uitleg van gedrag van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marenmar85

uitleg van gedrag van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 01:20

beste paarliefhebbers

ik heb een vosmerrie ( ze staan er al om bekend geen super lieverdjes te zijn)

ik heb haar weer sinds kort terug ( van 3 jaar weg geweest) Haha! en het gedrag is niks veranderd
het gaat om het volgende mijn paard houd niet van aandacht houd niet van knuffelen houd niet van aangeraakt te worden of te worden geborsteld. Huilen
soms als je een beetje doorgaat en tegen haar praat lijkt ze toch of ze er enigzins tog wel ietsje pietsje toch wel stiekum lekker vind als je haar aait over de hoofd ofzoiets
ga je bij haar stal staan ( alleen maar kijken) dreigt ze net van wat moet je hier...
( bij iedereen overigens maakt niet uit wie)

dan krijgen we nogde questie rijden, ze kan soms oh zo para reageren. Dat ze denkt dat er uit elke hoekje een grote beer of spook tevoorschijnkomt en andere moment geeft ze zich over en andere moment precies dezelfde reactie-->wegschieten.
soms word ik er zo moe van ,maar ja geduld geduld geduld
sporen zwepen etc heeft ze dus ook een hekel.

ik heb al een aantal keren gehoord dat als je een merrie laat dekken dat het dan wel verminderd
is dat ook zo

ja heel lang verhaal maar misschien weet iemand wat het is
help ons

Anoniem

Re: uitleg van gedrag van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:24

Dat vosmerries geen lieverdjes zijn is een bakerpraatje. Je paard is gewoon zuur van karakter denk ik, er zijn gewoon paarden die er niet van houden dat je aan ze zit. Verder vind ik het moeilijk om zonder het paard te hebben gezien er een zinnig woord over te zeggen, helaas.
Van dekken worden ze in de regel niet gemakkelijker, dit soort paarden maar eerder moeilijker en je loopt kans dat deze karaktertrekken ook nog eens bij het veulen terugkomen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 02:03

Veel merries houden niet van gepruts aan hun lijf. Voor dat wegspringen en overal bakkabouters zien is magnesium een heel goed middel, kun je gewoon bij de paardendrogist bestellen. Ik geef het mijn merrie ook al jaren en nu is ze gek op poetsen (weet niet op dit door de magnesium komt) en met rijden is ze heerlijk ontspannen, ziet geen spoken meer. Van brok kunnen ze trouwens ook springerig worden, heb je al eens muesli geprobeerd?

PuddingXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:21

Mijn merrie vind het ook niet fijn al dat geknuffel en gedoe, Maaja tijdens het rijden is zij dus echt een schat!
Afentoe ziet ze ook wel spooken enzo maar dat negeer ik en rijd gewoon door.
ze is gewoon een doodnormaal bruine pony dus ik denk dat dat van dat vossen geen lieverdjes zijn gewoon stom gelul is.

xx

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:32

Ik heb hiervoor ook een merrie gereden die daar ook niks van moest weten. Onder het rijden was ze onwijs lief maar heel sensibel! Ik vind het geweldige paarden om te rijden..als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt gaan ze voor je door het vuur! Heb nu een eigen merrie en dat is een onwijze tuttebel!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:38

Ik denk dat je je paard meer in der waarde moet laten...accepteer der zoals ze is.
Kleur heeft niks te maken met het karakter (al denk ik dat er ook een stukje opvoeding dit karakter veroorzaakt heeft) Sommige paarden hebben idd meer last van bakkabouters. Goede lessen kunnen je daarbij helpen...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:40

Wat je kan doen is haar eens in een paddock loszetten en dan naar haar toelopen en even een aaitje geven en dan gelijk naar achteren lopen. Even wachten en weer hetzelfde. Op een gegeven moment zal ze het minder erg vinden. Anica heeft dit probleem met haar oren gehad (draver die vroeger watten in oren heeft gekregen) en nadat ik dit heb gedaan vond ze het goed.

Met rijden lijkt het me beter dat je eerst wat grondwerk met je paard gaat doen zodat ze je gaat vertrouwen. Een boek van Parelli helpt daarbij.

Succes!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:43

Ik ben het met superwoman eens. Laat je paard meer in haar waarde, accepteer dat het geen echte knuffel is. Niet ieder paard is hetzelfde. De een is meer op zichzelf dan de ander. Natuurlijk moet je haar wel gewoon kunnen poetsen e.d. maar als ze er niet van houdt moet je dat gewoon niet overdrijven.

Dat ze zo heftig reageert als je voor de stal staat vind ik ook niet vreemd hoor. De stal is haar plekje, daar wil ze met rust gelaten worden. Respecteeer dat.

En wat het rijden betreft: Zoals superwoman zegt zijn sommige paarden schrikkeriger dan anderen, maar dat wil niet zeggen dat je er niks aan kan doen. Ik sluit me aan bij goede lessen, maar dat heb je misschien al wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:45

Ik vind gewoon dat je een paard als deze in dr waarde moet laten, het beest geeft dat zelf ook aan.
TS, je kunt je afvragen of dit voor jou wel het juiste paard is, maar als ik nog even teruglees.... denk ik van niet, eerlijk gezegd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:50

weet je dit dier geeft gewoon heel duidelijk haar grenzen aan............. wat wil je dan nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:50

Ik wou wel dat alle paarden zo duidelijk waren, KIwiko!!!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:22

haha bedankt
ik heb het paard daarvoor jaren gehad en toen tijdje verkocht en uiteindelijk weer terug gebracht
dus onzin dat het paard niet bij me past ( maar je kan het natuurlijk ok niet op afstand bepalen) Knipoog
als ik haar loslaat komt ze wel naar me toe
en idd haar maar in de waarde laten duidelijk tante Haha!:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:49

Tip 1: Koop geen merrie Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:50

Als je een knuffelpaard wilt kun je inderdaad beter een ruintje kopen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:52

Joolien schreef:

ROFL

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:58

hoe is deze merrie tijdens de hengstigheid?

Nienke83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:00

Nou ik heb liever merries hoor! Maar dat ze minder te knuffelen zijn dan ruinen is onzin. Het is maar net waar je 'meer mee hebt'...

Ik kwam 1,5 jaar geleden in contact met een paard wat ook geen lichamelijke aanraking duldde. Kwam je 2m in de buurt, moest je maken dat je wegkwam. Levensgevaarlijk zou je zeggen. Maar nadat ik 1,5 jaar nu met haar bezig ben geweest (met name freestylen), kan ik haar poetsen en aaien enzo. Het zal nooit een knuffelpaard worden, maar met veel geduld kun je ver komen.

En probeer je paard altijd goed te 'lezen' en bedenk wat jij doet. Een paard is een grote spiegel van de mens, dus kijk altijd ook even naar jouw acties/gedrag. Dat kan wel eens dingen duidelijk maken.

Ik weet niet hoe oud jouw paard is en hoe lang je haar al kende voor je haar kocht (de eerste keer dan), want er kan ook een voorgeschiedenis achter zitten. Zoals bij het paard waar ik mee bezig ben geweest, die eigenaresse was zelf ook wat afstandelijk en het paard is daar als veulen opgegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:06

Nienke, ik snap één ding niet en dat is dit: waarom freestylen aanwenden om een paard zover te krijgen dat het wel geaaid wil worden? Waarom moeten we persee een paard aaien?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:15

omdat....een paard lief en zacht en mooi en lekker warm is Haha!

dat willen we graag voelen...alleen vinden sommige paarden dat niet zo fijn.

tja daar kun je rekening mee houden of je paard proberen over te halen om het toch toe te gaan staan

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:28

Aangezien ik niet kan beoordelen wat de achtergrond van je merrie is (is ze zo altijd geweest, heeft ze ooit nare ervaringen gehad, is ze gewoon dominant?) kan ik je alleen vertellen over het aanvankelijk bizarre gedrag van mijn merrie. Ik heb haar sinds een jaar en ze was heel aanhankelijk (zolang het haar uitkwam) en verschrikkelijk tijdens haar hengstigheid, niet kunnen borstelen (gillen en slaan) en ook moeilijk om dan te berijden. Ik dacht eerst dat ze pijn had maar het bleek 'gewoon' dominantie te zijn; ik ben de baas en ik bepaal wanneer jij in de buurt mag komen. Toen was uitgesloten dat ze geen lichamelijke klachten danwel psychisch leed had geleden (ik ken haar vorige eigenaar, haar voorgeschiedenis, ouders, etc, heb ik haar een keer heel hard moeten aanpakken (psychisch onder druk zetten via monty roberts methode, maar ook niet schuwen om haar een keer een mep te verkopen) en sindsdien accepteert ze mij, ziet ze mij als leider en kan ik van haar op aan. Alleen de hengstigheid bleef een probleem wat betreft de impulsbeheersing, dat heb ik uiteindelijk via hormoonbehandeling opgelost. Maar volgens mij is die periode niet echt het probleem bij je? Nogmaals, ik ken jouw paard niet, maar het is altijd verstandig om zoveel mogelijk over de achtergrond van je paard uit te zoeken, zodat je te weten komt wat de achterliggende oorzaak is en deze op te lossen. Een paard is in principe een sociaal dier dat juist behoefte heeft aan fysiek contact (de een natuurlijk meer dan de ander).

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:38

Iedergeval voor een omgangsprobleem een merrie geen veulen laten krijgen.
Eigelijk gewoon bij jezelf te rade gaan wat jij verwacht van je paard , en hoe duidelijk je bent/wil zijn. Je paard is in iedergeval van mening dat zij geen knuffeldier is........dus zul je kijken wat het contact is wat wel mogelijk is.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:57

ik heb haar nu ongeveer weer 3 maand toen 3 jaar niet gehad en daarvoor 3 jaar. ik heb haar terug gekocht omdat ze nooit de makkelijkste is geweest en wil dat lieve beest niet aan doen om van stal naar stal te gaan. Daarom heb ik al mijn geduld weer opgespaard om weer opnieuw met haar te beginnen Haha! :S

Dat ik haar voor het eerst op haar zat ging ze er als een speer vandoor omdat ze niet tegen drukkende benen kon.
ze was doodsbang voor de zweep. ( dus ja er is zeker wat met haar gebeurd wat wie waarom??? geen idee ) waarschijnlijk omdat ze niet met haar om konden gaan. Huilen
ik denk dat ik wel genoeg weet haar gewoon in waarde laten wil ze wel die aai over der bol krijgt ze die en anders dan laten we het zo Ach gut Knipoog Haha!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 07:52

Ik heb sinds kort een veulen, en die was ook best wel schuw, ik heb dat tegen de eigenaresse van de opfok gezegt, en als zij dan even door de stal liep gaf ze hem een aai, of een knuffel. Verder niet en dan gelijk weer doorlopen. Nu kwam ik zondag en ik mocht hem gewoon over zijn hoofdje aaien, en even poetsen.
Je moet niet te veel willen. Als ze een knuffel willen, of een aai. Laten ze dat echt wel merken.
Misschien is het een idee om haar lekker vakantie te geven, even een tijdje lekker niks doen. En het daarna weer rustig op te pakken allemaal.
Succes meis. Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:24

Zammie schreef:
Joolien schreef:

ROFL

Ja hou op schei uit. Ik heb een merrie gehad, die werd tijdens dr hengstigheid onhandelbaar. Kwam ik in de bak maar tot de B-E lijn omdat er achterin een ruin naast de bak stond Clown
Geef mij maar ruinen of hengsten Knipoog

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:36

Er was ook iemand die kabouterfluisteraar was misschien kan die je tegen het schrikken helpen er is een bepaald topic over XD

Ik denk dat je paard er gewoon niet van houd net als mensen sommige houden wel van dat kleffe gedoe van verliefte mensen en andere niet.

En zij wil denk ik niet graag geknuffeld worden.. jammer maar zoek iets anders wat jullie allebij leuk vinden, zodat je band word verbetert dan wil ze het misschien ooit nog Tong uitsteken