schade door jagers, te verhalen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

schade door jagers, te verhalen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 18:19

Gisteren waren ze aan jagen naast de wei, en toen ik uur later kwam, was de draad kapot, paaltjes uit de grond en 1 paard een ijzer kwijt
gelukkig had het paard wat door de draad gegaan was een deken op, en was de draad losgeschoten op de plekken waar ik die met elkaar verbonden had ( heb cord)
heb de draad gelukkig kunnen maken, alleen paar nieuwe isolatoren nodig gehad en paaltjes terug in de grond gezet

kan ik de schade die ik nu heb ( ijzer kwijt, smid moet nu komen, terwijl nog makkelijk 4 a 5 weken mee had kunnen doen) verhalen op die jagers of hun vereniging??

Hoeven hun nergens te melden waar en wanneer hun gaan jagen?

Vorig jaar ben ik nl bijna ongeluk gehad nadat ik net de peeskappen om aan doen was toen er een schot kwam en paard bovenop me sprong.
als ik weet dat er gejaagd word zorg ik dat er meer toezicht is

ben allang blij dat het de draad naar ander weiland was en niet de buitenste omheining, maar wat nu? en wat als dit volgende keer mis gaat???

citrOentJe_

Re: schade door jagers, te verhalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:46

Weet je wie de jagers zijn?
of ze hier een vergunning voor hebben etc?

Ik zou iig je ouders inlichten, en vragen wat je moet doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:11

mijn ouders??
ik woon al jaren op mezelf en hun hebben niks met mijn paarden te doen hoor

ik weet wie de jagers zijn, ze zijn idd lid van een vereniging
ik weet alleen niet wat hun rechten zijn en of hun iets moeten melden, als ze op naastgelegen land gaan jageb

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:13

Ik zou gewoon eens even bellen morgen. De vereniging eens aangeven dat dit echt te gortig is.. Minder fraai dat ze zo dicht bij je paarden jagen, zou er niet echt happy mee zijn Knipoog

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:17

Ik zou niet meteen een vergoeding vragen voor de ijzers maar wel afspraken maken, dat jij ingelicht wordt wanneer er gejaagd wordt in de directe omgeving van je paarden. Zorg dat je de afspraak zwart op wit hebt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:17

meestal na eerste paar knallen is niks aan de hand, maar er staat een neiwue bij die overal om schrikt
ik vermoed dus dat die als eerste geschrokken is en is gaan rennen en de rest erachteraan is gegaan

maar zijn er geen regels voor jagers??
een melding in het dorpsblad of zo? dan kan ik nl maatregelen treffen en toezicht houden

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:27

Hebben jullie geen jachtseizoen dan? Hier wel, iedereen weet wanneer dat begint en eindigd. Hier mogen ze officieel zelfs in het weiland waar mijn paarden staan jagen, ook al is dat hun eigendom niet. Uiteraard mogen ze dit niet van mij ( Duivel ) en heb ik ze 3 jaar geleden onder bedreigingen van het land gestuurd, zijn ze helemaal, met geladen geweren en blaffende honden zomaar tussen mijn paarden rondlopen... heeft wel geholpen, nu komen ze netjes vragen of ze over het pad naast mijn weiland (wat openbare weg is Nagelbijten / Gniffelen ) mogen lopen naar de volgende jacht-akker.

Er is afgelopen week nog 1 jachtdag geweest, dat is ook algemeen bekend hier. Dan hou je je paarden even binnen of extra in de gaten.

Dus ik neem aan dat dat bij jullie ook zo is, ze mogen toch niet zomaar het hele jaar door knallen! Zou lekker zijn voor de populatie van de dieren die ze schieten... de vereniging kan je dan ook vast wel vertellen of iets toesturen waar dit op vermeld staat.

Geen idee of ze moeten vergoeden.

Irena_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:26

Een jager moet een vergunning hebben en mag alleen op bepaalde percelen jagen volgens mij.
Ik denk dat je de schade kunt verhalen.
Ik zou het in elk geval proberen.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:54

Irena_7 schreef:
Een jager moet een vergunning hebben en mag alleen op bepaalde percelen jagen volgens mij.
Ik denk dat je de schade kunt verhalen.
Ik zou het in elk geval proberen.

tja, lijkt me lastig. Als zij idd een vergunning hebben en ze waren niet op plekken waar ze niet mochten komen dan is het qua verhalen vast lastig. Dan hebben ze verder geen enkele regel overtreden.
En meestal is er idd een vaste periode qua jagen, kun je er enigzins rekening mee houden. Bij ons zijn ook zo vaak jagers langs gekomen, maar die houden er zelf wel rekening mee dat ze niet alle paarden of vee in paniek jagen

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:00

Jagers zijn verplicht aangesloten te zijn bij een vereniding en werken op een vast stuk/perceel binnen vaste data. Afhankelijk van de soort waar op gejaagd wordt. Er zijn strenge regels wat betreft wanneer er geschoten mag worden en wanneer niet dit i.v.m. met veiligheid van mens en dier. Als je echt 100% zeker bent dat jou paard geschokken is doordat de jagers een fout heeft begaan dan zou ik dit melden bij de KNJV. Als het om schadebestrijding bij je buren gaat hoeven ze dit in princiepe niet te melden, daar zij niet op jouw terrein komen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:09

Maar wanneer en hoe bewijs je dat een jager een "fout" begaan heeft?
Een nieuw paard dat schrikt, gaat rennen en zo de rest ook op gaat jagen is niet als "fout" aan te wijzen helaas!

Wat ik wel heel fatsoenlijk zou vinden is dat de jagers minstens voor aanvang even aan de eigenaren meedeeld dat er een jacht gaat plaatsvinden zodat paarden op stal of in de gaten gehouden kunnen worden.

Wat GamblersCub schrijft is hier ook van toepassing.
Wij hebben wekelijks in het jachtseizoen jagers over ons terrein. Maar godzijdank worden we netjes gewaarschuwd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:55

Hier is het idd ook jachtseizoen en hebben de jagers vaste percelen. Rondom ons huis en bij de buren is dat dus alle grond. Ik heb met de jagers afgesproken dat ze de avond van te voren even bellen, dan zet ik niet de paarden in de weide. Dit is geen enkel probleem en ik krijg keurig 1x in de maand een telefoontje.
Ik ben zelfs wel blij met de jagers, want de konijnen, hazen, patrijzen en fazanten vermenigvuldigen zich erg snel......

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:05

Ik krijg altijd netjes een briefje in de brievenbus een klein weekje van te voren. Staat precies in wanneer er gejaagt word en dan kan je er zelf rekening mee houden.

Ik zou ze even bellen en overleggen. En ook zeggen dat je het fijn vind als je op de hoogte gehouden word waneer er rond het land gejaagd word.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:59

je zult zowieso aan moeten kunnen tonen dat de jagers de schuld hebben aan de ontstane schade. Dat lijkt mij al een heel lastig verhaal.

verder moeten jagers wel toestemming hebben om op bepaalde percelen te jagen. hierna zijn zij niet meer verplicht om te melden dat ze gaan jagen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:05

Ik denk dat je de schade niet kunt verhalen. Jagers jagen op bepaalde van te voren vast gestelde penselen, de data van het jachtseizoenen zijn bekend. Kortom, als eigenaar weet je in welke periodes er gejaagd wordt, en gezien je als eigenaar in alle tijden verantwoordelijk bent voor je paard, denk ik dat je ook deze schade zelf moet vergoeden.

En stel dat je ze wel aansprakelijk kunt stellen, dan nog moet je het nog zien te bewijzen en dat wordt lastig. Ik zou in jouw geval gewoon even een praatje met de desbetreffende jagers gaan maken en uitleggen wat je probleem is, zodat ze de volgende keer je even een waarschuwing geven als ze weer bij je paarden in de buurt komen.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:45

Hier wordt ook op vaste percelen gejaagd, hiervoor krijgen wij een (kleine) vergoeding. Ik heb zelf met de jagers afgesproken dat ze mij van te voren bellen, zodat ik de paarden (en ook mijn katten) binnen kan houden en daar houden ze zich prima aan...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:01

Wij hebben het anders opgelost. We zitten op natuurgebied en normaal mogen ze op alle percelen van het natuurgebied jagen, maar wij hebben die bestemming voor onze wei laten veranderen. Als je eigenaar bent van het weiland waar je paarden op staan kan je in principe bij de gemeente vragen om jou perceel als verboden voor de jacht in te kleuren.
Hier zijn de paarden ook heftig, ook omdat er een jong nieuw paard bijstaat dat dat niet kent...
De data van het jachtseizoen staan normaal vast... Dat is een vaste periode waarin je knallen kan verwachten. Volgens mij kan je je schade niet verhalen op de jagers, en als ik jou was zou ik proberen om op goede voet te blijven met die mannen, want als ze het kwaad in hebben en eens 'per ongeluk' verkeerd richten zit je met de gebakken peren... Uiteraard zijn zij dan strafbaar, maar daar krijg je je paard niet mee terug dan...

Ik zou kijken welke stappen je kan ondernemen om ervoor te zorgen dat jou paarden sowieso veilig zijn... Onze wei is goed afgebakend, zodat ze niet kunnen uitbreken. wij hebben rondom het weiland 2,5 meter hoge bekaertdraad staan, buiten de bekaertdraad staat prikkendraad (die mogen we niet weghalen), binnenkant van de bekeartdraad zijn 3 tot 4 stroomdraden voorzien, ze moeten dus al door 3 lagen heen voor ze op het bospad zijn... Bovendien zijn onze weien omringt door bomen & braamstruiken (op uitzondering natuurlijk de doorgang van de poorten, die van ijzer zijn en ook 2,5 meter hoog met daarvoor een stroomdraad.)

Pas wanneer de jager geen jachtvergunning heeft, zich op verboden terrein begeeft of op dieren jaagt waar hij niet op mag jagen is hij strafbaar en kan je schade verhalen, in andere gevallen vrees ik dat dat niet mogenlijk is...

Het voordeel van jagers is wel, tenminste als je ze te vriend houd, dat er toezicht is... Zij hebben vaak toch gezien als er verdachte personen rond je weiland rondhangen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:33

Citaat:
Volgens mij kan je je schade niet verhalen op de jagers, en als ik jou was zou ik proberen om op goede voet te blijven met die mannen, want als ze het kwaad in hebben en eens 'per ongeluk' verkeerd richten zit je met de gebakken peren... Uiteraard zijn zij dan strafbaar, maar daar krijg je je paard niet mee terug dan

Het zijn jagers, geen maffia Nagelbijten / Gniffelen

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:49

Nou ik kan geen sympathie opbrengen voor die mensen, ze kijken echt niet uit of mijn paarden toevallig in de wei staan en of ze helemaal gek worden en door het draad heen rennen. Dus hier hoeven ze echt niet te komen want ik laat mijn honden gewoon los en dan valt er niet veel meer te jagen. Belachelijk trouwens...die halve haas en een paar duiven die ze schieten...alle beesten in de stress...vlak langs de snelweg waar dan weer van alles plat gereden word. Zoek een normale Hobby!
en trouwens....wij weten nooit van te voren wanneer ze komen dus ik zorg altijd in 'het seizoen'dat ik thuis ben om het in de gaten te houden.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:20

Er gelden voor jager weldegelijk regels.
Zo is er bekend op welke afstanden zij van huizen e.d. pas mogen gaan jagen. Deze zou ik eens opvragen en dan kijken of ze zich er aan gehouden hebben.
ALs dat niet zo is, kun je ze aansprakelijk stellen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:32

Visconti schreef:
Citaat:
Volgens mij kan je je schade niet verhalen op de jagers, en als ik jou was zou ik proberen om op goede voet te blijven met die mannen, want als ze het kwaad in hebben en eens 'per ongeluk' verkeerd richten zit je met de gebakken peren... Uiteraard zijn zij dan strafbaar, maar daar krijg je je paard niet mee terug dan

Het zijn jagers, geen maffia Nagelbijten / Gniffelen

helemaal waar, maar je hebt er soms exemplaren tussen zitten... je kan ze beter op goede voet met hun leven dan in ruzie... Tegenwoordig schrikken mensen voor niets meer terug...

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:12

Ik heb niet zo lang geleden een uitspraak van de rechtbank gelezen, ik zal kijken of ik die nog kan vinden. In dat geval was de jager niet aansprakelijk voor de schade.

#edit: het was een arrest van het hof: LJN: BB3703, Gerechtshof Amsterdam , 439/06. Op www.rechtspraak.nl kun je de uitspraak vinden als je het LJN nummer intypt#

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 21:54

maar waar kan ik nu zien waar en wanneer er op welk perceel door wie gejaagd word?
ik kan niet 24/7 in het jachtseizoen aanwezig zijn om alles in de gaten te houden

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:00

Lynn_Nikita schreef:
maar waar kan ik nu zien waar en wanneer er op welk perceel door wie gejaagd word?

word vriendjes met de jagers en ze bellen je iedere keer netjes op als ze gaan jagen in de buurt Knipoog

wij hebben goede contacten met de jagers en hun bellen altijd 1 of meerdere dagen van te voren op zodat wij er rekening mee kunnen houden (paarden binnen houden of thuis blijven).

vwb je schade... weet je zeker dat dat door het jagen komt? ik zou die schade namelijk laten zitten en goed contact met die mensen willen op bouwen zodat je de volgende keren weet wanneer ze gaan jagen Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:29

normaal kan je dat navragen op de gemeente. Daar kan je kijken op welke percelen het toegestaan is te jagen. Meestal zijn het altijd dezelfden die op een bepaald gebied jagen. Bij ons is dat toch zo... Bij bosbeheer kan je dat ook navragen. Als er gejaagd wordt bij jou in de buurt moet er toch ook een opzichter in de buurt zitten? Als je naar het lokale politiebureau belt kan je het nr van de boswachter krijgen, die jou weer in contact kunnen brengen met de jachtopzichter.