balen voor cijfer "hals strekken"..... wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

balen voor cijfer "hals strekken"..... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:49

De titel klinkt een beetje stom..
maar na vandaag besluit ik er toch maar een topic over te plaatsen.

Ik rij L2 met een leuke stoere Haflingermerrie tussen de paarden, en nog succesvol ook.. eigenlijk zijn er geen punten waar we op vast lopen, en rijden gewoon winst en prijzen.

Zo ook vandaag, in de 1e proef was ik zo stom om verkeerd te rijden, K-E-M van hand veranderen in middenstap i.p.v K-B-M ... Bloos
wat me dus me winstpunt kostte.. 179 Vork
2e proef was netjes, 4e plaats en 187 punten. Lachen

Ik had wéér zoals bijna áltijd een 5 voor het halsstrekken...
en ik kan me daar niet in vinden, mijn pony volgt netjes de hals, blijft braaf beneden lopen, en loopt met haar neus op de hoogte van haar knieeen, in een mooie constante draf.
Echter staat er áltijd op mijn coupon: "paard moet meer dalen!!" Maar mijn pony heeft zo'n kort nekje, dat ze niet verder kán dalen!!
Zelfs als ik mijn teugels los gooi loopt ze niet met haar neus over de grond, wat ik dus laat zien, is het maximale wat ik kán laten zien.

Dan moet dat toch goed genoeg zijn?
Of is dit een punt waar ik door de bouw van de pony op vast loop?
(schrale troost --> volgens mij is er in het M1 geen halsstrekken meer?? Bloos )

Nou brand los.. Haha!

Anoniem

Re: balen voor cijfer "hals strekken"..... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:54

tsja ik denk dat je op dat punt gewoon "pech" heb die jury is gewend om lang gebouwde sport paarden te zien en geen haflingers dus ben bang dat je gewoon pech heb. En anders ga je toch een keer naar de jury na de wedstijd en vraag je gewoon hoe hun willen dat jij je pony verder laat strekken in zijn hals dan zullen hun je uitleggen wat je fout doen (of wat hun denken dat fout doet)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 23:02

Anoniem schreef:
tsja ik denk dat je op dat punt gewoon "pech" heb die jury is gewend om lang gebouwde sport paarden te zien en geen haflingers dus ben bang dat je gewoon pech heb. En anders ga je toch een keer naar de jury na de wedstijd en vraag je gewoon hoe hun willen dat jij je pony verder laat strekken in zijn hals dan zullen hun je uitleggen wat je fout doen (of wat hun denken dat fout doet)

Er staat duidelijk op de coupon wat er niet "pluis" aan is.. ze willen meer daling zien, dus daar hoef ik geen uitleg over te vragen.
Ik kan wel mijn punt onderbouwen en zeggen dat mijn pony gewoon met dát onderdeel aan zijn top zit..
maar als ik in de spiegel kijk van de bak... dan zie ik een pony die mooi de hand volgt en netjes constant op de juiste hoogte (knie-hoogte) blijft draven.. dát zit me dwars.. Bloos

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 07:39

Mexxuna schreef:
Echter staat er áltijd op mijn coupon: "paard moet meer dalen!!" Maar mijn pony heeft zo'n kort nekje, dat ze niet verder kán dalen!!
Zelfs als ik mijn teugels los gooi loopt ze niet met haar neus over de grond, wat ik dus laat zien, is het maximale wat ik kán laten zien.

Dan moet dat toch goed genoeg zijn?
Of is dit een punt waar ik door de bouw van de pony op vast loop?
(schrale troost --> volgens mij is er in het M1 geen halsstrekken meer?? Bloos )

Nou brand los.. Haha!

Nou je zegt het zelf al Haha!
Overigens geloof ik niet dat je paard nooit met dr neus bij de grond kan komen, hoe moet ze anders grazen?
Laat jezelf bij dat onderdeel eens op de foto zetten, dat kan heel verhelderend werken Knipoog

Laat ook je zadel nakijken, is de kamer niet te nauw waardoor de ruggengraat te weinig ruimte krijgt tijdens het halsstrekken? Kan namelijk ook heel veel schelen per zadel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 07:44

Anoniem schreef:
die jury is gewend om lang gebouwde sport paarden te zien en geen haflingers

Dan staat het niet op íeder protocol lijkt me Knipoog
Halsstrekken is gewoon een basisonderdeel wat duidelijk nog niet in orde is. En TS: vragen aan een jury kan geen kwaad in dit geval (structureel probleem blijkbaar), die kunnen vaak hele handige tips en trics hebben omdat je het vanuit het juryhok toch net ff anders ziet dan dat je erop zit of in een spiegel kijkt. In ene spiegel kun je jezelf noout een hele bv volte volgen maar altijd amar een bepaald momentje. De jury ziet jou wel die hele volte/oefening en baseert daar zijn/haar punt op.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:10

als je nu op een briefje schrijft dat een haflinger maar tot de knieën kan strekken misschien dat ze er an rekening mee houden Pling

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:23

Vast drafbalk Clown

De jury beoordeelt wat ze zien, en daarop oordelen ze niet hoe goed het resultaat voor de combinatie is. Als de bouw van je haf hierin beperkt, is dat een nadeel en zul je dat in je punten terug zien.

Aangezien je vaak hetzelfde commentaar krijgt, klinkt dat niet als toeval of als persoonlijke mening van de jury. Dan is er toch iets wat nog niet helemaal goed zit. Misschien inderdaad eens specifiek navragen bij de jury wat er verbetert kan en wat ze bedoelen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:24

Vippie schreef:
, hoe moet ze anders grazen?

Helemaal mee eens.
Probeer er nog beter op te trainen.

En denk er aan dat iedere ruiter wel iets heeft wat in de proef niet helemaal goed wil Knipoog

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:16

Ik kreeg voor dit onderdeel met mijn shetlander tussen de paarden meestal een 7 en soms een 6 en een enkele keer een 8. Nog nooit heb ik het commentaar gehad dat de hals meer moest dalen (wel neusje eruit en constanter Vork ) Bouw van het paard speelt mee, maar zoals je ziet lukt het met een korte hals ook om hoger dan een 5 te halen Haha! Blijven oefenen Haha!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:19

Ik denk niet dat de jury opschrijft dat de pony meer moet dalen als ze dat niet zou kunnen. Waarschijnlijk kan ze dus wel dieper al denk jij van niet. Idd wat eerder genoemd, neem een foto of een filmpje..

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:39

Ik heb het zelfde probleem alleen ik heb een NRPS dus daar verwacht je van dat die echt wel kan strekken met zijn hals

Probeer er toch nog meer op te trainen en 1 voordeel in het M1 heb je het niet meer Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:40

Ze kan wel verder dalen, anders zou ze ook niet kunnen grazen bijvoorbeeld.

Ik heb een paard dat heel gemakkelijk halsstrekken doet. Maar stoms krijg ik toch ook maar een zesje. Als ik erop zit voelt het aan alsof hij enorm daalt. Maar aan de buitenkant ziet het er inderdaad dan nog niet zo super uit (als ik het zelf in de spiegel kijk, en mijn instructeur bevestigd dat). Ik moet hem dus nog veel verder laten dalen dan dat ik eigenlijk dacht.
Misschien is dat bij jou ook zo, dat het voor jouw gevoel heel fijn gaat terwijl het beeld in werkelijkheid anders aangeeft.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:40

Heb zelf ook altijd slechte punten gehad voor het strekken maar mijn pony wilde dat niet en vond het eng.

Gewoon niks van aantrekken en doorgaan naar de volgende klasse je hebt altijd goede en slechte kanten bij je paard

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:42

heb ik ook hoor. mijn paard strekt zijn hals ook niet maximaal..zal er lood aan moeten hangen of zo Knipoog, tja, je kunt er gewoon niets aan doen!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:43

Sommige paarden kunnen niet goed verruimen, sommige kunnen minder goed buigen waardoor ze een minder goede schouderbinnenwaarts of travers kunnen laten zien, andere kunnen niet goed halsstrekken. Maar als de jury daar allemaal rekening mee gaat houden krijgt iedereen hoge punten! Elk paard heeft z'n goede en zwakke punten, het ene paard heeft meer dressuuraanleg dan het andere. Het enige wat je kunt doen is blijven oefenen en proberen te verbeteren. En je goede punten uitbuiten zodat je de zwakke kunt compenseren..

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:45

Heb je er een foto van? Laat je anders een keer filmen tijdens een proef.
Als alle jurys het zeggen moet je waarschijnlijk toch meer gaan trainen erop. Veel lang en laag, laat dr maar een keertje stofzuigen bij wijze van spreke, zadel kan zoals eerder gezegd ook een belemmering vormen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:56

Je pony kan wel grazen toch? Dan kan ie ook halsstrekken tot de voorknie. De reden waarom ie niet verder wil halsstrekken is dat ie niet optimaal zich wil rekken over de rug. En dat straft een jury terecht af. Halsstrekken kan iedereen een 8 of 9 voor halen (een erg gespannen paard uitgezonderd), ongeacht het ras, dat is puur rijtechnisch en heeft NIETS met een korte nek te maken! Als het paard een echt te korte nek had dan kon ie ook niet grazen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:00

Venetia schreef:
Je pony kan wel grazen toch? Dan kan ie ook halsstrekken tot de voorknie. De reden waarom ie niet verder wil halsstrekken is dat ie niet optimaal zich wil rekken over de rug. En dat straft een jury terecht af. Halsstrekken kan iedereen een 8 of 9 voor halen (een erg gespannen paard uitgezonderd), ongeacht het ras, dat is puur rijtechnisch en heeft NIETS met een korte nek te maken! Als het paard een echt te korte nek had dan kon ie ook niet grazen!

daar ben ik helemaal mee eens. Hals strekken is een toets van de aanleuning, ieder paard dat fijn nageeflijk is, kan correct hals strekken.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:17

Mijn pony graast eigenlijk nooit.. haha.. en dit is geen grapje! Knipoog
Nadat er Cushing bij haar is vastgesteld en ze ernstig bevangen is geweest komt ze niet meer op het gras...

Mijn zadel is dik in orde.. die heeft zijn controle weer achter de rug, en is op maat gemaakt.

@Lielle: de aanleuning van mijn paard is in orde, ze fijn in de hand, en volgt mijn hand netjes op met dalen, en bergopwaarts gaan.

Er zal dan toch meer geoefend moeten worden op halsstrekken, want ik laat niet graag punten liggen.. Knipoog Maar moet een paard dan écht lager dalen dan de voorknie?
In januari M1-en en dan laten we het halsstrekken in de proeven achter ons.. Tong uitsteken

Bedankt voor de reacties..!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:24

mexxuna, was ook geen reactie naar jou specifiek, maar in zijn algemeen. Maar heb je een foto van jouw (of beter gezegd je pony's Knipoog ) hals strekken?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:33

Lielle schreef:
mexxuna, was ook geen reactie naar jou specifiek, maar in zijn algemeen. Maar heb je een foto van jouw (of beter gezegd je pony's Knipoog ) hals strekken?

Dan zou ik eens goed moeten zoeken..!
Nee, ik voel me ook niet aangevallen hoor.. Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:29

Mexxuna schreef:
komt ze niet meer op het gras...

Bij wijze van natuurlijk, jouw paard komt dus NOOIT met dr neus bij de grond? Niet om stro te scharrelen of aan de grond te ruiken? Uit een waterplas te drinken?

Overigens vind ik de hals van je haf wel meevallen als ik je profiel zo bekijk, die van mijn fjord was korter en dikker en ik kreeg toch dikke 8en en 9ens voor het halsstrekken.
Halsstrekken is een rijtechnisch controlemiddel wat tevens ter ontspanning dient. Als je dat wilt ontlopen door een klasse hoger te willen starten dan denk ik dat er op paardenmanagementgebied nog wat te verbeteren valt. Zeker als je geen punten wilt laten liggen zoals je zelf zegt Knipoog

Succes in het M1!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:09

drafbalk schreef:
als je nu op een briefje schrijft dat een haflinger maar tot de knieën kan strekken misschien dat ze er an rekening mee houden Pling
\

Ohjee, hoe grazen de beestjes dan. Of ligt hun gras iets hoger?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:27

Tja, te zien aan de foto in het profiel van de TS kan de pony prima grazen, dus zal ie ook laag genoeg kunnen om correct hals te strekken he... Haha!

M.i. is er geen paard met een hals die te kort is om hals te strekken, het zal, zoals eerder gezegd, eerder voortkomen uit een onvermogen/onwil om de rug zo los te laten en op te rekken.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 17:21

Ik bedoel natuurlijk maar bewijze van hé.. van dat grazen e.d..
de fysio heeft er btw naar gekeken... omdat ik het toch wel vreemd blijf vinden.. en ze is inderdaad stijf/stram in het halsstrekken volgens de fysio, we moeten nu grondwerk oefeningen doen, door bv snoepjes laag en vooruit te geven, en aan de zijkant van haar buik.. zodat ze lengte in haar hals krijgt, en beter/makkelijker buigt!
Ook zijn de rugwervels nagekeken.

@Vippie: Een klasse hoger starten om het halsstrekken te voorkomen is natuurlijk pure onzin.. ik rij deze pony lang en laag in, en ook met uitdraven krijgt ze een lange teugel, dus als ontspannings oefening wordt deze oefening zeker gebruikt in de dagelijkse training..

Ik hoop dat de behandelwijze van de fysio baat heeft.. dat zullen we zien op de wedstrijden.. Lachen