agressief op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

enssa

agressief op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:08

Ik heb een vraagje!
Mijn verzorgpony van 2,5 jaar is op stal als ze eten heeft heel erg agressief, en in de wei ook wel eens.
Ze is echt super lief, en je kunt echt heel veel met haar doen! Maar als je eten hebt, begint ze te bijten en naar je te bokken.
Dit is vooral in de stal zo. Als ik haar gewoon aan een halstertouw heb, en ik geef haar een bijv. een snoepje dan doet ze niks.
maar gister kwam ik op stal en had ik een wortel. Ik had op bokt gelezen dat je bijv. een wortel tussen de voorbenen kunt doen en als ze het dan willen opeten moeten ze een beetje buigen aan de voorkant, en dat is goed voor de spieren. TOen ik dat probeerde wou ze me eerst bijten, en daarna bokte ze naar me! gelukkig stond ik bij haar hoofd dus raakte ze me niet. In de wei had mijn vriendin haar ook een keer iets gegeven en begon ze ook al naar haar te bokken.

Kun je hier iets aan doen? Of valt het niet af te leren?

PK_L

Re: agressief op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:11

In ieder geval nooit meer uit de hand voeren! Voortaan eten in een emmer doen of in de voerbak.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:17

Je pony wil duidelijk de baas zijn. Je moet dit gerag echt proberen af te leren.
En war Rosanne al zei, niet meer uit de hand voeren, word veel te gevaarlijk!

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:25

Oke, bedankt!
Maar hoe leer je het dan af? Bloos
En mag je het ook gewoon op de 'grond gooien' in de stal?

willemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:33

bijt en bokt ze als je bijvoorbeeld haar eten wil verplaatsen of doet ze het sowiso als je bij haar in de stal bent ?

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:35

willemike schreef:
bijt en bokt ze als je bijvoorbeeld haar eten wil verplaatsen of doet ze het sowiso als je bij haar in de stal bent ?

Nee ze doet het alleen als je echt aan haar eten komt (bijv. hooi) of als je haar iets geeft.
Als ze geen eten heeft is ze super lief! Clown

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:38

Als ze eet kan je haar het beste gewoon even met rust laten. Verder moet ze jou gaan zien als baas en niet als wandelend snoepjesautomaat Knipoog Geen eten meer in je zakken doen dus.

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:40

haha oke!
maar zoveel snoepjes krijgt ze niet hoor Vork

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:02

Ik zou dit gevaarlijke gedrag echt niet accepteren, of ze nu aan het eten is of niet. Jij bent haar baas en jij mag best haar eten aanraken. Als ze dat niet accepteren kan zou ik net zolang oefenen met eten aanraken totdat ze wel normaal is. Beloon haar ook (niet met eten) uitbundig als ze het wel goed doet, en als ze weer zulk gedrag vertoon laat dan duidelijk merken dat jij dit niet accepteert.

Doe haar op zulke momenten ook even een halster met touw om zodat je haar kunt corrigeren en haar hoofd bij je kunt houden en ze zich niet van je af kan keren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:04

Op vaste tijden voer geven uit een emmer of haar vast voerbak.
Flink je stem verheffen of een kleine tik wanneer ze naar je dreigt.
Zorgen dat ze voldoende ruwvoer heeft zodat ze altijd wat te knabbelen heeft.....

Niet meer uit de hand voeren!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:43

Nou ik zie dat helaas anders, als hij dreigt dan mag je nog even kijken en zijn voer geven,
voor de rest wil je paard je liever niet in de buurt op dat moment, hij kan niet praten dus dan dreigt hij.
Die van mij is ook boos als ik in zijn stal kom, tis ook zijn terrein ik geef hem eten en dat was het.
Poetsen buiten stal.
De wei is net zo zijn terrein, die van mij komt naar het hek dan neem ik hem mee, maar ga niet in de wei lopen, zijn kudde en zijn terrein!
Je kan niet altijd baas zijn over je paard.
Begrijp me niet verkeerd, hij mag niet gevaarlijk worden , bijten en schoppen naar je MAG NIET!
Maar hij heeft het recht aan te geven dat hij graag even met rust gelaten wil worden!
Als je op bed ligt heb je soms ook geen zin in visite!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:52

daijano schreef:
Nou ik zie dat helaas anders, als hij dreigt dan mag je nog even kijken en zijn voer geven,
voor de rest wil je paard je liever niet in de buurt op dat moment, hij kan niet praten dus dan dreigt hij.
Die van mij is ook boos als ik in zijn stal kom, tis ook zijn terrein ik geef hem eten en dat was het.
Poetsen buiten stal.
De wei is net zo zijn terrein, die van mij komt naar het hek dan neem ik hem mee, maar ga niet in de wei lopen, zijn kudde en zijn terrein!
Je kan niet altijd baas zijn over je paard.
Begrijp me niet verkeerd, hij mag niet gevaarlijk worden , bijten en schoppen naar je MAG NIET!
Maar hij heeft het recht aan te geven dat hij graag even met rust gelaten wil worden!
Als je op bed ligt heb je soms ook geen zin in visite!!!

Ben ik met je eens..... ik weet iig dat dit voor roedeldieren/ roofdieren zo werkt.
Een hond moet je ook zijn privacy gunnen in de mand.
Een dier moet een veilige plek hebben.... ik weet echter niet hoe dit voor paarden werkt.

Bij het voeren mag een dier echter niet gaan bijten.... dat kan erg gevaarlijk worden en zelfs uitlopen op grovere zaken als schoppen.
Dus wanneer je het dier voert en dan met rust laat moet je dat kunnen doen zonder dreigementen.
En anders dus toch even ingrijpen.

Maar zoals gezegd; niet gaan staan tutten in die stal als je paard wil eten/ hetzelfde geldt voor de weide.
Ik laat ze altijd naar mij toe komen in het land....

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:56

Ik ben het helemaal met je eens, tuurlijk hij mag niet gevaarlijk worden.
We willen geen ongelukken, corrigeren op dat moment maar ik wil ook niet dat iemand mijn haar borstelt terwijl ik zit te eten, of even wegdroom...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:59

daijano schreef:
Ik ben het helemaal met je eens, tuurlijk hij mag niet gevaarlijk worden.
We willen geen ongelukken, corrigeren op dat moment maar ik wil ook niet dat iemand mijn haar borstelt terwijl ik zit te eten, of even wegdroom...

Tja, veelal moet een paard altijd maar standby zijn... en dat vind ik ook niet altijd eerlijk.
Ik gun het paard zijn rust/ privacy en eigen ruimte, maar andersom moet dat dan dus ook.... dreigen hoort daar niet bij.
Denk dat we het wel met elkaar eens zijn.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:05

Ja denk ik ook Haha!

Mekaar gewoon respecteren, daarvoor heeft hij me al overal doorheen gesleept.
Nog nooit heeft ie mij laten stikken op belagrijke momenten zoals wedstrijd of gevaarlijke momenten!

Ieder zijn rust!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:11

mijn paard deed dat ook heel erg,wat bleek paard was depresief,ik heb haar nu vanaf juni op de wei staan,en haar rust gegunt,nu is ze tot zich zelf gekomen niet meer zuur,en ze voeld zich nu weer paard,altijd vrolijk als ik kom,mischien voeld het paardje van jou zich ook depri,hoort zich raar aan maar paarden kunnen dat dus ook zijn.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:15

Super opgelost Sammy, leuk dat je verder gekeken hebt dan alleen dat ie sago is!!!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:18

daijano schreef:
Super opgelost Sammy, leuk dat je verder gekeken hebt dan alleen dat ie sago is!!!

dankjewel,

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:32

sammy1 schreef:
daijano schreef:

dankjewel,

Ja, echt te gek.... fijn om te horen dat meer mensen op die zaken letten.

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:38

Hahaha bedankt allemaal:)!
Ze is dus echt alleen aggresief op stal als ze eten heeft. Laatst toen ik haar in haar stal bracht (en er lag eten) kon ik wel gewoon het haster af doen, en nog eventjes geaaid, en ze deed toen niks! Lachen
Daarna ben ik ook gewoon weg gegaan...

Ik poets haar ook nooit op stal hoor!
Ik kom wel eens in de wei om gewoon haar even te aaien...
maar dan komt ze wel gewoon naar me toe enzo! En loopt ze ook helemaal mee tot het hek!
Dus ik denk dat ze haar stal dan gewoon als 'haar plek' ziet... en ik zal haar daar dan ook zo veel
mogelijk met rust laten Clown

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 04:36

heey
mijn pony had vroeger voernijt (Ze is nu 11jaar) en eigelijk is het vanzelf over gegaan. Als je haar eten geeft, doe het dan in de voerbak of iets anders waar die in kan eten en dan gewoon rustig laten opeten maar wel op blijven letten dat ze je niet een een mep verkoopt. Bloos En als ze dan rustig iets heeft opgegeten dan kan je haar belonen, want waarschijnlijk denkt ze gewoon dat je het voer wilt afpakken terwijl dat niet zo is dus dan moet je zorgen dat ze weet dat als ze wat krijgt het gewoon mag opeten Knipoog zo heb ik her tenminste gedaan en dan als dit over isd moet je niet je pony alsnog telkens gaan aaien want ze wil waarschijnlijk ok rustig eten Knipoog Haha! Bloos

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:05

Ik zou dit niet accepteren.. zodra ze zou dreigen zou ik m'n stem verheffen en NEE zeggen. Vervolgens weglopen met het eten. Wanneer ze weer vriendelijk is (oren naar voren, etc.), weer proberen. Als het na een paar keer nogsteeds niet lukt, zou ik eten geven buiten de stal, en volgende dag weer proberen.

Een paard bij ons op stal kijkt je ook altijd gemeen aan als je zn eten geeft, maar daar blijft het gelukkig ook bij.. anders had ik dr ook ff flink aangepakt.

Bijten trappen dreigen is het tonen van GEEN respect en dan klopt er toch echt niet iets in de band tussen mens en dier !

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:08

haike had dat ook, maar door veel geduld heb ik het haar afgeleerd.
ook schoppen en bijten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:12

Idd wat al een aantal zeggen je dier lekker met rust laten als ze staat te eten ik heb er ook zo ééntje die daar niet blij van word ik respecteer dat.
Tuurlijk mag ze me niks doen maar dat weten ze wel hoor.
Pas zei een stalgenootje ook tegen mij wat doet je merrie toch lelijk ja ga dan ook niet voor d'r hok staan ja als ik er maar blijf staan kan je ze tot eeuwig op haar kop kan geven die wil gewoon graag rust dus doe dat dan ook!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:21

Het klintk als voedernijd. Heeft hij vroeger samen gestaan?