paard verkocht, nu koliek, wie verantwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

paard verkocht, nu koliek, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 10:00

Plaats dit bericht even voor een kennis van me.
Zij heeft haar paard verkocht, die is betaald, maar wordt pas later opgehaald (staat nog bij haar thuis).
Nu heeft dat paard koliek gekregen.
Paard is al wel betaald, en het komt ook helemaal goed.

Voor wie zijn de DA kosten op dit moment?

fjordnina

Re: paard verkocht, nu koliek, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:02

Paard is op dit moment van de nieuwe eigenaar, dus daar zijn de kosten dan ook voor. Paard staat op dit moment eigenlijk alleen nog in pension bij de oude eigenaar, al dan niet tegen een vergoeding.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:03

Het lijkt mij dat de kosten al voor die mensen zijn. Die hebben haar al gekocht en toevallig hebben ze haar nog niet opgehaald maar anders hadden ze het ook zelf moeten betalen lijkt mij. Maar dit zijn moeilijke dingen.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:05

Ze zijn voor de nieuwe eigenaar officeel .

Ze kunnen ook 50/50 doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:07

Ik vind dus van jouw vriendin, zij houdt toezicht en onder haar zorg is hij ziek geworden, of het haar te wijten is, staat buiten kijf.

Gewoon eigenaar bellen en bespreekbaar maken, als je bang bent voor problemen dan helemaal niet bellen, kosten betalen en weer gezond afleveren. Stel paard is koliekgevoelig om een een of andere interne reden, dan zou ik hem nl niet willen hebben...., probeer de eigenaren maar niet bang te maken, is toch al zo gevoelig in de paardenwereld...

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:07

Paard krijgt bij mij koliek en ik zou dan ook zelf de kosten betalen, waarschijnlijk niet omdat het moet maar omdat ik mij nog verantwoordelijk voel.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:10

russel schreef:
Ik vind dus van jouw vriendin, zij houdt toezicht en onder haar zorg is hij ziek geworden, of het haar te wijten is, staat buiten kijf.

dat vind ik dus ook... maar aan de andere kant is zij geen eigenaar meer... op bijv een pensionstalling moet een eigenaar koliekaanvallen ook zelf betalen terwijl een ander het paard verzorgt.

het is een lastig geval en ik zou denk uitkomen op 50/50

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:13

Ik vind de nieuwe eigenaar.
Ik weet niet hoe lang hij nu in bezit is van de nieuwe eigenaar, maar bij ons vroegen ze of de pony nog een paar maanden mocht blijven staan.
Ik heb dat toegestaan, maar in geval dat er iets zou gebeuren, dan vind ik dat de kosten voor de nieuwe eigenaar zijn.

Als je je paard in pensionstalling hebt staan, dan moet je het ook zelf betalen. En dan kun je ook niet meer teruggaan naar de oude eigenaar om de kosten te verhalen. Tenminste normaal gesproken niet in geval van koliek. Wel in geval van een verborgen gebrek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:15

Pensionstal is heel wat anders, dan ben je er zelf bij. Nu moet je hem nog gaan ophalen en dan neem je hem zelf onder je hoede en ben je zelf verantwoordelijk waar je hem neerzet.

Als ik een tafel koop die mooi is en ik haal hem volgende week op maar betaal contant bij verkoop, krijg ik een telefoontje dat er een pot terpentine op is gevallen, een hele plek op het blad, kan wel weer gelakt worden, maar gaat 200 euro kosten.....tja nog effe...dat zullen we met zijn allen nooit pikken.

Maar als jij die tafel in een opslag zet en je ziet dat er een pot terpentine op is gevallen en de verhuurder stelt zich niet aansprakelijk voor geleden schade (doen pensionhouders ook niet, soms staat het in een contract dat je als eigenaar altijd verantwoordelijk blijft en medische zorg MOET gaan bieden als het nodig mocht zijn) dan heb je pech moet je zelf gaan lakken..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:25

Hoe dit juridisch zou uitpakken.. ik vraag het me af. Ik denk daarbij aan het feit dat een koper het paard weer kan terug brengen naar de verkoper in het geval van 'verborgen gebreken'. Natuurlijk is koliek geen 'verborgen gebrek' maar de logica van 'het paard is nu van een ander'.. het is nog maar de vraag of de rechter dat ook zo zou zien. Tenslotte is de verkoper ook verantwoordelijk zolang het paard nog bij haar staat. Zie het maar als een auto verkopen: als die vervolgens ( wellicht buiten de schuld van de verkoper) beschadigd raakt vóórdat de auto bij de nieuwe eigenaar komt.. de nieuwe eigenaar heeft de auto tenslotte onbeschadigd gekocht..
Daar kun je nog een aardig potje over kibbelen wie de verantwoording draagt.

Ik vind wel dat de verkoper in ieder geval meldingsplicht heeft t.o.v. de nieuwe eigenaar. Zo'n koliek kan toeval, éénmalig zijn. Maar je kunt ook opgezadeld worden met een koliekgevoelig paard en dat wil je misschien niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 10:28

voor zover bekend is het paard verder niet koliek gevoelig. oorzaak nog niet bekend

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:29

Op dit moment is het het paard van de nieuwe eigenaar, en is zij/hij verantwoordelijk, een verborgen gebrek is het zeker niet. Paard in pension kan ook koliek krijgen dan is het ook niet de kosten voor de pensioneigenaar, maar voor de paardeneigenaar.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:36

Ik vraag me af of het paard inderdaad al van de nieuwe eigenaar is. Het is weliswaar betaald, maar nog niet geleverd. Er zijn blijkbaar geen duidelijke afspraken gemaakt. Dat was natuurlijk wel verstandig geweest, maar dat is achteraf gepraat.
Het lijkt mij een redelijke oplossing om ieder de helft te betalen en dan maar in het midden te laten wie nu eigenaar is van het dier.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:39

Daarom is een koopcontract ook zo belangrijk! Daarin beschrijf je het exacte moment van levering.
Betaald is nog niet geleverd, lijkt me en daarom zou ik zeggen; de kosten zijn nog voor je vriendin.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 16-11-08 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:39

vorige week / twee weken geleden kreeg het paard hier ook koliek.... net 2 dagen van de nieuwe eigenaresse, en zou die dag erna opgehaalt worden.
De nieuwe eigenaresse had zo'n band al met dat paard (heel bijzonder!) dat ze alles heeft betaald.... ZELF! Helaas heeft het paard het niet gered en is vorige week zondag ingeslapen Verdrietig
Ik ken de oude eigenaresse niet, maar ik denk dat ze een deel mee betalen..... dit zou wel zo netjes zijn!
maarja, als je dat niet kan betalen....

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:40

@ stef: hoe lang geleden is hij verkocht? Ik bedoel, kan me voorstellen dat het nogal l4llig is, als het dier 2 dagen geleden verkocht is en hij nu met koliek staat om dan de kosten op de nieuwe eigenaar te verhalen.

@ russel: ik ben het niet helemaal met je eens. Maar dan met het oog op mijn situatie begin dit jaar, toen ik onze pony verkocht: de nieuwe eigenaren vroegen zelf of ze de pony nog een aantal maanden mochten laten staan. Als ie dan na een maand of wat een koliekaanval of een kou of zo zou krijgen, dan vind ik dat zulke kosten voor de nieuwe eigenaar zijn.
Als oude eigenaar zijnde ga je echt niet express het beest een beetje ziek lopen maken.
Je voorbeeld met tafeltje met terpetine vind ik ook niet hier passen in dit geval. Dat is een heel ander verhaal. Daar heb je het over een levenloos ding, waarbij duidelijk is dat de oude eigenaar er schade aan heeft toegebracht.
Een koliekaanval kan door verschillende factoren komen en daar kan een eigenaar niet altijd wat aan doen. Zoiets kun je niet op de oude eigenaar verhalen. Dan had je het paard niet daar moeten laten staan, als je het niet vertrouwd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:56

Isabonny schreef:
@ russel: ik ben het niet helemaal met je eens. Maar dan met het oog op mijn situatie begin dit jaar, toen ik onze pony verkocht: de nieuwe eigenaren vroegen zelf of ze de pony nog een aantal maanden mochten laten staan. Als ie dan na een maand of wat een koliekaanval of een kou of zo zou krijgen, dan vind ik dat zulke kosten voor de nieuwe eigenaar zijn.
Als oude eigenaar zijnde ga je echt niet express het beest een beetje ziek lopen maken.
Je voorbeeld met tafeltje met terpetine vind ik ook niet hier passen in dit geval. Dat is een heel ander verhaal. Daar heb je het over een levenloos ding, waarbij duidelijk is dat de oude eigenaar er schade aan heeft toegebracht.
Een koliekaanval kan door verschillende factoren komen en daar kan een eigenaar niet altijd wat aan doen. Zoiets kun je niet op de oude eigenaar verhalen. Dan had je het paard niet daar moeten laten staan, als je het niet vertrouwd.

Het gaat niet over schuld, het gaat over verantwoordelijk zijn voor.
Bij een koop gebeuren er twee acties: de betaling en de levering van het gekochte. Als het één geschied is, wil dat niet zeggen dat het ander ook geschied is.
Als het paard al bij de koper staat en de koper zal zal het geld nog naar de verkoper brengen maar wordt onderweg beroofd, is dat ook het risico van de koper.
Er is betaald en daarmee bestaat de verplichting om een goed gezond paard te leveren aan de koper, ookal betekent dat dat de verkoper kosten moet maken. Wat dat betreft is er wel degelijk een overeenkomst met het tafeltje. Alleen als de schade onherstelbaar is, kan er geen goed tafeltje/paard geleverd worden en blijft de verkoper in gebreke. De koper kan dan de koop ontbinden en daarna zijn geld terugvorderen.

Ander verhaal wordt dat wanneer de levering heeft plaatsgevonden ('alsjeblieft, hier is je paard, nu is hij van jou') maar de verkoper heeft aangeboden het paard nog een paar dagen onderdak te bieden, al of niet gratis. Dan is het het risico van de koper. De transactie is immers afgerond en de verkoper heeft in feite niets meer met het paard te maken, behalve dat hij onderdak biedt.

Het is dus essentieel of de levering heeft plaatsgevonden.
Dat geeft dus weer eens het belang van een koopcontract aan; daarin staat het moment van levering exact beschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:50

Isabonny, een paar maanden laten staan is een andere kwestie, dan staat het paard bij jouw in pension, ik neem aan dat die nieuwe eigenaar toch wel een paar keer per week kwam??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:53

Wil je dit netjes doen, dan zou ik 50/50 doen, of zelf gewoon de kosten betalen.

Het is altijd een risico dat je neemt als je verkochte paard nog een tijdje bij je blijft staan.

Je kunt er wel moeilijk over gaan doen, maar om hier een gevecht uit te laten vloeien lijkt me ook weer wat overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:54

Als ik een paard koop en betaal maar nog niet kan ophalen en ik kom en het paard is op dat moment herstellende van iets, laat ik hem staan en spreek ik af dat ik hem over een bep. tijd gezond en wel op kom halen, mét een dierenarts verklaring, anders niet goed, geld terug.

Iets wat niet deugdelijk is wat wordt geleverd als wel deugdelijk, accepteer ik niet. Ik denk wel dat ik gelijk krijg van een rechter. Eerder als het dier weer hersteld is en gezond is en ik hem niet meer wil dan zal een rechter toch wel anders denken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:01

russel schreef:
Als ik een paard koop en betaal maar nog niet kan ophalen en ik kom en het paard is op dat moment herstellende van iets, laat ik hem staan en spreek ik af dat ik hem over een bep. tijd gezond en wel op kom halen, mét een dierenarts verklaring, anders niet goed, geld terug.

Iets wat niet deugdelijk is wat wordt geleverd als wel deugdelijk, accepteer ik niet. Ik denk wel dat ik gelijk krijg van een rechter. Eerder als het dier weer hersteld is en gezond is en ik hem niet meer wil dan zal een rechter toch wel anders denken.

een koliek(je) waar een paard vlot van herstelt, of bijvoorbeeld een verkoudheid, is geen koopvernietigend gebrek hoor.
Er is dus geen enkele reden om te zeggen dat je hem niet meer wilt in zo'n geval.
Gekocht is gekocht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:20

russel schreef:

Dit is hier toch compleet niet aan de orde? paard is gezond verkocht, of althans, op moment van verkoop was er niks aan de hand. Dat was van de week. Weet niet of ie gekeurd is, maar dat doet er op zich ook niet zo heel veel toe.
Paard zou in principe maandag of dinsdag (as) gebracht of gehaald worden. Dan in het weekend dus koliek.
Koliek kan elk paard natuurlijk krijgen, dus vandaar de vraag... wie of wat

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:04

Wie is verantwoordelijk? Hoe is de koliek veroorzaakt? Allemaal vragen.
Het paard is verkocht dus zouden eventuele kosten voor de nieuwe eigenaar zijn, hoe banketstaaf ook.
Tenzij degene waar het paard staat door een ''voedings''fout de koliek heeft laten veroorzaken.
Ik zou zelf 50/50 doen, ook voor je eigen gemoedsrust.

Mijn paard heeft zo'n 2 maand geleden bij een ander paard in het hok gestaan (veel vaker) en altijd ging dat goed, totdat het dus een keer fout ging. Paard is getrapt/gebeten in de vagina en moest gehecht worden, verder veel schaafwonden en een aantal spuiten gehad.
Degene waar mijn paard staat zei dat hij het ging betalen omdat hij immers mijn paard bij de ander in het hok had gezet.
Stel dat mijn paard de meest kwaaie was, dan had zijn paard die verwondingen gehad. Het had dus net zo goed anders kunnen lopen.
Ik vind het daarom niet kunnen dat hij 100% betaalt en uiteindelijk hebben we besloten de rekening 50/50 te doen.
Mede doordat hij zich zo banketstaaf voelt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:10

maar daar is de schade door een ander paard veroorzaakt, das wel wat anders aangezien er dan een tweede partij bij betrokken is (hoewel ik niet helemaal snap dat hij jou paard bij die ander had gezet... ik neem aan dat jij daar wel toestemming voor hebt gegeven, en dan vind ik het dus eigen risico)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:13

Bij je eerste post zijn er toch ook 2 partijen bij betrokken? nieuwe eigenaar en oude eigenaar welke paard nog op stal heeft?

Nee, ik had geen toestemming gegeven om ze bij elkaar in te zetten. Paard was mee geweest naar les de avond ervoor en omdat er dus een ander paard tijdelijk werd gestald was er geen stal meer vrij en mijn paard was wel bezweet. Dus hadden ze besloten om ze samen te stallen