Kan een Citroën Berlingo een 1,5-paardstrailer trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa_T

Kan een Citroën Berlingo een 1,5-paardstrailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 21:11

Hallo,

wij hebben een citroen berlingo en we willen kijken of die net een 1,5 paards trailer kan trekken?
met een arabier erin.. Weet iemand hier meer van of ervaringen? en wat een lichte trailer zou kunnen zijn?

groetjes
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-08 21:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

beantsje

Re: Kan citroen een trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:13

gewoon in je autopapieren kijken, daar staat het in

Tessa_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 21:15

Okee, en ik ben benieuwd wat 1 van de lichtste trailer zouden kunnen zijn.. want hoe zwaar zal een arabier zijn?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:52

Wat is je kenteken? Dan kan ik het zo op internet vinden voor je Haha!

Tessa_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 10:03

90-dp-xh

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:13

ik denk niet dat een berlingo een trailer met paard mag trekken!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:23

Tessa_T schreef:
Okee, en ik ben benieuwd wat 1 van de lichtste trailer zouden kunnen zijn.. want hoe zwaar zal een arabier zijn?

De lichtste trailers zijn leeg zo'n 550 kg. En een gokje voor de arabier: 450 kg? maar er zijn goedkoop meetlinten in de handel waarmee je het gewicht behoorlijk nauwkeurig kunt schatten.

Tessa_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 12:35

Dus.. dan zou de auto het wel net kunnen of net niet?

Wat bedoel je met meetlinten?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:54

Dat je je paard dan kan meten voor het gewicht.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:06

Tessa_T schreef:
Dus.. dan zou de auto het wel net kunnen of net niet?

Wat bedoel je met meetlinten?

Dat ligt eraan wat het totaal weegt, zul je even uitmoeten puzzelen. De auto mag geremd 1000 kg. trekken.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:08

het gaat er niet om wat een trailer weegt en wat je paard weeg het gaat om het maximum laat gewicht dat de trailer mag hebben.. is dit hoger dat wat jou automag trekken mag je er niet mee rijden.. Ik heb een VW Caddy 1.9 TDI en die mag maar 1000 kg trekken dus weet zeker dat jou berlingo het ook niet mag..
je trailer zijn max laadgewicht zal misschien 1500 kg zijn ook al zit dit er niet in evengoed mag je het net trekken

je auto is veelste ligt waardoor het ook nog eens gevaarlijk is
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 01-11-08 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:10

Lindy1982 schreef:
het gaat er niet om wat een trailer weegt en wat je paard weeg het gaat om het maximum laat gewicht dat de trailer mag hebben.. is dit hoger dat wat jou automag trekken mag je er niet mee rijden.. Ik heb een VW Caddy 1.9 TDI en die mag maar 1000 kg trekken dus weet zeker dat jou berlingo het ook niet mag

Fout, als je een E rijbewijs hebt hoef je niet naar het maximum laad gewicht te kijken.
Die heb je alleen nodig als je gaat uitrekenen of je de combinatie met B rijbewijs mag rijden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:10

Lindy1982 schreef:
het gaat er niet om wat een trailer weegt en wat je paard weeg het gaat om het maximum laat gewicht dat de trailer mag hebben.. is dit hoger dat wat jou automag trekken mag je er niet mee rijden.. Ik heb een VW Caddy 1.9 TDI en die mag maar 1000 kg trekken dus weet zeker dat jou berlingo het ook niet mag..
je trailer zijn max laadgewicht zal misschien 1500 kg zijn ook al zit dit er niet in evengoed mag je het net trekken

Graag jezelf eerst erin verdiepen voor je iets roept....

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:12

Charaz schreef:
Lindy1982 schreef:
het gaat er niet om wat een trailer weegt en wat je paard weeg het gaat om het maximum laat gewicht dat de trailer mag hebben.. is dit hoger dat wat jou automag trekken mag je er niet mee rijden.. Ik heb een VW Caddy 1.9 TDI en die mag maar 1000 kg trekken dus weet zeker dat jou berlingo het ook niet mag

Fout, als je een E rijbewijs hebt hoef je niet naar het maximum laad gewicht te kijken.
Die heb je alleen nodig als je gaat uitrekenen of je de combinatie met B rijbewijs mag rijden.

klopt Tong uitsteken.. maar 1000 kg is gewoo te weinig om een paard te trekken.. is gewoon gevaarlijk.. zuchtje wind etc.. niet verantwoord..

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:13

Deels klopt dat, met een E mag je zwaarder trekken, maar daarmee mag je auto nog niet alles trekken. Op het kentekenbewijs staat hoeveel hij mag trekken: ledig gewicht + laadvermogen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:13

Charaz schreef:
Lindy1982 schreef:

Graag jezelf eerst erin verdiepen voor je iets roept....

hmmzz mij er in verdiepen.. sorry heb ik gedaan. heb er een hele opleiding voor gevolgd dus genoeg verdiept.. alleen al 2 jaar niets meer meegedaan Tong uitsteken

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:14

Lindy1982 schreef:
klopt Tong uitsteken.. maar 1000 kg is gewoo te weinig om een paard te trekken.. is gewoon gevaarlijk.. zuchtje wind etc.. niet verantwoord..

Vind jij, en dat is jouw mening, maar officieel MAG je als je 1000 kg mag trekken en een trailer hebt van 550 kg, paard van 450 kg laden ermee rijden. Ik heb laatst met een Berlingo gereden en vond hem (verassend) sterk.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:15

mijn auto is ook verassend sterk.. heb het ook een keer gedaan.. maar vind het niet verantwoord.. ik gooi er mijn andere auto voor.. en je merkt echt wel het verschil.. vooral een paard staat niet stil.. op de snelweg krijg je toch wind vlagen etc.. dat is het nogal een verschil 1000 kg met lage aanhanger.. of een hoge trailer

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:15

Lindy1982 schreef:
hmmzz mij er in verdiepen.. sorry heb ik gedaan. heb er een hele opleiding voor gevolgd dus genoeg verdiept.. alleen al 2 jaar niets meer meegedaan Tong uitsteken

Blijkbaar niet,

Met E rijbewijs maakt het geen ruk uit wat het maximum toegestane massa is, en telt hetgeen waar je op DAT moment mee rijd.
Met B rijbewijs, moet je kijken naar de maximum toegestane massa en deze moet onder het gewicht van je auto liggen en samen onder de 3500 kg blijven.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:16

Lindy1982 schreef:
mijn auto is ook verassend sterk.. heb het ook een keer gedaan.. maar vind het niet verantwoord.. ik gooi er mijn andere auto voor.. en je merkt echt wel het verschil.. vooral een paard staat niet stil.. op de snelweg krijg je toch wind vlagen etc.. dat is het nogal een verschil 1000 kg met lage aanhanger.. of een hoge trailer

Maar dat heeft er niet mee te maken of het mag of niet. Kijk een sterkere auto ervoor is natuurlijk beter, maar die regels zijn er niet voor niets gemaakt.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:18

Charaz schreef:
Lindy1982 schreef:

Blijkbaar niet,

Met E rijbewijs maakt het geen ruk uit wat het maximum toegestane massa is, en telt hetgeen waar je op DAT moment mee rijd.
Met B rijbewijs, moet je kijken naar de maximum toegestane massa en deze moet onder het gewicht van je auto liggen en samen onder de 3500 kg blijven.

lees even goed... heb er 2 jaar niets meer mee gedaan.. gaf eerder al aan dat je gelijk had.. en heb aan de politieacedemie gestudeerd dus heb wel degelijk mij er in verdiept.. .. wel eerst lezen.. gaf het net al toe

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:18

Charaz schreef:
Lindy1982 schreef:

Maar dat heeft er niet mee te maken of het mag of niet. Kijk een sterkere auto ervoor is natuurlijk beter, maar die regels zijn er niet voor niets gemaakt.

er staat ook niet dat het NIET mag maardat het met een levend dier niet verantwoord is

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:19

Oke dat dacht ik nl. in een van je eerdere posts te lezen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:21

Lindy1982 schreef:

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:32

AngeliqueB schreef:
Deels klopt dat, met een E mag je zwaarder trekken, maar daarmee mag je auto nog niet alles trekken. Op het kentekenbewijs staat hoeveel hij mag trekken: ledig gewicht + laadvermogen.

Volgens mij klopt dit niet helemaal/haal jij wat dingen door elkaar:
Op het kenteken bewijs van de auto staat wat de auto geremd en ongeremd mag trekken.

Laadvermogen = Wat er aan gewicht in de trailer/aanhanger geladen mag worden.
Ledig gewicht trekkend voertuig = Het gewicht van de auto die de aanhanger moet trekken, dus zonder koel/rem/ruiterwisservloeistof en zonder brandstof. Dit gewicht staat op het kentekenbewijs.

Daarbij :
Als het laadvermogen van de aanhanger HOGER/MEER is dan het LEDIG GEWICHT van het trekkend voertuig, heb je een B+E rijbewijs nodig om met deze te combinatie te mogen rijden.

Als het totaal gewicht van de combinatie, dus het lediggewicht van de auto+het laadvermogen van de aanhanger 3500KG of meer is, heb je ook een B+E rijbewijs nodig.