Discussie: paard mag van vorige eigenaar niet doorverkocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Discussie: paard mag van vorige eigenaar niet doorverkocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 08:23

Omdat de hele zin niet in de topictitel past:

Stel: je koopt een paard, maar de vorige eigenaar zegt erbij dat hij niet mag worden doorverkocht. Als het niet klikt, hij past toch niet bij je ambitie, je persoonlijke/financiële omstandigheden laten het niet meer toe om hem te houden of je zet hem om welke andere reden dan ook te koop, zodra het paard van jou is heeft de vorige eigenaar toch niets meer te zeggen over of hij weg mag en waar hij dan naartoe gaat?

Ik zie het hier op bokt regelmatig voorbijkomen en meestal leidt het tot gedonder. Dat je de vorige eigenaar een seintje geeft dat het paard de verkoop in gaat en ze de mogelijkheid geeft om hem/haar terug te kopen, prima. Maar 'niet mogen doorverkopen' vind ik wel erg ver gaan. En wat nou als je het paard hebt verbeterd door al je training, dan is het niet meer dan logisch dat het paard meer moet opbrengen dan je er destijds voor hebt betaald. Als de vorige eigenaar hem terug wil voor hetzelfde bedrag, dan heb je mooi een probleem.

Dus ik zeg: verkocht is verkocht. Vorige eigenaar op de hoogte stellen van verkoop is natuurlijk netjes, maar 'niet mogen doorverkopen' gaat te ver.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaring hiermee. Lachen

Sim

Re: Discussie: paard mag van vorige eigenaar niet doorverkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:27

Verkocht is idd verkocht en heeft de vorige eigenaar geen zeggenschap meer over het paard. Als hij/zij zeggenschap over het paard had willen houden had hij/zij het paard niet moeten verkopen maar moeten verleasen of in bruikleen geven.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:31

Ik ben het er helemaal mee eens.Zou mooi zijn, dat de vorige eigenaar nog kan bepalen wat je wel en niet mag.
Verkocht is verkocht, en anders idd verleasen o.i.d.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:32

Ik sluit me aan bij Simmie. Verkocht is verkocht.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:32

Verkocht is verkocht ja, maar je kunt een terugkooprecht of aanbiedingsverplichting bij een voorgenomen verkoop afspreken. Als je dat gewoon goed op papier zet is dat rechtsgeldig.
In sommige situaties is het ook best begrijpelijk, maar je moet zoiets natuurlijk wel goed bespreken vantevoren zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:33

Als het echt is afgesproken is het een ander verhaal; dan ben je als koper vantevoren op de hoogte dat de oude eigenaar het eerste recht van terugkopen wil.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:34

Hier ben ik het mee eens.. Tong uitsteken verkocht is idd verkocht.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:35

afspraken die gemaakt worden moeten wel worden nageleefd, ook mondelinge afspraken.....
maar zwart op wit is veiliger !
Bij de verkoop kan terugnemen een optie zijn en dan mag het paard verkocht worden als de vorige eigenaar het niet terugneemt....
Is dus afhankelijk van de gemaakte afspraak !

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:36

Wat karolien al zegt als je het maar in het contract zet, is het rechtsgeldig en is het dus ook mogelijk om nakoming of schadevergoeding te vorderen als oude eigenaar in gevalje je er niet aan houdt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:37

Ik kan me zo'n regeling wel voorstellen wanneer je voor een zacht prijsje een paard koopt (terwijl het paard meer waard is) en de verkopen zegt dat het alleen doorgaat wanneer ze als eerste het recht heeft het paard weer terug te kopen voor hetzelfde bedrag. Ik vind het in die situatie wel een oplossing.

Dat er allerlei gedonder van komt, ligt er dan aan dat 1 van de 2 partijen zich niet aan de afspraak houdt. Wat de afspraak ook inhoudt als je 'm maakt moet je je eraan houden.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:38

Inderdaad moeten ook mondelinge afspraken worden nagekomen, maar dan krijg je weer de situatie van het woord van de een tegen het woord van de ander.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:42

als het contractueel is vastgelegd, dan heeft de oude eigenaar nog recht van spreken. in geen van de andere gevallen dus niet.

waarom vraag je dit imre? is het puur hypothetisch of is er zo'n gevalletje in je omgeving gaande?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 08:45

Less schreef:
Ik kan me zo'n regeling wel voorstellen wanneer je voor een zacht prijsje een paard koopt (terwijl het paard meer waard is) en de verkopen zegt dat het alleen doorgaat wanneer ze als eerste het recht heeft het paard weer terug te kopen voor hetzelfde bedrag. Ik vind het in die situatie wel een oplossing.

Een voorbeeld dan: eigenaar kan het paard niet meer houden, doet hem weg aan een kennis voor de helft van de eigenlijke verkoopwaarde omdat hij weet dat het paard goed terecht komt, maar wil wel dat het paard niet wordt doorverkocht. Nieuwe eigenaar stopt er een hoop tijd in en paard is daardoor veel beter geworden, maar wil er na twee jaar toch vanaf. Is het dan nog eerlijk als vorige eigenaar om te zeggen dat ie hem terug wil voor datzelfde lage bedrag als waar hij hem voor verkocht heeft? Dan heeft de vorige eigenaar ineens zijn paard getraind en wel terug, zonder dat het hem een cent gekost heeft. Dat is dan weer niet eerlijk tegenover de nieuwe eigenaar die er veel werk aan gehad heeft om hem op dat niveau te krijgen.

@ Angelique: naar aanleiding van een topic dat ik onlangs zag van iemand die hier tegenaan liep en het paard heeft teruggedaan naar de vorige eigenaar. Dat verliep erg stroef, om het netjes te houden. Knipoog

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:46

Ik vind ook verkocht is verkocht.. Als hun niet willen dat het paard wordt doorverkocht hadden ze hem misschien zelf moeten houden en als dat niet mogelijk is, dan is dat heel sneu voor ze maar dan hebben ze (vind ik) geen recht meer om mede te beslissen..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:48

Persoonlijk zou ik nooit een paard kopen, als de verkoper zo'n eis zou stellen. Kan m.i. alleen maar gedonder van komen, mocht je het paard later willen/moeten verkopen.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:50

Tss...! Dan had ze hem zelf maar niet moeten verkopen hoor! Het is jou paard en zij heeft er als het goed is niks meer over te zeggen!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:52

Je kan ook gewoon in het contract zetten dat het paard terug verkocht wordt naar de dan door een derde (genaamd ....) te bepalen marktwaarde.

Bijna alles wat je geregeld wilt zien kan je gewoon in een contract zetten. Wel zou ik bij een dergelijke bepaling een termijn opnemen waar binnen de vorige eigenaar het aanbod tegen die prijs moet aanvaarden want anders kan het heel lang duren

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:53

Wind: in jouw voorbeeld weet de nieuwe eigenaar dat het paard bij een eventuele verkoop eerst weer aan de oude eigenaar moet worden aangeboden. Het is juist de bedoeling van de oude eigenaar geweest dat het paard op een adres terecht zou komen waarvan de oude eigenaar het idee had dat het paard daar op zijn plek was.
Ik heb ook wel eens een paard verkocht met een dergelijke afspraak. Die afspraak is toen gemaakt om te voorkomen dat het paard voor (een beetje) meer geld ergens terecht zou komen waar ze zijn beperkingen niet kenden. Als iemand er meer geld voor had moeten krijgen was ik dat geweest vanwege al het geld en de tijd die ik erin had gestoken om het paard weer goed in zijn vel te krijgen. Ik heb toen juist de keus gemaakt om niet de hoofdprijs te vragen voor het dier zodat hij goed terecht kwam. Het zou heel wrang zijn als de nieuwe eigenaar hem dan kort daarna voor meer geld verkoopt naar een plek waar hij niet goed terecht komt. Dat had ik dan net zo goed zelf kunnen doen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:02

Wind schreef:

Een voorbeeld dan: eigenaar kan het paard niet meer houden, doet hem weg aan een kennis voor de helft van de eigenlijke verkoopwaarde omdat hij weet dat het paard goed terecht komt, maar wil wel dat het paard niet wordt doorverkocht. Nieuwe eigenaar stopt er een hoop tijd in en paard is daardoor veel beter geworden, maar wil er na twee jaar toch vanaf. Is het dan nog eerlijk als vorige eigenaar om te zeggen dat ie hem terug wil voor datzelfde lage bedrag als waar hij hem voor verkocht heeft? Dan heeft de vorige eigenaar ineens zijn paard getraind en wel terug, zonder dat het hem een cent gekost heeft. Dat is dan weer niet eerlijk tegenover de nieuwe eigenaar die er veel werk aan gehad heeft om hem op dat niveau te krijgen.
[/quote]

Wind: Oude eigenaar heeft er ook een hoop tijd en geld ingestoken en verkocht onder de marktwaarde (bv: de helft van de eigenlijke verkoopwaarde).

Plus weet je zeker dat het paard goed terecht komt (omdat de kennis het paard koopt), hoe vaak kom je dat nog tegen? Voor veel mensen ook een reden om te zakken in prijs, in de ogen van de verkoper en in de ogen van de koper (later weer verkoper). Volg je het nog... Knipoog

Toch ligt het geheel bij de afspraken die je maakt. Als je a zegt en b vervolgens afspreekt moet je dat gewoon nakomen.

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:05

Maar dit soort gevallen bestaan toch, ik weet ook wel dat dit Nederland is, maar ik woon bij de grens NL/DUI en op mijn vorge pensionstal stond ook een duits meisje en ze had een paard gekocht onder deze 'afspraak' als het niet klikte kon ze hem terug brengen. En ja hoor het klikte gewoon totaal niet, en nu had ze dus een probleem. Want ze had het paard duur gekocht en had nog een paar keer met de vorge eigenaren gesproken en die zeiden van breng hem maar terug maar ze kreeg dan niet eens de helft ofzo van haar geld terug ze kreeg dan helemaal niks terug. Dit deed ze dus niet. En ze KON hem gewoon niet verkopen want het stond allemaal op papier. Grote onzin natuurlijk maar goed, ze heeft het paard nog steeds en ze is iedere dag opnieuw weer aan een 'gevecht' begonnen om op het beest te rijden enzo. Zelf zou ik dus nooit een paard onder deze afspraak kopen want vaak gaat zoiets gewoon fout Clown

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:10

x_Lana_x schreef:
Maar dit soort gevallen bestaan toch, ik weet ook wel dat dit Nederland is, maar ik woon bij de grens NL/DUI en op mijn vorge pensionstal stond ook een duits meisje en ze had een paard gekocht onder deze 'afspraak' als het niet klikte kon ze hem terug brengen. En ja hoor het klikte gewoon totaal niet, en nu had ze dus een probleem. Want ze had het paard duur gekocht en had nog een paar keer met de vorge eigenaren gesproken en die zeiden van breng hem maar terug maar ze kreeg dan niet eens de helft ofzo van haar geld terug ze kreeg dan helemaal niks terug. Dit deed ze dus niet. En ze KON hem gewoon niet verkopen want het stond allemaal op papier. Grote onzin natuurlijk maar goed, ze heeft het paard nog steeds en ze is iedere dag opnieuw weer aan een 'gevecht' begonnen om op het beest te rijden enzo. Zelf zou ik dus nooit een paard onder deze afspraak kopen want vaak gaat zoiets gewoon fout Clown

Ik ga er vanuit dat de verkoper als eerste recht heeft het paard weer terug te kopen, wil die dat niet kun je gewoon je paard aan iemand anders verkopen!

Ook voor dezelfde prijs en niet voor de helft o.i.d.

Als je het goed op papier zet met duidelijke afspraken en omschrijving kan het juist een goede oplossing zijn.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:37

Ik zit nu zelf in zo'n situatie. Een paard dat al een tijdje "bij mij" staat is me voor weinig geld aangeboden, onder de voorwaarde dat ik hem niet zomaar weer verkoop. Ik snap de verkoper goed, want ze wil dat ie op een goede plek terecht komt en ze weet dat het qua rijden met ons wel goed zit. Ze heeft er ook wel begrip voor dat er situaties zijn waarin je je paard nu eenmaal door moet verkopen. Ik ben er nog niet uit wat ik doe, gelukkig heb ik ook wel even tijd om er over na te denken Knipoog

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:39

Lana, als die afspraken werkelijk zo zijn gemaakt als jij beschrijft dan is daar duidelijk niet goed over nagedacht. Daarom kan ik me voorstellen dat je het misschien niet goed begrepen hebt. Als dat wel het geval is had ik dat paard nooit onder die voorwaarden gekocht.
Het is van belang om in dit soort situaties goed doordachte voor beide partijen acceptabele afspraken te maken en deze ook helder op papier te zetten. Als je van jezelf weet dat je daar niet goed in bent moet je daar ook niet zelf aan beginnen, maar aan een deskundige vragen dit te doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:11

..... ik vroeg me af: als de vorige eigenaar niet wil dat je het paard doorverkoopt, mag je het paard dan terugbrengen en krijg je je geld terug?

Op zich kan ik me bij een afspraak wel wat voorstellen. Als een paard niet bevalt - en het moet toch wel binnen een of twee maanden duidelijk zijn als er geen klik is, dan zou ik als voormalig eigenaar ook liever zien dat het paard teruggebracht werd en niet op een verkeerde manier de handel in verdwijnt. Of je dat als eis mag formuleren: nee, dat denk ik niet - je hebt tenslotte het eigendomsrecht en de beslissingsbevoegdheid overdragen bij de verkoop.Maar als voormalig eigenaar mag je het wel verzoeken.

Ik heb zelf overigens wel zo'n situatie meegemaakt bij één van mijn paarden: de verkoper stelde allerlei voorwaarden: langskomen om contact met het paard te houden, als eerste geïnformeerd te worden als het paard doorverkocht zou worden ( eerste terugkooprecht) of door ziekte bv zou moeten inslapen. Het ging zelfs zo ver dat de verkoper zou willen kunnen beslissen dat bij eventuele fok het veulen voor haar zou zijn. Tja, ik ben gekke Loetje niet en heb die voorwaarden niet geaccepteerd. Als ik binnen de tijd van bv een jaar besloten zou hebben het paard te verkopen, dan had ik de verkoper fatsoenshalve dit wel willen melden, maar meer niet. Dus ook geen eerste terugkooprecht.
Nu weet ik dit soort zaken wel te beargumenteren en heb het paard uiteindelijk zonder voorwaarden gekocht.
De emotie van de verkoper begrijp ik echter wel, zeker als het paard 'door omstandigheden' verkocht moet worden en het voormalige baasje gehecht is aan het dier. In de gewone handel kun je echter dit soort eisen niet stellen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:17

Jannepauli schreef:
..... ik vroeg me af: als de vorige eigenaar niet wil dat je het paard doorverkoopt, mag je het paard dan terugbrengen en krijg je je geld terug?

Op zich kan ik me bij een afspraak wel wat voorstellen. Als een paard niet bevalt - en het moet toch wel binnen een of twee maanden duidelijk zijn als er geen klik is, dan zou ik als voormalig eigenaar ook liever zien dat het paard teruggebracht werd en niet op een verkeerde manier de handel in verdwijnt. Of je dat als eis mag formuleren: nee, dat denk ik niet - je hebt tenslotte het eigendomsrecht en de beslissingsbevoegdheid overdragen bij de verkoop.Maar als voormalig eigenaar mag je het wel verzoeken.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Maar dan moet de eigenaar inderdaad wél zelf het paard terugnemen. Of zelf met een andere koper komen.