ineens een ander paard na afspenen veulen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monicees

ineens een ander paard na afspenen veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 16:05

Hallo,

ik zit met een (hopelijk tijdelijk) dilemma.
sinds een week staat het veulen van mijn tinkermerrie in de opfok,
toen is het begonnen, de merrie is vaneen onwijs betrouwbare, erg rustig en vooral verkeersmak veranderd in een paard dat vrijwel alles eng vind,
constant strak gespannen staat en eigenlijk alleen nog maar wil draven/galopperen Verdrietig

op het strand vind ik het niet heel erg als ze zulk gedrag vertoont,
maar ik heb geen bak en rijd dus altijd buiten, nu is het hier erggg druk met verkeer en moet ook altijd langs een drukke weg.
net met een ander paard wezen buitenrijden om te kijken of dat beter zou gaan, geen verschil eigenlijk.
elke fietser, auto en bus is ineens onwijs ''eng''.. terwijl ze normaal (toen ze drachtig was en een veulen had)
je dr zo onder een kraanwagen kon door sturen.

heeft iemand hier ervaring mee'?.. kan een paard zo veranderen als het veulen/dracht eraf is?
ik heb haar namelijk drachtig gekocht, dus ik weet sowieso niet hoe ze zonder veulen is/was.
kunnen het hormonen zijn, of het verlies van dr kind?
hoe lossen jullie dit op, en hoelang kan dit gedrag aanblijven houden??

ik kan dr ook niet nu opeens een tijd laten staan en wachten tot het overgaat, maar zoals ze nu is.... is het levensgevaarlijk om er een buitenrit mee te maken, ik baal dr flink van.
Khoop dat iemand een goed verhaal of tip voor me heeft.

groetjes Moniek

amazone77

Re: ineens een ander paard na afspenen veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:10

ben je terug gegan in haar brok? ik denk nu dat het veulen eraf is ze veel meer energie heeft,misschien tijdelijk alleen maar ruw voer geven en als het mogelijk is even longeeren voordat je er op gaat.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 16:13

nee ze heeft met het veulen 1/2 kg brok perdag erbij gehad, en nu leeft ze alleen op hooi.
net op het strand een drukke rit van ruim 3 uur gemaakt, en ze is nogsteeds niet moe.

ik denk ook niet dat het echt met ''energie'' teveel temaken heeft,
het is puur haar gedrag
kheb ook geen gelegenheid tot longeren, hoewel k ook niet denk dat dat zin heeft,
normaal kon ik dr een week laten staan en reed ik zo drmee weg, tis heel bizar nu ineens,

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:17

erg vreemd! ik zou het anders echt niet weten,jij kent haar het beste,ik hoop dat je er achter komt waar het aan kan liggen.
succes met je drukke tinker meisje.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:18

Het kan zijn dat het een zogenaamde "pismerrie" is Lachen . Echt veel informatie heb ik daar over niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:19

Nogal logisch dit probleem.
Eerst samen met merrie en veulen op stap.
Dan haal je ineens het veulen bij de merrie weg.
Deze merrie is helemaal overstuur omdat haar veulen weg is.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 16:24

@ ariebren

ze heeft ook vaak genoeg zonder haar veulen gelopen,
veulen bleef thuis en dan ging ze wel zonder problemen mee.
naja ik hoop iig dat t dan ''maar'' daar aan ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:29

paasei_ schreef:
Het kan zijn dat het een zogenaamde "pismerrie" is Lachen . Echt veel informatie heb ik daar over niet.

Joh, dit heeft niks met een pismerrie te maken Haha! en hoe kóm je erop! Grapje, zeker? Knipoog

TS, je kunt er van uit gaan dat het veulen tot het moment van afspenen bij de merrie heeft gedronken, en dat is nu weggevallen. Dit houdt in dat a. er sprake kan zijn van stuwing in de uier wat de merrie een naar gevoel geeft en b. doordat er niet meer wordt gezoogd vindt er een hormoonschommeling plaats. Denk eens aan een vrouw die borstvoeding geeft, de meeste vrouwen menstrueren in die periode ook niet en dat komt pas weer op gang, als ze stoppen met de borstvoeding (dit even ter verduidelijking om te onderstrepen hoe ver hormonen doorwerken)
En natuurlijk kan het gedrag veranderen door het weghalen van het veulen! Daar zijn ze altijd wel even van over de emmer.
Geef haar even de tijd, ze draait wel weer bij. Verder adviseer ik je om haar lekker bezig te houden, dat is het allerbeste.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 16:32

@ suleilitha,

dat is ongeveer wel wat ik dacht/vermoedde ja
ik ben verder gek op dat beest dus was zeker niet van plan haar nu opeens op te geven,
gewoon tijd geven dus Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:36

Ik vind, als ik je verhaal lees, dat het er nog wel rustig aan toe gaat. Zelf heb ik wel merries gehad die de eerste week de tent finaal afbraken.
En let maar op, die van jou is in no time weer haar lekkere oude zelf zoals je haar zo goed kent. O ja, mocht je stuwing bij de uier bespeuren, vooral niet gaan uitmelken omdat je denkt dat dan de spanning eraf gaat. Tuurlijk is dat wel zo, maar dan stimuleer je de melkgift. Gewoon laten "opdrogen" is het beste.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:49

Kon ook nog wel eens een magnesium tekort zijn.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:16

suleilitha schreef:
paasei_ schreef:

Joh, dit heeft niks met een pismerrie te maken Haha! en hoe kóm je erop! Grapje, zeker? Knipoog

Jawel hoor. Pismerrie is toch een merrie die met de dracht heel braaf en lief is en zodra ze niet meer drachtig is ineens veranderd in een onhandelbaar paard. Clown tenminste zo is het mij uitgelegt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:28

Hahahahaha, van wie heb je die wijsheid?
Een pismerrie is een merrie die te pas en te onpas hengstig is en daarbij letterlijk alles onderpist. Het gaat gepaard met gericht trappen tijdens de hengstigheid en de methodes die men toepast zijn verwijdering van de eierstokken in de meeste gevallen. Een tumor aan de eierstokken kan een oorzaak zijn namelijk. Verder zijn er mensen die een glazen knikker in de baarmoeder laten plaatsen en het is gebleken dat dat in driekwart van de gevallen de hengstigheid doet wegblijven. Het hoeft niet altijd een medisch iets te zijn, er zijn merries die kerngezond zijn maar die dit gewoon als karaktertrek hebben.
Ik heb zelf eentje gehad. En zodra die boos was, ging ze gillen en sloeg gericht van voren en van achteren, ondertussen pissend. Als je niet uitkeek zat je eronder. Dier was verder kerngezond en heeft met goed gevolg meerdere veulens gebaard.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:51

hadden wij ook maar is nu al veeel minder Knipoog

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:57

Ik denk ook dat je de merrie even wat tijd moet geven.. Sommige merries reageren er gewoon heftiger op dat je een veulen weg haalt.
Doe het rustig aan..

Het is inderdaad geen pismerrie, hihi..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:34

Wij hebben ook zo'n merrie gehad. Nadat het veulen eraf was, was ze ook een tijd heftiger dan voor haar doen normaal was. Vreselijk bokken, de lucht in springen, rennen enz. Longeren voor het rijden hielp bij deze merrie wel wat. Kon ze even stoom afblazen.
We hebben haar toen ook nog helemaal na laten kijken, omdat we dachten dat er misschien iets scheef was gaan zitten bij de geboorte van het veulen. Maar dat bleek niet zo te zijn. Na het winterseizoen werd ze weer rustiger.

Ik moet er wel bij zeggen dat het bij onze merrie geen angst was. Het veulen had veel van haar gevraagd en is er ook redelijk vroeg af gegaan, omdat het de merrie 'opvrat'.
Toen het veulen er van ging is het voer aangepast. De merrie leek wel gewoon blij te zijn dat het veulen weg was en begon weer lekker in haar vel te zitten. Het leek wel alsof ze helemaal opleefde, maar een beetje minder mocht van ons ook wel... Na haar tweede veulen heeft ze dit niet meer zo heftig gehad. Dat veulen heeft lichamelijk ook minder van haar gevraagd trouwens.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:20

Ik denk dat het even tijd nodig heeft. Haar veulen is er net bij weg ik denk dat ze ook nog wel wat last van het uier heeft. Komt vast helemaal goed. De 2 merries bij ons op stal zijn ook altijd een tijdje heel onrustig als hun veulens er net bij weg zijn. En dat gaat altijd weer over na een tijdje.

Wenniej86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:20

Ik denk ook dat het even tijd nodig heeft Lachen tis niet niets dat je ineens je kindje kwijt bent Knipoog en de ene merrie doet er nou eenmaal langer over dan de ander

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:34

Mijn merrie had dat ook hoor! Deels veroorzaakt door pijn aan haar uiers. (ik mocht met moeite aan de onderkant van haar buik komen) Deels gewoon door stress hadden we het idee. Inderdaad voer aangepast, maar ook een tijdje simpele dingen met haar gedaan zoals rustig wandelen enzo. Na een aantal weken werd ze weer de oude.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:51

De friese merrie die ik reed had het tegenovergestelde en dat is ook weer helemaal goed gekomen.
Ze verzette geen STAP meer... Duurde ongeveer 2 maanden...dramatisch lang maar ik heb het geduldig afgewacht.
Gelukkig want ze is weer de oude!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:55

Hoe staat het met haar uiers? Zijn die mooi zacht of staan ze straks gespannen, of is dat wisselend? Misschien heeft ze last van haar uiers doordat er nu geen melk meer gedronken wordt.

Mijn merrie was de eerste week na het afspenen ook extra alert op vanalles en nogwa, maar verder juist veel rustiger dan voor de dracht (en nog steeds! of zou dat komen omdat ik haar nu een stuk langer heb en beter leer kennen Verward).

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 18:21

even een update,

het gaat de goede kant op met m'n merrie,
ze krijgt rustgevende kruiden, verder longeer ik haar voordat ik ga rijden/wandelen..
de echte drukte van het verkeer zoek ik nog niet op, maar dat hoeft ook niet.
thuis is ze een stuk rustiger, maar onderweg nog alert zat.
haar uiers zijn niet echt meer gespannen maar nog wel wat gevuld, ik mag er ook liever niet aankomen.
maar zolang ze niet verkleuren, groter worden of warm voelen zal het goed zijn...?

verder ja, de tijd zal het leren Haha!
bedankt voor de vele reacties!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:57

Fijn om te lezen dat het weer de goede kant op gaat.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:03

Het is goed dat je paard jou niet aan haar uier laat komen. Dan kom je ook niet in de verleiding om er een beetje melk uit te trekken waardoor de melkproductie weer op gang komt.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 20:27

uhu Bloos