Paard blijft met volle kracht stilstaan met ophalen uit wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mireya

Paard blijft met volle kracht stilstaan met ophalen uit wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 21:05

Heej!
Mijn verzorgpaardje staat bij een groep andere paarden. Als ik haar ophaal en het halster om doe blijft ze gewoon stil staan.
Een paard is toch sterker dan mij dus trekken werkt niet.
En om nou snoepjes of biks mee te nemen... Dan heb ik 10 paarden achter me aan...
Heeft iemand de tip? Lachen En wat betekend dat stil staan? Erg gehecht aan de groep?
Owja, voor dat ik er was werd ze niet elke dag uit de wei gehaalt Lachen

Birgit__

Re: Paard blijft met volle kracht stilstaan met ophalen uit wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:08

stipje, precies hetzelfde probleem..

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:11

klinkt heel banketstaaf, en wil niet gemeen overkomen, maar ik zou een zweep meenemen en hem gewoon even laten weten wie er de baas is. hij speelt gewoon een spelletje met je!
je hoeft hem natuurlijk niet in mekaar te slaan, maar gewoon even een flinke tik geven. (gewoon paard in je rechterhand, zweep links en dan naar achter tikken, snap je? na een tijdje hoef je dan alleen nog maar met het uiteinde van het halstertouw naar achter te zwaaien en hij loopt al door Knipoog)

onze fjord doet het ook wel eens als ik hem uit stal wil halen, gaat hij ook gewoon in de remmen en zet ie geen stap meer. dan krijgt ie toch echt wel even een schop onder zn kont Vork

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:16

waar sta je dan ten opzichte van je paard?
"mijn" paard weigerd af en toe ook en dan heeft rekken inderdaad geen zin. Ik ga dan ten hoogte van de schouders staan en geef dan druk naar voren met het touw, dan is vaak het probleem opgelost

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:18

Dit heb ik ook gehad, heb iemand meegenomen die wei in met een zweep die er wel eens even flink door liet lopen. Je kan dit het beste met zn tweeën doen want als je in je eentje staat wil je paard nog wel eens een rondje om je heen gaan draaien. Dus even een paar keer iemand mee laten lopen en de eerste keer (dat klinkt heel hard) een flinke mep uitdelen, dan weten ze het meteen en dan moet het wel goedkomen. Zo is het bij mij tenminste goedgekomen want daarna heeft ze het nooit meer gedaan.

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:19

Je kan het natuurlijk ook doen zoals duchambre zegt maar ik had het toen bij een arabiertje dat overal best fel op reageerde dus als ik haar een tikje gaf dan sprintte ze zeg maar meteen om me heen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:22

Helpt het als je hem eerst even opzij haalt (dan moet hij een been verzetten, anders valt hij om) en daarna gelijk weer naar voren halen?

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 21:25

Nope... Blijft dan gewoon weer stilstaan.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:26

Wendel schreef:
waar sta je dan ten opzichte van je paard?
"mijn" paard weigerd af en toe ook en dan heeft rekken inderdaad geen zin. Ik ga dan ten hoogte van de schouders staan en geef dan druk naar voren met het touw, dan is vaak het probleem opgelost

Idd,, eerst zo eens proberen, naast de schouder staan en van daar vertrekken, eventueel met even kleine aansporing (zwiepje met de zweep naar zijn kont toe) en stemcommando. Klein rukje aan het touw kan ook voldoende zijn dan.
Geen reactie na 2x = tikje met de zweep, anders kom je nergens.
Ik weet niet wat voor paard het is en hoe de eigenaar ermee omgaat, maar vraag het anders even aan de eigenaar?

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 21:28

Ik ga niet gelijk slaan Lachen Ik ben meer voor lichaamstaal Lachen

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:30

mireya schreef:
Ik ga niet gelijk slaan Lachen Ik ben meer voor lichaamstaal Lachen

Dit heb ik ook geprobeerd, ik denk dat 1 keer een tik geven een stuk effectiever is.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:31

Je moet een zweep zien als een verlengde van je lichaam he,, dus als aansporing,, niet meteen als straf,, alsof je even met je arm naar z'n kont beweegt om 'm duidelijk te maken dat je hem vraagt om vooruit te gaan. Het kan goed zijn dat het paard als je naast hem staat gewoon geen aandacht aan je besteed, en een plotse beweging kan hem/haar ook altijd even 'terug bij jou' halen, maar als het de eigenaar wel lukt moet er toch een verschil in aanpak zijn tegenover de eigenaar, niet?
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 21-11-08 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:37

Ben blij dat je niet meteen van het slaan bent, want ik vind dat een oplossing van niets. Clown

Hoe lang verzorg je dit paard? Kan het zijn dat ze erg gehecht is aan de kudde en nog geen vertrouwen in je heeft? Bv omdat je haar nog niet zo lang verzorgd en uit het land haalt? Ik denk dat je moet gaan zorgen dat je paard het leuk vindt dat je haar uit het land komt halen. Dat kost wat tijd en oefening, maar is echt wel te doen.

Mijn paard wilde in het begin dat ik hem had ook niet uit de kudde. Uiteindelijk lukte het wel (zonder zwepen en gedoe), maar het was gewoon een opbouw van vertrouwen. Nu komt hij naar me toe gewandeld/gerend en loopt zelfs los mee. Haha!

Wat je voor nu zou kunnen doen is het paard leren met leiden er schuin voor te lopen. Zo lopen paarden onderling ook achter hun leider aan. Ik loop vrijwel nooit bewust NAAST mijn paard, maar loop er schuin voor. Ok, inmiddels loopt hij naast me net zo goed braaf mee, maar om als echte leidende vriend te fungeren, verkies ik meestal de schuin-voor positie.
Stopt je paard, ga dan in een hoek van 90 graden staan en zet lichte druk op je leidtouw, totdat hij een poging doet een stap voorwaarts te zetten. Zodra ze dat doet, meteen de druk los laten en haar belonen (met je stem is het handigst). Wees zelf rustig en zelfverzekerd. Het komt heus wel goed, maar geef je paard de tijd om jou te gaan vertrouwen en doe vooral leuke dingen met haar, als je haar uit het land haalt. Ze gaat dan vanzelf leren dat het veilig is om met jou mee te gaan en hopelijk ook omdat het leuk is om bij je te zijn. Laat alsjeblieft de zweep weg. Succes!!! Lachen

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 21:40

Bedankt!
Ik verzorg haar nu 3 weekjes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:44

Dat is nog relatief kort, hoor. Als ze bij haar eigenaar wel gewoon meeloopt, kan het ook zijn dat ze jou gewoon nog niet als leider ziet en dat komt meestal door je eigen houding. Is geen kritiek, hoor, maar let er op dat je zeker van jezelf bent en rustig. Paarden zijn spiegels en je krijgt terug wat je uitstraalt. Verder denk ik echt dat ze je gewoon nog moet leren kennen en ze het leuk moet gaan vinden om bij je te zijn. Ik hoop dat je wat aan die manier die ik beschreef hebt. Geef de moed niet op, want ook dat voelen ze feilloos aan. Knipoog

Zet hem op!!! Vind het al super dat je meer voor de 'lichaamstaal' bent, dan voor symptoombestrijdinggedoe met zwepen. Haha!
Je wilt toch dat je paard meeloopt, omdat ze jou vertrouwt? En niet omdat ze anders een mep krijgt?

(Overigens herken ik je nu uit een ander topic over uiterlijk/uitstraling. Ik vermoed dat je niet zeker genoeg bent nog, kan dat kloppen?)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:27

Ik denk dat je paard weet dat je dan gaat rijden. Dus hij verbind rijden en naar de wei lopen waarschijnlijk met elkaar, waardoor hij dus geen zin heeft om mee te komen. Ik zou alseerst een paar keer naar de wei toegaan en lekker knuffelen, en aan het halster zitten kroelen. En dan gewoon weggaan zonder hem mee te nemen.
Later kan je hem dus uit de wei halen en dan de eerste keren gewoon nadat je een stukje met je paard gelopen hebt (aan het halser) een snoepje geven en weer in de wei zetten. Je zult zien dat hij eerder meewerkt dan tevoren. En als dit niet werkt zou ik pas met het zweepje beginnen. Want je krijgt nu eigenlijk dat hij bang word als jij hem uit de wei gaat halen.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:27

Ik ken het probleem, en ik zelf pak het paard bij het halster, touw los in de hand en naar achteren zwaaien, niet slaan.. ik wacht op een reactie, krijg ik die niet.. dan een kleine tik..
Verder wil het ook nog wel eens helpen, het paard een stap opzij te laten doen.. of volte maken.. en dan gelijk weer rechtuit.. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:03

Als een paard niet met je mee wil komen, omdat hij een hekel heeft aan rijden, dan zul je ook iets aan het rijden moeten doen, lijkt mij. Doe wat aan de oorzaak, niet aan de symptomen Lachen . Waarom vindt een paard het niet leuk om bereden te worden? Ik weet natuurlijk niet of dit DE reden is in dit specifieke geval, aangezien TS zegt dat het paard wel met de eigenaar mee loopt.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:08

Probeer je paard uit zn balans te trekken en daarna weer voorwaarts. Soms helpt een paar brokjes in je zak ook. Hij hoeft dan als enigste te weten dat die er zijn. Heb je niet de hele kudde in je nek, en wedden dat ie zo achter je aan loopt.
Hij moet je gewoon accepteren als leider, en daar hebben sommige combinaties gewoon wat meer tijd voor nodig. Ga eens een middag beetje in de wei frotten, en als hij naar je toe komt, of je komt hem tegen beloon je hem met een aai of een brokje. binnen een korte tijd ziet hij jou als iemand met iets leuks / lekkers en zal hij netjes met je meelopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:11

Het is inderdaad de kunst dat je paard jou verbindt met iets leuks. Eigenlijk moet je samen een soort 'kudde' (team) gaan vormen en als het paard jou als leidend vriendinnetje ziet, volgt ze je vrijwillig zelfs.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:12

idd beetje druk op lijn zetten en zodra ze een ook maar een beweging naar voren maakt, lijn toestaan. Niet recht voor d'r gaan staan, dit heeft geen zin.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:20

haha, iemand die ik ken had hetzelfde probleem.. zij trok ook aan het touw en toen knapte het! daar lag ze op de grond met verrekte kniebanden... Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:25

Je moet ook niet zo hard trekken. Je moet lichte druk op het touw zetten, terwijl je schuin voor het paard staat. Zeg maar net zoveel druk als dat het paard geeft, niets meer. Dan val je ook echt niet om, hoor, als het touw stuk gaat. Al is het altijd handig om niet met een verrot halstertouw met een paard te gaan wandelen..... Vork

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:27

Rondje draaien!
Dat deed ik altijd met de pony van een vriendin, die stopte omde 5meter, dus draaide ik hem om en liep weer verder, werkte goed ij hem Ja
Je kunt ook een zweepje pakken en gewoon aanraken, niet gelijk slaan, dat hielp bij een oude verzorgpony van me heel goed.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 01:14

Twiggy2008 schreef:
Je moet ook niet zo hard trekken. Je moet lichte druk op het touw zetten, terwijl je schuin voor het paard staat. Zeg maar net zoveel druk als dat het paard geeft, niets meer. Dan val je ook echt niet om, hoor, als het touw stuk gaat. Al is het altijd handig om niet met een verrot halstertouw met een paard te gaan wandelen..... Vork

Bovengenoemde is een ervaren paardenvrouw, die uiteraard wel weet hoe je een paard mee moet nemen maar ik moet uit eigen ervaring toegeven dat als een paard echt consequent iedere dag weer stil gaat staan en als er op dat moment niemand in de buurt is die hem even iets kan aanjagen je toch echt wel een keer de neiging krijgt om hem letterlijk mee te sleuren Clown

Het touw was overigens van prima kwaliteit, en we hebben gelukkig wel om dit avontuur kunnen lachen met z'n allen! Haha!