven moment ging ze dan wat rustiger en dan beloonde ik haar op mijn stem of met een schouder klopje. Heel uitbundig allemaal maar bij haar werkte het wel. Bleef ze heet dan keerde we om en deden we hetzelfde stukje nog eens net zo lang tot ze wat rustiger werd en ik haar kon belonen. Het heeft even geduurd en soms heb ze ook nog wel der momenten maar we hebben nu in ieder geval een rem haha.
En verder ook je been erbij houden. Mocht die van mij weer keihard gaan dan geef ik wat druk met mijn kuiten, dan weet ze weer even dat ik erop zit haha.
En als je paard heel de rit heet is dan zal ik niet gaan galopperen. Als mijn paard in stap/ draf al niet ontspannen is dan galoppeer ik die dag niet buiten omdat ik dan weet dat ze in galop helemaal los gaat.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:01

Ook ik heb zo'n hete tante op buitenritten.
Ik gebruik dus wel een tiedemann, heb ook een martingaal gebruikt, maar dan kan ik haar niet genoeg bij me houden.
Wat je kan proberen, is aangalopperen, 2 of 3 passen en dan terug naar draf en weer stap. Dan uitgebreid belonen, tijdje rustig aan stappen of draven tot je voelt dat je haar weer onder controle hebt en dan weer een keer aangalopperen, paar passen en weer terug.
Zo kan het het galopperen elke keer een beetje langer uitbouwen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:03

Mijn pony kan zich ook verschrikkelijk druk maken, om niks eigenlijk. Staat dan als een bezetene op de plek te dribbelen, normaal stappen zit er ook niet in en kan iedr moment met me aan de haal gaan. In de loop van de buitenrit is dat wel weg en gaat het goed. Ik ga wel altijd samen met mijn moeder, dus parkeer zijn hoofd op de kont van mijn moeders paard en dan gaat het wel Tong uitsteken

Ga je alleen of met anderen?? Tips e.d. ga ik mee met de bovengenoemde reacties.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:07

Zoals Nouvel pak ik het nu ook aan bij ons hete, kijkerige, maar toch brutale paard. Heb het lang vol moeten houden, maar ondertussen galoppeert ze buiten braaf in een handgalopje en dus niet meer snoeihard. En nog steeds: Als ik merk dat ze niet aan galop toe is, wordt er niet gegaloppeerd, hoe graag ze ook wil.
Moeder van dit paard is erg heet, maar vooral zenuwachtig. Voor haar werkt het soms beter om d'r gewoon een stukje te laten gaan. Dan kan ze even d'r zenuwen kwijt en ontspannen. Meestal is ze dan na 50/100 meter weer prima te rijden.
Wat duidelijk mag zijn: het eerste paard heeft duidelijk last van vluchtgedrag als het eng is, maar kan daarna weer heel snel en goed ontspannen. Rent dus wel weg en let dan nog op weinig!
Tweede paard heeft een stuk minder vluchtgedrag, maar kan wel heel lang doorzenuwen. Ontspanning is daar soms juist even laten gaan. Het tweede paard zal het niet in d'r hoofd halen om je eraf te bokken of je niet meer in de gaten te houden. Die is heel alert op de ruiter.

Dus kijk hoe je paard is en los het vanuit dat karakter op.
Verder worden de meeste paarden van overgangen nog heter.
Ook hetzelfde rondje rijden en steeds op dezelfde stukken hetzelfde doen levert hier erg hete paarden. Ze denken dan dat ze het zelf wel weten, dat is niet handig.
Varieer dus flink in je route, je gangen en rij tussendoor oefeningen zodat ze de gedachten op iets anders dan rennen krijgen.
Soms ook net even doen wat het paard niet verwacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:26

Ik galoppeer om dit reden met mijn eigen merrie zelden buiten, alleen als ik aanvoel dat ze echt goed ontspannen is, anders loopt in een stress toestand en dat vind ik zonde van ons ontspannen ritje...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:28

Patricia schreef:
Zoals Nouvel pak ik het nu ook aan bij ons hete, kijkerige, maar toch brutale paard. Heb het lang vol moeten houden, maar ondertussen galoppeert ze buiten braaf in een handgalopje en dus niet meer snoeihard. En nog steeds: Als ik merk dat ze niet aan galop toe is, wordt er niet gegaloppeerd, hoe graag ze ook wil.

Zo doe ik het ook. Werkt prima. Denk er wel aan dat je dit niet in 3 buitenritjes oplost, het zou heel goed kunnen zijn dat je het komende half jaar niet galopeerd buiten.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:14

Dat klopt helemaal!
Ik ben de hele vorige winter bezig geweest met alleen maar stappen, stappen en nog eens stappen. Heel soms als ze lekker braaf was een drafje erbij.
In oktober begonnen en in februari kon ik een leuke, ontspannen stap-draf rit maken.
Galopperen is er pas vanaf maart/april af en toe eens bij gekomen en nu zijn er nog wel eens ritten dat ik niet galoppeer.

Edit: En dan zegt de buurvrouw (die niet zo heel graag naar buiten durft met d'r paard) als ik zeg dat ze gewoon moet gaan trainen, dat ik makkelijk praten heb. Die paarden zijn toch allebei braaf en verkeersmak? Wat ik nog zeur....
Nou, één keer raden hoezo ze nu braaf zijn en hoezo de oudste idd verkeersmak is. Door úrenlang trainen en oefenen met groot verkeer. Haha!
Punt is: Zij heeft gewoon een ontzettend braaf paard. Ik ben er al een aantal keer mee naar buiten geweest en ze is gewoon echt braaf. Haalt geen rare dingen uit, als ze schrikt, trilt ze een keer, makkelijk over te halen om toch ergens langs te gaan Haha!
Laatst bijgewerkt door Patricia op 29-11-08 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:17

Dat heb ik ook inderdaad.
Ik heb een merrie die heel snel heel gespannen is met rijden.
Ik bekijk gewoon per keer hoe ze zich.
Voelt ze fijn en ontspannen aan draaf ik wat meer als ik er echt een goed gevoel bij heb pak ik een stukje galop, en anders stap ik gewoon heel veel...

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:18

Precies! Die woorden zouden uit mijn mond kunnen komen. Ja

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:19

Patricia schreef:
Precies! Die woorden zouden uit mijn mond kunnen komen. Ja

dan kunnen wij een keer afspreken voor een buitenritje! Haha!