Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maartxje schreef:Haal je je paard altijd op als je "op bezoek" komt in het weiland?
Anders zou het misschien een idee zijn om gewoon eens zonder halster in het land te gaan zitten, en geduldig te wachten wat er gebeurt. Groot kans dat hij toch nieuwschierig word en op je af komt. Dan belonen met wat lekkers en gewoon weg gaan.
Dit herhaal je een aantal keren, en dan neem je eens een halster mee, kijk of je het om kan doen, maar neem hem nog niet mee.
Zo zal hij gaan denken dat hij niet altijd mee hoeft als je komt, en sneller geneigd zijn om naar je toe te komen voor al dat lekkers wat je meebrengt.
Heel veel succes iig!
Amibre schreef:Maartxje schreef:Haal je je paard altijd op als je "op bezoek" komt in het weiland?
Anders zou het misschien een idee zijn om gewoon eens zonder halster in het land te gaan zitten, en geduldig te wachten wat er gebeurt. Groot kans dat hij toch nieuwschierig word en op je af komt. Dan belonen met wat lekkers en gewoon weg gaan.
Dit herhaal je een aantal keren, en dan neem je eens een halster mee, kijk of je het om kan doen, maar neem hem nog niet mee.
Zo zal hij gaan denken dat hij niet altijd mee hoeft als je komt, en sneller geneigd zijn om naar je toe te komen voor al dat lekkers wat je meebrengt.
Heel veel succes iig!
Dit heb ik inderdaad geprobeerd. Al het lekkers wat je kan bedenken heb ik mee naar de wei genomen maar hij geeft er dan niks om.
Zelfs een grote bak slobber waar hij normaal een moord voor doet! Onbegrijpelijk!
Amibre schreef:Dit heb ik inderdaad geprobeerd. Al het lekkers wat je kan bedenken heb ik mee naar de wei genomen maar hij geeft er dan niks om.
Zelfs een grote bak slobber waar hij normaal een moord voor doet! Onbegrijpelijk!
Alicia2u schreef:Amibre schreef:Dit heb ik inderdaad geprobeerd. Al het lekkers wat je kan bedenken heb ik mee naar de wei genomen maar hij geeft er dan niks om.
Hoe lang ben je gebleven? Heb je gewoon staan wachten of ben je toch gaan proberen heb te 'vangen'?
Regel voor deze methode is: je mag het paard niet aanraken tenzij hij jou eerst aanraakt. Verder moet je gewoon afwachten, eventueel wat rondjes lopen, maar zonder te focussen op het paard (niet aankijken dus). Uiteindelijk zal je paard nieuwsgierig worden en naar je toe komen. Dan beloon je hem met wat lekkers en ga je weg. Het werkt het beste als je je paard minstens een week niet 'vangt', alleen wat lekkers geven en weer weggaan (desnoods meerdere keren per dag). Na een week neem je eens het halster mee en doe je hetzelfde, alleen heb je nu het halster bij je. na een dag of vier krijgt je paard alleen wat lekkers als hij het halster om heeft, daarna doe je het weer af en ga je weer weg.
Als het de eerste dag van de eerste week meer dan 2 uur duurt, dan duurt het gewoon 2 uur. Als dat de tijd is die je paard nodig heeft om naar je toe te komen, dan heb jij als eigenaar de verantwoordelijkheid die tijd te nemen, vind ik. De volgende dag zal het minder lang duren en de dag daarna nog korter. Dit is een vertrouwens-kwestie en daarvoor moet je gewoon even tijd nemen.
Klijntjuh schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens, eigenlijk helemaal niet. Kijk, het geld misschien voor een jong paard, of een paard die nog aan je moet wennen. maar als je je paard al 11 jaar hebt geld dat niet! Je geeft zo je paard zijn zin, en denkt hij straks dat hij nog meer kan maken dan dit, dan loopt hij met haar vandoor tijdens het rijden, omdat het toch mag..
Ik weet alleen eigenlijk niet zo snel een oplossing. Ik weet dat ik FLINK boos ben geworden op de weigenoot van mijn verzorgpaardje toen ik die eindelijk te pakken had na het ontsnappen. Sindsdien weet hij ineens wie er de baas is!
heel veel succes.
.Klijntjuh schreef:Alicia2u schreef:[