Paard flipt helemaal als ander paard weggaat, wie heeft tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Paard flipt helemaal als ander paard weggaat, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:26

Ik heb sinds kort een ander paard. De eerste twee maanden heeft hij hier alleen gestaan, geen probleem verder. Overdag in de wei en 's nachts op stal. Sinds twee weken staat hier nog een paard en nu heb ik een probleem. Sanchez is duidelijk niet gewend om met andere paarden om te gaan. Op stal en in de wei gaat dit nu goed (zit een draadje tussen) en ik kan ook rustig met hem alleen weg gaan om te rijden. Alleen... als Ullwinn weg gaat met zijn baasje om te gaan rijden dan flipt Sanchez helemaal. En dan niet een beetje onrustig en hinneken of zo, maar echt compleet door het lint gaan! Hij probeert dwars door de muur of het raam te gaan en vanmorgen zat ie zowat in de voerbak. En nu heeft ie iedere keer wel wat, eerst een grote schaafwond op zijn hoofd en vanmorgen weer een schaafwond op zijn dijbeen en nu is ie weer een ijzer kwijt. Ik vind het nu wel eng worden, wat als ie echt iets ergs krijgt? Ik heb nu eindelijk contact met zijn vorige eigenaar gehad en het blijkt dat hij dit al van veulen af aan doet (hij is nu 9). Afleiden met hooi of iets lekkers werkt dus niet, hij ziet en hoort op dat moment echt niks meer. Je kunt op dat moment ook niet iets met hem gaan doen want het is levensgevaarlijk om de stal in te gaan. Het lijkt trouwens ook wel of het niet alleen angst is, maar ook boosheid. Hij word wel na een minuut of 10 rustig en dan is er niks meer aan de hand, maar ik ben zo bang dat hij zich ernstig blesseerd. En ik kan moeilijk Marloes verbieden om te gaan rijden Bloos . Vanmorgen had ik hem in de transportbeschermers gezet en ik was blij dat ie die omhad anders was er nog veel meer kapot geweest.
Wie herkent dit en nog beter, WIE HEEFT ER TIPS!!!!

bootje32

Re: Paard flipt helemaal als ander paard weggaat, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:31

Wil hij wel van andere paarden weg? Want dan zou je kunnen proberen om zelf als eerste uit de stal te gaan en ergens te gaan staan, als dan dat andere paard komt, en dan zou jij naar de stal kunnen. Ik weet niet of hij dat wil?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:40

Hij gaat zelf heel makkelijk van andere paarden weg, dat is geen probleem. We willen nu proberen of we hem op de wei kunnen zetten, maar als hij daar flipt word het helemaal gevaarlijk dus ik twijfel nog.
Bovendien, als ik terug ga naar de stal als Ullwinn weg is dan flipt ie alsnog als ie dat ziet als ie terugkomt op stal.
En ik kan toch niet iedere keer weg gaan met hem als Marloes wil rijden, ik moet ook nog wel eens gaan werken en zo.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:43

Verder is mijn paard trouwens heel braaf en betrouwbaar, bokt nooit en werkt altijd graag.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:23

je zou heel missg een shetlander er bij kunnen kopen ( niet zo duur)
dan staat je paard ook niet alleen en blijft hij rustig:)

maar ik weet niet als je er plaats en geld voor over hebt maar het helpt wel Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:43

Ik heb er ook een die enorme verlatingsangst heeft...ik moet het afkloppen,na ruim 5 jaar gaat het super.
Hij is degene die altijd eerst gaat werken,dan zijn de zakcentjes eruit en probeer zoveel mogelijk een ritme te krijgen.
Misschien helpt het als hij kan zien waar zijn maat blijft maar zorg wel voor een bovendeur zodat hij er niet uit kan klimmen en laat hem nooit onbeheerd staan.
Voer het langzaam op,mocht het echt niet gaan dan kun je ervoor kiezen om er een maatje bij te zetten.

Dit kan lang duren,de mijne is nu 11 Clown

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:18

Tja, dat maatje is dus Ullwinn Haha! . Eerst werken is niet de oplossing vrees ik want hij heeft onbeperkt energie. En een shetlander ernaast gaat niet want daar is geen plaats voor. Bovendien doet ie het ook als er samen met hem nog andere paarden achterblijven als er eentje weggaat heb ik van de vorige eigenaar begrepen.
Denk je het ook goed te doen door je paard een leuk vriendje te geven zodat hij niet meer alleen is Tong uitsteken . Ik ga inderdaad wel even proberen te regelen dat ik luiken voor zijn buitenluik krijg die ik dicht kan doen mocht het nodig zijn. Dat scheelt al wat denk ik.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:24

Die van mij klom gewoon over de boxdeur heen dus bovendeur was geen luxe Tong uitsteken
Sterkte hoor,jammer dat je het ze niet kan vertellen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:58

Oh, is hij nu ook een ijzer kwijt Monique? Wanneer is dat gebeurd?
Ik heb het inderdaad ook zo begrepen, dat Sanchez het ook doet als er meerdere paarden achterblijven. Ben dan ook erg benieuwd of iemand tips heeft.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:25

Tja erg lastig,
Weet ook niet of verlatingsangst het juiste woord is?
Want ik denk persoonlijk, dat hij dan ook grote moeite zou moeten hebben met weg gaan bij een ander paard, want dan is hij ook alleen.
Denk dat hierin misschien ook wel een stuk dominantie speelt, hij flipt alleen als er een paard weg gaat bij hem uit stal, is het niet zo dat hij gewoon enorm boos (dominant) is op dat moment omdat er iemand weg gaat zonder dat hij er invloed op heeft?
Hij is ook vrij jaloers had ik begrepen, dus misschien kan het gewoon niet uit staan als er iemand weg gaat, zonder dat hij dat heeft kunnen bepalen ofzo?
Is maar een idee, weet niet of het zo is, maar ik heb altijd begrepen dat verlatingsangts beide kanten opwerkt, dus dat het paard dan ook moeilijk weg gaat bij zijn maatje.

Pff wat je eraan kunt doen, lastig, het luik dicht doen is misschien wel een optie, dan kan hij in ieder geval daar zijn hoofd niet meer aan bezeren

Weet je ook waarom hij vroeger nooit met een ander paard heeft gestaan? is het wel eens geprobeerd?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 10:41

Ja, het schijnt wel geprobeerd te zijn maar niet gelukt. Marloes en ik hadden meteen al het idee dat hij het niet gewend was en gelukkig heb ik nu eindelijk contact met de vorige eigenaar die me wel wat duidelijkheid heeft gegeven.
Ik heb net ook met wat deskundigen gebeld (een DA en een gedragstherapeut) en die vonden allebei wel dat als het ook ging lukken, het een hele lange weg zou worden.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:58

Ok fijn dat je wel wat gehoord hebt nu van de oude eigenaren.
Had die gedragstherapeut geen tips voor je?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:06

Mss kan je Christa Laarakkers advies vragen. Zij werkt met Cabochon afstammelingen. Het schijnen nogal heersers te zijn.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:13

Heb er hier ook ene ...wordt wat gek als vriendje weggaat en als hij weggaat doet hij er alles aan om terug te geraken bij zijn vriendje...heb er nu een gebroken rug aan overgehouden...heb het 4 jaar geprobeerd...tevergeefs...Dan gaat het weer een tijd goed (als ik als eerste wegging) maar dat kun je niet volhouden...hij alvast niet. Heb hem te koop gezet...met pijn in het hart...en in mijn rug Knipoog

Veel succes, hoop dat jij het langer volhouxdt of een andere oplossing vindt.

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:57

ik weet niet of je open staat voor iemand die via een foto met hem kan praten misschien krijg je dan duidelijkheid over waarom hij zo doet
ik heb dat ook laten doen en er is voor mij een hele hoop duidelijk geworden over mijn paardje en het gaat nu ook stukken beter met haar
als je interesse heb kijk dan eens op
http://www.pratenmetdieren.come2me.nl

succes

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:29

Hey Monique,

Ik kreeg net deze link door van Marloes. Wat een lastig probleem, ik zou niet zo 1, 2, 3 weten
wat jullie hier aan kunnen doen. Ik hoop niet dat Ullwinn raar doet als je met Sanchez weg gaat,
want dat zou helemaal vervelend zijn Haha!

Wat Ingele zegt, zit wel wat in. Maar aan de andere kant, Marga heeft ook een soort verlatingsangst,
die wordt heel zenuwachtig als ze alleen achter blijft in de wei of in de stal. Maar als ik haar mee nam
om te rijden, dan was er helemaal niets aan de hand Waarschijnlijk omdat ze mij ook zag als maatje?
Bij Ullwinn was het in beide gevallen sowieso geen probleem, die maakt het niet uit of hij alleen achter
blijft.

Ik zou in ieder geval inderdaad zorgen dat hij zijn hoofd op zo'n moment niet meer door het luik kan doen,
dat scheelt al een hoop schade aan zijn hoofd en misschien is hij dan ook sneller rustig, omdat hij minder
lang kan zien dat Ullwinn weg gaat?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:38

Dit is alleen op te lossen door het paard op een of andere manier vertrouwen te geven als het andere paard weg is.

Dominantie heeft niets met doorflippen bij alleen achterblijven te maken, het is een vorm van onzekerheid en de steun van dat andere paard missen.

Een paard is een kuddedier, en dit soort paarden is meer paard dan andere, zeg ik altijd maar.

Achterblijven is veel erger voor zulke paarden als zelf weggaan, dat is bij de meeste van die paarden zo.

Ik heb een extreem onzeker paard, en ik kan haar echt niet alleen laten als mijn ruin weg is in de stal, dan breekt ze hem af. Wij zetten haar juist in de weide of paddock, daar ziet ze bij ons de ponys en kan ze de stress eruit lopen. Tegenwoordig gaat ze dan al vrij snel eten. Eten helpt bij een paard tegen de stress.

Wat je ook kan proberen, is het paard met verlatingsangst eerst uit de box te halen, dan het paard waarmee je wilt werken, en dan het paard met verlatingsangst terug in de box, maar haar wel wat te doen geven. bijv. poetsen, eten geven, dus niet helemaal alleen maar met een mens erbij.
Zo mist ze het moment van 'alleen worden gelaten,'

Als ze dan op haar gemak raakt, kan je langzaam buiten de box gaan, misschien zelfs weg.

Bij mijn merrie is het zo erg dat als ik alleen met haar ben op de poetsplaats bijv, dat ik heel lang niet uit haar blikveld weg kon, dan begon ze al te flippen. Tegenwoordig kan ik even wat gaan pakken zonder dat ze in paniek raakt.

Succes ermee, het is een heel lastig probleem, dat heel moeilijk op is te lossen en dan alleen door het paard vertrouwen te geven.

Oh, 1 ding: als je dit probeert op te lossen door haar 'erdoorheen te helpen', dus door haar toch langere tijd alleen te laten en te vinden dat ze maar moet wennen, loop je een groot kans op stalondeugden als weven, rondjes draaien.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:48

veel dingen alleen met het paard doen, alleen rijden ,alleen poetsen, alleen wandelen.. enz veel geduld en belonen,
wordt vanzelf minder!

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:08

Mijn merrie had/heeft [precies hetzelfde. ik kon ook niet alleen met haar in de stal om op te zadelen, als de andere paarden buiten stonden. Dan raakte ze helemaal in paniek en werd in bijna geplet, want ze zag niets meer. Het was eigenliijk gevaarlijk! Als oplossing zorgde ik dat ze de paarden kon zien. Dan was het al een stuk beter. Kan hij tijdens het rijden niet ergens staan dat hij zicht heeft op zijn maatje? Mijn merrie staat nu thuis en ik zorg dat zij en de pony zo veel mogelijk geschieden dingen doen. ook op verschillende tijden op stal enzo. Dan wordt het niet een gewoonte om samen te staan. Dan is ze nog wel onrustig, maar niet meer gevaarlijk voor zichzelf en voor mij...

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:28

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:33

Dit is geen ernstige verlatingsangst Bloos
Het paard bij ons word nog steeds gek als hij alleen binnenstaat, en dan word hij ook niet meer rustig. En nee hij staat er al langer dan een jaar. Maar misschien komt het toch met de tijd Lachen

Tja tips zijn hier al genoemd.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:39

ik heb er ook 1 staan hij doet het al 10 jaar bij mij zodra hij alleen komt te staan op stal word hij gek. hij is er al een keer overheen gekomen.als hij in de bak of in de wei is heb ik nergens last van.het is heel irri maar ja ik heb alles algeprobeerd ik heb nu een shet er bij en als hij die ziet is er niks aan de hand gelukkig.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:50

die van mij heeft dit ook..
alleen klinkt beetje hard maar sinds dat ie eindelijk goed getrapt was en niet naar buiten mocht.(in de paddock of bereden)
hij moest namelijk 3 dagen stal rust..
heeft hij het geleerd..
eten of iets anders hielp bij hem ook niet..
maar sinds die blessure aan de ene kant alleen maar beter nu!
ik kan m zonder dat gedraai en gehinnik en debiele gedoe eindelijk normaal op stal houden..
echt een oplossing heb ik niet..
tis best toevallig dat hij nu ermee gestopt is..
hij hinnikt en kijkt nog wel op als er een paard weg gaat..
maar probeert gelukkig neit meer te ontsnappen uit stal..

en als ik m zelf uit stal haalde had ik ook nergens last van..
soort verlatings angst..

ook met ryden..
eerst ry ik met nog een ander paard in de bak die gaat weg..
en dan had ik een gekke pony onder me..nu ook bijna ni meer..

tis erg lastig te zeggen wat je moet doen..
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:57

Tja, ik heb er ook zo eentje, als hij alleen komt te staan moet hij op stal, laat ik hem buiten dan gaat hij helemaal uitzinnig uit zijn dak en breekt hij ook uit, volledig over de zeik, ijzer idd kwijt en zelftrapwonden.

Maar op stal flipt hij ook, maar dat wordt wel minder, dat moet wennen, kan weken duren, maar met wat hooi in de stal, dan wachten ze tot de ander weer terug komt.

Zo heb ik dus 3 weken totale ellende gehad toen het andere paard verkocht was, hij had een longeercirkel in zijn stal gelopen en was 3 weken lang totaal 24 uur achter elkaar over de emmer en ineens was het over.

Het zit er in en het gaat nooit over, maar het wordt wel minder, niet buiten laten staan, dat is echt gevaarlijk, want ze breken uit om te kijken of hun maat op stal is.

overigens moet mijn paard altijd eerder dan de ander uit de wei, anders staat hij ineens achter je en hij springt gewoon overal over heen, ook als het eigenlijk niet kan..met alle gevolgen van dien..

Overigens kan ik dan ook niet in de stal komen, maar als ik het halstertje aan kom, dan prikt hij ongeduldig zijn neus erin en dan is het goed, maar in de stal komen is een doodswens, ik heb zelfs gehad dat hij van nijd door het weefrek naar mij trapte met beide! achterbenen.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:15

Kijk eens hier naar de oplossing van Parelli:

http://www.parelli.com/content.faces
bij Herd Bound

Misschien kan je dat eens proberen... Knipoog

(had ik misschien beter ook gedaan ipv...te vallen... Bloos