Iemand anders laten losrijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vaatwasser

Iemand anders laten losrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 14:51

Goedemiddag!!

Gisteren had ik wedstrijd, daar deed een meisje mee met twee paarden en tot mijn verbazing zag ik dat iemand anders het tweede paard ging losrijden.
Mag dit wel? Dat zou toch raar zijn al zou dat mogen?
Wie hoe het zit??

_Jorien_

Re: Iemand anders laten losrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:54

Wat ik weet, mag het niet!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:54

Voor zo ver ik weet mag dat idd niet.
Je mag alleen iemand anders op je paard laten stappen maar
meer ook niet Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:55

Hier in Belgie mag je sinds kort op gewone wedstrijden, dus niet op kampioenschappen, het paard al losstappen. Mits je zelf wedstrijdkledij aan hebt.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 14:55

En weet toevallig ook iemand hoe dat gecontroleerd wordt???

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 14:55

ProudJustify schreef:
Voor zo ver ik weet mag dat idd niet.
Je mag alleen iemand anders op je paard laten stappen maar
meer ook niet Lachen

Volgens mij mag je idd iemand anders laten uitstappen met lange teugel...

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:56

Nee dit mag niet. Wanneer je dit ziet mag je het ook bij de ringmeester aangeven, die kan de combinatie dan uitsluiten van punten, er kan dan alleen onderling gestart worden.
Te controleren is het bijna niet...

Uitstappen mag inderdaad wel, maar dat is ná je wedstrijd. Ervoor mag het dus niet Lachen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:57

Tja controle hierop wordt steeds minder. Vroeger had je
nog een jurylid was als toezichthouder was aangesteld voor een wedstrijddag, maar
volgens mij gebeurd dat al bijna niet meer....

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:58

ik heb vroeger altijd paarden moeten losrijden voor een springruiter, hij ging dan ff koffie drinken of wat eten en dan als het bijna tijd was klom hij dr nog ff op deed ff 1 rondje en hup de ring in.
wist totaal niet dat t niet mocht?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:58

Geldt dit dan bij dressuur en springen?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:05

Citaat:
Op het wedstrijdterrein mag met een paard uitsluitend worden gewerkt door de
deelnemer. Het werken met een paard door een ander dan de met dit paard voor
de betreffende rubriek(en) ingeschreven deelnemer is – op straffe van uitsluiting
– verboden. Onverminderd het hiervoor bepaalde mogen derden met een paard op
het oefen- en/of losrijterrein alleen stappen, mits dit aan een lange teugel gebeurt
en er met het paard niet wordt gewerkt. Aan de verplichting in de lid 8 omschreven
hoofdbescherming te dragen dient door derden te worden voldaan. Bij samengestelde
menwedstrijden geldt dat met het paard/de paarden door derden
uitsluitend op de officieel aangewezen losrijterreinen mag worden gewerkt.

Uit het wedstrijd regelement.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:06

Naar mijn weten mag het inderdaad niet, maar bij een 'kleinere' wedstrijd kan alleen de jury (die is dan gelijktijdig federatievertegenwoordiger) die combinatie uitsluiten. Bij grotere wedstrijden is er soms een voorterreinjury en die is ervoor om te kijken of alle regels wel worden nageleefd. Bijv. of combinaties met sporen rijden die zijn toegestaan, of er geen gebruik gemaakt wordt van een bit dat niet is toegestaan, of de optuiging verder wel klopt (niet losrijden met slof etc.) en die zou dus ook kunnen constateren dat er iemand anders losrijdt (wij hebben wel eens iemand uitgesloten zien worden, omdat moeders de onrustige pony bereed. Bij de kleinere indoorconcoursen zal het dus een moeilijke zaak worden om controle uit te oefenen. En als de
'andere' ruiter ook nog eens wedstrijdkleren draagt, dan is het helemaal moeilijk om conclusies te trekken. In- of uitstappen aan een 'lang' teugeltje is wel toegestaan, mits diegene wel voorzien is van een cap. (zie het zojuist geplaatste deel uit het reglement).

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:11

Slechte zaak eigenlijk dat hier nog op gecontroleerd wordt. Eerlijk vind ik het namelijk absoluut niet!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:11

Het is idd niet toegestaan om iemand anders het paard te laten losrijden.

Artikel 45 - Hulp van derden
Elke tussenkomst en/of hulp van buitenaf, gevraagd of ongevraagd, met als kennelijk
doel de prestatie van een deelnemer en/of diens paard(en) te beïnvloeden, wordt beschouwd
als hulp van derden, is verboden en wordt door de jury bestraft met uitsluiting.
Uitwerkingen hiervan kunnen zijn opgenomen in de desbetreffende disciplinereglementen.

Op het oefenterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven
deelnemer te rijden proef of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald
paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart worden gewerkt. Het rijden
van een paard door een ander dan de met dit paard voor de betreffende rubriek(en)
in geschreven deelnemer is – op straffe van uitsluiting van het paard – niet toegestaan.
Onverminderd het hierboven bepaalde mogen derden (verzorgers/helpers,
e.d.), in het zadel gezeten, met een paard op het oefenterrein stappen, mits dit aan
een lange teugel gebeurt. De ingeschreven deelnemer is verantwoordelijk voor het
gedrag van derde.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:14

Ach, aan de ene kant is het niet eerlijk, aan de andere kant: zal degene toch echt zelf zijn/haar proef moeten rijden. Het kan wel zo zijn dat er 'thuis' altijd door een veel betere ruiter op gereden wordt.............een combinatie zal in de hogere dressuur/springsport toch altijd door de mand vallen.
Maar ik ben het wel met je eens hoor........vooral als de combinatie dan ook nog in de prijzen valt bijvoorbeeld.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:16

Citaat:
Elke tussenkomst en/of hulp van buitenaf, gevraagd of ongevraagd, met als kennelijk
doel de prestatie van een deelnemer en/of diens paard(en) te beïnvloeden, wordt beschouwd
als hulp van derden, is verboden en wordt door de jury bestraft met uitsluiting.
Uitwerkingen hiervan kunnen zijn opgenomen in de desbetreffende disciplinereglementen.

Maar als ik dit goed lees, dan zou iemand je ook geen aanwijzingen mogen geven, met losrijden?

dg01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:16

Wij hebben hetzelfde gehad bij een keuring voor bestgaande pony, werd de pony die gewonnen heeft ook losgereden door een ander, terwijl de jury erbij stond maar er werd niets van gezegd. Vond ik erg jammer.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:18

Gebeurt vaak hoor, het probleem is indd dat je soms niet weet dat het niet de 'juiste' ruiter is..

Het kan natuurlijk wel eens voorkomen dat als je bv. met meerdere paarden rijdt en iets loopt uit, dat iemand anders je paard klaarmaakt en al naar de ring rijdt. Maar echt inrijden ben ik zelf toch ook wel tegen.

Gebeurt eignelijk toch wel regelmatig heb ik al gemerkt..
Is indd moeilijk om te controleren, want echt eerlijk is het natuurlijk niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:19

Das lekker dan..

Ik reed altijd paarden los voor een springruiter die soms wel 3 paarden in 1 rubriek startte. Zo zat ik bv op 3 verschillende paarden, zowel losrijden als uitstappen, en er is nog nooit wat van gezegd!

Bovendien vind ik losrijden wel weer wat anders dan werken...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:39

femmefatale1 schreef:

Dus jouw paard werkt niet tijdens het losrijden?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:51

Annemeik schreef:
femmefatale1 schreef:

Dus jouw paard werkt niet tijdens het losrijden?

Wat is de definitie van werken??
Wat voor persoon A werken is, is bv voor persoon B losrijden.. of V.V.

Losrijden is voor mij gewoon lang en laag de spieren opwarmen..
Geen zijgangen, oprichting etc.. maar gewoon heel simpel stap, draf en galop in rustig tempo en met wat wendingen.

En idd, mijn paard werkt zowiezo niet, die moet eerst nog beleerd worden Clown

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:04

Die van mij ook Clown

Maar de ander is toch echt aan het werk als ik hem losrijd voor een proefje, en daar hebben we het hier over Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:09

Het zal wel een verschil zijn dat ik niet van de dressuur ben, maar van het springen.. en die manier van rijden is vaak anders..

Zal me dus ook niet meer mengen in deze diskussie... Haha!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:15

Mariannedeb schreef:
Citaat:

Maar als ik dit goed lees, dan zou iemand je ook geen aanwijzingen mogen geven, met losrijden?

Dat vroeg ik me ook af ja Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:17

Mariannedeb schreef:
Citaat:

Dat mag idd ook niet. Het wordt echter wel vaak gedaan. Ik heb op wedstrijd een keer gehad dat iemand anders erop werd aangesproken dat het niet was toegestaan om aanwijzingen te geven aan de ruiter. Dit werd echter ook wel heel hinderlijk gedaan voor de andere ruiters die aan het losrijden waren (constant lopen schreeuwen naar de ruiter die ze aanwijzingen aan het geven was).