Trailer en verzet probleem, gevaarlijk steigeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myxlea

Trailer en verzet probleem, gevaarlijk steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 20:02

Hoi allemaal Doei!

Nou heb ik mijn allerliefste Winstonpaard. Die een schat van een dier is en geen vlieg kwaad zal doen, niet zal trappen naar andere/mensen etc.

Maar helaas, meneer is een Indoctro en die staat ook bekend om hun eigenwijsheid. En eigenwijs dat is hij zeker. Als meneer iets niet meer wil doen, of iets eng vind, of gewoon geen zin meer heeft dan denkt hij békijk het maar, en gaat hij stilstaan. En écht niet dat je hem dan nog vooruit krijgt.

Neem een voorbeeld op buitenrit. Staan er leuke shetlanders in de wei wil meneer vanaf de weg niet meer verder, gaat hij stilstaan en komt hij alleen nog maar omhoog, en dan ook ech zo 10 keer achter elkaar en niet te laag ook, kan vaak de benen erboven zien uitslaan. Het is een tijd over geweest maar sinds kort is het weer begonnen en dan is het letterlijk, steiger, grond, steiger grond. Voorwaarts houden heeft geen zin hij blijft stilstaan, zweep heeft geen zin, wachten heeft geen zin want hij blijft wel lekker staan. De enige optie is doorzetten en dat kan láng duren. Af en toe moet ik er zelfs afspringen omdat hij echt op de haar het prikkeldraad in gaat. En daar ben ik als de dood voor Clown

Het andere probleem is de trailer. Je krijgt hem dan ook echt níet de trailer in. Hij gaat met twee benen op de klep staan en doet niks meer Clown

- brokjes, kun je lang wachten, ik geef hem alleen als hij er helemaal instaat omdat hij er anders een spelletje van maakt en dan zet hij vaag een paar stappen en dan springt hij de klep weer af.
- Erachter staan, gaat meneer draaien, of loopt hij alleen nog maar harder naar achteren. Met twee of meerdere mensen krijg je hem er ook niet in. Handen onder zijn kont ook niet hij draait zich alle bochten uit.
- Longeerlijn, dat is waar we op het moment mee bezig zijn, dan springt hij er als hij er eenmaal tussenstaat met een énorme sprong in maar dat duurt wel een half uur voordat hij ertussen staat.

Want als je de lijnen er hebt staat gaat hij zo hard naar achteren en blijft dan staan, wil je hem mee naar voren nemen komt hij zó hoog dat hij boven mij uitkomt (1.74) en dat een aantal keer achter elkaar. Afgelopen zondag op concours ook hij kwam zo hoog en zijn benen maaiden boven mijn hoofd uit dat de mensen verschrikt toekeken. We kregen hem met een aantal mensen erachter ook niet tussen (tussen de lijnen) maar uiteindelijk wel gelukt en toen sprong hij erin. Maar hij is slim want als hij de lijnen ziet liggen gaat hij als een razende achteruit en je krijg hem er niet meer in.

Wie o wie kan mij iets verder helpen?

Groetjes, [***] Lachen
en sorry voor het lange verhaal haha.
verder is het trouwens een schat van een beest die echt voor je wil werken en alles, maar dit zijn gewoon echt twee grote problemen.

Daphaan

Re: Trailer en verzet probleem, gevaarlijk steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:18

Vooral het trailerverhaal herken ik heel erg goed. Mijn paard zette er altijd twee benen op, en dan bleef hij staan. Voer hielp niet, trekken niet, uiteindelijk de longe erachter - hetzelfde als bij jou: giga sprong - maar ik voorspel je: uiteindelijk doet hij het ook niet meer voor een longe Lachen

Mijn redding wat betreft het trailerverhaal is gekomen: ga oefenen op een nutteloze zondag waar je ALLE tijd hebt.
Ga eerst aan de hand stappen, lopen - stoppen - achteruit - lopen - stoppen - achteruit - stukje draf: herhaal dit tot het vloeiend gaat. Aan een slap touwtje. Moet niet al te moeilijk zijn.

Dan ga je naar de beruchte trailer, loop erheen, en nog voor hij kan bedenken: ik wil niet, zet je hem stop en laat je hem achteruit gaan. Sterker nog, herhaal dit een paar keer en loop ook weer een keer een rondje terug bij de trailer vandaan.

Kortom: laat hem naar de klep gaan, en druk hem weer achterwaarts, erheen, erweg (wel met de neus naar de trailer toe) en herhaal dit. Als het goed is (en doe het rustig aan, neem hier gewoon lekker eindeloos de tijd voor) zal hij steeds minder graag weg van de trailer willen, en zal hij steeds makkelijker op de klep een stapje zetten.

De sleutel tot succes: stuur hem op tijd weer naar achteren. Denk niet te snel: yay hij loopt fijn door.

En als hij erop staat: geef hem wat lekkers en haal hem er meteen weer af. Desnoods zet je hem terug in de wei, en laat je het hem later nog eens doen.

Geen zwepen, longes, etc. Hooguit iemand die je helpt om even bij de hoek van de klep te staan zodat hij er niet langs kan lopen.

Ik zou zeggen: probeer het eens en als je nog iets wil weten: laat maar horen.

succes Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:35

Waar woon je??

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 00:05

@Daphaan bedankt voor de tips, ik ga het zeker snel een keer proberen Haha!!

Ik woon in [***], overijssel Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:11

Daphaan schreef:
Vooral het trailerverhaal herken ik heel erg goed. Mijn paard zette er altijd twee benen op, en dan bleef hij staan. Voer hielp niet, trekken niet, uiteindelijk de longe erachter - hetzelfde als bij jou: giga sprong - maar ik voorspel je: uiteindelijk doet hij het ook niet meer voor een longe Lachen

Mijn redding wat betreft het trailerverhaal is gekomen: ga oefenen op een nutteloze zondag waar je ALLE tijd hebt.
Ga eerst aan de hand stappen, lopen - stoppen - achteruit - lopen - stoppen - achteruit - stukje draf: herhaal dit tot het vloeiend gaat. Aan een slap touwtje. Moet niet al te moeilijk zijn.

Dan ga je naar de beruchte trailer, loop erheen, en nog voor hij kan bedenken: ik wil niet, zet je hem stop en laat je hem achteruit gaan. Sterker nog, herhaal dit een paar keer en loop ook weer een keer een rondje terug bij de trailer vandaan.

Kortom: laat hem naar de klep gaan, en druk hem weer achterwaarts, erheen, erweg (wel met de neus naar de trailer toe) en herhaal dit. Als het goed is (en doe het rustig aan, neem hier gewoon lekker eindeloos de tijd voor) zal hij steeds minder graag weg van de trailer willen, en zal hij steeds makkelijker op de klep een stapje zetten.

De sleutel tot succes: stuur hem op tijd weer naar achteren. Denk niet te snel: yay hij loopt fijn door.

En als hij erop staat: geef hem wat lekkers en haal hem er meteen weer af. Desnoods zet je hem terug in de wei, en laat je het hem later nog eens doen.

Geen zwepen, longes, etc. Hooguit iemand die je helpt om even bij de hoek van de klep te staan zodat hij er niet langs kan lopen.

Ik zou zeggen: probeer het eens en als je nog iets wil weten: laat maar horen.

succes Haha!

Precies hetzelfde als ik zou adviseren. Voor de rest lijkt het me echt een dominantieprobleem, ook het buitenrijden. Grondwerk is een manier om het op te lossen, ik weet niet hoe het nu is met jullie relatie 'op de grond' maar daar beginnen meestal de problemen. Wees in alles consequent, ook als je aan het poetsen bent of gewoon een stukje wandelt, hij moet naar jou luister op elk moment en wel meteen, leer hem dat en zorg dat je op zo'n manier dominant bent dat je met een handbeweging duidelijk kunt maken wat je wilt. Als dat goed gaat zul je met trailerladen en buitenrijden veel minder problemen hebben.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 07:56

Hij luisterd wel goed naar de commando's, ik deed ook elke keer als hji de trailer zeg maar uit zichzelf weer afging dat op het commando 'terug' dan weer een aantal passen achteruit moest. Verder is onze band gewoon heel goed ik kan alles met hem, eronder, erop in zijn stal op hem liggen zonder iets, rijden zonder iets, als het maar op ons eigen bos is. En wedstrijden, ponyclub alles gaat goed behalve dat..

Ik ga het snel proberen Lachen

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:00

neem vooral lekker de tijd en vertel jezelf als hij je geduld op de proef stelt: ik heb de hele dag de tijd Lachen
en probeer ontspannen te blijven, het zal moeilijker gaan als je driftig wordt of wil dat het opschiet Lachen
daarom kreeg ik mijn paard op een gegeven moment wel in de trailer en mijn pa niet Tong uitsteken

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:07

Ik sluit me aan bij Anneliesdj. Hij doet alleen waar hij zelf zin in heeft en lijkt bitter weinig respect voor en vertrouwen in jou te hebben. Dit is volgens mij levensgevaarlijk en moet je echt oplossen. Ik zou je ten zeerste willen adviseren hulp te vragen van een paardengedragsdeskundige, iemand die schriktraining en trailerladen les geeft. Het heeft bij mij enorm goed geholpen. Ben zelf ook een stuk handiger en resoluter geworden in mijn omgang met paarden zonder dat ik daarvoor geweld hoef te gebruiken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:06

myxlea schreef:
Hij luisterd wel goed naar de commando's, ik deed ook elke keer als hji de trailer zeg maar uit zichzelf weer afging dat op het commando 'terug' dan weer een aantal passen achteruit moest. Verder is onze band gewoon heel goed ik kan alles met hem, eronder, erop in zijn stal op hem liggen zonder iets, rijden zonder iets, als het maar op ons eigen bos is. En wedstrijden, ponyclub alles gaat goed behalve dat..

Ik ga het snel proberen Lachen

Ik bedoel dat hij echt op elk moment moet luisteren, te allen tijde. Dus met poetsen stilstaan, ook niet 1 stapje vooruit of zelfs maar 5cm, stilstaan is stilstaan, corrigeer dus ook die 5cm! (en ja, ze doen het hoor, ik heb hier ook zo'n paard wat op die manier steeds een stapje verder probeert te komen)
Opstijgen net zo, doodstil staan tot jij zit en zelf aangeeft dat hij mag lopen, dus niet eerder dan wanneer jij het zegt, ookal moet je een uur lang op en afstijgen, wees consequent!
En zo is het met alles, biks in zijn voerbak=wachten ipv jou opzij duwen om erbij te kunnen, in de wei=wachten tot jij zijn halster af hebt gedaan en niet staan dribbelen van ongeduld, halster om=hoofd stil houden en niet omhoog of ontwijken, hoeven krabben=been direkt optillen en stilhouden ipv wiebelen, plotseling weer neerzetten of 5 minuten wachten met optillen.
Al die dingen zijn het begin van dit soort problemen en sommige paarden zoeken echt die grens op, bij zo'n paard moet je dus de oplossing zoeken in de kleinste dingen.

Daarnaast lijkt het me idd een slim idee om er begeleiding bij te zoeken, iemand die een oogje op je houd zodat je zelfreflectie hebt.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:01

Helemaal mee eens anneliesdj!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 01:26

maar hou het wel vriendelijk, anders gaat het aspect vriendschap verloren Lachen consequen zijn is heel goed, maar hou wel enigszins respect voor je paard. anders krijg je andere problemen zoals verlies van vertrouwen van het paard in jou.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 01:37

Ook mijn merrie vertoonde hetzelfde probleem. De vorige eigenaren kregen haar er alleen met de zweep erop geslagen. Eenmaal thuis maaide ze mijn vriend omver doordat ze overeind kwam en omdraaide. Hierna inderdaad richting de trailer laten lopen. Halthouden, achteruit sturen (niets bijzonders en niet eng dus bij weigeren mag je best optreden) daarna weer een paar passen vooruit en op mijn commande halthouden, achterwaarts of vooruit. Uiteindelijk stonden we voor de klep, ze deed haar neus naar beneden en liep erop. Totaal niet angstig voor de trailer maar door ervaring zo wijs geworden dat ze wist hoe ze mensen over de zeik kon krijgen. Na 2 weken liep ze er met een touwtje over haar hals erop.
Dus neem alle tijd, zorg voor wat lekkers in je zak (als ze er wel een keer opeens oploopt) en laat je vooral niet gek maken. Lukt het echt niet laat zorg dan dat jij het laatste woord hebt. Desnoods achterwaarts terug naar stal laten lopen. Als hij maar gehoorzaamt aan de vraag die jij hem stelt.
En ik denk niet dat je het altijd vriendelijk hoeft te houden als je paard ook niet vriendelijk is, wel eerlijk. Halthouden is halthouden en geen stap verder. Dan zou ze van mij echt een tik op d'r neus kunnen krijgen. Maar laat je niet verleiden tot boosheid want dan heeft hij zijn zin. Wees de slimste.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 02:13

De mijne is ook zo dominant/bang en die had daardoor geleerd (door elke keer het paard een paar passen achteruit te zetten) met een noodgang achteruit draven. Dus zodra ze de trailer zag begon ze al.....
En dan kun je er echt niks mee, gelukkig kan ik haar nu wel redelijk laden, maar altijd met 2 man hulp en dan staat ze er zo in. Maar dat achteruit zetten was voor mijn (slimme) merrie niet geschikt.

Het enige wat ik kan zeggen is heel veel oefenen totdat je het juiste knopje hebt gevonden.
Sterkte met het (leren) laden.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:58

Een stalgenoot van mij heeft dit 'trailer' probleem ook gehad. We(heb haar vaak geholpen) hebben echt zoveel tijd en ernergie erin gestoken, maanden lang elke vrije dag geoefend zonder resultaat. Ze was echt ten einde raad en heeft ergens in Rotterdam 2 x een avondles trailer lader voor echt zeer ernstige probleemgevallen. Na 3 keer de instructies opgevolgd te hebben, liep hij er zo in! Helaas weet ik dus niet meer wat nou uiteindelijk hielp. Ik wil wel eens bij haar informeren waar dat was en hoe ze het opgelost heeft. ( in ieder geval zonder lange lijnen!)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:45

DendroFleur schreef:
En ik denk niet dat je het altijd vriendelijk hoeft te houden als je paard ook niet vriendelijk is, wel eerlijk. Halthouden is halthouden en geen stap verder. Dan zou ze van mij echt een tik op d'r neus kunnen krijgen. Maar laat je niet verleiden tot boosheid want dan heeft hij zijn zin. Wees de slimste.

ja oke, er zijn grenzen, de mijne krijgt ook wel eens een tik. maar dat er nog geen ruimte is voor 5 centimeter verschuiving vindt ik een beetje overdreven (wat eerder werd genoemd door iemand anders). Daarom heb ik vrij fel iets over respect en vriendschap gezegd Lachen
streng zijn mag, maar wat jij ook zegt: boos worden heeft geen zin. dan werk je het dier alleen maar tegen je in het harnas (was de uitdrukking zo?:P)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:24

Is het laden al gelukt TS?

Zo niet, kan je me een PM sturen. Had er ook zo 1, maar bij mij is er een wonderpersoon langsgeweest Knipoog

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 01:30

Ook ik denk dat het een groot gedeelte een dominantieprobleem is , je zegt wel ik kan er alles mee doen maar je zegt ook soms steigert hij en maait met zijn benen, dus das niet zoals het zou mogen lopen hé.
Dit is echt gevaarlijk gedrag en moet je erg consequent op reageren, als hij jou echt eens zou raken kan zoiets zelfs fataal aflopen.
Doe eens een stapje terug, en weer de basis grondwerk.

Aan de uitleg die ik hier las is er bij de opleiding van het paard gewoon veel mis, ze is zadelmak gemaakt, ze heeft leren stappen-draven-geloperen op vraag maar veel meer denk ik eigenlijk niet dat er gebeurt is.
Das heel spijtig want nu zie je gedragsproblemen die er mssn niet zouden geweest zijn , maar jaaaaa daar heb je nu op dit moment niks meer aan , dus eerst weer de basis in orde brengen.
Grondwerk, stap-draf-stop, nageeflijk zijn, achterwaarts gaan, zijwaarts laten wijken, aan de lange lijnen, aan de longe, aan het halstertouw. En stop moet stop zijn niet nog een halve stap meer.
Hoeven geven, ook voor een iets langere tijd 2a3min.
Je paard ergens vastzetten ( hij moet dan rustig staan niks raars doen gewoon gewillig en ontspannen )
hetzelfde proberen maar tussen 2 lijnen vastzetten.
Buigoefeningen zowel links als rechts en opletten dat hij zijn hoofd buigt en niet kantelt.
Als al deze dingen goed lukken dan er pas weer opgaan en diezelfde dingen doen maar dan met jou op zijn rug, uiteraard niet het vastzetten.
Wees duidelijk en consequent, want nu is er een situatie waarin je paard jou niet als leider ziet, hij vertrouwt jou ook voor geen haar, en dan komt er nog bij dat hij eigenlijk soms gewoon de vraag niet snapt en daar bovenop geef jij hem dan nog op zijn donder.
Heb respekt voor elkaar en doe alles traag en met begrip.
Veel oefenen en succes.

Voor het trailerladen werden er al een paar goeie tips gegeven, steeds achterwaarts sturen, echt tot vervelens toe, je paard moet er op de duur naar snakken wanneer mag ik nu eindelijk die trailer op want ik ben het beu steeds weer achteruit te moeten. Dan is het moment gekomen om inderdaat die trailer in te gaan en goed belonen.
Gebruik een touwhalster in plaats van een gewoon halster doe vooraf veel oefeningen, vooral ook gericht op het vasthouden en loslaten wanneer hij er nog maar een tikeltje toe overgaat jouw richting uit te gaan.

En inderdaat geen extra hulpmiddelen gebruiken, geen longe achter zijn gat, niemand die met een zweep staat te kloppen, niet duwen of trekken aan het paard, het paard moet het zelf willen doen.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 07:40

maar ook het steigeren onder de man is een probleem, dat is echt wel super dominant..(verwend misschien?) ik reed een volbloed hengst die ook zo'n karakter had, die staakte, en kwam gewoon 6 x achter elkaar omhoog met maaiende benen, maar die deed t ook vanuit galop, aardig tempo galloperen, meneer stopt komt hoog, jezus.. draait op zn achterbenen rond en komt nog een paar keer omhoog. ik ben uiteindelijk achterovergeklapt, hij zag zn grenzen niet denk ik, ik vind het steigeren niet eng, maar het is zoo gevaarlijk, aan de hand soms nog gevaarlijker dan erop, ik kan ook alleen maar zeggen, voorwaarts/achterwaarts, en zodra hij omhoog komt, als de bliksem naar achter sturen, zodat hij voor je terugdeinst. jij bent de baas, en je hebt alle tijd Haha! haha, maar doe het wel vanuit rust, jij bent wel de ''rustbron'' want je paard zal zich niet zo relaxt voelen op dat moment, zorg ervoor dat jij wel die rust uitstraalt, en toch is beloning ook wel nodig zo nu en dan.
Veeel succes! komt goed!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 10:24

Bedankt voor de tips ik heb vandaag alle tijd dus ik ga het zeker uitproberen !

Dat het in het zadelmak maken ligt kan best, ik heb hem zelf niet zadelmak gemaakt ik heb hem alleen verder doorgereden . Ik denk zelf ook dat het dominantie is want het ene moment is hij zo mak als een schaap en het andere moment zou je hem liever niet willen zien. Tegenwoordig is er geen enkele keer rijden dat hij niet steigert en dat is gewoon echt niet leuk meer, ik vind het steigeren ook niet eng, als hij het in de bak doet, geen probleem ik straf hem af. Maar zodra hij het buiten flikt bij het prikkeldraad ga ik hem niet afstraffen omdat hij dan naar achteren vliegt of zijn kont omdraait recht het prikkeldraad in Nagelbijten / Gniffelen.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:27

jaa inderdaad ik had dat ook met reling op de baan, het is net of ze juist het verkeerde moment opzoeken!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:39

ga eens kijken bij balingehof.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 10:41

Ja dat heb ik ook al gedaan, ik ga misschien overwegen om daar langs te gaan maar ik moet het financieel allemaal zelf vergoeden dus ik kijk eerst of er een werkende goedkopere oplossing is Ja

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:00

Longeerlijn om de voorste stang van de trailer heen, steeds weer straktrekken als hij een stukje verder de trailer op gaat. Je hebt hem d'r dan binnen geen tijd op. Lachen Tenminste dat is mijn ervaring.. Zorg wel voor een stevig (leren) halster, soms gaan ze hangen zorg er dan voor dat er iemand achter staat die hem weer naar voren drijft. Lachen

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:14

Dat is idd een goed idee, maar als je nu al zachtjes aan het halster 'trekt' zeg maar met een halstertouw vliegt ie al in no-time achteruit, ik ga het wel proberen maar ik ben bang dat ie of naar achteren vliegt of gewoon naar beide zijkanten en daar moeten dan dus ook twee longeerlijnen aan kan ik het ook zonder de longeerlijn aan de stang doen want als hij daar eenmaal tussen is zweepje erachter wil ie er wel in, soms Clown.
t probleem is alleen om hem tussen de twee lijnen te krijgen, daar gaat ie voor stijgeren en er echt niet in willen .

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:24

Hoi hoi...met het steigeren...misschien nog een kleine tip die voor mij hele goed werkte, je moet alleen je timing even goed regelen...ik verzorgde tijdelijk een arabisch hengstje dat ook steigerde. Toen las ik in een boek van Richard Marx (leerling van Mont Roberts dacht ik) dat hij het oplost (eerst ernaast), door op het moment dat hij omhoog komt met een vrij zacht touw een klap op de onderbuik te geven...klinkt heel onaardig, maar het is niet meer dan een seconde...paarden worden daar o.a. door vijanden aangevallen en vinden het niet cool dat ze daar geraakt worden, het steigeren maakt ze kwetsbaar en de klap geeft aan dat ze het echt zijn. Ik had op het moment dat het de eerste keer gebeurde alleen een lang touw bij me en heb het richting zijn onderbuik gezwiept..het raakt hem op zijn flanken, hij kwam met een klap naar beneden en heeft nog twee keer geneigd en het nooit meer gedaan.

Richard Marx (als ik het goed spel) is er goed genoeg in om dit ook te paard te doen, maar ik denk dat dat echt een kunst is...

Hij geeft wel heel duidelijk aan dat je wel moet kijken waarom het paard steigert...is hij gewoon hengst aan het zijn en de merries aan de andere kant van het hek aan het imponeren, dan is het veel minder een probleem dan als het dominantie is.

En het trailerladen...two moons? (Petra vlasblom). Net als balingehof echt fantastisch hiermee...je moet eerst op theorieavond komen en dan komt ze helpen...ze is echt heel goed...de tips van hier zijn ook super, maar je hebt eigenlijk iemand nodig die precies weet hoe het moet om aan te geven wanneer je wat moet doen, er zit namelijk allemaal logica in en het komt eigenlijk stiekem nogal nauw. Touwhalster is zeker een goed idee....