hoe beoordelen kin op de borst (M dressuur)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

hoe beoordelen kin op de borst (M dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 09:59

Als toeschouwer zag ik een combinatie rijden waarvan het paard de gehele proef letterlijk met de kin op de borst liep.
De amazone gaf niet de indruk hard te trekken.
Impuls was redelijk tot goed.
Het niveau was M1.

Zelf heb ik dit nog nooit zo erg in de ring meegemaakt en was blij dat ik op dat moment de jury niet was.
Ik kreeg zelf de neiging om alle onderdelen vrij streng af te straffen en dan had de amazone heftig verlies bij mij gereden. Misschien had ik amazone wel gediskwalificeerd, maar daar twijfelde ik over omdat het probleem (nu) niet ontstond door hard trekken. Maar het zag er toch erg paardonvriendelijk uit.

Wat zouden julie hebben gedaan?

AmonRe

Re: hoe beoordelen kin op de borst (M dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:25

Kin op borst wordt door mij niet hoger gewaardeerd dan 5 per onderdeel en in de M zal dat nog zwaarder worden afgestraft. Diskwalificeren zou ik niet doen als niet zie dat de amazone hard trekt of e.d.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:29

diskwalificeren is idd wel heel straf ...

Maar idd verlies rijden zou wel aan de orde moeten zijn.
Zeker in het M1 moet de hoofdhalshouding toch zodanig zijn dat er geen sprake is van kin op de borst.
Tot en met L2 is iets achter de LL nog door de vingers te zien, of licht te straffen met een puntje lager, maar vanaf de M dient ruiter toch kundig genoeg te zijn de neus lekker eruit te rijden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:38

Hoe kun je nou overwegen zo iemand te diskwalificeren??? Op wat voor grond dan? Ik vind dat een heel typische uitspraak hoor....

Laag jureren ja dat is logisch een paard hoort ook in de B niet met zijn kin op de borst te lopen, echter in de B en de L ga je daar nog iets soepeler mee om. Maar in de L2 hoor je dit dus al echt niet meer te zien dus als een paard dat laat zien in de M1, kom je denk ik wel snel aan verlies.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 12:10

Omdat het heel paardonvriedelijk is/overkomt. Omdat het niet door trekken leek te komen zou ik dit niet doen maar anders zeker.
Eea comform de happy horse gedachte bijscholing.
Achter loodlijn zou ik in B/L ook wat soepeler mee omgaan maar met kin op de borst denk ik niet.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:49

jury schreef:
Omdat het heel paardonvriedelijk is/overkomt. Omdat het niet door trekken leek te komen zou ik dit niet doen maar anders zeker.
Eea comform de happy horse gedachte bijscholing.
Achter loodlijn zou ik in B/L ook wat soepeler mee omgaan maar met kin op de borst denk ik niet.

En dan is het nog uitsluiten !
Ze zou een eventuele 2e proef gewoon mogen starten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 16:20

nee als je het op basis van paardonvriendelijkheid doet dan is het diskwalifiseren en mag er dus geen 2e proef gestart worden.
Maar het is dus de discussie of dit voldoende erg is hoor maar in de laatste bijscholing werd er zelf over gesproken dat een paard met striemen aangesproken moest worden (de ruiter dan uiteraard)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:01

Ik vind dat er bij het losrijden óók gejureerd moet worden en inderdaad afstraffen ter plekke als ze niet anders kunnen/willen laten zien....daar dus al beginnen en daadwerkelijk mensen eruit sturen die niet fatsoenlijk /paardvriendelijk rijden ! Waarschuwing negeren , dan puntenaftrek.....dus naast de proef-punten de losrij-punten ,dus een algehele beeld van het rijden op zich.....wat zullen er dan veel door de mand zakken, maar ook zoveel omhoog schieten.....

Paardvriendelijker...samenwerkend....1 lijn van omgaan met (voorbeeldfunctie !!!)

Maar ook het afknijpen van de neus/kaak moet afgestraft worden, trekken.....,extreem sporen en zweepgebruik....

In dit geval is het een twijfelgeval en waarschijnlijk géén goede achterbeengebruik, niet getrokken .....dan moet het wel duidelijk vermeld worden maar licht afgestraft....., dan weet de ruiter/amazone waar die aan moet gaan werken !

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 17:08

alleen lastig als je en de proeven en het losterrein in de gaten moet houden. Voor dat ik begin en tijdens pauzes ga ik overigens wel altijd even kijken bij het losrijden. Alleen jammer dat dat niet incognito kan want val altijd op met mijn nette pakkie.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:10

Zo'n combinatie zou bij mij zeker in de buurt van verlies of aan verlies komen, maar diskwalificeren???? dat vind ik wel erg ver gaan. Een paard met de kin tegen de borst ziet er niet vriendelijk uit, maar zolang het paard actief is, is het niet een geval van tegenwerken van de ruiter maar hoogstwaarschijnlijk een aanleuningsfout en kruipt het paard achter de teugel om zich te ontrekken aan het werk en wil daardoor de aanleuning niet aannemen.
Hier onderaan in het cijfer voor de aanleuning flink afstraffen en in het cijfer meenemen van de onderdelen waarbij dit gebeurd. Maar wreedheid???...nee, niet zoals jij het omschrijft..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:14

jury schreef:
nee als je het op basis van paardonvriendelijkheid doet dan is het diskwalifiseren en mag er dus geen 2e proef gestart worden.
Maar het is dus de discussie of dit voldoende erg is hoor maar in de laatste bijscholing werd er zelf over gesproken dat een paard met striemen aangesproken moest worden (de ruiter dan uiteraard)

Dan zouden ze mij regelmatig aan kunnen spreken...niet dat ik mijn paard afransel, maar als ik die een klein tikje geef dan heeft hij al een striem op zijn kont...erg gevoelig huidje, piek je tegen zijn hals aan krijgt hij al een lichte verdikking..dus ook dat is erg discutabel..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 17:27

Dat was ook direct de discussie na de opmerking van Eddy de W.
Eerst leer je dat een paard bijna een been kwijt moet zijn voordat je ze uit de ring mag halen wegens kreupelheid en nu zou dat dan moeten vanwege een striem?

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:38

Dus sluiten we iedereen ook maar uit die tegen de beweging in zit, dat is ook vreselijk paardonvriendelijk. Iemand uitsluiten voor kin op de borst is een eigen regeltje maken, mits er in dit geval geen overmatig zweep en spoorgebruik bijzit, of idd erg lomp aan de teugels trekken. Maar zoals omschreven is het gewoon een gevalletje verlies geven, meer niet.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:59

jury schreef:

Oké, het te diep lopen aanmerken als wreedheid !
(De twee soorten van de baan uitsturen worden soms zo door elkaar gehaald dat je niet weet of het één of het ander bedoelt wordt)

Persoonlijk ik vind ik dit een afslag te ver.
Ook ik zou het in de punten laten door schemeren en het meenemen in mijn commentaar.
Maar wat ik me als B/L jurylid dan meteen afvraag is : Hoe is dit in de M terecht gekomen !?!

Daar hebben dan ook al wat mensen liggen slapen !

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 07:47

Bayazo, het zou zo maar de hoogst gemeenschappelijke klasse van deze combinatie kunnen zijn. Dat vraag ik me dus tegenwoordig niet meer af. Niet iedereen begint in de B/L.

On topic: ik snap ook niet zo goed hoe je bij diskwalificeren komt. Er is toch geen sprake van wreedheid. Alleen een paard dat achter de teugel kreupt.
Lage punten lijken mij voldoende in dit geval.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:19

Diskwalificeren vind ik ook erg vreemd.
Ik zou het op ieder onderdeel afstraffen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:27

Zoiets is vreselijk om mee te maken als ruiter zijnde,vooral als het paard het doet om zich te ontrekken aan het op het achterbeen lopen,en dit alleen in de ring doet.

En volgens mij hoort het bij de aanleuing,dus een slecht cijfer geven bij het rechtgerichte,in ontspanning en aanleuning gaande paard?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:29

En de ruiter even bij je roepen, vragen wat er aan de hand is en of die persoon echt door wil rijden? Pling

Of zeg ik nu iets heel doms? Blond

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:24

Ik ben het met Miss_Malfoy eens.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:27

Bayazo schreef:
Maar wat ik me als B/L jurylid dan meteen afvraag is : Hoe is dit in de M terecht gekomen !?!

Daar hebben dan ook al wat mensen liggen slapen !

daffodil schreef:
Laag jureren ja dat is logisch een paard hoort ook in de B niet met zijn kin op de borst te lopen, echter in de B en de L ga je daar nog iets soepeler mee om. Maar in de L2 hoor je dit dus al echt niet meer te zien dus als een paard dat laat zien in de M1, kom je denk ik wel snel aan verlies.

Ik zou het zeker laag jureren en -als de mogelijkheid er is- de ruiter/amazone aanspreken. Jammer dat B/L juryleden hier soepel mee omgaan, je hoort zo vaak van combinaties die de B en L doorgevlogen zijn en in de M of Z blijven hangen en dan voor het gemak de M of Z jury maar de schuld geven omdat die zo streng jureren, want in de B/L is er nooit iets over de houding gezegd en reed de combinatie altijd dik in de winst.....

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:39

rhijnauwen schreef:
Ik zou het zeker laag jureren en -als de mogelijkheid er is- de ruiter/amazone aanspreken

Mijn idee helemaal, is de mogelijkheid er niet, nog eens apart noteren op de coupon....
Als ik een combi zo in de ring krijg, B, L1 of L2 wordt elk onderdeel toch wel bestraft en komt die notitie of het aanspreekmoment er ook.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:00

Ik zou het zeker afstraffen. Als de ruiter hem niet in die houding trekt lijkt mij dat een geval van onder het werk uit komen.
Zou het wel duidelijk op de coupon zetten en de ruiter bij mij laten komen voor uitleg

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:07

Een hele tijd geleden was ik op wedstrijd waar een meisje L1 reed.Na de proef kwam de jury uit zijn auto en liep op haar toe.
Later bleek dat deze jury haar had aangesproken omdat haar paard steeds ver achter de loodlijn liep.Hij had haar verteld dat hij dit niet als goed kon beoordelen en dat was later aan haar punten ook te merken,ze was laatste met 143.
Maar het meisje was zeer gepikeerd dat die man dat vond,want er had nog nooit iemand iets van gezegd.
De tweede proef had ze een andere jury en ook deze proef was diep achter de loodlijn,hier werd ze echter eerste met ruim 200 punten.
Zo zie je maar weer dat het er maar net aan ligt wie de jury is.
Persoonlijk vind ik achter de loodlijn en te diep lopen kwalijk en mag zeker afgestraft worden.Maar ja dat is mijn mening.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:40

kin op de borst mag op geen enkel niveau voorkomen.... Ik zou gewoon afstraffen door op ieder onderdeel een laag punt te geven, tenzij het paard wat meer lucht krijgt....
Helaas zie ik vaak toch nog dat dit niet voldoende afgestraft wordt en zelfs combi's waar paard met kin op borst loopt met veel spanning in de M zelfs nog scoort.. beetje apart.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:46

@ Dwertje, er zit een groot verschil tussen met de kin op de borst lopen en iets achter de LL.
Als een paard verder met een fijne takt en regelmaat en lekker los door het lijf loopt dan ga ik een cm achter de LL niet zwaar afstraffen.