Paard gaapt als ze hoofdstel ziet. Paard is onrustig met hoo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mireya

Paard gaapt als ze hoofdstel ziet. Paard is onrustig met hoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 16:46

Ik heb 2 dingen Lachen
Het zijn niet echt problemen. Het is juist grappig maar ook zoooo vreemd!!
1
Als mijn verzorgfjord ziet dat ik een hoofdstel in mijn handen heb en op haar afloop, begint ze heel erg vaak achter elkaar te gapen Clown
Waarom? Clown
2
Ik ben best wel lang bezig met het hoofdstel om of af te doen. Ze gaat dan steeds onrustig mret haar hoofd doen. Ze kan hem niet even stil houden. Want dan is er weer wat interesants in de lucht en dan op haar schouder. Dan heeft ze jeuk op haar been...
Het is best wel vervelend.
Als ik haar hals/middenlijf poets zit ze ook steeds er met haar hoofd tussen. Zo erg dat ik niet normaal kan poetsen.
Weet iemand waarom ze zo maf is??!! En wat dit gedrag betekend?? Tong uitsteken
Groetjes!
Laatst bijgewerkt door mireya op 16-11-08 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Annettu_

Re: Paard gaapt als ze hoofdstel ziet. Paard is onrustig met ho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:48

Haha op mijn oude stal deed een fjordenpaardje dat ook altijd

Fanny heette die dacht ik, Als ik met het hoofdstel eraan kwam lopen begon ze te gapen , Soms wel 3 x

Zwitsal

Re: Paard gaapt als ze hoofdstel ziet. Paard is onrustig met hoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:36

ik weet niet of t bij paarden t zelfde is als bij honden..
maar bij honden is veel gapen als reactie op bijv bepaalde oefeningen/situaties een uiting van stress.
dus : bepaalde situatie/oefening veroorzaakt stress --> hond gaat veel gapen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:40

Mijn paard gaapt ook altijd als ik het hoofdstel omdoe. Dat ik nu al heel lang zo, maar ik heb niet de indruk dat het door stress komt. Verder is de mijne namelijk erg rustig.
In het verleden wilde ze haar bit niet in, omdat het niet lekker zat, en nu ik deze heb wil ze hem wel in, maar gaapt ze dus.

Dat draaien met het hoofd enzo... Ik denk dat jouw paard gewoon erg onrustig is... Zenuwachtig of er gewoon ontzettend veel zin in hebben. Maar wees consequent. Mijn paard stond ook nooit op te letten met het hoofdstel indoen, maar ik wil dat ze dan gewoon stilstaat. Dus niet ineens haar hoofd naar beneden rammen zodat ze dus een ruk in haar mond krijgt.
Door dat consequent vol te houden gaat het inmiddels heel goed. Ze staat bijna altijd netjes stil.

Dat gapen vind ik alleen maal makkelijk, kan dan heb bit meteen goed in de mond leggen zonder haar tanden te raken Knipoog . En zolang ik verder niets aan haar merk wat pijn of stress betreft...

Juangii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:45

Ik ken ook zo'n verhaal. Van een pony op de manege, dat als je aankwam met een hoofdstel ging hij ineens gapen en liters water drinken. Je kon dan zeker 5 min. wachten tot hij het op gaf. Misschien kan je het hoofstel een keer gewoon in de stal hangen terwijl jij aan het poetsen bent. Op een gegeven moment moet hij het dan wel opgeven.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:56

Bij sommige paarden kan het ook pijn betekenen , heeft ze toevallig geen haken op haar tanden of wolfstandjes.

Wenniej86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:16

Laat inderdaad voor de zekerheid zn gebit eens controleren, ben je er iig zeker van dat het daar niet aan ligt en kun je vanuit daar verder kijken Lachen

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:39

Mijne heeft dit ook en die moet over 3 weekies naar de tandarts om ze wolfskiesjes te laten verwijderen Haha!

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:43

mijn paard gaapt juist als ik haar halster af doe. Maakt niet uit of ze dan een hoofdstel om moet of dat ze zonder iets mag rondlopen. Zodra het halster af gaat gaapt ze. Gebit is prima. Lijkt er meer op dat ze het lekker vind als ze niets om haar neus heeft. Terwijl het halster helemaal niet strak zit. Gewoonte????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:47

mireya schreef:
Ik heb 2 dingen Lachen
Het zijn niet echt problemen. Het is juist grappig maar ook zoooo vreemd!!
1
Als mijn verzorgfjord ziet dat ik een hoofdstel in mijn handen heb en op haar afloop, begint ze heel erg vaak achter elkaar te gapen Clown
Waarom? Clown
2
Ik ben best wel lang bezig met het hoofdstel om of af te doen. Ze gaat dan steeds onrustig mret haar hoofd doen. Ze kan hem niet even stil houden. Want dan is er weer wat interesants in de lucht en dan op haar schouder. Dan heeft ze jeuk op haar been...
Het is best wel vervelend.
Als ik haar hals/middenlijf poets zit ze ook steeds er met haar hoofd tussen. Zo erg dat ik niet normaal kan poetsen.
Weet iemand waarom ze zo maf is??!! En wat dit gedrag betekend?? Tong uitsteken
Groetjes!

Dat gapen heb ik bij mijn eigen nog nooit gezien, maar het gedrag met het hoofdstel is niet abnormaal en alleen maar een teken dat ze jeuk heeft door zweet en dergelijke. Misschien is het handig dat je je zelf aanleert om snel het hoofdstel uit te doen??

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:53

Nou het paard wat ik doe is 1.77,
maar hij wilt nooit zn hoofdstel in, want hij heeft een hekel als je aan zn oren zit.
En ik ben zelf ook lang, maar je komt er dus echt niet bij.!!
, dus daar hebben we een trucje voor.
je houdt voer in je linkerhand, en het hoofdstel in je rechterhand.
en dan komt ie vanzelf naar beneden met zn hoofd, en dan pakt ie het bit en geef je hem het kleine beetje voer.
dan doe je hem voor de rest om.
Maar zonder dat lukt het ons ook niet, en dit trucje is juist goed!
misschien moet je het ook proberen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:54

Even lezen, er staat nergens dat ze het hoofdstel niet omkrijgt maar juist moeilijk afkrijgt Knipoog

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:29

Zwitsal schreef:
ik weet niet of t bij paarden t zelfde is als bij honden..
maar bij honden is veel gapen als reactie op bijv bepaalde oefeningen/situaties een uiting van stress.
dus : bepaalde situatie/oefening veroorzaakt stress --> hond gaat veel gapen.

zat zelf ook al over deze gelijkenis te denken,,,, maar weet ook niet of dit het zelfde is als bij honden eerlijk gezegt. Zelf heb ik ook een paard gehad dat steeds gaapte voor het ik het hoofdstel in deed , al was hij wel behandeld aan zijn gebit door de tandarts,,,,,,, dus jah of dit perse een reden moet zijn weet ik ook niet.

hoofdstel afdoen is denk ik eerder een concentratie probleem wegens een zweterig en jeukerig hoofd, ik denk dat je er wel wat van moet zeggen en moet proberen om de aandacht op jou te vestigen, hij moet leren hoe sneller jij het hoofdstel af doet , hij zijn eigen jeuk kan/ mag bestrijden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:10

Gapen is ook bij paarden vaak een uiting van stress.
Een van mijn merries doet het bijvoorbeeld als er te veel druk op haar uitgeoefend wordt. Gapen is dan overduidelijk stress.

Het hoofdstel associeert ze dan vermoedelijk met iets wat stress oplevert. Is dat het hoofdstel zelf (i.v.m. evt. zere tanden), de manier waarop het bit gehanteerd wordt, de rijstijl zelf, het zadel wat volgt, het gewicht van de ruiter?

Moeilijk om dat allemaal uit te vissen, maar wel de moeite waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:14

Ik gaap ook veel als ik nerveus ben oid Haha!

Dus idd stress.
Misschien dat je met het bit tegen zijn tanden komt als je het hoofdstel in/uit doet, en dat hij daarom zo onrustig doet.
Succes!
Misschien

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:16

soms gaapt mijn paard als ik het hoofdstel in heb gedaan of als ik het uit heb gedaan
op de vorige manege gaapte een paard altijd na het rijden
en een van mijn verzorgpaardjes die gooit haar hoofd in de lucht als ik het hoofdstel uit doe eerst begon ze altijd te steigeren :S
maar dat doet ze nu gelukkig niet meer

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:22

Tjah.. mijn paard gaapt sinds kort ook altijd voordat het bit in gaat...

Stress?? Nou dat zou dan wel heel knap zijn voor dit paard.. aangezien die niet bepaald snel in de stress schiet Clown

Maar ik denk soms ook wel eens.. waarom doet ze dat nou..

Die van mij gaapt altijd een paar x en als ik dan het hoofdstel voor hou, hapt ze vanzelf het bit in.. dus Clown

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:25

Nou, het gekke is dus dat ze dat al doet vanaf de eerste keer dat ik wou zadelen...
Nu doet ze het al veel minder.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:30

Mijn verzorgpony gaapt ook als ik het hoofdstel in ga doen, maar of het een teken van stress is? Ze blijft altijd wel heel rustig, vind het volgensmij gewoon lekker om even te gapen. En na het rijden doet ze het ook bijna altijd. Dan haal ik het hoofdstel eraf en begint ze weer een paar keer te gapen(en te schuren Tong uitsteken). Een jong paard dat ik rij gaapte laatst ook na het rijden, terwijl die altijd erg ontspannen is. Na mijn idee heeft het dus niets met stress te maken Verward

MarissaZami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:21

Mijn paard gaapt ook af en toen als ik het hoofdstel om wil doen. Ik heb eens gelezen dat het gewoon een teken is dat ze relaxed zijn, bijvoorbeeld als ze net lekker gepoetst zijn ofzo. weet verder ook niet! Maar lijkt me niet iets ernstigs;)

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:30

Mijn paard is een koudbloed en heeft zeker geen last van stress. Volgens mij vindt ze het gewoon heerlijk even niets om haar neus te hebben ook al zit het halster los.
Gevoel van vrijheid misschien? Ze neemt heel graag haar bit aan

Lindy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:46

pony waar ik op rijd, voor het rijden als ik het hoofdstel in wil doen, dan wil ik de neusriem dicht doen en dan begint ie met gapen Clown
en na het rijden als hij weer lekker in de stal staat gaat ie ook weer gapen. Clown

GVR_Obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:02

Ik ken ook wel een paar paarden die gapen, maar er is gene sprake van stress of pijn. Volgens mij is het gewoon overspronggedrag. Eigenlijk liever niet willen dat het hoofdstel omgaat, maar niet weten hoe je moet reageren... Katten kunnen het ook heel goed: als je ze op hun kop geeft voor iets, gaan ze zich wassen.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:41

Mijn paard gaapt juist als hij heel ontspannen is en een oefening verwerkt in z'n hoofd Knipoog

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 01:53

Mijn paard gaapt ook zodra ik met het hoofdstel in de buurt kom. Ik maak daar gebruik van om het bit meteen in te doen... Oefening baart kunst... Mijn paard is dan manege paard geweest, dus daar is op vele verschillende manieren mee omgegaan... In het begin stak ze zelfs haar neus in de lucht, kwam er dus niet meer bij. Heb ik verholpen door eerst een hand om haar neus te leggen en dan pas het hoofdstel te laten zien.

Ik vind het gapen wel altijd grappig uit zien, vooral hoe ze dan met haar ogen draait...