Probleem met pony op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tass

Probleem met pony op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 21:44

Hoi,

Dit is een beetje mijn probleem:

Ik kom eerst met mijn pony alleen naar buiten en was er niks aan de hand. Alles wat we tegen kwamen was de normaalste zaak van de wereld. Toen heefst ze 9 weken stil gestaan vanwege haar eczeem, ze had heel haar buik open geschuurd. Nu ben ik tijdens die 9 weken wel buiten gaan wandelen enzo. Ik kan alweer 2 maanden rijden en ben weer een paar keer buiten geweest samen met een vriendin op haar paard. Dat ging ook allemaal goed. Ook ben ik een weekend naar het strand geweest met 2 vriendinnnen, ook niks aan de hand. Alleen buiten een rondje maken is toch wel gespannen, maar een klein rondje gaat nog.

Nu wilde ik gister alleen naar het bos gaan en dat is een half uurtje stappen. Ze was wat gespannen maar ging nog goed. Tot we langs het straatje kwam waar we vaak ingaan als we een klein rondje maken. Ik kreeg haar met moeite daar langs, nou uiteindelijk een stuk verder op wilde ze niet meer vooruit. Ze draaide alleen maar om of ging achteruit lopen, maar niet vooruit. Ik ben afgestapt en een stukje gaan wandelen, niks aan de hand. Ik stap weer op en ze zetten geen pas meer vooruit. Ik ben na een kwartier vechten omgedraaid en naar huis gegaan. Het is niet dat ze iets eng vind maar ze wil gewoon niet vooruit. Alleen maar terug of achteruit...

Ik vind het best vervelend...
Van mijn paardje waar ik eerst op kon springen en zo naar het bos kon rijden zonder problemen, naar een paardje wat gespannen is.
Heeft iemand misschien tips?

Groetjes Tass Lachen.

ikke20

Re: Probleem met pony op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:59

gewoon der grote vriend meenemen.

dat je terug bent gegaan is eigenlijk heel slecht.
probeer haar dan net iets verder te krijgen tot zover jij dat wil en laat haar dan naar huis gaan. neem desnoods een klein zweepje mee. als je afstapt geef je jeeigen ook al een klein beetje gewonne. dus de baas zijn over haar. zorg dat je hele dag de tijd hebt Tong uitsteken
dan ga je gewoon het grote rondje. als je voorbij het straatje bent en je krijgt haar niet verder. ga je heel simpel drijven om haar naar voren te krijgen. gaat ze naar voor beloon je haar. gaat ze achteruit lopen zorg je dat ze niet kan omdraaien en drijf je haar weer naar voren. succes ermee

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:01

Ik ga mee met de bovenstaande. En door zetten, je niet laten kennen anders heeft je pony gewonnen.

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:01

pfoe.. met gewoon wandelen is ze niet bang? als je er naast staat? en vroeger ook niet, terwijl je de zelfde weg neemt. Volgens mij is ze je dan gewoon aan het uitproberen? Omdat ze lang stilstond..?

Succes iniedergeval!

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:04

Maartje: Dank je wel zal het proberen Ja Haar grote vriend moet maar een mee Tong uitsteken

Maaar__: Jah ze was nergens bang voor , als ik ga wandelen of ernaast loop niks aan die hand Gelijk ontspannen, zit er op is ze gelijk gespannen. Die weg hebben we al vaak gereden, maar dan met iemand er bij en dan is er ook niks aan de hand.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:04

ik denk dat je pony er aan gewend is achter iemand aan te lopen.. dat maakt dan verder niet zoveel uit of dat een mens of een paard is.. maar als jij erop zit heeft ze die houvast niet.. waarschijnlijk wil ze daarom wel weer verder als je naast haar loopt..

Ik weet alleen niet hoe je dit op moet lossen..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:05

Je Fjord is 6, las ik in je profiel?
Kan het niet zijn dat ze aan het puberen is? Er zijn ook paarden die laat puberen toch, net als mensen..
Of misschien ben je zelf wel erg gespannen, dat voelt een paard feilloos aan (ervaring, ben er afgebokt toen ik zelf in de stress zat, en toen ik geen stress meer had was peerdlief weer braaf).

Goh, heeft jou paard zulke erge eczeem dat de buik helemaal word opengekrabt? Bloos! En toch heb je wel een van de beste dekens, erg vervelend! Misschien een deken proberen met buikflap? (sorry beetje offtopic Bloos )

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:06

Als ik met vriendin buiten rij, rijd ik altijd voorop, dat andere paard erachter Ja
Dan is er ook niks

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:09

Sodeletuut: In de bak is ze altijd wel braaf, wel haar fjordenstreken maja die horen erbij Nagelbijten / Gniffelen
Buiten deed ze dit soort dingen nooit, maar misschien puberen?
Ik had niet het idee dat ik gespannen was, had zin in een lekkere buitenrit met mijn paardje. En sinds mijn strand-weekend ben ik niet meer gespannen bij haar Nagelbijten / Gniffelen
Jah ze had heel haar buik opengeschuurd, ik weet niet hoe .
Ik zorg dat ik er dit jaar optijd bij ben en hoop dat het dan mee valt Lachen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:10

Citaat:
Ik ga mee met de bovenstaande. En door zetten, je niet laten kennen anders heeft je pony gewonnen.

Wat een onzin zeg!!!
En voor de zoveelste keer... EEN PAARD PROBEERT IN ZO'N GEVAL ZIJN RUITER NIET UIT.

Sorry, ik kan hier kwaad om worden.. een paard probeert hiermee wat te zeggen.
Een paard doet dit niet zonder reden.
Ga eerst eens na wat er veranderd kan zijn in het gedrag, kan iets heel kleins zijn voor de mens...
Maar het paard heeft hier duidelijk een probleem.

Mijn advies... ga aankomende tijd eens gewoon aan de hand wandelen en weer een band opbouwen.
Laatst bijgewerkt door annebe op 09-11-08 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:11

Misschien eens proberen hoe het gaat als iemand anders op je paard hetzelfde rondje gaat maken? Dan kan je kijken of het aan je eigen spanning ligt. Moet je er natuurlijk wel een zelfverzekerd persoon op zetten Tong uitsteken

Weer offtopic: Wanneer ben je met de deken begonnen dan dit jaar?

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:16

annebe: Als ik aan de hand wandel is er niks aan de hand dan loopt ze heel stoer en zelfverzekerd rond...
Als ik ga rijden niet...
Ik zou niet weten wat het moet zijn.

Sodeletuut: Dat kan ik eens proberen Ja
Ik heb pas eind april, begin mei haar deken opgedaan. Ik heb haar pas sinds maart en wist niet dat ze eczeem had. Ik zag het omdat ze heel haar staart had open geschuurd. Maar omdat ze een dikke, volle staart heeft viel er precies zo'n mooi plukje overheen dat je het niet zag Ja.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:19

Oh dan weet je dit jaar inderdaad wel gewoon wanneer je de deken er op moet doen.

Veel succes met je paardje, hoop dat je over een tijdje weer lekker buiten kan rijden. Maar, heb geduld Lachen

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:21

Sodeletuut: Ik hoop ook dat het snel goed komt Ja. Met mijn paardje wil ik vooral lekker recreatie rijden, lekker de bossen in en op het strand. Af en toe een wedstrijdje...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:44

Maar blijkbaar mist het paardje de leiding van jou op moment dat je er op zit?
Zit je zelf goed en lekker in je fel of is er onlangs ook wat bij jou veranderd?

marieke0609

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:10

Wel gek inderdaad.. En kende ze de route ook die naar het bos ging? Want daar gaan ze meestal heel graag heen natuurlijk. Dat is wel heel vreemd dan. Ik denk dat ze je aan het uitproberen is.. Ander paardje mee dan maar.

Misschien andere route proberen?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:43

Ik denk eerlijk gezegt ook dat ze je aan het uitproberen is mijn merrie liep in het begin ookj super buiten tot ze van de een op de andere dag tot zover ging en niet verder wou dit liet ze duidelijk merken door te gaan bokken en achteruit lopen bij de sloot en soms zelfs steigeren ik heb doogezet ook klein zweepje mee maar die hoefde ik vaak niet eens te gebruiken alleen een strenge stem was voldoende nu loopt ze ook weer super buiten..

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:46

annebe: Nee bij mij is niks veranderd, niet dat ik weet tenminsten Nagelbijten / Gniffelen

marieke0609: Jah ik neem die route altijd anders moet ik omrijden Nagelbijten / Gniffelen

SecretLIN: Ik had een zweepje bij, heb haar ook een tikje geven uiteindelijk maar hielp niet. Ging ze nog steeds achteruit lopen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:48

Als jij heel zeker weet dat er niets aan de hand is wanneer je ernaast loopt, zul je haar gewoon stevig moeten aanpakken.

Ik ben heus voor een goede band met je paard (voor bokt gaat steigeren Haha!) maar ze heeft wel te luisteren. Dan maar wat strenger zijn Lachen

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:52

Ik zal eens gaan kijken van de week Ja
Misschien had ze haar dag niet Nagelbijten / Gniffelen

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:00

mijn haf deed dit ook,ze is al 14 dus puberteit zal het bij haar niet zijn.
waarschijnlijk was ze mij ook aan het uitproberen en zag ze mij niet als leider Clown
t is heel vervelend want als ik ernaast loop, is er net als bij jou, helemaal niks aan de hand!
ik heb net zolang door gezet tot ze wel ging en dan goed beloond Knipoog
wat bij haar ook helpt als ze alleen maar achteruit gaat haar omdraaien en achteruit laten gaan, ga je toch de goede kant op Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:41

je eigen niet zo druk maken dit is nog maar pas 1 x gebeurt en misschien blijft het daar wel bij. iedereen heeft wel eens een slechte dag....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:44

Ik vind het absoluut geen teken van zwakte van de ruiter om op zo'n moment af te stappen en het paard aan de hand verder te leiden.
Desnoods loop je het hele rondje en de volgende buitenrit ga je gewoon weer opnieuw beginnen.
Wat ook wel goed wil helpen als er iemand op de fiets meegaat.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 17:39

ellenAST: Dat is ook een plan, ga je idd de goede kant op Clown

engelina: Lau misschien is dat het wel, maar vind het raar dat het uit het niets komt.

romeorowan: Ik zal het eens proberen Haha!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:36

puberen is het niet, want Lorenzo(15) Doet het ook, en al 2 jaar lang.
wat ik doe is gewoon zolang drijven dat hij wel naar voren loopt.
want hij doe echt precies hetzelfde.x